Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

 
 
Discussietools
Oud 16 januari 2009, 16:14   #61
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ines Bekijk bericht
Wanneer raketaanvallen begonnen zijn weet ik niet precies ,wat wel een feit is .Joden hebben zich nooit volledig teruggetrokken ,grote grondgebieden zijn nog steed bezet door en zelfs al fier bewoond door joden.
Israel heeft zich volledig teruggetrokken uit Gaza en heeft ook de nederzettingen die daar waren ontruimd.

Net zoals het zich eerder terugtrok uit de Sinai en zijn nederzettingen daar ontmantelde.

Met Egypte leverde dat vrede op. Met gaza beschietingen.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 16 januari 2009, 16:28   #62
ines
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 januari 2009
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Israel heeft zich volledig teruggetrokken uit Gaza en heeft ook de nederzettingen die daar waren ontruimd.

Net zoals het zich eerder terugtrok uit de Sinai en zijn nederzettingen daar ontmantelde.

Met Egypte leverde dat vrede op. Met gaza beschietingen.
U raadpleegt duidelijk een slecht bron nooit heeft israel zich volledig uit palastina teruggetrokken uit een deel ja !
ines is offline  
Oud 16 januari 2009, 16:36   #63
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ines Bekijk bericht
U raadpleegt duidelijk een slecht bron nooit heeft israel zich volledig uit palastina teruggetrokken uit een deel ja !

U volgt de Hamas-logika dat er geen vrede kan zijn tot alle Joden verdwenen zijn uit het Heilig Land?
Jozef Ostyn is offline  
Oud 16 januari 2009, 16:51   #64
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
Ik verkies de menig van democraten boven deze van dictaturale regimes. U niet ?
Ik verkies daar zelf toch ook eens over na te denken. Zeker wanneer blijkt dat de definitie van terreur die 'Westerse democratieën' erop nahouden nogal hypocriet blijkt te zijn.

And as a sidenote: niet elk niet-Westers land is een dictatoriaal regime. Je zou bijna beginnen te denken dat zelfs het woord democratie enkel gegeven wordt aan landen die behoren tot of meeheulen met pakweg de VS en de EU.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.

Laatst gewijzigd door Andy : 16 januari 2009 om 16:58.
Andy is offline  
Oud 16 januari 2009, 17:25   #65
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Israel heeft zich volledig teruggetrokken uit Gaza en heeft ook de nederzettingen die daar waren ontruimd.

Net zoals het zich eerder terugtrok uit de Sinai en zijn nederzettingen daar ontmantelde.

Met Egypte leverde dat vrede op. Met gaza beschietingen.
Misschien ligt het verschil hem niet zozeer in de mentaliteitsverschillen tussen Palestijnen en Egyptenaren maar aan het feit dat Israël Gaza economisch bleef wurgen, meer dan 10.000 Palestijnen (waaronder kinderen en vrouwen) gevangen houdt, zich het recht voorbehoud de Palestijnse verkozen leiders te elimineren naar goeddunken en het de Palestijnen onmogelijk maakt hun eigen staat op te richten en die te organiseren.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 16 januari 2009, 17:31   #66
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Misschien ligt het verschil hem niet zozeer in de mentaliteitsverschillen tussen Palestijnen en Egyptenaren maar aan het feit dat Israël Gaza economisch bleef wurgen, meer dan 10.000 Palestijnen (waaronder kinderen en vrouwen) gevangen houdt, zich het recht voorbehoud de Palestijnse verkozen leiders te elimineren naar goeddunken en het de Palestijnen onmogelijk maakt hun eigen staat op te richten en die te organiseren.
In mijn grenzeloze naïviteit hou ik ook rekening met kleine details zoals zelfmoordaanslagen en raketbeschietingen.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 16 januari 2009, 17:45   #67
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
In mijn grenzeloze naïviteit hou ik ook rekening met kleine details zoals zelfmoordaanslagen en raketbeschietingen.
Die het resultaat zijn van het verzet tegen wat ik hoger vermelde.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 16 januari 2009, 19:52   #68
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Eén jaar staakt het vuren
Ze zeggen dus eigenlijk:
geef ons nog een jaar tijd om ons sterker te bewapenen, zodat we volgend jaar sterker kunnen terugvechten, want nu is het niet eerlijk

