Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2020, 15:51   #61
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Het neerschieten van de vlucht was geen "foutje" in de enge betekenis van het woord.

Het toestel kon niet anders als een bedreiging worden aanzien.
De acties van de kapitein van het betrokken schip, de Vincennes, waren correct en hij trof de juiste beslissing. Hij werd daarvoor trouwens later onderscheiden.
Een paar weken voordien was een ander Amerikaans oorlogsschip in een gelijkaardige situatie terecht gekomen en had de kapitein niet ingegrepen. Met een voltreffer als gevolg en vele dode Amerikaanse matrozen.

Het Iraans vliegtuig vloog tot binnen in de voorbehouden "stolp" die rond elk krijgsschip wordt gevormd.
De Vincennes was op dat ogenblik in een gevecht gewikkeld met Iraanse FAC's (Fast Attack Craft)
De transponder van de Airbus was niet ingeschakeld of stuk.
Het vliegtuig was met een grote vertraging opgestegen en was daardoor op het tijdstip van het overvliegen op de burgerlijst niet meer gemeld.
Niet minder dan 7 waarschuwingen werden naar het onbekend toestel gestuurd.
De piloot had zijn radio reeds op de SA-luchtverkeersleider ingesteld en kon de oproepen niet horen. De luchtverkeersleiding greep ook niet in.
De Amerikanen hadden wel opgemerkt dat het opgestegen was van een vliegveld wat ook door militaire vliegtuigen werd gebruikt.
Bovendien maakte het een daling in de richting van de Vincennes.
De kapitein gaf eerst bevel tot lancering toen het toestel ondertussen zo dicht genaderd was, dat het afweren van een eventuele aanval problematisch werd.

Het neerschieten was dus een logisch gevolg en geen "ongeluk".
De Amerikanen hebben onmiddellijk hun daad toegegeven, zich verontschuldigd en ook aan de schadevergoeding van de slachtoffers bijgedragen.

Dit alles om het verschil met het geval van de Oekraïense Boeing helemaal duidelijk te maken.
Naar wat ik ervan weet had het aegis systeem ook de gegevens overgenomen van een F14 die aan het taxiën was net achter vlucht 655.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 16:28   #62
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is de radar van de iranezen goed genoeg ? Ik weet dat westerse radarsystemen dat onderscheid kunnen maken.
De oude Russische BUK systemen doen dat ook al, het is een oude techniek maar niet zonder fouten en het baseert zich ook op een database van bekende toestellen. Ik vermoed dat een toestel ook een ander signature geeft als het bv volgeladen is voor een lange vlucht, zoals het Oekraïense toestel.

En dan nog is het 1 persoon per systeem die op dat knopke drukt, je zit in een situatie van verhoogde spanning, vliegtuigen en raketten die supersonisch gaan en dan moeten die vlug beslissen.

Dat het de Iranezen zelf waren is ondertussen een zekerheid, dat ze zich zo verstrengelen in hun leugens en ontkenning is wel interessant om zien.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 16:36   #63
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De oude Russische BUK systemen doen dat ook al, het is een oude techniek maar niet zonder fouten en het baseert zich ook op een database van bekende toestellen. Ik vermoed dat een toestel ook een ander signature geeft als het bv volgeladen is voor een lange vlucht, zoals het Oekraïense toestel.

En dan nog is het 1 persoon per systeem die op dat knopke drukt, je zit in een situatie van verhoogde spanning, vliegtuigen en raketten die supersonisch gaan en dan moeten die vlug beslissen.

Dat het de Iranezen zelf waren is ondertussen een zekerheid, dat ze zich zo verstrengelen in hun leugens en ontkenning is wel interessant om zien.
Uw radar signature verandert toch niet bij meer of minder geladen zijn?
Volgens de meeste bronnen zou het om een nieuwere TOR M1 gaan. Aangezien deze voor korte afstanden is zal het dus inderdaad een te snelle beslissing geweest zijn die de ramp heeft veroorzaakt.

Ze weten natuurlijk ook dat het bekennen hiervan interne spanningen zal veroorzaken,...

Blijkbaar heeft zoiets een automatische stand,...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200110_04800229

Laatst gewijzigd door blub : 10 januari 2020 om 16:52.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 17:32   #64
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Uw radar signature verandert toch niet bij meer of minder geladen zijn?
Volgens de meeste bronnen zou het om een nieuwere TOR M1 gaan. Aangezien deze voor korte afstanden is zal het dus inderdaad een te snelle beslissing geweest zijn die de ramp heeft veroorzaakt.

