Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Walter Vandenbossche (CD&V) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Walter Vandenbossche (CD&V) - 19 tot 25 februari Vlaming en Brusselaar, zo zegt hij zelf. Momenteel zit deze advocaat in de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, met de verkiezingen komt hij op voor een zitje in het federale halfrond. Opgelet: deze sessie begint pas op woensdag, maar zal ook iets langer duren.

 
 
Discussietools
Oud 26 februari 2007, 12:52   #61
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik ben formeel tegenstander van een referendum rond dit thema. Ik ben Vlaming, Brusselaar én Belg, ik hou van mijn land. Ik zie ook geen meerderheid die politiek dergelijke vraag zou stellen. Behoudens VB en NVA is er geen partijdie dit stdpt inneemt!
Het gaat niet om u, het gaat om iedereen. U heeft niets op te dringen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 26 februari 2007 om 12:53.
lombas is offline  
Oud 26 februari 2007, 12:54   #62
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Nogmaal, ik ben Belg, en fier het te zijn!
Er is geen Belgisch volk, er is geen Belgische taal, er is geen Belgische cultuur, er is geen Belgische media, er is geen Belgische publieke opinie, er zijn geen Belgische universiteiten, enz....

Open toch je ogen, man. Belgie is een mislukte, artificiële staat en is nooit een 'natie' geweest.

Kijk, ik heb asoluut NIKS tegen de Franstaligen, maar ik voel me er absolùùt niet meer verbonden mee dan met pakweg een Fransman of een Portugees.
Zeno! is offline  
Oud 26 februari 2007, 12:57   #63
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het gaat niet om u, het gaat om iedereen. U heeft niets op te dringen.
We zijn de forumgasten enig respect verschuldigd maar het moet gezegd dat het arrogante standpunt van dhr. Vandenbossche inzake een referendum over de toekomst van België dat niet gemakkelijk maakt.

Zelfs de Belgicisten op dit forum zijn allemaal voorstander van een (bindend) referendum.

Maar net zoals dhr. Deseyn vorige week komt dhr. Vandenbossche hier platjes vertellen dat de burger niet geïnteresseerd is in de toekomst van dit land en er in elk geval niets over te zeggen heeft.

Eigenlijk zegt hij gewoon dat de burgers domme, onmondige kinderen zijn.

We hebben hier al wat onzin gelezen van forumgasten, en ons deftig gehouden zoals het forumreglement vraagt, maar geconfronteerd met een dergelijk intolerant paternalisme wordt dat wel moeilijk.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 26 februari 2007 om 13:00.
baarle is offline  
Oud 26 februari 2007, 13:05   #64
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
We zijn de forumgasten enig respect verschuldigd maar het moet gezegd dat het arrogante standpunt van dhr. Vandenbossche inzake een referendum over de toekomst van België dat niet gemakkelijk maakt.

Zelfs de Belgicisten op dit forum zijn allemaal voorstander van een (bindend) referendum.

Maar net zoals dhr. Deseyn vorige week komt dhr. Vandenbossche hier platjes vertellen dat de burger niet geïnteresseerd is in de toekomst van dit land en er in elk geval niets over te zeggen heeft.

Eigenlijk zegt hij gewoon dat de burgers domme, onmondige kinderen zijn.

We hebben hier al wat onzin gelezen van forumgasten, en ons deftig gehouden zoals het forumreglement vraagt, maar geconfronteerd met een dergelijk intolerant paternalisme wordt dat wel moeilijk.
Ik behandel vertegenwoordigers met alle respect, maar niet indien ze zich als baron gedragen.

Een democratische vertegenwoordiger is altijd voor referenda, want daar haalt hij zijn legitimering uit. Ontzegd hij het referendum, zo ook zijn legitimiteit.

Een democratie gaat nog altijd uit van alle burgers. Het parlement is enkel een gemakkelijkheidsinstelling. Ik denk dat weinig politici dat nu nog ten volle beseffen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 26 februari 2007 om 13:06.
lombas is offline  
Oud 26 februari 2007, 13:10   #65
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik behandel vertegenwoordigers met alle respect, maar niet indien ze zich als baron gedragen.

Een democratische vertegenwoordiger is altijd voor referenda, want daar haalt hij zijn legitimering uit. Ontzegd hij het referendum, zo ook zijn legitimiteit.