Het probleem van de tunnels wordt al een tijdje gedetailleerd bestudeerd,met name ook door Egypte dat daar ook nadelen van heeft.Er zijn er honderden,en aan de Egyptische kant van de grens krijg je daardoor een "smokkeleconomie".Het zou echter ongepast zijn moest Egypte draconische maatregelen nemen,met onvermijdelijke gevolgen voor de eigen grensbewoners,gewoon maar omdat er aan de andere kant een konstante vraag is naar terreurtuig en wapens....(en af en toe geiten en bidons water als de bovengrondse grens regelmatig helemaal dicht gaat )...


Aan de "Gaza" kant van de grens is officieel een 300 meter brede "bufferzone",maar Israel heeft die 4 jaar geleden al feitelijk verlaten omdat troepen daar gewoon zouden dienen als schietschijf voor terroristen..en dat vindt de IDF niet de moeite waard....In ieder geval gaan de tunnels daar ruim onderdoor....Die bufferzone aan de Gaza-kant nog breder maken wil israel ook niet,want het zou een verder onteigenening zijn van palestijnse grensbewoners,en het "vastzetten" van israelische soldaten.Bovendien kunnen tunnelboorders evengoed 1 kilometer ver graven door de zanderige-,maar toch stevige ondergrond....



Wanneer deze illegale toevoermogelijkheden,vermoedelijk met technische middelen,afgesneden kunnen worden,en alle verkeer dus bovengronds door douaneposten moet zullen Hamas en de andere extreme groepjes waarschijnlijk al wat te weinig "bewapend" zijn om voor stoorzender te spelen...

Een diepe gracht en ondergrondse microfoons lijken de meest aangewezen optie te zijn.... zo ver moet het nu komen,de "palestijnen" hadden nu eens de kans een deftige grens te hebben met een buurland (Egypte) dat niet onsympatiek staat tegenover de gewone mensen (maar afkerig van hun Hamas-leiding),maar de extremisten hebben het weer verpest,en deze keer zal het Israel niet alleen zijn dat ingrijpt maar evengoed Egypte....

Laatst gewijzigd door kelt : 16 januari 2009 om 20:17.
kelt is offline  
Oud 16 januari 2009, 20:51   #69
Demosthenes
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2008
Berichten: 314
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Ik verkies daar zelf toch ook eens over na te denken. Zeker wanneer blijkt dat de definitie van terreur die 'Westerse democratieën' erop nahouden nogal hypocriet blijkt te zijn.

And as a sidenote: niet elk niet-Westers land is een dictatoriaal regime. Je zou bijna beginnen te denken dat zelfs het woord democratie enkel gegeven wordt aan landen die behoren tot of meeheulen met pakweg de VS en de EU.
Waar verkiest u te wonen? Hier of bijvoorbeeld in Syrië, Iran, Saoedi-Arabië of Jemen. Hier mag u nog min of meer uw mening zeggen. Een afwijkende mening wordt in boven genoemde landen in 9 van de 10 gevallen met de dood bestraft. Homo zijn = de dood. Vrouw zijn en gelijke rechten vragen = de dood, ijveren voor een seculiere staat = de dood.
Ik ben van oordeel dat met de mening van vertegenwoordigers van landen waar dergelijke praktijken gelden, geen rekening moet gehouden worden.
Waarom is de defenitie die westerse democratiên aan terreur geven volgens U hypocriet ?
Is een democratisch systeem dan niet te verkiezen boven elk ander ?
Demosthenes is offline  
Oud 16 januari 2009, 21:22   #70
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
Waar verkiest u te wonen? Hier of bijvoorbeeld in Syrië, Iran, Saoedi-Arabië of Jemen. Hier mag u nog min of meer uw mening zeggen. Een afwijkende mening wordt in boven genoemde landen in 9 van de 10 gevallen met de dood bestraft. Homo zijn = de dood. Vrouw zijn en gelijke rechten vragen = de dood, ijveren voor een seculiere staat = de dood.
Ik ben van oordeel dat met de mening van vertegenwoordigers van landen waar dergelijke praktijken gelden, geen rekening moet gehouden worden.
Ik niet. Een andere mening, zelfs indien het om een erg foute mening gaat, kan je op inconsistenties in je eigen denken wijzen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
Waarom is de defenitie die westerse democratiên aan terreur geven volgens U hypocriet ?
Hamas wordt door de vertegenwoordigers in dit land bestempeld als een terroristische organisatie. Aangezien Hamas de terreur niet schuwt, lijkt die uitspraak mij correct. In een reactie daarop weigerde o.m. België de uitslag van de verkiezingen in 2005 te erkennen. De financiële steun die de Palestijnen ten goede had moeten komen werd opgeschort. Dat is een erg scherpe benadering tav terroristen, maar goed.

