Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2012, 14:18   #61
de atoombom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bieselke Bekijk bericht
In de tijden van Daens waren de vakbonden dan ook nog een noodzaak. Maar Daens is ondertussen dan ook meer dan 100 jaar dood. Times have changed.
Ik werk in een land zonder indexatie, heb ik het zo slecht dan? Nee
Is mijn koopkracht er de afgelopen jaren op achteruit gegaan? Belange na niet
Heb ik binnen 40 jaar een erbarmelijk pensioen dan? Nee, want ik leun niet enkel op de eerste pijler zoals 90% (geen flauw idee, ik zeg maar een getal) in Belgie.

De vakbonden moeten eindelijk eens beseffen dat het op een andere manier organiseren echt niet slechter hoeft te zijn. maar tot het doorgedrongen is dat de indexatie beter afgeschaft kan worden, zal nog wel een paar decennia duren vrees ik.
In welk land leef jij dan?
Mogen de vakbonden daar het democratisch spel niet spelen?
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 14:40   #62
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de atoombom Bekijk bericht
In welk land leef jij dan?
Mogen de vakbonden daar het democratisch spel niet spelen?
Comical Kennes heeft intussen wel al bewezen met zijn uitspraken van vanmorgen dat vakbonden niet democratisch zijn.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 19:31   #63
Helias
Gouverneur
 
Helias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de atoombom Bekijk bericht
In welk land leef jij dan?
Mogen de vakbonden daar het democratisch spel niet spelen?
Democratisch spel? Wat de vakbonden proberen is net het democratische spel ongedaan te maken.

Er bestaat een democratische meerderheid in het parlement om een aantal maatregelen uit te vaardigen. Het is het recht van iedereen om het daar niet mee eens te zijn en zelfs te betogen. Het is niet het recht van iedereen om daarom het werk neer te leggen, het land plat te leggen en de economie te beschadigen. Dan probeert een minderheid haar wil op te leggen aan de meerderheid.

Laatst gewijzigd door Helias : 26 januari 2012 om 19:31.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 19:50   #64
de atoombom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Democratisch spel? Wat de vakbonden proberen is net het democratische spel ongedaan te maken.

Er bestaat een democratische meerderheid in het parlement om een aantal maatregelen uit te vaardigen. Het is het recht van iedereen om het daar niet mee eens te zijn en zelfs te betogen. Het is niet het recht van iedereen om daarom het werk neer te leggen, het land plat te leggen en de economie te beschadigen. Dan probeert een minderheid haar wil op te leggen aan de meerderheid.
En als de meerderheid van de democratisch erkende vakbonden beslist om het land plat te leggen is dat dan geen democratie?
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 20:23   #65
Helias
Gouverneur
 
Helias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de atoombom Bekijk bericht
En als de meerderheid van de democratisch erkende vakbonden beslist om het land plat te leggen is dat dan geen democratie?
Uiteraard niet. Niemand heeft het recht het land plat te leggen om zijn wil op te dringen aan de rest van het land.

Als vakbonden zoveel te zeggen willen hebben: laat ze dan eens deelnemen aan echte verkiezingen, hé. Hoeveel zou het ABVV halen? 3%?
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 20:27   #66
de atoombom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Uiteraard niet. Niemand heeft het recht het land plat te leggen om zijn wil op te dringen aan de rest van het land.

Als vakbonden zoveel te zeggen willen hebben: laat ze dan eens deelnemen aan echte verkiezingen, hé. Hoeveel zou het ABVV halen? 3%?
Dat kan allemaal wel zijn maar de vakbond staat toch boven de wet.
Of niet soms?
Waarschijnlijk zal je daar ook weer niet mee akkoord gaan.
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 20:46   #67
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Democratisch spel? Wat de vakbonden proberen is net het democratische spel ongedaan te maken.

Er bestaat een democratische meerderheid in het parlement om een aantal maatregelen uit te vaardigen. Het is het recht van iedereen om het daar niet mee eens te zijn en zelfs te betogen. Het is niet het recht van iedereen om daarom het werk neer te leggen, het land plat te leggen en de economie te beschadigen. Dan probeert een minderheid haar wil op te leggen aan de meerderheid.
Die 2 grote vakbonden tellen nu wel +/- 3.200.000 leden. In Belgie wonen +/- 10.000.000 mensen. Dan is er dus een minderheid van 32 % die wil dat er naar haar geluisterd wordt. Vandaag kwam de aap uit de mouw: de Leider v.d. Voka-uitbuiters verklaarde dat hij een INDEXSPRONG wil maken.
Eindelijk valt het schijnheilig masker af. Na alle leugens over de index is het nu DUIDELIJK. "Ze" willen "onze" index afpakken.


Laatst gewijzigd door Boduo : 26 januari 2012 om 20:46.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 20:54   #68
de atoombom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Die 2 grote vakbonden tellen nu wel +/- 3.200.000 leden. In Belgie wonen +/- 10.000.000 mensen. Dan is er dus een minderheid van 32 % die wil dat er naar haar geluisterd wordt. Vandaag kwam de aap uit de mouw: de Leider v.d. Voka-uitbuiters verklaarde dat hij een INDEXSPRONG wil maken.
Eindelijk valt het schijnheilig masker af. Na alle leugens over de index is het nu DUIDELIJK. "Ze" willen "onze" index afpakken.

