Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 mei 2009, 00:34   #61
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Ik definieer graag een god als een handelend concept zonder materieel ekwivalent, welk dan ook. Iets wat actie veroorzaakt zonder zichtbaar te zijn, zonder materiele vorm.

Een dergelijk concept krijgt een eigen leven en ademt de creativiteit van de mensen. Hij evolueert, wordt volwassen, doormaakt paradigmverschuivingen en persoonlijke evoluties.

Een god kan zelfs handelen vanuit een mens. Zo is het personage een god voor de schrijver: wanneer hij zich in het personage inleeft, denkt hij met het brein van het personage, en verkrijgt hij nieuwe inzichten.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 31 mei 2009 om 00:35.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 00:46   #62
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Vreemd genoeg oefent een onbestaand concept veel druk op jou.

Miljoenen en miljoenen doen dagelijks causale inputs vanuit dit concept.
Dat is niet vreemd hoor. Dat is gewoon accepteren dat ene consensus (waarheid) de andere niet uitsluit. Een 'gebeurtenis' kan meer dan één consensus genereren. Dat is zo essentieel.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 00:49   #63
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Dat is niet vreemd hoor. Dat is gewoon accepteren dat ene consensus (waarheid) de andere niet uitsluit. Een 'gebeurtenis' kan meer dan één consensus genereren. Dat is zo essentieel.
Kan men spreken van potentiaalvelden tussen consensussen?

Wanneer twee consensussen sterk verschillen, maar de sceptisch-inertiele barriere vervaagt en een consensus past zich aan aan het ander, komt er nogal wat energie vrij.


Eenvoudig voorbeeld: je vriendin vertelt tegen jou dat ze een omgebouwde man is.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 08:46   #64
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Onze wetenschap veranderd de werkelijkheid. Als het dat is wat je bedoeld. Er zijn daar heerlijke SF boeken over geschreven, al kan ik mij geen titel herinneren.

Maar ja, ik 'geloof' dat onze kennis de werkelijkheid veranderd.
Onze kennis, mede opgebouwd door wetenschap, verandert de perceptie, niet de werkelijkheid.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 12:21   #65
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Onze kennis, mede opgebouwd door wetenschap, verandert de perceptie, niet de werkelijkheid.
Doe dan eens een poging om 'de werkelijkheid' eenduidig te omschrijven ?
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 17:58   #66
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
ik 'geloof'
Ik doe geen enkele moeite om met iemand die 'gelooft' - in wat dan ook - in duscussie te treden, verloren moeite.

Zeker wanneer het geloof is dat onze wetenschap de werkelijkheid verandert.

Doxa versus epistème.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 18:10   #67
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ik doe geen enkele moeite om met iemand die 'gelooft' - in wat dan ook - in duscussie te treden, verloren moeite.

Zeker wanneer het geloof is dat onze wetenschap de werkelijkheid verandert.

Doxa versus epistème.
Ja dat is één manier om te vluchten. Blijft de vraag:

Doe dan eens een poging om 'de werkelijkheid' eenduidig te omschrijven ?


Zou het kunnen dat je omschrijving 'mensen' bevat ?
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 18:12   #68
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

De werkelijkheid omvat alle relatieve waarheden of de realiteit.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 18:51   #69
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ik doe geen enkele moeite om met iemand die 'gelooft' - in wat dan ook - in duscussie te treden, verloren moeite.

Zeker wanneer het geloof is dat onze wetenschap de werkelijkheid verandert.

Doxa versus epistème.
Je kan ook alsnog bewijzen dat je zo 'anders' bent dan ik. Door bijvoorbeeld de manier waarop je axioma's accepteert uit de doeken te doen. En dat natuurlijk zonder 'ik geloof' of een equivalent daarvan te gebruiken. Zonder axioma's geen wetenschap.

Dank u vriendelijk.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 19:21   #70
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Ben ik met je eens.

