Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2013, 12:54   #61
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het Vaticaan heeft zich overigens verzet tegen de Belgische revolutie. De Belgische/Zuid-Nederlandse bisschoppen waren echter sterk onder de invloed van het Frans liberalisme. Ik ben even de naam kwijt van die priester die voor liberaal-katholieke ideeën pleiten, maar je zou bij hem de oorzaak kunnen leggen.
Natuurlijk was het Vaticaan tegen de Belgische revolutie. En zeker in die tijd. Men mag nooit uit het oog verliezen dat de overwinnaars van Napoléon komaf wilden maken met de verworvenheden van de Franse Revolutie. Deze overwinnaars op het Congres van Wenen waren dus de vertegenwoordigers, de ijveraars van de restauratie (lees: zij wilden terug naar het Ançien Régime). En dat zag de paus graag. De revolutie in België echter was een burgerlijke. Die stond op burgelijke vrijheden. Maar dat zagen de paus en zijn prelaten dan weer niet zo graag.

Toen België dan toch een feit was geworden, had de jonge staat dan ook één van de meest progressieve grondwetten (zo niet de 'progressiefste'!) in Europa. Een noodzakelijke gruwel (als gevolg van het 'monsterverbond' tussen katholieken en liberalen) in het oog van de Paus , het Vaticaan, de bisschoppen, en de dorpspastoors hier ten lande. Want die voelden al aankomen dat met zulke constitutionele vrijheden hun traditionele 'main mise' op het volk langzaam maar zeker hun zou ontglippen.

De kerk heeft dit laatste dan ook zo lang mogelijk proberen tegen te houden. Door alle mogelijke middelen (vooral door hun onderwijs, hun jeugd- en andere organisaties, hun politieke partij). En in bepaalde streken (zoals in Limburg) en op het platte land slaagde ze daar wonderwel in. Tot in de jaren '70 van de vorige eeuw...

Laatst gewijzigd door system : 30 januari 2013 om 13:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 15:29   #62
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De laatste jaren heb ik steeds minder zin om me te verdedigen tegen de verdachtmakingen en valse beschuldigingen van de Vlamingen. Vroeger had ik veel sympathie voor de Vlamingen en toen trok ik me hun kritiek aan. Tegenwoordig heb ik zoiets van: Stik er maar in!

Het is productiever om niet de Vlaamse mening over Nederlanders bij te stellen, maar de Nederlandse mening over de Vlamingen. Veel van mijn landgenoten verkijken zich op de Vlamingen. Ik probeer ze te laten zien dat de Vlamingen al die sympathie niet verdienen.

Nederland is de enige echte vriend die Vlaanderen heeft(ook al zien de Vlamingen dat zelf niet). Zonder Nederland staat Vlaanderen alleen op de wereld. Mijn wens is dat mijn landgenoten de Vlamingen gaan behandelen zoals de Vlamingen ons altijd behandelen, dat mijn landgenoten zich afkeren van de Vlamingen zoals de Vlamingen zich van ons hebben afgekeerd. Dat zou hun verdiende loon zijn.
Ik kom er steeds meer achter dat u gelijk heeft.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 15:32   #63
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk was het Vaticaan tegen de Belgische revolutie. En zeker in die tijd. Men mag nooit uit het oog verliezen dat de overwinnaars van Napoléon komaf wilden maken met de verworvenheden van de Franse Revolutie. Deze overwinnaars op het Congres van Wenen waren dus de vertegenwoordigers, de ijveraars van de restauratie (lees: zij wilden terug naar het Ançien Régime). En dat zag de paus graag. De revolutie in België echter was een burgerlijke. Die stond op burgelijke vrijheden. Maar dat zagen de paus en zijn prelaten dan weer niet zo graag.

Toen België dan toch een feit was geworden, had de jonge staat dan ook één van de meest progressieve grondwetten (zo niet de 'progressiefste'!) in Europa. Een noodzakelijke gruwel (als gevolg van het 'monsterverbond' tussen katholieken en liberalen) in het oog van de Paus , het Vaticaan, de bisschoppen, en de dorpspastoors hier ten lande. Want die voelden al aankomen dat met zulke constitutionele vrijheden hun traditionele 'main mise' op het volk langzaam maar zeker hun zou ontglippen.

