Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 november 2006, 20:26   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Dat jagen ook maar 'iets' met natuurbeheer te maken heeft is op zen minst gezegd HYPOCRIET. Het is zelfs zo dat de natuur 'gemanipulerd' wordt tot een overschot zodat de hobby gegarandeerd wordt
Maar goed , ieder zen hobby en de steak op men bord is er ook gekomen met wat hulp van de natuur.
Dat is niet echt de discussie.
Het gaat er over of de veiligheidsmarge van 150 m voldoende is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 20:54   #62
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Ja en zeker met u, eerst de 'onwetenden' uitlachen en vervolgens de vragen afwimpelen onder het motto: ik weet het zelf niet want ik ben geen jager

Toevallig familie van JVG op een ander forum ?


Ik kan gerust tolerant zijn als er op de achtergrond wat knallen te horen zijn, maar als de hagel en het half afgeschoten 'wild' tot tegen mijn venster klettert, wordt het al wat minder.

Ik ben groot geworden op het platteland en woon al heel mijn leven tussen de jagers, persoonlijk draai ik de klok graag enkele decenia terug toen de jagers zich zowat alles mochten permiteren maar de mensen in de buurt gerust lieten.
Nu mogen ze (zogezegd) niks meer maar staan ze wel respectloos in uwen hof te schieten.

En minimum afstand van 500meter tot bewoond gebied handhaven zou al heel wat frustraties de wereld uit helpen.
En van mij mogen ze dan zelfs hun zelfgekweekte fazanten meebrengen en afschieten.

Of alleen de jachtverlof eigenaar op zijn stukje laten jagen, de decadente vriendjes uit de stad (dat zijn eigelijk de ergste) moeten maar ergens in de ardennen gaan spelen
Euhmmm...ne zeveraar zijde gij...
Niet weten waar ik over praat? Ik heb al gezegd dat een hagelgeweer niks meer doet na 100meter...en na 150meter zeker niks ni meer (als je begrijpt wat ik bedoel tenminste).
En daar draait heel de discussie rond...niet of men voor of tegen jagen is.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 23:32   #63
postbus24
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Euhmmm...ne zeveraar zijde gij...
.....
Het dringt persies niet zo echt goed door
Ik heb al evenveel keer gezegd dat een hagelgeweer veel lawaai maakt en dat het alles behalve plezant is als de hagel rond uw oren vliegt als ge hier uwe kop buiten steekt.
Totaal onschadelijk in de zin dat ge daar niet van dood gaat, ja dat klopt maar daar houd het ook op voor u nietwaar !? alle andere last die erbij komt moet 'getolereerd' worden. De pot verwijt de ketel !

Een veiligheids marge van 150m is inderdaad voldoende, maar dan vanuit het standpunt van de jager (en voor de spartaanse mannen die een beetje hagelregen best wel kunnen pruimen )

En om dan niet in het hokje van 'groene' gaia anti jacht terrorist geduwd te worden, vertel ik er duidelijk bij dat ik NIET integraal tegen het jachtgebeuren ben. Zolang de omwonenden er niet al te veel hinder van ondervinden iets wat ,in tegenstelling tot vroeger, alles behalve het geval is.

Bij deze verkies ik dus een afstand van 500meter, en een quota per jachtverlof omdat met teveel jagers op een te klein lapje grond niet veilig is.
Is het nu duidelijker ?
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 23:46   #64
postbus24
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is niet echt de discussie.
Het gaat er over of de veiligheidsmarge van 150 m voldoende is.
mee eens, maar als je gelijk zegt dat 150 meter niet voldoende is, ben je onwetend en intollerant vandaar een bijkomstig woordje uitleg

Maar goed, technisch gesproken is het volkomen veilig en de rest moet dan maar getolereerd worden. Zolang er niet teveel doden vallen en de kleine ongevallen in de doofpot gestopt worden zal daar niet direkt iets aan veranderen.

... is de 'bottom line'
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 23:57   #65
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Het dringt persies niet zo echt goed door
Ik heb al evenveel keer gezegd dat een hagelgeweer veel lawaai maakt en dat het alles behalve plezant is als de hagel rond uw oren vliegt als ge hier uwe kop buiten steekt.
Totaal onschadelijk in de zin dat ge daar niet van dood gaat, ja dat klopt maar daar houd het ook op voor u nietwaar !? alle andere last die erbij komt moet 'getolereerd' worden. De pot verwijt de ketel !