Hetgeen die indexsprong zou opbrengen wordt in één klap teniet gedaan door de staking van maandag.

Het zullen er dus minsten twee moeten worden. Op voorwaarde dat de vakbonden zich beperken tot één atoombom.
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 22:22   #69
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de atoombom Bekijk bericht
Hetgeen die indexsprong zou opbrengen wordt in één klap teniet gedaan door de staking van maandag.

Het zullen er dus minsten twee moeten worden. Op voorwaarde dat de vakbonden zich beperken tot één atoombom.
Dus...die indexsprong is nu al een verloren zaak...
Op korte termijn zijn stakingen niet rendabel: een ventje v.h. 6de studiejaar begrijpt dat.
Gewone mensen , bv in vakbonden, denken op langere termijn.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 22:29   #70
Helias
Gouverneur
 
Helias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Die 2 grote vakbonden tellen nu wel +/- 3.200.000 leden. In Belgie wonen +/- 10.000.000 mensen. Dan is er dus een minderheid van 32 % die wil dat er naar haar geluisterd wordt.
Er zijn 101 heel goede redenen waarom mensen een lidkaart van de vakbond hebben en allemaal hebben ze weinig te maken met politieke sympathie voor de betrokken vakbond. Toen ik bij het RIZIV werkte had ik een lidkaart van ACV. Als ambtenaar bij Defensie had ik er één van de VSOA. In geen van beide gevallen steunde ik de vakbond, maar deed het om de voordelen. Ik voelde me zelfs bijna verplicht. Wie gelooft er nu dat al die leden zich ook echt politiek vertegenwoordigd willen zien door de vakbonden?

Ik heb ook een getrouwheidskaart van de Delhaize, maar ik wil niet dat de Delhaize namens mij aan politiek doet.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 22:35   #71
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Er zijn 101 heel goede redenen waarom mensen een lidkaart van de vakbond hebben en allemaal hebben ze weinig te maken met politieke sympathie voor de betrokken vakbond. Toen ik bij het RIZIV werkte had ik een lidkaart van ACV. Als ambtenaar bij Defensie had ik er één van de VSOA. In geen van beide gevallen steunde ik de vakbond, maar deed het om de voordelen. Ik voelde me zelfs bijna verplicht. Wie gelooft er nu dat al die leden zich ook echt politiek vertegenwoordigd willen zien door de vakbonden?

Ik heb ook een getrouwheidskaart van de Delhaize, maar ik wil niet dat de Delhaize namens mij aan politiek doet.
NU gaat het om die miljoenen leden v.d. vakbonden die willen dat "ze" met hun arrogante poten afblijven van ons indexsysteem, systeem waarvoor onze ouders en grootouders gewerkt hebben als de slaven. Dat laten we zomaar NIET afpakken. Noch door politiekers, noch door bazen, noch door dekadente bankiers.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 22:43   #72
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
NU gaat het om die miljoenen leden v.d. vakbonden die willen dat "ze" met hun arrogante poten afblijven van ons indexsysteem, systeem waarvoor onze ouders en grootouders gewerkt hebben als de slaven. Dat laten we zomaar NIET afpakken. Noch door politiekers, noch door bazen, noch door dekadente bankiers.

Die "miljoenen" leden van de vakbonden vragen dat niet. Heb jij ze een bevraging onder hun leden zien doen?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 22:51   #73
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de atoombom Bekijk bericht
En als de meerderheid van de democratisch erkende vakbonden beslist om het land plat te leggen is dat dan geen democratie?
Niet als de meerderheid van de bevolking dat niet wil.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 23:29   #74
Helias
Gouverneur
 
Helias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 september 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
NU gaat het om die miljoenen leden v.d. vakbonden die willen dat "ze" met hun arrogante poten afblijven van ons indexsysteem, systeem waarvoor onze ouders en grootouders gewerkt hebben als de slaven. Dat laten we zomaar NIET afpakken. Noch door politiekers, noch door bazen, noch door dekadente bankiers.

De index-koppeling bestaat alleen in België. Andere landen slagen er best in de welvaartsstaat te laten bestaan zonder dit onzalige mechanisme.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 14:17   #75
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Vakbonden denken meer en meer dat ze een politieke partij zijn i.p.v. een bepaalde strekking te kiezen en in functie daarvan te handelen.

Er moeten vakbonden zijn, maar dan wel om werknemers te steunen bij hun individuele problemen, niet om globale politieke acties te ondernemen en te verkondigen dat zij het allemaal wel beter weten.

Het is nu al duidelijk dat niemand, maar dan ook niemand ook maar iets aan de regeringsmaatregelen zal veranderen. Staken zal enkel geld kosten, heel veel geld. Zullen de vakbonden de verantwoordelijkheid nemen? Njet, ze zullen de zwarte piet weer doorschuiven naar de regering die "niet geluisterd heeft naar de stem van het volk". Ik heb er al met heel veel mensen over gesproken en niemand denkt dat het opportuun is om nu te staken. Over welke stem hebben ze het dan?