Israël schuwt het wapen van de terreur evenmin, en gaat hierbij vele malen gewelddadiger te werk dan Hamas. Toch wordt dat land door geen enkel Westers land behandeld zoals men pakweg Hamas behandeld. Voor België is Israël een handelspartner, een medekandidaat op het Eurovisiesongfestival en een afnemer van oorlogstuig. Het is een lid van de VN, en het onderhoudt normale diplomatieke contacten met ons land. Voor de VS is Israël dan weer een ideologische bondgenoot in de war on terror.

Verschillende niet-Westerse regeringsleiders (Chavez en Achmedinijad bvb) hebben er al op gewezen dat Israël voldoet aan de definitie van een terroristische staat. In die zin is de verschillende belgische houding hypocriet. Hoewel ik het met geen van deze twee heren volledig eens ben, hebben zij hier wel een punt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
Is een democratisch systeem dan niet te verkiezen boven elk ander ?
Die vraag is vrij complex om daar onmiddellijk een antwoord op te kunnen geven.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.

Laatst gewijzigd door Andy : 16 januari 2009 om 21:26.
Andy is offline  
Oud 16 januari 2009, 21:27   #71
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
Israël wordt internationaal niet aanzien als een terroristische staat. Israël heeft bestaansrecht via resolutie 181 van de VN. Hamas wordt internationaal beschouwd als een terroristische organisatie. Het uitschakelen van internationaal als terroristisch erkende organisties zoals, Hamas moet toch een hoofdprioriteit blijven ?
De VN zit duidelijk fout. Israël heeft bewezen staatsterroristisch te zijn en voor mij part mag het land van de kaart worden geveegd !

Vroeger was ik nog voor een tweestatenoplossing, waar Israël de grenzen uit de jaren 60 zou respecteren, maar er zal nooit vrede zijn zolang Israël bestaat. Die staat moet weg en moet in Noord-Amerika worden opgebouwd. Alle joden, toch op zijn mist de zionistische joden, moeten naar dat land worden gestuurd dan. Texas is een goede keuze, kan Bush lekker gezellig bij zijn vriendjes zitten.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 16 januari 2009, 21:29   #72
de mensen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 januari 2009
Berichten: 268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De VN zit duidelijk fout. Israël heeft bewezen staatsterroristisch te zijn en voor mij part mag het land van de kaart worden geveegd !