Een veiligheids marge van 150m is inderdaad voldoende, maar dan vanuit het standpunt van de jager (en voor de spartaanse mannen die een beetje hagelregen best wel kunnen pruimen )

En om dan niet in het hokje van 'groene' gaia anti jacht terrorist geduwd te worden, vertel ik er duidelijk bij dat ik NIET integraal tegen het jachtgebeuren ben. Zolang de omwonenden er niet al te veel hinder van ondervinden iets wat ,in tegenstelling tot vroeger, alles behalve het geval is.

Bij deze verkies ik dus een afstand van 500meter, en een quota per jachtverlof omdat met teveel jagers op een te klein lapje grond niet veilig is.
Is het nu duidelijker ?
Nee hoor, het is nog steeds de wetgever die de veiligheidsmarge vastlegt en niet de jager.
En ik vrees dat ge in Vlaanderen weinig lappen grond gaat vinden waar de huizen 1000 m van elkaar liggen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 23:59   #66
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
mee eens, maar als je gelijk zegt dat 150 meter niet voldoende is, ben je onwetend en intollerant vandaar een bijkomstig woordje uitleg

Maar goed, technisch gesproken is het volkomen veilig en de rest moet dan maar getolereerd worden. Zolang er niet teveel doden vallen en de kleine ongevallen in de doofpot gestopt worden zal daar niet direkt iets aan veranderen.

... is de 'bottom line'
Gelooft ge dat zelf ?
Elk schietincident wordt juist opgeblazen.

Laatst gewijzigd door Bobke : 27 november 2006 om 00:00.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 00:56   #67
postbus24
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Nee hoor, het is nog steeds de wetgever die de veiligheidsmarge vastlegt en niet de jager.
En ik vrees dat ge in Vlaanderen weinig lappen grond gaat vinden waar de huizen 1000 m van elkaar liggen.
Je kan niet ontkennen dat de band wetgever-jager net iets inniger is dan dan die met het 'gewone volk', niet ?

En dat is ook weer vragen om offtopic te gaan : er is inderdaad steeds minder plek om te jagen en er komen als maar jagers bij. Dat staat dan weer haaks op de wetten van het 'natuurbeheer'.
Om bij het thema te blijven, dat lijkt mij niet erg 'veilig'

Het klopt dat incidenten worden opgeblazen in de pers, een eerder algemene tendens. Trouwens daarstraks was er een item in het nieuws over het (on)wettig lokken van duiven en ik vond dat de jager er niet zo slecht vanaf kwam.
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 01:37   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Je kan niet ontkennen dat de band wetgever-jager net iets inniger is dan dan die met het 'gewone volk', niet ?
Dat laat ik voor uw rekening.
Echt van overtuigd ben ik niet, het is juist het "gewone volk" dat zich met een klein lapje grond nabij de huizen moet tevreden stellen vrees ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 08:05   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

De jachtwet brengt mensen gewoon in gevaar.
Kinderen die op een veld aan het spelen zijn staan vaak meer dan 200 meter van de bebouwingen af en bevinden zich dus binnen de toegelaten jachtzone.

De wet laat ook toe dat de jagers zich op de rand van hun jachtpacht bevinden en vandaar uit schieten op wild dat zich net over de grens van hun jachtpacht bevind.
En daar komt bij dat die 150meter telt voor alle jachtwapens. Dus ook voor de wapens die gebruikt worden voor de everzwijnenjacht en de hertenjacht.
En voor dit wild gebruikt men nu niet direct lichte hagelgeweren.
En het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat een landbouwer de hagelbollen tegen zijn traktor hoord kletteren. Dit terwijl er op die akkers geen jachtpacht zit.

En de jagers die het meest in de fout gaan zijn idd mensen uit het gewone volk en niet de rijkere klasse, want zij kunnen het betalen om zich ver van de bewoonde wereld weg te verplaatsen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 09:28   #70
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik vind het helemaal niet tof dat er naast mijn deur geschoten wordt, noch dat een boer zijn mest naast mijn deur gaat uitrijden noch dat …….
Maar ik weet dat ik niet alleen op deze wereld rondloop en de wereld mijn eigendom niet is.
Ik besef ook wat de voor en nadelen zijn van het wonen op het platte land of in de stad en kies daar zelf voor. Waarschijnlijk zijn de jagers er ook niet gelukkig mee dat we ons huisje in hun jachtgebied gaan neerpoten.
En voor uw kinderen is het leerzaam, zo zien ze dat hun biefstuk niet uit de fabriek komt.
ik nodig u uit het zoveelste kind te gaan vertellen dat hun poes is dooodgeschoten.....je kan er ook eens naar Irak op verlof mee gaan om hen aan de werkelijkheid vertrouwd te maken.
__________________
Vlaming, pas u aan de islam aan of verhuis !!
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 09:59   #71
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
En voor uw kinderen is het leerzaam, zo zien ze dat hun biefstuk niet uit de fabriek komt.
Neem ze dan mee naar een slachthuis hé, of eet jij houtduiven misschien? Ik heb trouwens nooit begrepen wat er zo plezant is aan het afknallen van het weinige wild dat er nog zit in onze bossen.

