Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel punten krijgtr Djimi
1 0 0%
2 0 0%
3 0 0%
4 0 0%
5 0 0%
6 0 0%
7 0 0%
7.5 0 0%
8 1 7,69%
8.5 1 7,69%
9 6 46,15%
9.5 2 15,38%
10 3 23,08%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2008, 13:45   #61
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp dat je docent Nederlands bent. Op wat voor soort school? En, indien je op de hoogte bent, waarmee kan je dat vergelijken in het Nederlandse schoolsysteem?
Oud 3 januari 2008, 13:46   #62
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wat vind je überhaubt van Nederland(ers)? Ik begrijp dat je geen fan bent van het separatisme van 1830, maar wat geef je daar voor concrete invulling aan?
Oud 3 januari 2008, 13:59   #63
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Het leren van Esperanto, aansluiten bij SAT (Verduloj frakcio) - groene fraktie - lijkt me helemaal in je ideologische lijn te liggen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:28   #64
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Ik begrijp dat je docent Nederlands bent. Op wat voor soort school? En, indien je op de hoogte bent, waarmee kan je dat vergelijken in het Nederlandse schoolsysteem?
De school is een 'Athénée Royal', dat is een 'Koninklijk Atheneum'.

Mijn leerlingen volgen 'Algemeen Secundair Onderwijs', wat hen zou moeten voorbereiden op hogere studies.

Ik geef les aan de vierde klassen (leeftijd rond 16 j.) en één zesde klas (leeftijd rond 18 j. , in theorie toch).

Ik denk dat dat overeenkomt met HAVO.

Hier in Brussel hebben de leerlingen Nederlands als verplichte tweede taal, daar waar ze in Wallonië de mogelijkheid hebben voor Engels als tweede taal te kiezen, wat ze dan ook massaal doen.

Voor nogal wat van mijn leerlingen is Frans echter zèlf al tweede of zelfs derde vreemde taal, wat sommigen onder hen evenwel niet belet ook voor Nederlands hard hun best te doen.

Vooral 'Oost-Europeanen' spannen zich ècht wel in om het Nederlands (enigzins) machtig te worden, maar het zijn niet de enigen, en ze doen ook niet allemaal even hard hun best.

Misschien moet ik daar eens statistieken van bijhouden, dat kan altijd wel interessant zijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 14:41   #65
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vind je überhaubt van Nederland(ers)? Ik begrijp dat je geen fan bent van het separatisme van 1830, maar wat geef je daar voor concrete invulling aan?

Nederland vind ik een razend interessant land, al van voor ik wist dat er ook coffeeshops bestonden .

Fascinerend vind ik het feit dat zo'n groot deel van het land onder de zeespiegel ligt, en dat er ondanks de hoge bevolkingsdichtheid toch nog zoveel 'ruimte' is. De steden vind ik behoorlijk druk, maar dat stoort mij eigenlijk niet. Waar dient een stad anders voor?

Ik wil niet generaliseren, maar ik vind Nederlanders in het algemeen best wel meevallen, hoor.
Er lopen natuurlijk onbehouwen lomperikken rond (waar niet, trouwens?), maar de meeste Nederlanders die ik ken zijn dat helemaal niet.
Ik vind ze over het algemeen vrij 'uitgesproken' (recht voor de raap, op het brutale af), maar dat vind ik helemaal niet slecht.

Ik vond de scheiding der Nederlanden in de 16e/vroege 17e eeuw eigenlijk al een zeer spijtige zaak, en de afscheiding van de Zuidelijke Nederlanden in 1830 uiteraard ook.

Ik ben lid geworden van de Baarle-werkgroep, die je wellicht al kent (al was het maar van horen zeggen).
Ik hoop ècht dat het ooit tot een hereniging van de Nederlanden komt (de huidige Benelux is een mogelijk startpunt, maar wel te veel 'in handen' van politici), maar ik vind dat wèl slechts een éérste stap naar een nog véél moeilijker bereikbaar, maar daarom niet minder nastrevenswaardig doel, namelijk een verenigde wereld.

Oud 3 januari 2008, 14:45   #66
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Moet er een verbod komen op buitenspelende kinderen na 24.00uur,of kan dat volgens U,ik spreek hier over kinderen van - 12 jaar?
Oud 3 januari 2008, 14:47   #67
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heb je zelf al eens ooit een jointje gerookt,en ben je tegen het gebruik hiervan?
Oud 3 januari 2008, 14:49   #68
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het leren van Esperanto, aansluiten bij SAT (Verduloj frakcio) - groene fraktie - lijkt me helemaal in je ideologische lijn te liggen.