Kan je dan ook akkoord gaan met: "De waarnemer beïnvloed de uitkomst" ?
Niet echt. Ik zou eerder, naar analogie met het voorgaande, zeggen dat de waarnemer de betekenis van de uitkomst beïnvloed. De uitkomst zelf is voor mij een onbeïnvloedbaar noumenaal iets.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 18:48   #71
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Het nabije zelf is dus de navigator van de golven (en stromen) in de grote Levensrivier. Het is de centrale bron van identiteit, en die identiteit vergroot en verdiept zich naarmate het zelf navigeert van de egocentrische, naar de sociocentrische, wereldcentrische en theocentrische golven (of de preconcrete, concrete, postconcrete en post-postconcrete niveaus van de algehele ontwikkeling) – een identiteit die reikt van materie naar Es, ego en God. Overigens, als we zeggen dat de identiteit zich verruimt van bijvoorbeeld egocentrisch naar sociocentrisch en wereldcentrisch, betekent dat niet dat iemand op het wereldcentrische of postconventionele niveau geen ego heeft, integendeel, iemand op het wereldcentrische niveau heeft een heel rijp ego. Het betekent alleen dat de persoon meer dan één perspectief heeft en niet langer beperkt is tot alleen zijn ego, en daarom een moreel oordeel kan vellen op basis van overwegingen van eerlijkheid, rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid, ongeacht ras, huidskleur, geslacht of geloofsovertuiging. Hij zal zijn eigen belangen blijven dienen als dat nodig is, maar de reikwijdte van zijn aandacht is veel en veel groter geworden en zijn eigen belangen zullen steeds meer samenvallen met de belangen van anderen, omdat die behoren tot de aandachtssfeer van zijn eigen grotere identiteit, het Grote Zelf.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 19:17   #72
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het nabije zelf is dus de navigator....
De waarheid zit in je zelf MIS.


Weet je ook waarom ?
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 11:32   #73
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

ben weer een tijdje niet online geweest. gelukkige hebben een aantal forumgenoten de moeite genomen om in mijn plaats een hoop nonsense te publiceren:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Stel nu dat je alles maar dan ook alles weet over thermodynamica, hoe verklaar je dan dat er nog steeds mensen sterven van honger en armoede? Kan je dat hiermee toelichten en/of oplossen?
ik kaats de vraag terug: stel dat je alles maar dan ook alles weet over voetbal, hoe komt het dan dat jouw tomatensoep nog steeds aanbrandt? kan je dat toelichten en/of oplossen?

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 11:57   #74
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Laatste Belg
Maar daarvoor moet hij niet vallen naar het alfa niveau, dat hij in eerdere posts zo verguisde.
misschien moet je mijn post toch nog eens goed lezen. ik wilde net waarschuwen voor de wolligheid die we in (sommige) alfa-discours terugvinden. ik wilde waarschuwen voor het feit dat niet iedere grammatikaal correcte zin ook daadwerkelijke een betekenis heeft.

wanneer ik de zin "redwasp zit op een stoel en tiept een reactie op zijn pc." onderzoek, dan begrijp ik meteen wat deze betekent. alle termen hebben een betekenis die, als het ware, perfect bij de betekenis van de andere woorden past. deze zin kan dan ook waar of onwaar zijn. sterker nog, juist doordat hij een (feitelijke) betekenis heeft, MOET hij ofwel waar, ofwel onwaar zijn. een andere mogelijkheid bestaat er niet.

stel dat ik echter een zin als "tomatensoep zwemt luider dan waarachtigheid" onderzoek, dan lukt dit niet meer. hoewel er op de grammatikale vorm van de zin niets aan te merken valt (substantief - persoonsvorm - bijwoordelijke bepaling), merken we meteen dat dit geen correcte nederlandse zin is. wat betekent het dat tomatensoep zwemt? wat moeten we ons voorstellen bij "luider zwemmen dan waarachtigheid"?

een grammatikaal correcte uitspraak heeft dus niet noodzakelijk een feitelijke betekenis, representeert dus niet noodzakelijk een feit. een zin zonder betekenis is in de meeste gevallen (ik laat poëzie en religie hier nu voor het gemak even buiten beschouwing) een onzinnige zin, nonsense dus.

ik probeerde dus vooral niet om zelf te "vervallen tot het alfa-nivo", maar ik probeerde te waarschuwen voor het feit dat niet iedere zin die betekenisvol lijkt (grammatikaal) dat ook echt is (semantisch). ik wilde er op wijzen dat sommige mensen uitspraken doen die heel diepzinnig lijken, maar na een nader onderzoek vooral onzinnig blijken te zijn.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 12:28   #75
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Hoewel te verwachten valt dat deze kosmische energie dan ook meetbaar zou zijn, heeft tot op heden ondanks jarenlange testen geen enkel degelijk onderzoek een dergelijke kracht kunnen aantonen..

