Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Bekijk resultaten enquête: Moet Israël uitgesloten worden van Eurosongfestival?
Ja 4 25,00%
Neen 9 56,25%
Palestina én Israel moeten uitgenodigd worden 2 12,50%
Mijn naam is haas 1 6,25%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 maart 2024, 09:54   #61
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Oei, gaat 99 Luftballons dan ook posthuum geschrapt worden ?
Nena schrikt zich nu een hoedje. Die was compleet vergeten dat ze Eurosong gewonnen heeft.
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 11:38   #62
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Oei, gaat 99 Luftballons dan ook posthuum geschrapt worden ?
De politieke tekst zijn altijd wat verborgen, ook bij Nena. Dit wordt een interessant jaar.

The political messages hidden in Eurovision songs
https://www.theguardian.com/music/20...rovision-songs

13 times Eurovision got super political
https://www.politico.eu/article/13-t...got-political/

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 4 maart 2024 om 11:40.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 11:39   #63
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nena schrikt zich nu een hoedje. Die was compleet vergeten dat ze Eurosong gewonnen heeft.
Ik was ook totaal vergeten dat dit een Eurosong lied was
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 12:16   #64
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.272
Standaard

Arabische landen doen blijkbaar niet mee met het Eurosong omdat ze geen Israëlische artist op hun TV willen tonen, puur racisme dus. En waarschijnlijk ook omdat muziek niet Islamitisch is.

Missing voices in Eurovision: Why Arab countries refuse to compete
https://www.newarab.com/news/eurovis...refuse-compete

The reasons behind the withdrawal were not explicitly given, but there are a few possible explanations. One factor could be the low placement of Morocco's entry, which could have been perceived as a lack of interest or support from the international Eurovision community.

It may have also been influenced by political tensions and solidarity with other Arab nations who had chosen not to engage with Israel on various platforms.

This political factor remained the same for the absence of many Arab countries from Eurovision.

In 1977, Tunisia attempted to take part in the content but withdrew shortly before as national broadcaster ERTT did not want to "broadcast Israeli content" on its channels, reportedly.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 12:29   #65
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.873
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Arabische landen doen blijkbaar niet mee met het Eurosong omdat ze geen Israëlische artist op hun TV willen tonen, puur racisme dus. En waarschijnlijk ook omdat muziek niet Islamitisch is.

Missing voices in Eurovision: Why Arab countries refuse to compete
https://www.newarab.com/news/eurovis...refuse-compete

The reasons behind the withdrawal were not explicitly given, but there are a few possible explanations. One factor could be the low placement of Morocco's entry, which could have been perceived as a lack of interest or support from the international Eurovision community.

It may have also been influenced by political tensions and solidarity with other Arab nations who had chosen not to engage with Israel on various platforms.

This political factor remained the same for the absence of many Arab countries from Eurovision.

In 1977, Tunisia attempted to take part in the content but withdrew shortly before as national broadcaster ERTT did not want to "broadcast Israeli content" on its channels, reportedly.
Niet zover gaan zoeken, naar Arabische normen zou men iets te blote vrouwen op het scherm kunnen zien. Een blote bil of een stukje tet is niet halal. Stel u voor dat Arabische vrouwen dat beginnen te copiëren.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 12:43   #66
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nena schrikt zich nu een hoedje. Die was compleet vergeten dat ze Eurosong gewonnen heeft.
Ik had gezworen van wel, niet dus !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 12:47   #67
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.873
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Er werd gevraagd aan Israël om de tekst van hun mogelijke inzending aan te passen omdat het verwijzingen bevat naar de 7 oktober slachting. Ze gingen akkoord maar hiermee is tegelijk wel een grens gezet van wat andere landen mogen brengen van politieke liedjes.

