Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 september 2012, 20:21   #61
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Het ene uur rijden er 2, het andere uur rijden er geen, en dat patroon wordt aangevuld met een trein tijdens dat stille uur in de spits of een andere versterkingsrit. Kortom, Er is een 2-uursdienst per richting met wat piekuurverkeer. De dienstregeling is makkelijk genoeg op te vragen via Railtime.be, hoor.

Aanpassing: schuin.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone

Laatst gewijzigd door groentje : 29 september 2012 om 20:23.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 22:14   #62
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Een factor 10? Hoe kom je aan dat cijfer?
Simpel.
Het goederenvervoer wordt niet gesubsidiëerd.
Dus alle subsidie die de NMBS krijgt is voor het personenvervoer.
De NMBS krijgt elk jaar ruim 3 miljard Euro subsidie maar heeft maar ongeveer 300 miljoen Euro aan inkomsten uit het personenvervoer.
3000 miljoen gedeeld door 300 miljoen = 10.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 22:55   #63
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Simpel.
Het goederenvervoer wordt niet gesubsidiëerd.
Dus alle subsidie die de NMBS krijgt is voor het personenvervoer.
De NMBS krijgt elk jaar ruim 3 miljard Euro subsidie maar heeft maar ongeveer 300 miljoen Euro aan inkomsten uit het personenvervoer.
3000 miljoen gedeeld door 300 miljoen = 10.
LOL! Toveren met cijfers noemen ze zoiets geloof ik. Je schudt een cijfer uit je mouw (die 300 miljoen, het echte cijfer is bijna 3 keer zo hoog), en telt voor wat subsidies betreft er voor het gemak ook deze voor Infrabel bij, waar ook het goederenvervoer volop mee van profiteert.

Zo kan je inderdaad aan zo'n cijfer komen. Kloppen, dat doet het echter niet vrees ik.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 23:58   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Een auto kost 30 euro per 100km. Het vremde is als je vraagt aan de mensen hoeveel een rit van 100km kost zeggen ze 6liter x 1.5 euro

Als je als spoorweg meer rekent dan die 10 euro vindt iedereen de spoorweg te duur

Dus de oplossing is de auto meer variabel belasten per kilometer ipv discreet per jaar of op de aankoop
De totaalkost van het gebruik van een wagen hangt van allerlei factoren af. Er valt dus niet zomaar een cijfer op te kleven. Koop je een nieuwe wagen van 22.500 euro of ga je voor een derdehands exemplaar van 7.000 euro, van bij het begin is het al een wereld van verschil.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 00:03   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Mijnheer, er vertrekt elk uur 1 trein richting Luik en een half uur later 1 trein richting Luxemburg. En daarin ben ik heel formeel. Ze rijden verdorie door het landschap dat ik vanachter mijn kantoorvensters mag bewonderen. 't Kan zijn dat die treinen niet in uw boekske staan, maar dat mag u niet motiveren om mensen tegen te spreken die nog wel degelijk met hun voeten op de grond staan.
Niet iedere trein die u ziet rijden, is er voor de reizigers. Soms worden treinstellen van her naar der gestuurd voor allerlei redenen. Dat zijn dan lege treinstellen die nergens stoppen, tenzij in hun eindbestemming waar ze vervolgens ontkoppeld of gekoppeld worden naargelang het ordewoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 07:18   #66
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
We noteren voor Vielsalm op een weekdag:

05:19 Brussel-Zuid

06:32 Liers

07:13 Liers
07:55 Trois-Ponts

08:24 Luxembourg
08:37 Liers

10:24 Luxembourg
10:37 Liers

12:24 Luxembourg
12:37 Liers

&c.

Ik denk dat Descartes tijdens de middagpauze eens een uitstapje naar het station dient te ondernemen.
En toch passeert er elk halfuur een trein v�*n en een trein n�*�*r Vielsalm. Mogelijk stopt één van de 2 er dus niet. Ik zal 't hier eens in de gaten houden.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 07:20   #67
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet iedere trein die u ziet rijden, is er voor de reizigers. Soms worden treinstellen van her naar der gestuurd voor allerlei redenen. Dat zijn dan lege treinstellen die nergens stoppen, tenzij in hun eindbestemming waar ze vervolgens ontkoppeld of gekoppeld worden naargelang het ordewoord.
Telkens op exact hetzelfde uur met 5 man aan boord ? Da's er dan een die door de vakbond bestuurd wordt waarschijnlijk.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 10:31   #68
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
En toch passeert er elk halfuur een trein v�*n en een trein n�*�*r Vielsalm. Mogelijk stopt één van de 2 er dus niet. Ik zal 't hier eens in de gaten houden.
Als je zo gaat redeneren, is Eppegem één van de drukste stations van het land...

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 11:01   #69
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je moet de vergelijking op basis van hoeveel reizigers worden hoeveel km vervoerd.