Ze weten natuurlijk ook dat het bekennen hiervan interne spanningen zal veroorzaken,...

Blijkbaar heeft zoiets een automatische stand,...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200110_04800229
Automatisering is ook een probleem, alles gaat zo vlug dat mensen te traag geworden zijn.

De Kerosine wordt opgeslagen in de vleugels die dan meer gaan doorhangen, ik vermoed dat dit een effect zal hebben. Ik ben nu ook geen expert en kan momenteel niets vinden hierover, van de Iraniers gaan we het niet horen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 17:53   #65
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Automatisering is ook een probleem, alles gaat zo vlug dat mensen te traag geworden zijn.

De Kerosine wordt opgeslagen in de vleugels die dan meer gaan doorhangen, ik vermoed dat dit een effect zal hebben. Ik ben nu ook geen expert en kan momenteel niets vinden hierover, van de Iraniers gaan we het niet horen.
Die uilskuikens weten toch dat er nog burgerluchtvaart is
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 18:05   #66
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Die uilskuikens weten toch dat er nog burgerluchtvaart is
“The only credible explanation is incompetence,”

https://www.forbes.com/sites/jeremyb.../#53b3d59e22e3
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 18:14   #67
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
“The only credible explanation is incompetence,”

https://www.forbes.com/sites/jeremyb.../#53b3d59e22e3
Jongens met hun speelgoed dus.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 18:21   #68
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ge vergeet 1944.
Toen schoot ne loeftwaffer Saint-Ex naar de Schoof zijn kloten.
Nadien was vliegen opeens veel veiliger. (Een beetje zoals later, toen Vogels stopte A'pen onveilig te maken met hare Volvo.)
Op 21 april 1918 heeft de naar Engeland gevluchte 18 jaar jonge Belgische jachtpiloot Quercus de befaamde Manfred von Richthofen (The Red Baron) uit de lucht geschoten toen hij dienst had bij de RAF.

De geschiedenis heeft onze Belgische held onvoldoende aandacht gegeven voor één van de belangrijkste overwinningen tegen de Luftstreidkräfte.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 22:13   #69
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Op 21 april 1918 heeft de naar Engeland gevluchte 18 jaar jonge Belgische jachtpiloot Quercus de befaamde Manfred von Richthofen (The Red Baron) uit de lucht geschoten toen hij dienst had bij de RAF.

De geschiedenis heeft onze Belgische held onvoldoende aandacht gegeven voor één van de belangrijkste overwinningen tegen de Luftstreidkräfte.
De Duitsers hebben dit nooit verteerd. Vandaar dat tijdens WO2, toen ik nog een klein knaapje was in Cardiff, we herhaalde malen het ongevraagd bezoek kregen van de Luftwaffe.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2020, 22:39   #70
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Duitsers hebben dit nooit verteerd. Vandaar dat tijdens WO2, toen ik nog een klein knaapje was in Cardiff, we herhaalde malen het ongevraagd bezoek kregen van de Luftwaffe.
Klein knaapje... dat is toch wel heel relatief hee.
18 jaar in 2018, dat is dan toch wel al 40 jaar aan het begin van WO2.

Nu, ik zeg dat met het allergrootste respect voor je leeftijd hoor.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 05:43   #71
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.665
Standaard

Zojuist binnen: Iran geeft fout toe.

Gelukkig maar.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 11 januari 2020 om 05:50.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 08:17   #72
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Zojuist binnen: Iran geeft fout toe.

Gelukkig maar.
Het was ook niet meer te ontkennen, goeie zaak dat ze er geen MH17 kopie van maken.

Eens kijken of Canada er ook een criminele zaak van zal maken zoals ze doen bij de MH17, het voordeel is dat dit precedenten zal scheppen die een invloed kan hebben op MH17.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 08:22   #73
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 44.496
Standaard

Iraans leger geeft toe dat Oekraïens vliegtuig ‘per ongeluk’ uit de lucht werd geschoten.

'Per ongeluk geraakt'

Daar zouden ze er bij mij echt niet met wegkomen.

Citaat:
Volgens het leger is er sprake van een menselijke fout. De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Javad Zarif verontschuldigt zich bij de nabestaanden van de slachtoffers en biedt hen zijn medeleven aan. De ‘verantwoordelijke’ voor het drama zal ‘onmiddellijk’ voor het militaire gerecht worden gebracht.
Bovenstaande lijkt mij een beetje pover.