Vroeger was ik nog voor een tweestatenoplossing, waar Israël de grenzen uit de jaren 60 zou respecteren, maar er zal nooit vrede zijn zolang Israël bestaat. Die staat moet weg en moet in Noord-Amerika worden opgebouwd. Alle joden, toch op zijn mist de zionistische joden, moeten naar dat land worden gestuurd dan. Texas is een goede keuze, kan Bush lekker gezellig bij zijn vriendjes zitten.
Uw Iraanse vriend zal dit graag lezen.
de mensen is offline  
Oud 16 januari 2009, 21:34   #73
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen Bekijk bericht
Uw Iraanse vriend zal dit graag lezen.
Goh niet alleen in Iran. Na de oorlogsmisdaden die Israël op zijn geweten heeft, leeft deze gedachte steeds sterker op en niet alleen in de Arabische wereld hoor. In Ter Zake hoorde ik gisteren ook iemand die zei dat Israël best "ontmanteld" wordt, die persoon sprak zijn steun ook uit voor Hamas.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 16 januari 2009, 21:53   #74
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
zo ver moet het nu komen,de "palestijnen" hadden nu eens de kans een deftige grens te hebben met een buurland (Egypte) dat niet onsympatiek staat tegenover de gewone mensen (maar afkerig van hun Hamas-leiding),maar de extremisten hebben het weer verpest,en deze keer zal het Israel niet alleen zijn dat ingrijpt maar evengoed Egypte....
Deze vraag wordt onterecht in deze vele discussies heel weinig gesteld. Men mag heus niet vergeten dat niet enkel Israël Gaza isoleerde, maar dat ook Egypte - nochtans een volk van "geloofsbroeders" - dat deed en nog steeds doet. Het zegt toch wel dat ietsje meer over de mening omtrent Hamas aldaar.

Ik denk te kunnen stellen dat Egypte in het verleden te vaak te dicht heeft gestaan bij een complete destabilisatie van het land door moslimfundamentalisten (en bemerk dat ik enkel spreek over de fundamentalisten). En dat het om die reden geen zin heeft om Hamas-leverancier te zijn, hun moslimbroeders onder de burgerbevolking ten spijt.

Ik ben nog ooit als toerist in Egypte geweest net na een flink aantal grote aanslagen van fundi's en het was echt hallucinant om zien dat een oude bus met wat toeristen (want dat was ik toen ook) begeleid werd door een politiepatrouille waarvan Obama enkel maar kan dromen als hij volgende week zijn zege-ritje maakt. Aan elke bezienswaardigheid kon je geen kant opkijken, noch in kijkhoek noch in de verte, of je zag wel ergens een zwaar bewapende veiligheidsagent/soldaat staan en ik neem aan dat die maatregelen ook dezer dagen weer van kracht zijn (als iemand naar Egypte gaat... let us know). Natuurlijk wil Egypte daarmee uiteraard z'n economische forte nummer 1 uitspelen... toerisme. Maar het toont wel aan dat er "moslimbroeders" zijn die niks moeten weten van de fundi's en zeker niet van Hamas.

Het conflict is op alle punten zo complex dat je nooit pro of contra mag roepen voor je wat meer hoort en leert en zelfs dan kan je nog niet gaan uitbazuinen wie er nu fout is gegaan. Er zijn vele pogingen geweest tot onderhandelingen en vredesverdragen en staakt-het-vurens. We horen de Arabische pers de "Westerse" soms gelijk geven en soms tegenspreken. Ik zit in een landje ver ver weg en ik zie enkel dat beide kanten proberen slachtoffertje te spelen terwijl ze beiden voorheen elkaar hebben zitten pesten tot de bom barstte en de sterkste van de twee natuurlijk nu eens het tapijt gaat schoonvegen met alle (en het volgende woord neem ik niet graag in de mond) "collateral damage" vandien. Ik haat dat woord omdat het voor het meest smerige staat dat in een oorlog kan gebeuren. Als het kan worden aangetoond dat het Israëlische leger met overtuiging heeft geschoten op scholen en het VN gebouw, dan noem ik dat geen collateral damage meer.

Maar wat weten we? We krijgen ons nieuws binnen via maar een paar hele grote persagentschappen. We weten niets! We weten enkel dat er geschoten is op scholen (weten we dat echt?). De aanvaring die Israel had met de Hezbollah heeft "mooie" foto's geleverd waarin blijkbaar steeds dezelfde redder met een dood kind op rokende ruines stond terwijl hij even later vrolijk met het kind - levend en wel - op de foto stond. De media-oorlog gaat door.