De kerk heeft dit laatste dan ook zo lang mogelijk proberen tegen te houden. Door alle mogelijke middelen (vooral door hun onderwijs, hun jeugd- en andere organisaties, hun politieke partij). En in bepaalde streken (zoals in Limburg) en op het platte land slaagde ze daar wonderwel in. Tot in de jaren '70 van de vorige eeuw...
Natuurlijk waren de paus en de bisschoppen dolgelukkig ,met de afscheiding van het Calvinistische Nederland en de creatie van Belgie.
U heeft het verkeerd begrepen.
Alles draaide in die tijd om macht van de RK Kerk
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 15:40   #64
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
IK zie niet in waarom. Als er nu eens iets is wat hoegenaamd géén probleem zou zijn, dan zijn het wel dergelijke klischees en veralgemeningen.

Of hoe velen interpersoonlijke menselijke relaties dikwijls verwarren met de wenselijkheid van en bepaalde staatsinrichting.

Daarom trouwens dat volgens mij de Vox Poluli in deze totaal onkundig en onbevoegd is!

Ik vrees dat men nooit in dit soort van diskussies het verschil zal maken tussen intermenselijke relaties en de wenselijkheid van bepaalde staatsstrukturen en gemeenschappelijke overheidinstellingen...

Mijn Franstalige kollega's reken ik tot mijn allerbeste. Zelfs mijn FDF-kollega's.
(Alleen, we weten wat ons scheidt en wat ons bindt...)

Men kan toch een Groot-Nederland willen zonder daarom de Noordnederlanders bijzonder genegen te zijn!
Men kan toch Vlaamsnationalist zijn zonder iets tegen de Walen op zich te hebben!

De voorkeur voor een bepaalde staatsvorm staat immers volkomen los van intermenselijke relaties maar hoort er te zijn in funktie van het gemeenschappelijke belang.

Politiek en interpersoonlijke relaties zijn twee verschillende dingen die simpele geesten plegen te verwarren.

Van een samengaan zoudt gij trouwens niets merken in Uw persoonlijk leven.
In de veronderstelling dat men het voor U zou verborgen houden, zoudt ge het niet eens weten of kunnen vaststellen. Waar is dan het probleem?


http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=94
U heeft gelijk dat staatsvorming een rationele zaak behoort te zijn.
Het gaat om gemeenschappelijke belangen van taal ,cultuur en economie.
Als een politieke unie tussen Nederland en Vlaanderen al niet mogelijk is ,hoe kunnen we dan nog praten over een politieke unie in Europa van 17 Eurolanden of 27 EU landen.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 09:01   #65
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Vandaag viert Trix haar laatse verjaardag als Koningin. Hebben de organgisten in Vlaanderen ook de vlag buiten hangen?
Ik ga in elk geval ook verjaardg vieren van schoonzoon.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 18:24   #66
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Vandaag viert Trix haar laatse verjaardag als Koningin. Hebben de organgisten in Vlaanderen ook de vlag buiten hangen?
Ik ga in elk geval ook verjaardg vieren van schoonzoon.
Het zou theoretisch kunnen dat misschien een Oranje nog gaat trouwen met een Saksen-Coburg?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 januari 2013 om 18:24.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 19:40   #67
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het zou theoretisch kunnen dat misschien een Oranje nog gaat trouwen met een Saksen-Coburg?
Liever niet Edwin...

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 20:23   #68
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Ik kom er steeds meer achter dat u gelijk heeft.
Het spijt mij, maar Spinoza heeft géén gelijk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 20:27   #69
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Vandaag viert Trix haar laatse verjaardag als Koningin. Hebben de organgisten in Vlaanderen ook de vlag buiten hangen?
Ik ga in elk geval ook verjaardg vieren van schoonzoon.
Er worden in ieder geval vlaggen en portretten verwijderd:

Citaat:
Het nieuwe stadsbestuur van Aalst heeft de Belgische vlag en de portretten van koning Albert en koningin Paola verwijderd uit de raadszaal. Dat staat te lezen in de krant Het Laatste Nieuws.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...tml?show=react
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 20:29   #70
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De laatste jaren heb ik steeds minder zin om me te verdedigen tegen de verdachtmakingen en valse beschuldigingen van de Vlamingen. Vroeger had ik veel sympathie voor de Vlamingen en toen trok ik me hun kritiek aan. Tegenwoordig heb ik zoiets van: Stik er maar in!