Allez, t'is maar wat je wild noemt: patrijzen die je vorig jaar in de bossen hebt gestoken op een afgesloten terrein, ze eten geven tot ze zodanig tam zijn dan ze bijna uit uw hand eten en ze lossen een week voor het jachtseizoen zodat je ze lekker gemakkelijk kunt afknallen. Laat ons dan maar zwijgen over het vergiftigen van roofvogels omdat die zogezegd teveel klein wild pakken.

"Wij zijn natuurmensen." hoor je dan. Maar ze kunnen een vlaamse gaai niet van een houtduif onderscheiden vóór ze ze uit de lucht hebben gehaald...

En maar pinten pakken achteraf. En intussen wat stoefen over hoeveel konijnen en duiven ze wel hebben geschoten. Het lijkt mij dat de meeste jagers antropocentrische sukkels zijn die dat jachtgeweer als placebo nodig hebben voor hun eigen waterpistooltje.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 11:10   #72
postbus24
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
....
En het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat een landbouwer de hagelbollen tegen zijn traktor hoord kletteren. Dit terwijl er op die akkers geen jachtpacht zit.
....
Wat dacht je van hagel tegen het raam van de slaapkamer van de kinderen!?
Ze zijn af en toe 'wild' maar niet van het soort dat je erop mag mikken.

Maar het komt er in deze thread dus op neer dat die bollekes niet dodelijk zijn, en de jagers eigelijk gewoon hun ding mogen verder doen.

Ik vraag mij af of ze ook tollerant gaan zijn als ik met de tuinslag in hun richting ga 'schieten' Water is immers ook totaal onschadelijk.
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 16:41   #73
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Neem ze dan mee naar een slachthuis hé, of eet jij houtduiven misschien? Ik heb trouwens nooit begrepen wat er zo plezant is aan het afknallen van het weinige wild dat er nog zit in onze bossen.

Allez, t'is maar wat je wild noemt: patrijzen die je vorig jaar in de bossen hebt gestoken op een afgesloten terrein, ze eten geven tot ze zodanig tam zijn dan ze bijna uit uw hand eten en ze lossen een week voor het jachtseizoen zodat je ze lekker gemakkelijk kunt afknallen. Laat ons dan maar zwijgen over het vergiftigen van roofvogels omdat die zogezegd teveel klein wild pakken.

"Wij zijn natuurmensen." hoor je dan. Maar ze kunnen een vlaamse gaai niet van een houtduif onderscheiden vóór ze ze uit de lucht hebben gehaald...

En maar pinten pakken achteraf. En intussen wat stoefen over hoeveel konijnen en duiven ze wel hebben geschoten. Het lijkt mij dat de meeste jagers antropocentrische sukkels zijn die dat jachtgeweer als placebo nodig hebben voor hun eigen waterpistooltje.
Ik zet geen wild uit en jaag niet.
En zoals gezegd gaat de draad niet over het voor of tegen de jacht maar over de veiligheidsmarge van 150 meter en ik zie hier geen enkel argument dat daar iets mee te maken heeft.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 18:06   #74
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Dan stel ik voor om onmiddelijk vegetariër te worden.
Moet je ook geen opgekweekt vlees gaan eten.
Ik ben veganiër
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 18:29   #75
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Elk schietincident wordt juist opgeblazen.
Is dat zo? Bent u daar zeker van? U bent duidelijk een kenner... Waar leest u dat dan?