https://www.theguardian.com/world/20...-change-lyrics
Ik vind dat maar goed ook. Eurosong festival is een programma om te vermaken. Dat is wat artisten moeten doen, niet de spreekbuis uithangen van een systeem, een oorlog of een opinie. In België was er ook onlangs een artiste die het nodig vond tijdens haar optreden met een palestijnse vlag te zwaaien De mensen vragen dat ze zingt (als ze dat al kan) niet dat ze eerder uit dommigheid haar voorkeur laat blijken of vond dat misschien wel goed was voor haar public relations en inkomen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 17:21   #68
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.418
Standaard

Uiteraard. het land zit niet in de EU he.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 18:18   #69
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik was ook totaal vergeten dat dit een Eurosong lied was
Neen, 99 Luftballons was geen Eurosonglied. Nicole met 'Ein bisschen Friede' heeft wel meegedaan en ook gewonnen.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.

Laatst gewijzigd door Ke Nan : 4 maart 2024 om 18:18.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 19:06   #70
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Neen, 99 Luftballons was geen Eurosonglied. Nicole met 'Ein bisschen Friede' heeft wel meegedaan en ook gewonnen.
Ah, oef.

Ein Bissen Vrede was nogal algemeen waardoor je het als niet-politiek kunt zien.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 19:56   #71
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ah, oef.

Ein Bissen Vrede was nogal algemeen waardoor je het als niet-politiek kunt zien.
'99 Luftballons' is niet meer of minder politiek dan 'Ein Bisschen Frieden'. Lees de lyrics maar eens na. Nena zingt over de waanzin en de onherroepelijkheid van een kernoorlog en viseert niet iemand specifiek. Ik herinner me die tijd nog goed. Beiden songs zijn ook rond dezelfde tijd geschreven. De Koude Oorlog woedde eigenlijk volop. Er waren ook hier in België verschillende demonstraties tegen kernwapens en voor vrede met honderdduizenden deelnemers. De sfeer was toen best donker. Absoluut niet te vergelijken met vandaag de dag. Doemscenario's circuleerden overal zoals o.a. de film 'The Day After'.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 20:06   #72
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
'99 Luftballons' is niet meer of minder politiek dan 'Ein Bisschen Frieden'. Lees de lyrics maar eens na. Nena zingt over de waanzin en de onherroepelijkheid van een kernoorlog en viseert niet iemand specifiek. Ik herinner me die tijd nog goed. Beiden songs zijn ook rond dezelfde tijd geschreven. De Koude Oorlog woedde eigenlijk volop. Er waren ook hier in België verschillende demonstraties tegen kernwapens en voor vrede met honderdduizenden deelnemers. De sfeer was toen best donker. Absoluut niet te vergelijken met vandaag de dag. Doemscenario's circuleerden overal zoals o.a. de film 'The Day After'.
Ik ken het nog goed, de anti atoombom was wel altijd meer links gestuurd herinner ik me, de vakbonden liepen toen mee. Nu is dat meer neutraal maar je krijgt er geen massa volk meer voor op straat, dat is voorbij.