Laat mijn laatste paragraaf je niet misleiden. Ik wil best geloven dat scholen en het VN-gebouw zijn beschoten. Vraag is ook wel waarom. Ik zou het raar vinden mocht Israël en zeker de VS, die toch voor een redelijk radicale presidentswissel staat, gaan uitdagen op hun toch al moeilijke positie in de VN waar hun veto wel eens kan gaan sneuvelen nu hun economische almacht ondergraven is. Ik geloof niet dat als de VS een economisch kerkhof wordt, dat Israel nog veel steun gaat krijgen. En zonder die steun staan ze niet ver. Verder dan de Palestijnen nog steeds maar toch niet meer zo sterk.

Zionisten en Moslim-fundi's...

Het blijft een complex dossier.



Edit: Zo jammer dat Fatah zo corrupt is. Had Arafat niet gehoopt op miljoenen op zijn buitenlandse rekeningen, dan had er nu toch op z'n minst een blijvend staakt-het-vuren geweest. Eventueel met wantrouwen van elke kant maar zonder raketten of tankaanvallen en bombardementen.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 16 januari 2009 om 21:57.
Jazeker is offline  
Oud 16 januari 2009, 21:56   #75
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.120
Standaard

Egypte wordt geleid door een dictator die een pion is van de VS. Zoals er zovele rondlopen in de regio. Het volk wordt keihard onderdrukt, omdat ze weten dat er anders een massale mobilisatie zou komen tegen Israël en de Amerikaanse belangen.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 16 januari 2009, 21:58   #76
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Deze vraag wordt onterecht in deze vele discussies heel weinig gesteld. Men mag heus niet vergeten dat niet enkel Israël Gaza isoleerde, maar dat ook Egypte - nochtans een volk van "geloofsbroeders" - dat deed en nog steeds doet. Het zegt toch wel dat ietsje meer over de mening omtrent Hamas aldaar.

Ik denk te kunnen stellen dat Egypte in het verleden te vaak te dicht heeft gestaan bij een complete destabilisatie van het land door moslimfundamentalisten (en bemerk dat ik enkel spreek over de fundamentalisten). En dat het om die reden geen zin heeft om Hamas-leverancier te zijn, hun moslimbroeders onder de burgerbevolking ten spijt.

Ik ben nog ooit als toerist in Egypte geweest net na een flink aantal grote aanslagen van fundi's en het was echt hallucinant om zien dat een oude bus met wat toeristen (want dat was ik toen ook) begeleid werd door een politiepatrouille waarvan Obama enkel maar kan dromen als hij volgende week zijn zege-ritje maakt. Aan elke bezienswaardigheid kon je geen kant opkijken, noch in kijkhoek noch in de verte, of je zag wel ergens een zwaar bewapende veiligheidsagent/soldaat staan en ik neem aan dat die maatregelen ook dezer dagen weer van kracht zijn (als iemand naar Egypte gaat... let us know). Natuurlijk wil Egypte daarmee uiteraard z'n economische forte nummer 1 uitspelen... toerisme. Maar het toont wel aan dat er "moslimbroeders" zijn die niks moeten weten van de fundi's en zeker niet van Hamas.

Het conflict is op alle punten zo complex dat je nooit pro of contra mag roepen voor je wat meer hoort en leert en zelfs dan kan je nog niet gaan uitbazuinen wie er nu fout is gegaan. Er zijn vele pogingen geweest tot onderhandelingen en vredesverdragen en staakt-het-vurens. We horen de Arabische pers de "Westerse" soms gelijk geven en soms tegenspreken. Ik zit in een landje ver ver weg en ik zie enkel dat beide kanten proberen slachtoffertje te spelen terwijl ze beiden voorheen elkaar hebben zitten pesten tot de bom barstte en de sterkste van de twee natuurlijk nu eens het tapijt gaat schoonvegen met alle (en het volgende woord neem ik niet graag in de mond) "collateral damage" vandien. Ik haat dat woord omdat het voor het meest smerige staat dat in een oorlog kan gebeuren. Als het kan worden aangetoond dat het Israëlische leger met overtuiging heeft geschoten op scholen en het VN gebouw, dan noem ik dat geen collateral damage meer.

