Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2022, 11:06   #61
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Denken zonder taal doen (huis)dieren.
Het denken impliceert de taal.
Citaat:
Ze zijn snel uitgedacht. Maar het is voldoennde. Ze weten dat ze besfaan zonder dat te beredeneren met: "Ik denk dus ik besta".
Velen denken nog steeds dat ze dieren zijn.
Citaat:
De inhoud van ons denken is ons opgelegd door de geschiedenis.
Mooi, dan behoef je niet weer helemaal van voren af aan opnieuw te beginnen.
Citaat:
Onvrijwillig / gedwingen en gedetermineerd. Iets om trots op te zijn? De supermens is liberaal en wil dat anderen daar rekening mee houden.
Het liberalisme heeft nog niet veel goeds gebracht dan veel geld te verdienen.
Ook de vrijheid van meningsuiting niet dan een hoop onzin te beweren.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 11:17   #62
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.728
Standaard Dieren kunnen rekenen

Aapjes kunnen rekenen en een symbool een waarde toekennen. Om hier achter te komen hebben onderzoekers aan de Amerikaanse universiteit Harvard drie testen gedaan. 22 apr. 2014. Rekenen is het begin van filosofie.

In de jaren tachtig voerde de inmiddels overleden Amerikaanse gedragswetenschapper Duane Rumbaugh dit experiment uit. Het gaat wat ver om te stellen dat de chimps daadwerkelijk tellen, maar wat ze in ieder geval wél kunnen is verschillende hoeveelheden met elkaar combineren.

Apen zijn niet de enige dieren die in onderzoek laten zien gevoelig te zijn voor aantallen. Net als mensen reageren bijvoorbeeld ook vogels, bijen, knaagdieren en honden op numerieke prikkels uit de omgeving. Zelfs guppies hebben gevoel voor aantallen: als ze kunnen kiezen sluiten ze zich aan bij de grootste school soortgenoten. Wel zo veilig.

Rekenen is lastig als je de aantallen niet in een taal kan benoemen. Ik heb leren tellen en rekenen, klassikaal, door het opdreunen van vermenigvuldigingen, de tafels van 1, 2, 3 .. 11, 12, ... Dieren kunnen dat niet en willen dat ook niet. (Kinderen willen dat ook niet). Adam en Eva kwamen in het paradijs toen ze konden praten en begrepen wat God hun vertelde. Eerder niet.

Laatst gewijzigd door Piero : 14 oktober 2022 om 11:19.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2022, 11:35   #63
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Aapjes kunnen rekenen en een symbool een waarde toekennen. Om hier achter te komen hebben onderzoekers aan de Amerikaanse universiteit Harvard drie testen gedaan. 22 apr. 2014. Rekenen is het begin van filosofie.
Nu maar wachten tot ze mijn atoomtheorie kunnen begrijpen.
Citaat:
In de jaren tachtig voerde de inmiddels overleden Amerikaanse gedragswetenschapper Duane Rumbaugh dit experiment uit. Het gaat wat ver om te stellen dat de chimps daadwerkelijk tellen, maar wat ze in ieder geval wél kunnen is verschillende hoeveelheden met elkaar combineren.

Apen zijn niet de enige dieren die in onderzoek laten zien gevoelig te zijn voor aantallen. Net als mensen reageren bijvoorbeeld ook vogels, bijen, knaagdieren en honden op numerieke prikkels uit de omgeving. Zelfs guppies hebben gevoel voor aantallen: als ze kunnen kiezen sluiten ze zich aan bij de grootste school soortgenoten. Wel zo veilig.

Rekenen is lastig als je de aantallen niet in een taal kan benoemen. Ik heb leren tellen en rekenen, klassikaal, door het opdreunen van vermenigvuldigingen, de tafels van 1, 2, 3 .. 11, 12, ... Dieren kunnen dat niet en willen dat ook niet. (Kinderen willen dat ook niet).
Wie zegt dat?
Citaat:
Adam en Eva kwamen in het paradijs toen ze konden praten en begrepen wat God hun vertelde. Eerder niet.
Ze kwamen niet in het paradijs, want ze waren al in het paradijs geboren.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2022, 09:46   #64
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.056
Standaard

Alles is zinloos en vergankelijk.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2022, 09:49   #65
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.145
Standaard

Alles is zinvol en eeuwig.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 07:48   #66
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.056
Standaard

Wat is uw eerste herinnering, hoe oud was je toen en hoeveel invloed heeft die op jouw denkwijze vandaag?
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 08:43   #67
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Wat is uw eerste herinnering, hoe oud was je toen en hoeveel invloed heeft die op jouw denkwijze vandaag?
Ik zou niet zo zeker weten wat de eerste herinnering was, maar ik herinner mij dat ik een seksueel gevoel voor mijn moeder had.
Tot mijn schrik.
Dat heeft mijn leven bepaald tot op heden.