Het is productiever om niet de Vlaamse mening over Nederlanders bij te stellen, maar de Nederlandse mening over de Vlamingen. Veel van mijn landgenoten verkijken zich op de Vlamingen. Ik probeer ze te laten zien dat de Vlamingen al die sympathie niet verdienen.

Nederland is de enige echte vriend die Vlaanderen heeft(ook al zien de Vlamingen dat zelf niet). Zonder Nederland staat Vlaanderen alleen op de wereld. Mijn wens is dat mijn landgenoten de Vlamingen gaan behandelen zoals de Vlamingen ons altijd behandelen, dat mijn landgenoten zich afkeren van de Vlamingen zoals de Vlamingen zich van ons hebben afgekeerd. Dat zou hun verdiende loon zijn.
Rustig maar, Spinoza. Marc Van Peel is een eenling, hoor. En de belgicisten onder de Vlamingen zijn een uitstervend ras - om met dit vervelende woord Henri de Pirenne te parafraseren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 21:36   #71
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De laatste jaren heb ik steeds minder zin om me te verdedigen tegen de verdachtmakingen en valse beschuldigingen van de Vlamingen. Vroeger had ik veel sympathie voor de Vlamingen en toen trok ik me hun kritiek aan. Tegenwoordig heb ik zoiets van: Stik er maar in!

Het is productiever om niet de Vlaamse mening over Nederlanders bij te stellen, maar de Nederlandse mening over de Vlamingen. Veel van mijn landgenoten verkijken zich op de Vlamingen. Ik probeer ze te laten zien dat de Vlamingen al die sympathie niet verdienen.
Dank u. Elk het zijne is het beste wat kan zijn.

Citaat:
Nederland is de enige echte vriend die Vlaanderen heeft(ook al zien de Vlamingen dat zelf niet).
Grapjas!

Citaat:
Zonder Nederland staat Vlaanderen alleen op de wereld.
Grote grapjas!


Citaat:
Mijn wens is dat mijn landgenoten de Vlamingen gaan behandelen zoals de Vlamingen ons altijd behandelen, dat mijn landgenoten zich afkeren van de Vlamingen zoals de Vlamingen zich van ons hebben afgekeerd. Dat zou hun verdiende loon zijn.
Eindelijk! Veel Vlamingen vragen niets liever dan met rust gelaten te worden. We hebben nooit iets aan jullie gehad, dus moet je nu belgië op sterven ligt en Vlaanderen de welvarendste regio erbinnen is, ook niet afkomen met gevlei.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 21:49   #72
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Rustig maar, Spinoza. Marc Van Peel is een eenling, hoor. En de belgicisten onder de Vlamingen zijn een uitstervend ras - om met dit vervelende woord Henri de Pirenne te parafraseren.
Wie denk je dat je voor je hebt? Volgens mij ben ik degene die in Vlaanderen heeft gewoond, niet jij. Daarom weet ik ook dat Van Peel zeker geen eenling is.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 21:51   #73
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Veel Vlamingen vragen niets liever dan met rust gelaten te worden. We hebben nooit iets aan jullie gehad, dus moet je nu belgië op sterven ligt en Vlaanderen de welvarendste regio erbinnen is, ook niet afkomen met gevlei.
Dit lijkt me prima. Hopelijk vraagt Vlaanderen dan ook niks meer van ons. Geen Taalunie, geen uitdieping van de Schelde, helemaal niks meer. Als het aan mij had gelegen was het al zover. Ik wil niet samenwerken met mensen die alleen vriendelijk tegen je doen als ze iets van je nodig hebben.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 22:24   #74
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dit lijkt me prima. Hopelijk vraagt Vlaanderen dan ook niks meer van ons. Geen Taalunie,
Inderdaad. NL is gewoon één van de buurlanden waarmee moet onderhandeld worden over bepaalde zaken net zoals met Frankrijk en de rest van Europa en daarbuiten.