Niet op basis van km's spoor....
ik heb dat eens op een andere manier zitten uiterekenen, het staat hier online

http://www.stasegem.be/wha/index.php...t_rendabel_.3F

het komt erop neer
het is ecologisch efficienter, dat is zeker een toegevoegde waarde
het is kostprijs /km minder efficient door de gigantische tewerkstelling die ervan uitgaat. De loonmassa van de NMBS is gewoon te hoog

hoe zou je dat kunnen veranderen ?

Wel denk gewoon aan een geautomatiseerd systeem van shuttles die pendelen op de sporen; waar mensen gewoon met hun RFID-bankkaart swipen of taggen.. dus geen personeel als machinist, geen personeel als controleur, geen personeel in de loketten...... Het enige dat de NMBS moet doen is 'sporen onderhouden, veiligheidssystemen onderhouden, computers onderhouden, ticketsystemen onderhouden
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 12:08   #70
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als je zo gaat redeneren, is Eppegem één van de drukste stations van het land...

Of die treinen nu stoppen of niet in Vielsalm : elk halfuur zit er 4 man en een paardekop op een trein van 4 stellen, terwijl er méér volk langs die spoorlijn "werkt" (allez, 2 die iets doen en 4 die er staan op te kijken).
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 16:21   #71
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Maar als, zoals in Nederland het geval is, die minder kilometers wel gevoelig drukker worden bereden, én er meer viersporige lijnen zijn, dan wordt dat al voor een stuk teniet gedaan.

En opnieuw: de Zwitsers vervoeren ook twee keer zoveel als wij, hebben méér kilometers spoor, en een véél betere dienstverlening, en ze doen dat met 8.000 man minder. De feiten spreken voor zich.
Ik zit dit toevallig in de trein te tikken. Ben net de Gotthard over.
het is g, dus is er veel volk op weg, en dus worden de meeste treinen over de Gotthard dubbel gereden. Dus achter elke IC rijd er nog een, met +3.
Dat is service...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 11:50   #72
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet iedere trein die u ziet rijden, is er voor de reizigers. Soms worden treinstellen van her naar der gestuurd voor allerlei redenen. Dat zijn dan lege treinstellen die nergens stoppen, tenzij in hun eindbestemming waar ze vervolgens ontkoppeld of gekoppeld worden naargelang het ordewoord.
doe geen pmoiete. Je hebt zulke snuggerd bij De Lijn ook. Ze zien overal lege bussen rijden en vergeten gemakshalve dat er van en naar 't depot gereden moet worden ook, en/of dat niet elk einde automatisch het begin vormt van de volgende rit.
Als je wat leest zie je bijvoorbeeld dat mensen ook niet meer mogen werken te Vielsalm ; zo'n asociale houding kan onmogelijk naar een gezonde samenleving leiden.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 15:33   #73
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Doet me denken aan Annick de Ridder die in Antwerpen eens twee quasi lege bussen na mekaar had zien rijden. Volgens haar was het dus duidelijk dat er te veel bussen reden en men hier fors op kon besparen.

Domme koe
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 15:45   #74
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Als je wat leest zie je bijvoorbeeld dat mensen ook niet meer mogen werken te Vielsalm ; zo'n asociale houding kan onmogelijk naar een gezonde samenleving leiden.
Dat heb ik niet geschreven. Ik schreef dat er telkens 4 treinstellen reden en dat er meer volk langs de spoorlijn werkte dan er op die trein zat. Op vraag van een van de collega's ben ik die treinen nu aan het turven
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 16:25   #75
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Bedankt. Binnenkort komen de jaarlijkse reizigerstellingen er weer aan, maar aangezien dat "bedrijfsgeheim" is van de NMBS, zouden we eigenlijk zelf tellingen moeten uitvoeren om te weten hoeveel er nu eigenlijk zijn...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 18:29   #76
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Bedankt. Binnenkort komen de jaarlijkse reizigerstellingen er weer aan, maar aangezien dat "bedrijfsgeheim" is van de NMBS, zouden we eigenlijk zelf tellingen moeten uitvoeren om te weten hoeveel er nu eigenlijk zijn...
De reizigerstellingen zijn al (op zijn minst ten dele) uitgevoerd.

Ze zijn inderdaad bedrijfsgeheim. Dat is niet zo vreemd. Ze zijn ook niet zo héél betrouwbaar; en er wordt volgens mij ook niet zo héél hard aan getild.

Langs de andere kant zou het, zeker in verkiezingstijd, eens leuk zijn om de doorsnee burgemeester die een nieuw station van een schamele €10M vraagt te confronteren met de reizigerstellingen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 19:00   #77
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik vind het wel vreemd dat de reizigerstellingen bedrijfsgeheim zijn, het gaat tenslotte om het resultaat van wat een overheidsbedrijf uitvoert met publieke middelen. Bovendien worden reizigerstellingen wel degelijk gebruikt om bepaalde beslissingen te nemen, zoals het bepalen van frequentie, het al dan niet sluiten van bepaalde stations, etc. En zoals je zegt, heel wat burgemeesters vragen nieuwe stationsgebouwen, maar zonder te kunnen vergelijken is het moeilijk om dat te rechtvaardigen. Dat zijn niet alleen bedrijfsmatige, maar ook beleidskundige beslissingen, en daar verdient de overheid en de burger inzage in.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 19:32   #78
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik vind het wel vreemd dat de reizigerstellingen bedrijfsgeheim zijn, het gaat tenslotte om het resultaat van wat een overheidsbedrijf uitvoert met publieke middelen.
Wel, wat de NMBS-Groep doet met die middelen vind je in de jaarrekeningen.