En hoe zit het met jou?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 08:56   #68
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik zou niet zo zeker weten wat de eerste herinnering was, maar ik herinner mij dat ik een seksueel gevoel voor mijn moeder had.
Tot mijn schrik.
Dat heeft mijn leven bepaald tot op heden.

En hoe zit het met jou?
Ik wist direct dat ik hier niet thuishoorde.
Even geprobeerd aan te passen, maar ik ben toen nog zotter geworden dan ik al was en nu heb ik het schijt aan alles en iedereen. Ik eis nu dat de wereld mij met rust laat en kom mijn afspraken na om die vrede te bewaren in mijn cirkeltje.
De wereld is oneerlijk en kunt ge geen afspraken mee maken om buiten de cirkel te treden en iets op te bouwen.
Het is zelfs zodanig geworden dat ik draconisch toekijk op invloeden van buitenaf en dan vooral vanuit overheden, want ik waan mij in het equivalent van darwinisten pre wereldoorlog 2.
De filosofie is veranderd naar eschatologie.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 09:53   #69
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik wist direct dat ik hier niet thuishoorde.
Even geprobeerd aan te passen, maar ik ben toen nog zotter geworden dan ik al was en nu heb ik het schijt aan alles en iedereen. Ik eis nu dat de wereld mij met rust laat en kom mijn afspraken na om die vrede te bewaren in mijn cirkeltje.
De wereld is oneerlijk en kunt ge geen afspraken mee maken om buiten de cirkel te treden en iets op te bouwen.
Het is zelfs zodanig geworden dat ik draconisch toekijk op invloeden van buitenaf en dan vooral vanuit overheden, want ik waan mij in het equivalent van darwinisten pre wereldoorlog 2.
De filosofie is veranderd naar eschatologie.
Ik ben hier om je te redden
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 18:12   #70
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.728
Standaard

Nou CUFI,
je vroeg ook wel iets persoonlijks - eigenlijk tegen de regels van het forum ... dat alleen algemene zaken ter discussie stelt. En wie de bal gooit moet hem ook terugontvangen. Het antwoord van HC was trouwens niet zo verrassend. Het is een gekend fenomeen. Zie maar >

The Oedipus complex, also known as the Oedipal complex, describes a child's feelings of desire for their opposite-sex parent and jealousy and anger toward their same-sex parent. The concept was first introduced by Sigmund Freud in his theory of psychosexual stages of development.

In simple terms, a boy feels that he is competing with his father for possession of his mother, while a girl feels that she is competing with her mother for her father's affections. According to Freud, children view their same-sex parents as a rival for the opposite-sex parent's attention and affection.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 18:14   #71
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik ben hier om je te redden
Ik ben gered door de eschatologie.
Door geloof weet ik nu dat meeste politici minions van den duivel zijn.

Filosofie kan alle kanten uitgaan, eschatologie maar 1.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 19:15   #72
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.728
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik ben gered door de eschatologie.
Door geloof weet ik nu dat meeste politici minions van den duivel zijn.

Filosofie kan alle kanten uitgaan, eschatologie maar 1.
Take it or leave it.

Filosofie is logisch redeneren met verrassende resultaten.

But not for mr-know-it-all
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 19:16   #73
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Take it or leave it.

Filosofie is logisch redeneren met verrassende resultaten.

But not for mr-know-it-all
Waar staat geschreven dat een filosofie logisch behoeft te zijn en op welke norm ijken we “logisch”?
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2022, 20:11   #74
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.728
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Waar staat geschreven dat een filosofie logisch behoeft te zijn en op welke norm ijken we “logisch”?
Wat logisch is mag je zelf uitvinden. Je moet wel wat uitgangspunten accepteren. We beginnen met 1 + 1 = 2 enzovoort.

In mijn opvatting.
Logisch is niet tegenstrijdig en in overeenstemming met de rede,
volgens een rationeel denkproces en gebaseerd op feiten, of controleerbaar.

Dat betekent echter niet dat de uitkomst van een redenering of filosofie alle problemen kan oplossen en wat fout is nog kan corrigeren. Maar het kan voorkomen dat we blijven trekken aan een dood paard omdat wij het voor de kar willen spannen. Is dat wat?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2022, 06:11   #75
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat logisch is mag je zelf uitvinden. Je moet wel wat uitgangspunten accepteren. We beginnen met 1 + 1 = 2 enzovoort.

In mijn opvatting.
Logisch is niet tegenstrijdig en in overeenstemming met de rede,
volgens een rationeel denkproces en gebaseerd op feiten, of controleerbaar.