Een democratie gaat nog altijd uit van alle burgers. Het parlement is enkel een gemakkelijkheidsinstelling. Ik denk dat weinig politici dat nu nog ten volle beseffen.
Dus hieruit volgt dat België geen democratie is, maar hadden we dat al niet eerder vastgesteld?
Zwartengeel is offline  
Oud 26 februari 2007, 13:13   #66
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dus hieruit volgt dat België geen democratie is, maar hadden we dat al niet eerder vastgesteld?
Het kan me eigenlijk weinig schelen want ik ben daar tegen - maar dan moet ze het ook niet pretenderen.

Een democratie houdt in dat één burger één zetel in de vergadering krijgt, dat is al meer dan tweeduizend jaar zo. Dat ze dat in de Verenigde Staten wat moeilijk vonden, hoewel ook daar nog altijd gemeenten door "populaire assemblées" bestuurd worden (net als elders), en ze dat in Frankrijk dan maar overnamen ontsprongen uit een Engelse traditie waarbij "iedereen toch vertegenwoordigd is, wat is uw probleem nu?"-systeem, is niet mijn verantwoordelijkheid.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 26 februari 2007, 14:26   #67
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

[quote=Zeno!;2469013]Er is geen Belgisch volk, er is geen Belgische taal, er is geen Belgische cultuur, er is geen Belgische media, er is geen Belgische publieke opinie, er zijn geen Belgische universiteiten, enz....

Open toch je ogen, man. Belgie is een mislukte, artificiële staat en is nooit een 'natie' geweest. quote]

Zeno, hij kwam het zelfs twee keer uitschreeuwen. Dat vertrouw ik niet, het is zoals 'ik hou van je zeggen'. Doe je het te veel dan klopt het niet, je weet dat het niet waar is, maar je zou het graag zelf gaan geloven.

Heeft ie trouwens al één antwoord op een vraag gegeven of roept hij gewoon België? België woar bist du bleben?
Burry is offline  
Oud 26 februari 2007, 14:46   #68
Walter Vandenbossche
 
 
Walter Vandenbossche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 101
Standaard

Een referendum over de toekomst van België loopt doorheen het gehele land. Dat is wat anders dan een éénzijdige verklaring van één Gemeenschap. Ik ben tegenstander van een referendum over wat mensen kan of moet scheiden. Waarom niet over wat ons kan binden, in verdraagzaamheid en democratie ?
Walter Vandenbossche is offline  
Oud 26 februari 2007, 14:52   #69
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Een referendum over de toekomst van België loopt doorheen het gehele land. Dat is wat anders dan een éénzijdige verklaring van één Gemeenschap. Ik ben tegenstander van een referendum over wat mensen kan of moet scheiden. Waarom niet over wat ons kan binden, in verdraagzaamheid en democratie ?
maw theoretisch voor referenda, maar België kan dat niet aan ?!
Anna List is offline  
Oud 26 februari 2007, 14:52   #70
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Een referendum over de toekomst van België loopt doorheen het gehele land. Dat is wat anders dan een éénzijdige verklaring van één Gemeenschap. Ik ben tegenstander van een referendum over wat mensen kan of moet scheiden. Waarom niet over wat ons kan binden, in verdraagzaamheid en democratie ?
Kan een referendum dan met de vraag of iedereen en elke regio zijn financiële verantwoordelijkheid moet nemen? Zo ja, kunnen en moeten we daar dan conclusies uit trekken?
Burry is offline  
Oud 26 februari 2007, 14:54   #71
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Een referendum over de toekomst van België loopt doorheen het gehele land. Dat is wat anders dan een éénzijdige verklaring van één Gemeenschap. Ik ben tegenstander van een referendum over wat mensen kan of moet scheiden. Waarom niet over wat ons kan binden, in verdraagzaamheid en democratie ?
Met andere woorden, als een getrouwd paar wilt scheiden, en de man is er tegen, dan gaat de hele boel niet door?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 26 februari 2007, 15:13   #72
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik ben tegenstander van een referendum over wat mensen kan of moet scheiden.
Dat kan, maar u heeft het recht niet om de burger de beslissingsbevoegdheid die zijn eigendom is te ontnemen.
__________________
baarle is offline  
Oud 26 februari 2007, 18:26   #73
Walter Vandenbossche
 
 
Walter Vandenbossche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 101
Standaard

Weet U, het belangrijkste ( en enig rechtsgeldige) referendum is de verkiezingen. En daar blijkt tot op heden duidelijk géén meerderheid voor de splitsingidee. Ik ben voorstander van een evolutieve samenleving, ook op het vlak van de staatsstructuren. Criterium is de welvaart van dit land en haar inwoners. Dat wordt de uitdaging voor 10.06. CD&V gaat NIET naar de verkiezingen met een voorstel van splitsing, wees daar maar zeker van.
Walter Vandenbossche is offline  
Oud 26 februari 2007, 18:28   #74
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Natuurlijk waren we daar zeker van.