Citaat:
geen uitdieping van de Schelde,
Tuurlijk wel. er is een ondertekende overeenkomst en die moet nageleefd worden. NL heeft het daar wat moelijk mee, met het nakomen van beloften en afspraken. Vlaanderen heeft al veel geduld getoond.

Citaat:
helemaal niks meer. Als het aan mij had gelegen was het al zover. Ik wil niet samenwerken met mensen die alleen vriendelijk tegen je doen als ze iets van je nodig hebben.
Klinkt precies een beetje gefrustreerd. Zoals een klein kind dat z'n zin niet krijgt en dan maar bleitend wegloopt.

Word eens volwassen aub: als buren vreedzaam NAAST elkaar leven, niks meer of minder.

Laatst gewijzigd door -Jo- : 31 januari 2013 om 22:24.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 22:25   #75
Van Poppel
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 augustus 2009
Berichten: 1.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dit lijkt me prima. Hopelijk vraagt Vlaanderen dan ook niks meer van ons. Geen Taalunie, geen uitdieping van de Schelde, helemaal niks meer. Als het aan mij had gelegen was het al zover. Ik wil niet samenwerken met mensen die alleen vriendelijk tegen je doen als ze iets van je nodig hebben.
Mee eens! Hoe eerder ze aan de bouw van de muur beginnen, hoe beter! Het gezuig van de Belgen moet eindelijk eens ophouden.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 22:27   #76
Nvalid
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 april 2011
Berichten: 1.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dit lijkt me prima. Hopelijk vraagt Vlaanderen dan ook niks meer van ons. Geen Taalunie, geen uitdieping van de Schelde, helemaal niks meer. Als het aan mij had gelegen was het al zover. Ik wil niet samenwerken met mensen die alleen vriendelijk tegen je doen als ze iets van je nodig hebben.
dus ook niet met hollanders gezien je de typische handels of kruideniersmentaliteit schetst

Laatst gewijzigd door Nvalid : 31 januari 2013 om 22:38.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 22:27   #77
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Dank u. Elk het zijne is het beste wat kan zijn.



Grapjas!



Grote grapjas!




Eindelijk! Veel Vlamingen vragen niets liever dan met rust gelaten te worden. We hebben nooit iets aan jullie gehad, dus moet je nu belgië op sterven ligt en Vlaanderen de welvarendste regio erbinnen is, ook niet afkomen met gevlei.
Uw lachen bevestigd zijn gelijk.
Niemand zal met de Vlamingen in zee willen wanneer ze alleen maar haat verkondigen.
Ook Vlamingen leven niet op een eiland.
Wanneer dit zo blijft dan zal de geldbeurs zeer snel leeg geraken van die Vlamingen.
Maar ik ga er van uit dat er ook goede Vlamingen zijn die wel gevoel en verstand van zaken hebben.
Uw berichten bevestigen dat u niet goed bezig bent.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 22:27   #78
Van Poppel
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 augustus 2009
Berichten: 1.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Klinkt precies een beetje gefrustreerd. Zoals een klein kind dat z'n zin niet krijgt en dan maar bleitend wegloopt.

Word eens volwassen aub: als buren vreedzaam NAAST elkaar leven, niks meer of minder.
Vind ik ook, zolang iedereen op z'n eigen erf blijft, is er niets aan de hand. Nederlanders in Nederland en Belgen in België. Laten we dat vooral zo houden.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 22:31   #79
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
dus ook niet hollanders gezien je de typische handels of kruideniersmentaliteit schetst
Het gaat bij zakendoen om vertrouwen.
En Vlamingen vertrouwen alleen zichzelf.
Terwijl de rest van de wereld graag met ons handel drijft, worden wij door veel Vlamingen voor dieven en bedriegers uitgemaakt.
Zegt meer over veel Vlamingen als de Nederlanders zelf.
Maar gelukkig zijn ze zo niet allemaal.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 22:34   #80
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Vind ik ook, zolang iedereen op z'n eigen erf blijft, is er niets aan de hand. Nederlanders in Nederland en Belgen in België. Laten we dat vooral zo houden.
Uw wens werkt niet.
Zeker niet omdat er gedeelde zakelijke belangen zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be