Dat betekent echter niet dat de uitkomst van een redenering of filosofie alle problemen kan oplossen en wat fout is nog kan corrigeren. Maar het kan voorkomen dat we blijven trekken aan een dood paard omdat wij het voor de kar willen spannen. Is dat wat?
Ik volg mijn eigen filosofie, word irrationeel, zot en onlogisch verklaard. Maar ontdek op latere leeftijd dat ik meer gemeen met filosofen heb dan al diegene die vingers naar mij wezen. Vingers die poogden dicteren hoe het wel is.
Maar het is niet zo, onze realiteit is een leugen dat met plakband bij elkaar wordt gehouden en censuur vereist om de massa kalm en gehoorzaam te houden.
God weet wat ze reeds in ons water en eten doen.

Laatst gewijzigd door CUFI : 17 oktober 2022 om 06:11.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2022, 09:43   #76
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik wist direct dat ik hier niet thuishoorde.
Even geprobeerd aan te passen, maar ik ben toen nog zotter geworden dan ik al was en nu heb ik het schijt aan alles en iedereen. Ik eis nu dat de wereld mij met rust laat en kom mijn afspraken na om die vrede te bewaren in mijn cirkeltje.
De wereld is oneerlijk en kunt ge geen afspraken mee maken om buiten de cirkel te treden en iets op te bouwen.
Het is zelfs zodanig geworden dat ik draconisch toekijk op invloeden van buitenaf en dan vooral vanuit overheden, want ik waan mij in het equivalent van darwinisten pre wereldoorlog 2.
De filosofie is veranderd naar eschatologie.
Je hebt mijn vraag niet beantwoord wat jouw eerste herinnering is.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2022, 09:45   #77
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nou CUFI,
je vroeg ook wel iets persoonlijks - eigenlijk tegen de regels van het forum ... dat alleen algemene zaken ter discussie stelt. En wie de bal gooit moet hem ook terugontvangen. Het antwoord van HC was trouwens niet zo verrassend. Het is een gekend fenomeen. Zie maar >

The Oedipus complex, also known as the Oedipal complex, describes a child's feelings of desire for their opposite-sex parent and jealousy and anger toward their same-sex parent. The concept was first introduced by Sigmund Freud in his theory of psychosexual stages of development.

In simple terms, a boy feels that he is competing with his father for possession of his mother, while a girl feels that she is competing with her mother for her father's affections. According to Freud, children view their same-sex parents as a rival for the opposite-sex parent's attention and affection.
Heb je het nu tegen Cufi of tegen mij, want Cufi heeft helemaal geen moedercomplex genoemd, maar ik wel.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2022, 09:49   #78
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik ben gered door de eschatologie.
Door geloof weet ik nu dat meeste politici minions van den duivel zijn.

Filosofie kan alle kanten uitgaan, eschatologie maar 1.
De eschatologie heeft nog helemaal geen plaats gehad dan alleen in mijn atoomtheorie.

En jijzelf maakt helemaal geen indruk gered te zijn, maar in tegendeel behoorlijk gefrustreerd te zijn.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2022, 12:58   #79
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.728
Standaard Filosofie versus dogmatiek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik volg mijn eigen filosofie, word irrationeel, zot en onlogisch verklaard. Maar ontdek op latere leeftijd dat ik meer gemeen met filosofen heb dan al diegene die vingers naar mij wezen. Vingers die poogden dicteren hoe het wel is.
Maar het is niet zo, onze realiteit is een leugen dat met plakband bij elkaar wordt gehouden en censuur vereist om de massa kalm en gehoorzaam te houden.
God weet wat ze reeds in ons water en eten doen.
Laten we ons liever bij de feiten houden. Zo kan u nog jaren blijven speculeren en fantaseren, en verdachtmaken, zoals Hebreeën en eerste Christenen met eschatologieën. Totaal ongefundeerd!

Laatst gewijzigd door Piero : 17 oktober 2022 om 13:00.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2022, 04:42   #80
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Je hebt mijn vraag niet beantwoord wat jouw eerste herinnering is.
Toch wel. Dat ik hier niet thuis hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De eschatologie heeft nog helemaal geen plaats gehad dan alleen in mijn atoomtheorie.

En jijzelf maakt helemaal geen indruk gered te zijn, maar in tegendeel behoorlijk gefrustreerd te zijn.
Gefrustreerd is nog zacht uitgedrukt. Zeg maar geradicaliseerd, een moordaanslag schud je wel wakker.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Laten we ons liever bij de feiten houden. Zo kan u nog jaren blijven speculeren en fantaseren, en verdachtmaken, zoals Hebreeën en eerste Christenen met eschatologieën. Totaal ongefundeerd!
Ik kan dat funderen, maar dan gaan we nog meer off topic.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be