Niet erg hoor, niet erg.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 26 februari 2007, 18:30   #75
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Weet U, het belangrijkste ( en enig rechtsgeldige) referendum is de verkiezingen.
Waarom zijn verkiezingen belangrijker dan een referendum, meneer Vandenbossche?

Kunnen wij in verkiezingen preciezer dan in een referendum aangeven wat voor staatsinrichting wij willen?

Citaat:
En daar blijkt tot op heden duidelijk géén meerderheid voor de splitsingidee.
Maar u weigert de burgers die vraag te stellen en zelf te laten beantwoorden. Hoe kan u dat dan weten? Met welk recht beantwoordt u die levensbelangrijke vraag in onze plaats?

Citaat:
Ik ben voorstander van een evolutieve samenleving, ook op het vlak van de staatsstructuren. Criterium is de welvaart van dit land en haar inwoners. Dat wordt de uitdaging voor 10.06. CD&V gaat NIET naar de verkiezingen met een voorstel van splitsing, wees daar maar zeker van.
Dat is allemaal uw goed recht, maar u heeft niet het recht de burgers beslissingsbevoegdheid op dit punt te ontzeggen. Daarmee eigent u zich een stuk macht toe die ons toebehoort.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 26 februari 2007 om 18:30.
baarle is offline  
Oud 26 februari 2007, 18:31   #76
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Met andere woorden, als een getrouwd paar wilt scheiden, en de man is er tegen, dan gaat de hele boel niet door?
Eigenlijk is het enorm simplistisch en fout om België met een getrouwd paar te vergelijken.

Een getrouwd paar kan zonder meer scheiden: als de man/vrouw in kwestie wil scheiden, zal die scheiding ook gebeuren.

In België moet je eerst een meerderheid zien te vinden in Vlaanderen/Wallonië alvorens je over een echtscheiding kan spreken en zover zijn we zeker nog niet. De wil om te scheiden gaat nu eenmaal uit van een minderheid, face it!
Kim is offline  
Oud 26 februari 2007, 18:34   #77
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Eigenlijk is het enorm simplistisch en fout om België met een getrouwd paar te vergelijken.

Een getrouwd paar kan zonder meer scheiden: als de man/vrouw in kwestie wil scheiden, zal die scheiding ook gebeuren.

In België moet je eerst een meerderheid zien te vinden in Vlaanderen/Wallonië alvorens je over een echtscheiding kan spreken en zover zijn we zeker nog niet. De wil om te scheiden gaat nu eenmaal uit van een minderheid, face it!
Fijn dat je er geen enkel argument bij zit waarom dat verschilt. Ik ben altijd van mening geweest: soevereiniteit = 67% idealiter geopolitieke entiteit. En jammer genoeg moet ik dat tot op het individu doortrekken.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 26 februari 2007, 18:35   #78
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
De wil om te scheiden gaat nu eenmaal uit van een minderheid, face it!
Dat zeg jij. Met evenveel recht zeg ik dat de nodige meerderheid voor een scheiding er is. Of heb ik het betreffende referendum gemist?
__________________
baarle is offline  
Oud 26 februari 2007, 18:37   #79
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat zeg jij. Met evenveel recht zeg ik dat de nodige meerderheid voor een scheiding er is. Of heb ik het betreffende referendum gemist?
Er is dus een meerderheid volgens u... Raar toch dat N-Va zonder CD&V niet boven de kiesdrempel raakt. Dat zou toch geen enkel probleem mogen geven als er toch zo'n meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid gewonnen is?
Kim is offline  
Oud 26 februari 2007, 18:39   #80
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Er is dus een meerderheid volgens u...
Dat zeg jij!

Citaat:
Raar toch dat N-Va zonder CD&V niet boven de kiesdrempel raakt. Dat zou toch geen enkel probleem mogen geven als er toch zo'n meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid gewonnen is?
Wat hebben verkiezingen daar nu in godsnaam mee te maken?

Enkel een referendum kan aangeven of er een meerderheid is voor splitsing.
__________________
baarle is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be