Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2022, 10:58   #61
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Inderdaad. Het is ook duidelijk aan zijn schoenen te merken dat De Rode Willem een echte Vlaeming is en ook Vlaemsch spreekt. Ik vermoed dat hij een poorter van Ghent is.
Ook zult ook geen succesvol on-line waarzegger worden
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 12:02   #62
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Omdat het "beschermen" van mijn moedertaal hier op het forum te veel verengd wordt tot een fascistoid Blut und Boden doctrine die iedereen die vindt dat Vlaanderen meer is dan een taal, als verraders ziet.

Tuurlijk is mijn moedertaal de mooiste taal die er is. Als ik zie welke literaire kunstwerken erin gemaakt zijn (vb Willem Elschot) dan is het Vlaams (want dat is mijn moedertaal, niet het Nederlands) meer dan de moeite waard en zou best een beetje meer in de wereld mogen rondgedragen worden.

Maar als dat moet op de vreselijke manier van ons mooi Vlaanderen op te delen in verraders en "echt ware Vlaemen" dan hoeft het voor mij niet. Dat spreek ik nog liever Frans.
In welke zin zie je dat? Als vb. een minimum aan kennis van het Nederlands gevraagd wordt aan de huurders van een sociale woning, dan staan sommigen al op hun achterste poten en zien ze de beestenwagens naar Auschwitz al klaar staan.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 12:11   #63
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Het aanvaarden van "nederlands" als benaming voor het Vlaams van de Vlamingen is van hetzelfde soort arogant imperialisme waardoor talen als Joekagir volledig verdrongen zijn door het Russisch.

Het niet willen aanvaarden van Vlaams als de moedertaal van de Vlamingen is een uiting van schaamte voor de eigen aard en taal van de eigen bevolking. Als we dat politiek gaan vertalen, krijgen wij politici die nog een stapje verder gaan en ons eigen Vlaams erfgoed gaan afbreken.


Wij spreken Nederlands, de Nederlanders een verkrachting ervan
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 12:17   #64
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
In welke zin zie je dat? Als vb. een minimum aan kennis van het Nederlands gevraagd wordt aan de huurders van een sociale woning, dan staan sommigen al op hun achterste poten en zien ze de beestenwagens naar Auschwitz al klaar staan.
Wat heeft het huren van een huis, of het kopen van boterkoeken nu te maken met het spreken van een taal.

Als de sociale huisvestingsmaatschappij de communicatie doet in het Vlaams (overheidsinstelling) en de huurder betaalt de huur en onderhoudt de woning als een goede huisvader maakt het voor mij toch niet uit ?

Of bent u er ook zo eentje waarbij de smaak van de pistolets afhangt van de taal waarin ze over de toonbank gesmeten worden ?
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 12:30   #65
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Wat heeft het huren van een huis, of het kopen van boterkoeken nu te maken met het spreken van een taal.

Als de sociale huisvestingsmaatschappij de communicatie doet in het Vlaams (overheidsinstelling) en de huurder betaalt de huur en onderhoudt de woning als een goede huisvader maakt het voor mij toch niet uit ?

Of bent u er ook zo eentje waarbij de smaak van de pistolets afhangt van de taal waarin ze over de toonbank gesmeten worden ?
Alles: het gaat over het huren van een sociale huurwoning door sociaal zwakkeren, die zich moeten inschakelen in de maatschappij. Hoe doe je dat in Vlaanderen zonder Nederlands te kennen? Dat kopen van boterkoeken is nu net hét voorbeeld daarvan
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 21 mei 2022 om 12:33.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 14:14   #66
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Alles: het gaat over het huren van een sociale huurwoning door sociaal zwakkeren, die zich moeten inschakelen in de maatschappij. Hoe doe je dat in Vlaanderen zonder Nederlands te kennen? Dat kopen van boterkoeken is nu net hét voorbeeld daarvan
U hebt ergens wel iets…. Alleen het huren van een huis lijkt mij persoonlijk een verkeerd voorbeeld
Een toekomst uitbouwen, school lopen, gaan werken…daar lijkt mij een basisbeheersing van het Vlaams noodzakelijk.

Maar de demografische evolutie laat zich niet in wetjes gieten.
Maar ik deel de bezorgdheid over communicatie in deze moderne maatschappij. Er moet een taalstandaard zijn. Arabisch, Turks, Bulgaars, Pastoen, Italiaans, Portugees, Roemeens….enz enz dat gaat niet lukken.

Alleen hoe dwingt men mensen om een standaard taal te gebruiken, als alles beschikbaar is in de eigen taal.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 15:16   #67
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wat voor een zever is me dat?
U probeert gewoon het Nederlands kleiner te maken dan het is en een soort archaïsche verdeeldheid tussen Vlaanderen en Nederland te creëren.

Met uw dwaze redenering zou een Oostenrijker moeten zeggen dat hij Oostenrijks spreekt, en geen Duits.
Een Kaapverdiër zou dan Kaapverdisch spreken en geen Portugees.
Een Argentijn zou Argentijns spreken en geen Spaans.