Is dit de manier om onze economie en ons moreel weer op te krikken?

Laatst gewijzigd door andy.v : 27 januari 2012 om 14:18.
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 14:23   #76
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Citaat:
De index-koppeling bestaat alleen in België. Andere landen slagen er best in de welvaartsstaat te laten bestaan zonder dit onzalige mechanisme.
De index-koppeling is allesbehalve een opkikker voor de economie. Economisch gezien is het een "geforceerde" kost voor de bedrijven die op termijn nefast kan zijn.

Sociaal gezien is het echter het enige positieve nieuws dat men tegenwoordig nog krijgt, voor de rest is het besparen en meer betalen aan alle kanten.

Het afschaffen van de index kan volgens mij perfect, maar enkel in een periode van economische bloei, wanneer het moreel van de mensen minder gedeukt is.
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 15:51   #77
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Komaan zeg, we hebben jarenlang op de poef geleefd. Nu is het tijd om onze poef terug te betalen. Maar in plaats van dit zelf te doen schuiven jullie dit maar door naar een latere generatie onder de vorm van solidariteit. Dit is niet solidair : dit is egoistisch!
arbeiders hebben niet op de poef geleefd. Ze wilden een deel van de welvaart, en kregen dat, dankzij de vakbonden. Nu wil men, in navolging van GB en de VS, dat deel van de arbeiders terug afnemen, zogezegd als gevolg van de crisis (veroorzaakt door bankiers). De vakbonden willen dat beletten, maar krijgen niet veel steun, omdat veel mensen denken dat het hun levensstandaard niet zal raken.

Alleszins als de hervormingen erdoor komen en mensen beginnen die te voelen, zullen ze pas merken dat ze verkeerd gehandeld hebben. Dan valt er weer een ruk naar links te verwachten, zoals in Nederland, waar de radicaal linkse SP volgens peilingen de grootste is.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 15:52   #78
de atoombom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Vakbonden denken meer en meer dat ze een politieke partij zijn i.p.v. een bepaalde strekking te kiezen en in functie daarvan te handelen.

Er moeten vakbonden zijn, maar dan wel om werknemers te steunen bij hun individuele problemen, niet om globale politieke acties te ondernemen en te verkondigen dat zij het allemaal wel beter weten.

Het is nu al duidelijk dat niemand, maar dan ook niemand ook maar iets aan de regeringsmaatregelen zal veranderen. Staken zal enkel geld kosten, heel veel geld. Zullen de vakbonden de verantwoordelijkheid nemen? Njet, ze zullen de zwarte piet weer doorschuiven naar de regering die "niet geluisterd heeft naar de stem van het volk". Ik heb er al met heel veel mensen over gesproken en niemand denkt dat het opportuun is om nu te staken. Over welke stem hebben ze het dan?

Is dit de manier om onze economie en ons moreel weer op te krikken?
Als men weet wie de harde kern van de vakbonden is dan weet men m.i. al voldoende.
Bij de mensen gaat het niet om het welzijn van de arbeider/werknemer... Het gaat er om om zo snel mogelijk het systeem volledig te doen ineenstorten.
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 15:58   #79
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
De index-koppeling bestaat alleen in België. Andere landen slagen er best in de welvaartsstaat te laten bestaan zonder dit onzalige mechanisme.
anderzijds doet België het economisch ook niet slechter dan de andere landen, dikwijls beter. De index is dus niet nadelig voor de economie.

En vormt een bijkomende stimulans voor de regering om de levensduurte niet te veel te laten stijgen. Bvb. waarom grijpt niemand in om de stijgende immobiliënprijzen van gewone gezinswoningen of appartementen tegen te gaan? Bvb. het massaal op de markt brengen van goedkope sociale woningen zou daar al veel aan doen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 16:51   #80
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.679
Standaard

We zien duidelijk het conflictdenken waarin de "sociale partners" verzeild zijn geraakt...

De vakbonden gaan betogen tegen een soort mensen die door die betoging op geen enkele manier geraakt zullen worden....anderen daarentegen....
En vanuit werkgeverszijde begint men nu te provoceren omtrent de index. .

VOORAF eens samenzitten en gezamelijk aan de regering wat voorstellen voorleggen..over die index bvb,over de ineenvloeiing van arbeiders- en bediendenstauut...over brugpensioenen...over werkloosheidsuitkering....over aftrekposten en leuke juridisch-financiele construktietjes die niks meer aan de economie opbrengen maar wel degelijk kosten...nee hoor......TOETEREN en JANKEN...dat kunnen ze nog...de sociale partners.

Dus gaan we fijn wat conflictjes organiseren,en ondertussen de zwarte piet doorschuiven aan diegenen die ondertussen wel MOETEN beslissen.....de politici.....


Doe maar "verontwaardigd" op Kanaal Z,of zet maar een Chinees petje op uw domme kop en een vuilniszak over uw romp....


manmanman..die sociale partners.....goed voor het stort...

Laatst gewijzigd door kelt : 27 januari 2012 om 16:52.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be