Citaat:
Bovendien worden reizigerstellingen wel degelijk gebruikt om bepaalde beslissingen te nemen, zoals het bepalen van frequentie, het al dan niet sluiten van bepaalde stations, etc. En zoals je zegt, heel wat burgemeesters vragen nieuwe stationsgebouwen, maar zonder te kunnen vergelijken is het moeilijk om dat te rechtvaardigen. Dat zijn niet alleen bedrijfsmatige, maar ook beleidskundige beslissingen, en daar verdient de overheid en de burger inzage in.
Zo hard wordt er niet aan getild, frequentie wordt vooral gebaseerd op de mogelijkheden van IR/CR/L-verbingen op grote lijnen en grote projecten op basis van investeringsmogelijkheden en potentiële klanten (zie bijvoorbeeld de verantwoording voor de massieve investering in Kortrijk).

De reizigerstellingen gebeuren onder meer door studentjes met een teller in de hand. Veel efficiëntie moet je daar niet bij dromen. Als er in een station als Walibi een trein stopt met ineens 250 reizigers, dan zal dat studentje een schatting doen die zelfs niet in de buurt van wat nog net "nauwkeurig" zou worden aanzien volgens de regels van de statistiek.

Veel nuttiger zou, volgens mij, een telling louter op basis van kaartjesverkoop zijn, aangevuld met een verdere gemiddelde voor de passen en abonnementen.

Maar bon, dan wijken we af van de kwestie.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 1 oktober 2012 om 19:32.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 19:45   #79
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Met de jaarrekeningen weet je wat mij betreft te weinig details of de dienstverlening bevredigend is. En dergelijke cijfers zijn wél openbaar in Nederland, en wellicht ook in andere landen.
Dat de tellingen met een korrel zout moeten worden genomen, geloof ik ook wel, maar ze geven een indicatie. En vooral, zeker in het verleden werden stationssluitingen maar al te snel genomen op basis van een slecht resultaat tijdens dergelijke tellingen. Het is ook belangrijk om de evolutie te kunnen zien, om de gevolgen van een dienstregelingsaanpassing te kunnen berekenen. Wat heeft het wegvallen van een aansluiting tot gevolg, of net de komst van een rechtstreekse verbinding? Heeft een verdubbelde dienstregeling het gewenste effect, of toch niet? Zelfs als je de cijfers niet absoluut mag bekijken (dat doe ik ook niet), en er geen rekening wordt gehouden met seizoensgebonden verkeer (bezoek van Bierges-Walibi in de zomer of in de winter is niet hetzelfde), het is interessant cijfermateriaal, waar niet alleen de NMBS aan de slag kan, maar ook tal van overheden, studiebureaus of verenigingen als TreinTramBus.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 20:19   #80
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Met de jaarrekeningen weet je wat mij betreft te weinig details of de dienstverlening bevredigend is. En dergelijke cijfers zijn wél openbaar in Nederland, en wellicht ook in andere landen.
Dat de tellingen met een korrel zout moeten worden genomen, geloof ik ook wel, maar ze geven een indicatie. En vooral, zeker in het verleden werden stationssluitingen maar al te snel genomen op basis van een slecht resultaat tijdens dergelijke tellingen. Het is ook belangrijk om de evolutie te kunnen zien, om de gevolgen van een dienstregelingsaanpassing te kunnen berekenen. Wat heeft het wegvallen van een aansluiting tot gevolg, of net de komst van een rechtstreekse verbinding? Heeft een verdubbelde dienstregeling het gewenste effect, of toch niet? Zelfs als je de cijfers niet absoluut mag bekijken (dat doe ik ook niet), en er geen rekening wordt gehouden met seizoensgebonden verkeer (bezoek van Bierges-Walibi in de zomer of in de winter is niet hetzelfde), het is interessant cijfermateriaal, waar niet alleen de NMBS aan de slag kan, maar ook tal van overheden, studiebureaus of verenigingen als TreinTramBus.
Laat me zeggen dat, mocht je de tellingen wel inzien, je meteen doorhebt dat ze geen drastische invloed hebben op het al dan niet stopzetten van verbindingen.

Nu, het schrappen en bijkomen van verbindingen is niet meteen aan de orde in een tijd waarin de CEO's al jarenlang ad interim werken, er een grote spoorhervorming op komst is en het treinverkeer volledig verzadigd is geraakt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be