Geen enkele van die landen of culturen doet dat.
Het idee is te gek om los te lopen.
2

Enkel de Belgicisten doen dit ,om onze taal kleiner te maken dan ze is..
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 15:18   #68
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik spreek Vlaams en mijn moedertaal is Vlaams.
Mensen die dat ontkennen, hebben het niet goed voor met Vlaanderen.

Met de aanduiding Vlaams voor de taal die in Vlaanderen gesproken wordt, drukt men een fierheid uit over de eigenheid van de Vlaming. Men drukt hiermee respect uit voor de toch wel eigen volksaard van die Vlaming. Mochten er mensen zijn die niet weten wat "Vlaams" inhoud, kan men altijd zeggen dat het een apart klinkende variant van het Nederlands is, die grotendeel gelijk loopt, doch ook enkele Vlaamse eigenheden bevat.

Dat is meer doen voor Vlaanderen dan er u vanaf maken met de schaamte dat wij "ollands" zouden kwekken.
Hollands en Vlaams zijn regionale varianten van het Nederlands.

Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden van de Belgicisten.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 15:48   #69
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.611
Standaard

Wat gek is. De blut und boden-nazis zitten dan overal in heel Europa. Wie trapt er eigenlijk in in die nonsens? De gemiddelde Waal is ook een nazi dan. In Nederland, waar dat denken ook mainstream is, zou men beven onder een fascistisch regime en bevolking.
Zelf ga ik echt niet wachten op die onzin en metadiscussies om te vervliegen. Mezelf uit België verwijderen is het beste als de domme Belg een echt fenomeen is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 mei 2022 om 15:54.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 15:52   #70
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hollands en Vlaams zijn regionale varianten van het Nederlands.
we zijn het eens, Witte.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 15:55   #71
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.611
Standaard

Geert Bourgeois heeft een Franse naam, wat wijst op bloedonzuiverheid. Hij zou verstoten moeten worden uit de Vlaamse Beweging. Eh? Niet het geval? Misschien omdat niemand zo denkt.

Het is niet de hoofdreden, maar wel een symptoom ervan. In België zijn de zelfmoordcijfers de hoogste van heel West-Europa. Reden: iedereen steekt zichzelf weg en weinigen durven zichzelf zijn uit vrees voor ostracisme. Opkropping dus.

In Nederland zegt de goegemeente dingen waarvoor je in Vlaanderen een fascist genoemd wordt en ik vind het erg raar. Ook linkse mensen... Daar durft men zelfs consequent van je vragen om Nederlandse termen te gebruiken in bijvoorbeeld een winkel, niet om politiek of wat dan ook, maar omdat het 'leuker klinkt' en dus 'aangenamer werken is als caissière'. In Vlaanderen zou men meteen de ergste stereotypes bedenken die recht uit een vendeliersschouwspel van de IJzerwake komen (komisch eerder dan een serieuze groepering, maar ik merk het wel dat men meningen heeft in lijn van waar je je reputatie voor zou kunnen schaden of niet).
en men vergelijkingen en associaties hanteert als afschrikker)

Diezelfde mensen echter, vinden het 'nie meer dan en just' als men in Frankrijk of Franstalig België zo denkt en veel fanatieker. In Wallonië is N-VA-nationalisme en meer de hoofdlijn van redeneren. Iedere Franstalige partij is een N-WA.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 mei 2022 om 16:07.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 17:26   #72
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik spreek Vlaams en mijn moedertaal is Vlaams.
Mensen die dat ontkennen, hebben het niet goed voor met Vlaanderen.

Met de aanduiding Vlaams voor de taal die in Vlaanderen gesproken wordt, drukt men een fierheid uit over de eigenheid van de Vlaming. Men drukt hiermee respect uit voor de toch wel eigen volksaard van die Vlaming. Mochten er mensen zijn die niet weten wat "Vlaams" inhoud, kan men altijd zeggen dat het een apart klinkende variant van het Nederlands is, die grotendeel gelijk loopt, doch ook enkele Vlaamse eigenheden bevat.

Dat is meer doen voor Vlaanderen dan er u vanaf maken met de schaamte dat wij "ollands" zouden kwekken.
Bent U als goede Vlaming,Willem,

dan ook een voorstander van de Vlaamse onafhankelijkheid?