Verder moet ik zeggen dat reactie nodig was maar deze klopt niet helemaal dus zal ik het even overnemen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Wandelen in de bos en op vogeltjes schieten
(met men digitale camera )
Heel leuk ieder zijn ding...
Wees blij dat er nog natuur IS waar u nog kiekjes kan gaan nemen!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Dat jagen ook maar 'iets' met natuurbeheer te maken heeft is op zen minst gezegd HYPOCRIET. Het is zelfs zo dat de natuur 'gemanipulerd' wordt tot een overschot zodat de hobby gegarandeerd wordt
Maar goed , ieder zen hobby en de steak op men bord is er ook gekomen met wat hulp van de natuur.


HYPOCRIET??? U bent niet goed geïnformeerd vrees ik!
bij ons: http://www.jachtinfo.be/hvvstart.asp

Het zijn vaak de jagers die er overal voor zorgen dat er wat nuttigs komt in de bestaande chaos en als U dat ontkent dan bent U een hypocriet!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Het gaat er om dat de heren jagers alles behalve respect hebben voor de mensen in de buurt. hun motto is: " Ze klagen zowizo, dus hoeven we er geen rekening mee te houden" ... een neerwaartse spiraal die alleen maar erger gaat worden vrees ik.
http://www.kuleuven.be/cwte/Jacht.pdf
aub have fun!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
... hoeveel moeten de mensen in de buurt zo nog 'verdragen' is voor mij nog steeds de grote vraag ?
????
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 18:31   #76
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Maar het komt er in deze thread dus op neer dat die bollekes niet dodelijk zijn, en de jagers eigelijk gewoon hun ding mogen verder doen.
Als je het zo gaat verkrachten natuurlijk...
Volgens mij was de vraag in het begin anders...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 18:38   #77
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Neem ze dan mee naar een slachthuis hé, of eet jij houtduiven misschien? Ik heb trouwens nooit begrepen wat er zo plezant is aan het afknallen van het weinige wild dat er nog zit in onze bossen.

Allez, t'is maar wat je wild noemt: patrijzen die je vorig jaar in de bossen hebt gestoken op een afgesloten terrein, ze eten geven tot ze zodanig tam zijn dan ze bijna uit uw hand eten en ze lossen een week voor het jachtseizoen zodat je ze lekker gemakkelijk kunt afknallen. Laat ons dan maar zwijgen over het vergiftigen van roofvogels omdat die zogezegd teveel klein wild pakken.

"Wij zijn natuurmensen." hoor je dan. Maar ze kunnen een vlaamse gaai niet van een houtduif onderscheiden vóór ze ze uit de lucht hebben gehaald...

En maar pinten pakken achteraf. En intussen wat stoefen over hoeveel konijnen en duiven ze wel hebben geschoten. Het lijkt mij dat de meeste jagers antropocentrische sukkels zijn die dat jachtgeweer als placebo nodig hebben voor hun eigen waterpistooltje.
Meneer is intelectueel?


Wie liet er de vos vrij in onze bossen? Hoe komt het dat er nu geen vliegend wild meer rondloopt?

Het weinige wild dat nog rondloopt in ONZE bossen is er dankzij natuurbehoud van deze "zatlappen" en "stroopers"...
tss haakjes zou ik vlug even opzoeken wat het verschil is tussen een jager en een strooper want u lijkt het nog niet helemaal door te hebben!

Anders kan elke jager die een boete krijgt van de boer op wiens land teveel van zijn oogst werd opgegeten eens die boete opsturen naar U dan zal meneer misschien nog lachen...

en btw een patrijs laat je niet los in een bos meneer de kenner!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 18:39   #78
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En zoals gezegd gaat de draad niet over het voor of tegen de jacht maar over de veiligheidsmarge van 150 meter en ik zie hier geen enkel argument dat daar iets mee te maken heeft.
Je vergeet het belangerijkste denk ik...
M'n mikt nooit in de richting van een huis en dan pas +150m van het huis er is volgens mij wel een verschil!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 20:19   #79
postbus24
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Als je het zo gaat verkrachten natuurlijk...
Volgens mij was de vraag in het begin anders...
mogen we uw interpretatie dan ook lezen ?

Laatst gewijzigd door postbus24 : 27 november 2006 om 20:20.
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 21:54   #80
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Dus we mogen concluderen dat een afstand van 150 meter tussen een huis en een jager redelijk veilig is als het over de hagel gaat .
Het huis is dus veilig.
Maar minder veilig voor de mensen die niet in de buurt van een huis staan.
Hoe ga je de veiligheid garanderen van mensen die in een bos wandelen ?
En hoeveel afstand moet er zijn om geen last te hebben van al dat geknal ???
Nog eens , er ligt wild genoeg in de winkel !
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be