Maar wat weten we? We krijgen ons nieuws binnen via maar een paar hele grote persagentschappen. We weten niets! We weten enkel dat er geschoten is op scholen (weten we dat echt?). De aanvaring die Israel had met de Hezbollah heeft "mooie" foto's geleverd waarin blijkbaar steeds dezelfde redder met een dood kind op rokende ruines stond terwijl hij even later vrolijk met het kind - levend en wel - op de foto stond. De media-oorlog gaat door.

Laat mijn laatste paragraaf je niet misleiden. Ik wil best geloven dat scholen en het VN-gebouw zijn beschoten. Vraag is ook wel waarom. Ik zou het raar vinden mocht Israël en zeker de VS, die toch voor een redelijk radicale presidentswissel staat, gaan uitdagen op hun toch al moeilijke positie in de VN waar hun veto wel eens kan gaan sneuvelen nu hun economische almacht ondergraven is. Ik geloof niet dat als de VS een economisch kerkhof wordt, dat Israel nog veel steun gaat krijgen. En zonder die steun staan ze niet ver. Verder dan de Palestijnen nog steeds maar toch niet meer zo sterk.

Zionisten en Moslim-fundi's...

Het blijft een complex dossier.
Ben het niet helemaal mee eens, maar wat een verademing tussen alle postings hier.
Derk de Tweede is offline  
Oud 16 januari 2009, 22:04   #77
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ben het niet helemaal mee eens, maar wat een verademing tussen alle postings hier.
Je mag altijd aangeven waar je het niet met me eens bent, hoor. Het is een politiek discussieforum.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 16 januari 2009, 22:05   #78
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Deze vraag wordt onterecht in deze vele discussies heel weinig gesteld. Men mag heus niet vergeten dat niet enkel Israël Gaza isoleerde, maar dat ook Egypte - nochtans een volk van "geloofsbroeders" - dat deed en nog steeds doet. Het zegt toch wel dat ietsje meer over de mening omtrent Hamas aldaar.

Ik denk te kunnen stellen dat Egypte in het verleden te vaak te dicht heeft gestaan bij een complete destabilisatie van het land door moslimfundamentalisten (en bemerk dat ik enkel spreek over de fundamentalisten). En dat het om die reden geen zin heeft om Hamas-leverancier te zijn, hun moslimbroeders onder de burgerbevolking ten spijt.

Ik ben nog ooit als toerist in Egypte geweest net na een flink aantal grote aanslagen van fundi's en het was echt hallucinant om zien dat een oude bus met wat toeristen (want dat was ik toen ook) begeleid werd door een politiepatrouille waarvan Obama enkel maar kan dromen als hij volgende week zijn zege-ritje maakt. Aan elke bezienswaardigheid kon je geen kant opkijken, noch in kijkhoek noch in de verte, of je zag wel ergens een zwaar bewapende veiligheidsagent/soldaat staan en ik neem aan dat die maatregelen ook dezer dagen weer van kracht zijn (als iemand naar Egypte gaat... let us know). Natuurlijk wil Egypte daarmee uiteraard z'n economische forte nummer 1 uitspelen... toerisme. Maar het toont wel aan dat er "moslimbroeders" zijn die niks moeten weten van de fundi's en zeker niet van Hamas.