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 21 mei 2022 om 17:29.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 17:41   #73
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.611
Standaard

Ollands kwekken. Ik merk het zelfs amper in Zuid-Olland. Geen enkele Belg of Vlaming kan mij een zelfhater noemen en serieus genomen worden omdat ik het daar nu eens wel leuk vind.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 mei 2022 om 17:43.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 20:19   #74
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Vlaamsgezinheid is passé en iets voor bekrompen persoonlijkheden ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 20:20   #75
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vlaamsgezinheid is passé en iets voor bekrompen persoonlijkheden ?
Deze gesprekken kan en wil ik beter ook niet in Olland voeren, of toch niet te vaak.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 21:00   #76
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Bent U als goede Vlaming,Willem,

dan ook een voorstander van de Vlaamse onafhankelijkheid?
Neen natuurlijk niet
Zoals de kaarten nu liggen gaat de EU nooit een onafhankelijk Vlaanderen erkennen. Wat katastrofaal zou zijn voor Vlaanderen en de Vlaming.
Dus wie het goed voor heeft met die Vlaming en Vlaanderen bergt dat idioot domme idee van onafhankelijkheid onmiddellijk op in de -80 diepvries
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2022, 21:24   #77
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 31.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Neen natuurlijk niet
Zoals de kaarten nu liggen gaat de EU nooit een onafhankelijk Vlaanderen erkennen. Wat katastrofaal zou zijn voor Vlaanderen en de Vlaming.
Dus wie het goed voor heeft met die Vlaming en Vlaanderen bergt dat idioot domme idee van onafhankelijkheid onmiddellijk op in de -80 diepvries
Volgens mij bent U dus een Belgicist,die de status quo en de verdere

verfransing van de Vlaamse Rand in het Belgisch Staatsbestel

verkiest boven de Vlaamse onafhankelijkheid.

De voortdurende verfransing van onze hoofdstad en de Vlaamse Rand ,dat is wat catastrofaal is. voor de Vlamingen .

En wees gerust de EU zal nooit een nettobetalers ,als Vlaanderen ,uit de EU gooien.
We zitten er in en we blijven er in,ook na onze onafhankelijkheid.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2022, 06:03   #78
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Volgens mij bent U dus een Belgicist,die de status quo en de verdere

verfransing van de Vlaamse Rand in het Belgisch Staatsbestel

verkiest boven de Vlaamse onafhankelijkheid.

De voortdurende verfransing van onze hoofdstad en de Vlaamse Rand ,dat is wat catastrofaal is. voor de Vlamingen .

En wees gerust de EU zal nooit een nettobetalers ,als Vlaanderen ,uit de EU gooien.
We zitten er in en we blijven er in,ook na onze onafhankelijkheid.
Ach u noemt mij wat u wil.
Ik ben hier al voor groensel versleten, zelfs voor Vlaams belanger...als u vindt dat ik Belgicist ben, dan moet u dat vooral maar doen.

Het is een feit dat ik de demografische evolutie niet wil bevechten. Die is toch niet tegen te houden.

Over die EU bent u totaal verkeerd. Met onze klieks en onze klaks eruit. Het zou een veel te gevaarlijk precedent scheppen en de doos van Pandora opengooien. Idioten in Catalonië, Corsica, Baskenland,...zouden de EU dan verder ondermijnen. Neen, dat zal überhaupt niet doorgaan. Daarvoor staan landen als Spanje en Frankrijk te sterk in de EU. Gesteund door Italië en Duitsland.

Neen, maak u niets wijs, Vlaanderen onafhankelijk is Vlaanderen buiten de EU.
Of ik nu Belgicist ben of Blokker of Groensel.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 22 mei 2022 om 06:03.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2022, 06:20   #79
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die voorouders hebben nougatbollen te lijden gehad. U verkondigt zonder schroom flagrante leugens. Proficiat.
ik denk dat je een paar hongersnoden vergeten bent.

Ik denk ook dat je vergeten bent dat op vele middelbare scholen het de kinderen verboden werd om onder elkaar vlaams te spreken.

Dat men moeten strijden heeft om Vlaamse universiteiten etc op te richten.

Dat men moeten strijden heef om in de eigen taal berecht te kunnen worden enz... enz...

Tot op de dag van vandaag, blijven die francofonen trouwens lekker verder profiteren van het werk dat in Vlaanderen verricht wordt.

Hadden we die arme sloebers niet gaan helpen (dan nog eens volledig vrijwillig) in augustus, hadden ze nu nog tussen hun rommel wrakhout bijeen moeten sprokkelen om zich warm te kunnen houden na hun watersnood ramp. Want van hun eigen pasieve nutteloze leiders moeten ze het niet hebben.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2022, 08:14   #80
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vlaamsgezinheid is passé en iets voor bekrompen persoonlijkheden ?
Hangt er maar vanaf wat men met Vlaamsgezindheid bedoelt.
Ik voel mij wel Vlaamsgezind, maar dat betekent niet dat er hier leeuwenvlaggen hangen, of dat ik ga erop aandringen dat onze taal 'Vlaams' is.
Het betekent ook niet dat ik andere talen haat, en overal ter wereld probeer Nederlands te praten, ook al begrijpen ze mij niet.
Het betekent wel dat ik denk dat Vlaanderen er beter vanaf zou zijn om niet in dat Belgische keurslijf te zitten, en dat het mij stoort hoe weinig Franstaligen onze taal spreken, en solidariteit altijd van één kant komt.
België is uitgeleefd.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be