Des al niet te min is deze kracht volgens mij zeker aanwezig en bepaalt of beïnvloed ze dagelijks ongekend ons leven.
iedereen heeft het recht om te geloven in wat hij wil. ik persoonlijk reserveer geloof liever voor mijn religieus leven, wanneer ik de wereld (als geheel van alle feiten) wil bestuderen, dan voel ik me toch iets beter bij ockham's scheermes: van energie die niet meetbaar is, die geen enkele empirisch vaststelbare invloed op de wereld uitoefent, die op geen enkele manier theoretisch noodzakelijk is, die met andere woorden op geen enkele manier, zichtbaar bestaat, geloven we beter dat die niet bestaat.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 12:34   #76
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Ik denk gewoon dat 'waar' en 'onwaar' een menselijke constructie is, beslist bij consensus. En dat elke toegepaste 'oplossingsverzameling' immens groter is dan het digitale 'waar' of 'onwaar'.

Vermits elke toegepaste ''oplossingsverzameling' een continuüm is ... is de uitdrukking 'waarschijnlijkheid' correcter dan de uitdrukking 'waar of onwaar'.
en dan zeg je dat ik tot het alfa-nivo wegzak?

'waar' en 'onwaar' zijn een pak objectiever dan jij hier suggereert. de zin "redwasp's pc staat op een bruine tafel" is objectief waar, verifieerbaar. de zin "elvis presley is op dit moment president van saudi arabië" is objectief onwaar, verifieerbaar. de zin "geena lisa resoneert deze avond in het mauve" heeft geen verifieerbare betekenis. ze kan dus niet waar of onwaar zijn. we kunnen namelijk niet weten wat er in de werkelijkheid precies het geval zou zijn indien die zin waar is.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 12:42   #77
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Een referentie is het axioma van de realiteit.
dat is een goed voorbeeld van wat ik bedoel wanneer ik het over onzinnige uitspraken heb. het woord 'axioma' heeft namelijk geen betekenis die ons toestaat te begrijpen wat de woorden 'het axioma van de realiteit' zouden kunnen betekenen.

een axioma is een (binnen een bepaald systeem) algemeen geldende uitspraak die niet bewezen hoeft te worden en op basis waarvan via strikte afleidingsregels nieuwe algemeen geldende uitspraken kunnen worden gevormd. wat moet ik me dan voorstellen bij 'het axioma van de realiteit'?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
En dat is nu net de onovertroffen zuivere schoonheid van wiskunde. Het axioma.
volgens mij is de schoonheid van de wiskunde niet in de axioma's te vinden, maar in de mogelijkheid om op basis van die axioma's en van de afleidingsregels talloze nieuwe uitspraken te genereren die allemaal met eenzelfde strengheid juist zijn. de schoonheid van de wiskunde is dat alles altijd klopt, steeds opnieuw.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 05:47   #78
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ik kaats de vraag terug: stel dat je alles maar dan ook alles weet over voetbal, hoe komt het dan dat jouw tomatensoep nog steeds aanbrandt? kan je dat toelichten en/of oplossen?
Ja, het zou betekenen dat je je talent en kennis over voetbal verder hebt ontwikkeld maar nog niet alles over het bereiden van tomatensoep. Hetzelfde geldt voor de monetaire crisis, je kan monopoly spelen en denken dat je iets van economie kent, als er echter een crisis ontstaat betekent dat dat je ofwel de spelregels niet volledig gelezen hebt of simpelweg niet begrepen hebt. En zo verging het de mensheid die zich liet leiden door een stel arrogante en verstarde pseudo economen die denken dat niemand een boek kan lezen over de absurditeit dat ze prediken.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 00:50   #79
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

lieve MIS, mijn terugkaatsvraag wilde eigenlijk vooral jouw oorspronkelijke vraag parodiëren:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS
Stel nu dat je alles maar dan ook alles weet over thermodynamica, hoe verklaar je dan dat er nog steeds mensen sterven van honger en armoede? Kan je dat hiermee toelichten en/of oplossen?
je vraag suggereert een link tussen onze kennis van de thermodynamica en het bestaan van armoede. die link is er niet. ik kaatste de vraag terug door een link te suggereren tussen kennis van het voetbalspel en het bereiden van tomatensoep.

blijkbaar heb jij niet echt door waar natuurwetenschappen (oa. thermodynamica) enerzijds en menswetenschappen (oa. economie en sociologie) over gaan. je klutst het allemaal een beetje door mekaar, ziet na het klutsen hier en daar oppervlakkige gelijkenissen en doet dan alsof je een belangrijk verband hebt ontdekt.

misschien is het geen slecht idee om eens een goede inleiding in de natuurkunde, of een goed basisboek economie te bestuderen voor je nog eens je geniale invallen aan de buitenwereld opdringt.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be