Maar goed, het is geen Eurosong lied dus dat telt niet. Een beetje vrede wel en dat vind ik toch nog iets neutraler. Maar goed, het wordt een interessant jaar met verboden teksten en waarschijnlijk af en toe een Hamas sympathisant op het podium.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 20:17   #73
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
'99 Luftballons' is niet meer of minder politiek dan 'Ein Bisschen Frieden'. Lees de lyrics maar eens na. Nena zingt over de waanzin en de onherroepelijkheid van een kernoorlog en viseert niet iemand specifiek. Ik herinner me die tijd nog goed. Beiden songs zijn ook rond dezelfde tijd geschreven. De Koude Oorlog woedde eigenlijk volop. Er waren ook hier in België verschillende demonstraties tegen kernwapens en voor vrede met honderdduizenden deelnemers. De sfeer was toen best donker. Absoluut niet te vergelijken met vandaag de dag. Doemscenario's circuleerden overal zoals o.a. de film 'The Day After'.
Ik heb daar nooit veel ‘politiek’ in gezien. Dat was gewoon een leuke popsong.
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 20:30   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
'99 Luftballons' is niet meer of minder politiek dan 'Ein Bisschen Frieden'.
toch wel, het zijn anti-genocide activisten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 20:34   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik ken het nog goed, de anti atoombom was wel altijd meer links gestuurd herinner ik me, de vakbonden liepen toen mee. Nu is dat meer neutraal maar je krijgt er geen massa volk meer voor op straat, dat is voorbij.
Over 't laatst nog met wat collega's staan lullen over wat onze kinderdromen waren. Ik stelde dat ik altijd in het nucleaire wilde werken, dat mijn schoolmeester van het 6de studiejaar zelfs nog een liedje had gezongen over "'t is onze kernfysicus" in den tijd. Maar dat ik niet helemaal exact in de branche zit die mij eigenlijk als kind bewoog om het nucleaire willen te bestuderen.
Toen mijn collega's mij vroegen wat dat was, dan zegde ik "kernexplosies ! Atoombommen ! Als klein manneke was ik daar zot op !".
Ze bekeken mij een beetje raar, en zegden dan, ah, ja, tuurlijk, van U kunnen we dat inderdaad verwachten
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 21:03   #76
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 44.473
Standaard

Nog en leuk liedje...

Angelique Vader Wat Klotsen Je Ballen 1982

Ik ben niet zeker maar ikgeloof dat de zangeres Angelique de zus van Patricia Paay was - Yvonne????

(heb nog ergens zo, een vinyl staat in de rekken... maar waar????)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 21:09   #77
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Arabische landen doen blijkbaar niet mee met het Eurosong omdat ze geen Israëlische artist op hun TV willen tonen, puur racisme dus. En waarschijnlijk ook omdat muziek niet Islamitisch is.

Missing voices in Eurovision: Why Arab countries refuse to compete
https://www.newarab.com/news/eurovis...refuse-compete

The reasons behind the withdrawal were not explicitly given, but there are a few possible explanations. One factor could be the low placement of Morocco's entry, which could have been perceived as a lack of interest or support from the international Eurovision community.

It may have also been influenced by political tensions and solidarity with other Arab nations who had chosen not to engage with Israel on various platforms.

This political factor remained the same for the absence of many Arab countries from Eurovision.

In 1977, Tunisia attempted to take part in the content but withdrew shortly before as national broadcaster ERTT did not want to "broadcast Israeli content" on its channels, reportedly.
1. Er zijn slechts enkele niet-Europese landen lid van de EBU
2. Naast de kwestie Israel is er ook het feit dat ze met hun populaire muziek geen kans maken. Dus beter wegblijven.
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 4 maart 2024 om 21:09.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2024, 21:27   #78
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.953
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
2. Naast de kwestie Israel is er ook het feit dat ze met hun populaire muziek geen kans maken. Dus beter wegblijven.
Ik denk dat ze grote kans maken.

Vele televoters zullen geactiveerd zijn om voor Israel te stemmen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 00:01   #79
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
1. Er zijn slechts enkele niet-Europese landen lid van de EBU
2. Naast de kwestie Israel is er ook het feit dat ze met hun populaire muziek geen kans maken. Dus beter wegblijven.
Toch een deel MO landen

This definition also allows for participation by Algeria, Egypt, Jordan, the Lebanon, Libya, Morocco, Syria and Tunisia.

Israël doet ook mee met Europese voetbalwedstrijden en dergelijke, gewoon omdat ze in het MO liever niet meedoen, ofwel mogen ze niet meedoen ofwel is het te gevaarlijk om spelers en supporters naar de wedstrijden te vervoeren.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 00:02   #80
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik denk dat ze grote kans maken.

Vele televoters zullen geactiveerd zijn om voor Israel te stemmen.
Dat zou voor moslim deelnemers toch ook het geval moeten zijn?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be