Zal er een vergelding komen Iran platgooien dan maar en daarna zeggen: Sorry, foutje?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 08:45   #74
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Klein knaapje... dat is toch wel heel relatief hee.
18 jaar in 2018, dat is dan toch wel al 40 jaar aan het begin van WO2.
Nu, ik zeg dat met het allergrootste respect voor je leeftijd hoor.
Goed dat je dat laatste benadrukte.
Mij kostte een vglbare opmerking:
Citaat:
't Zal wel aan de leeftijd liggen, zekers,...
van een aantal dagen geleden 4bp.
Heerlijk toch? En... ik ben zeker dat het niet ons G.besje was die ik aan 't opvrijen was, noch ons ouw respectabel bibliotheek Q.!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 08:55   #75
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Iraans leger geeft toe dat Oekraïens vliegtuig ‘per ongeluk’ uit de lucht werd geschoten.

'Per ongeluk geraakt'

Daar zouden ze er bij mij echt niet met wegkomen.



Bovenstaande lijkt mij een beetje pover.

Zal er een vergelding komen Iran platgooien dan maar en daarna zeggen: Sorry, foutje?

Ik geloof wel dat het om een fout kan gaan want in zo'n gevallen gaat het meestal om een menselijke fout. Men schiet doorgaans niet expres passagiersvliegtuigen met honderden mensen aan boord uit de lucht he.

Uiteindelijk heeft Iran het dan toch toegegeven, ze konden ook niet anders want een klein kind kon zien dat deze crash door een raketinslag veroorzaakt was.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 09:03   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Klein knaapje... dat is toch wel heel relatief hee.
18 jaar in 2018, dat is dan toch wel al 40 jaar aan het begin van WO2.

Nu, ik zeg dat met het allergrootste respect voor je leeftijd hoor.
Jamaar wat is het nu? Is die WO1 in 1918 of in 2018 geëindigd? Als het om een typo gaat (aan de drank toe te schrijven?) dan zou ik nu 120 jaar zijn...
Vooruit! Nog 37 jaar voor de boeg...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 09:19   #77
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jamaar wat is het nu? Is die WO1 in 1918 of in 2018 geëindigd? Als het om een typo gaat (aan de drank toe te schrijven?) dan zou ik nu 120 jaar zijn...
Vooruit! Nog 37 jaar voor de boeg...
Niet iedereen hier kan zich beroemen zoooo lang een Belgische onderdaan te zijn. Fier zekers?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 09:41   #78
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 24.290
Standaard

De US had eerder al veel vluchten boven Irak en Iran afgeschaft tot bepaalde hoogte en na de raketaanval werden alle US vluchten in de streek verboden. Andere maatschappijen volgen meestal die aanbevelingen maar de Oekraïners dus niet, met enkele uren vertraging steeg het toch op.

https://www.theguardian.com/business...aq-us-airlines

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 11 januari 2020 om 09:42.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 10:01   #79
piazzolla
Minister
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 3.818
Standaard

"Iraans leger geeft toe Boeing per ongeluk te hebben neergehaald"
https://www.aljazeera.com/news/2020/...040653138.html
https://www.rt.com/news/477993-tehra...shooting-down/
piazzolla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 10:01   #80
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het was ook niet meer te ontkennen, goeie zaak dat ze er geen MH17 kopie van maken.
Iran is dus 'fairer' dan Rusland, dat was ook wel te verwachten natuurlijk.
Er kan maar 1 wereldkampioen liegen en bedriegen zijn, niet waar Vladimir Putin?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Eens kijken of Canada er ook een criminele zaak van zal maken zoals ze doen bij de MH17, het voordeel is dat dit precedenten zal scheppen die een invloed kan hebben op MH17.
Dit schept helemaal geen precedenten, het onderzoek zal ook jaren duren en de MH17 rechtzaak start al in maart van dit jaar, na meer dan 5 jaar continue ontkenning en tegenwerking uit Moskou.

Bovendien is de situatie toch wel anders, in dit geval verwachtten de Iraniers een Amerikaanse tegenaanval, bij MH17 was er geen sprake van een defensieve reactie, daar was het objectief gewoon de Oekraiense luchtmacht kapot maken en daarom schoten ze (de russen die waren uitgestuurd met hun BUK) willekeurige vliegtuigen uit de lucht boven Donbas omdat ze te stom en te nonchalant waren om die te identificeren, dat is dus moord.

Laatst gewijzigd door parcifal : 11 januari 2020 om 10:02.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be