Het conflict is op alle punten zo complex dat je nooit pro of contra mag roepen voor je wat meer hoort en leert en zelfs dan kan je nog niet gaan uitbazuinen wie er nu fout is gegaan. Er zijn vele pogingen geweest tot onderhandelingen en vredesverdragen en staakt-het-vurens. We horen de Arabische pers de "Westerse" soms gelijk geven en soms tegenspreken. Ik zit in een landje ver ver weg en ik zie enkel dat beide kanten proberen slachtoffertje te spelen terwijl ze beiden voorheen elkaar hebben zitten pesten tot de bom barstte en de sterkste van de twee natuurlijk nu eens het tapijt gaat schoonvegen met alle (en het volgende woord neem ik niet graag in de mond) "collateral damage" vandien. Ik haat dat woord omdat het voor het meest smerige staat dat in een oorlog kan gebeuren. Als het kan worden aangetoond dat het Israëlische leger met overtuiging heeft geschoten op scholen en het VN gebouw, dan noem ik dat geen collateral damage meer.

Maar wat weten we? We krijgen ons nieuws binnen via maar een paar hele grote persagentschappen. We weten niets! We weten enkel dat er geschoten is op scholen (weten we dat echt?). De aanvaring die Israel had met de Hezbollah heeft "mooie" foto's geleverd waarin blijkbaar steeds dezelfde redder met een dood kind op rokende ruines stond terwijl hij even later vrolijk met het kind - levend en wel - op de foto stond. De media-oorlog gaat door.

Laat mijn laatste paragraaf je niet misleiden. Ik wil best geloven dat scholen en het VN-gebouw zijn beschoten. Vraag is ook wel waarom. Ik zou het raar vinden mocht Israël en zeker de VS, die toch voor een redelijk radicale presidentswissel staat, gaan uitdagen op hun toch al moeilijke positie in de VN waar hun veto wel eens kan gaan sneuvelen nu hun economische almacht ondergraven is. Ik geloof niet dat als de VS een economisch kerkhof wordt, dat Israel nog veel steun gaat krijgen. En zonder die steun staan ze niet ver. Verder dan de Palestijnen nog steeds maar toch niet meer zo sterk.

Zionisten en Moslim-fundi's...

Het blijft een complex dossier.



Edit: Zo jammer dat Fatah zo corrupt is. Had Arafat niet gehoopt op miljoenen op zijn buitenlandse rekeningen, dan had er nu toch op z'n minst een blijvend staakt-het-vuren geweest. Eventueel met wantrouwen van elke kant maar zonder raketten of tankaanvallen en bombardementen.
Kun jij je weer eens wat meer bemoeien met dit soort serieuze draden?
Dank je wel.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 16 januari 2009, 22:22   #79
grimbergen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Goh niet alleen in Iran. Na de oorlogsmisdaden die Israël op zijn geweten heeft, leeft deze gedachte steeds sterker op en niet alleen in de Arabische wereld hoor. In Ter Zake hoorde ik gisteren ook iemand die zei dat Israël best "ontmanteld" wordt, die persoon sprak zijn steun ook uit voor Hamas.

Mij lijkt het aangewezen om alle terroristische organisaties te ontmantelen. Te beginnen met hamas. Hamas zal een evengrote dictator worden als alle anderen islamstaten. Om de bevolking te redden van een dictator adviseer ik de korte pijn. Israël dient verder te strijden totdat hamas is uitgeroeid. Soms is vrede pas te vinden met oorlog.
grimbergen is offline  
Oud 16 januari 2009, 22:55   #80
Francientje
Minister
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Berichten: 3.178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De VN zit duidelijk fout. Israël heeft bewezen staatsterroristisch te zijn en voor mij part mag het land van de kaart worden geveegd !

Vroeger was ik nog voor een tweestatenoplossing, waar Israël de grenzen uit de jaren 60 zou respecteren, maar er zal nooit vrede zijn zolang Israël bestaat. Die staat moet weg en moet in Noord-Amerika worden opgebouwd. Alle joden, toch op zijn mist de zionistische joden, moeten naar dat land worden gestuurd dan. Texas is een goede keuze, kan Bush lekker gezellig bij zijn vriendjes zitten.
Ik vind het wel leuk dat je Vlaanderen voor verdraaid een Jood wenst.
O.K., hoe zit het in elkaar met jou. Was grootpapa bruin of zwart tijdens
de Duitse bezetting?
Francientje is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be