Met Esperanto heb ik toch wel een paar problemen, hoewel ik het idee van een kunstmatige hulptaal an sich wel interessant vind.

Esperanto vind ik helaas niet ècht mooi (een beetje te 'mechanisch' naar mijn smaak), en bovendien ook erg Euro-centrisch.

Bovendien is er het niet te ontkennen feit dat Engels (Basic English vooral) de facto de eerste èchte wereldtaal in wording is (het proces gaat nog steeds door, en het ziet er echt niet naar uit dat daar voorlopig verandering in gaat komen).

Ik vind dat ook wel jammer, omdat ik Engels evenmin erg mooi vind, en die taal nog veel meer dan Esperanto gebonden lijkt aan één bepaalde 'cultuurkring', die bovendien nog beperkter is ook.

Ik zal alleszins eens goed over je suggestie nadenken, en dan zien wat ik ermee kan aanvangen.

Laatst gewijzigd door djimi : 3 januari 2008 om 14:49.
Oud 3 januari 2008, 14:50   #69
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vind U het ritueel slachten van dieren ok,of moet het met verdoving gebeuren?
Wat zouden de eventuele straffen hiervoor kunnen zijn?
Oud 3 januari 2008, 14:50   #70
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Allereerst bedankt voor je antwoorden! Even voortbordurend op je eerste antwoord: Wat is jouw stijl van lesgeven? In Nederland hebben nogal veel docenten met de 'orde' in de klas. D.w.z. onhandelbare leerlingen/klassen en zo. Hoe is dat bij jou?
Oud 3 januari 2008, 14:54   #71
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Moet er een verbod komen op buitenspelende kinderen na 24.00uur,of kan dat volgens U,ik spreek hier over kinderen van - 12 jaar?
Het is alleszins niet zo'n goed idee kinderen jonger dan 12 veel later dan 21u00 's avonds nog wakker te houden, maar dat geldt eigenlijk net zo goed voor volwassenen , tenzij er voldoende tijd voor een siësta wordt vrijgemaakt.

Een 'verbod' op buitenspelende kinderen vind ik wel ver gaan, maar misschien is dat inderdaad wel nodig, vooral dan tijdens het schooljaar.

Laatst gewijzigd door djimi : 3 januari 2008 om 14:55.
Oud 3 januari 2008, 14:55   #72
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat zou u doen tegen het Aids probleem in de Wereld?
Oud 3 januari 2008, 15:08   #73
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je zelf al eens ooit een jointje gerookt,en ben je tegen het gebruik hiervan?

Ik heb wel al wat jointjes gerookt, ja .

Ik ben dus niet tegen het gebruik ervan, maar ik zou wèl iedereen die dat ook wel eens zou willen proberen willen aanraden

1) daar niet te vroeg mee te beginnen. (Ik was zelf 19 toen ik m'n eerste joint opstak, en eigenlijk vind ik dat toch te vroeg)

2) dat niet te vaak te doen (1 keer per week gaat wel, maar veel vaker dan dat is niet zo'n goed idee)

3) te zorgen voor optimale omstandigheden bij het roken : lekker eten en drinken (véél fruit en fruitsap, bijvoorbeeld), een leuke omgeving (een tuin met veranda, een rijk gevulde bibliotheek met mooie prentenboeken, een bos met een beekje, ...), enkele leuke vrienden/vriendinnen, een paar muziekinstrumenten of zo, en bij voorkeur ook één aanwezige die niet meerookt, zodat er toch minstens één iemand ervoor kan zorgen dat 'het' niet de spuigaten uitloopt.

Wie zich voorneemt helemaal niet te roken (of spacecake te eten) zal ik steeds gelijk geven.

Als je er niet mee wil beginnen : hou het zo.

( Vandaar trouwens dat ik voorstander ben van legalisatie. Dat maakt het minder aantrekkelijk voor mensen die zich tot 'verboden vruchten' voelen aangezogen, en laat ook gemakkelijker toezicht toe op die gevallen waar het wel eens slecht mee zou kunnen aflopen.
Ook vanuit louter economisch standpunt is legalisatie véél interessanter dan 'gedoogbeleid' of 'repressie', om verschillende redenen. )

Laatst gewijzigd door djimi : 3 januari 2008 om 15:09.
Oud 3 januari 2008, 15:09   #74
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Moeten de kerncentrales sluiten?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 15:10   #75
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heb je een agenda?
Oud 3 januari 2008, 15:10   #76
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ken je veel "probleemleerlingen"?
Oud 3 januari 2008, 15:13   #77
SPAFAN
Banneling

Standaard

Wat vind U van het vernieuwde SPA,maakt het een kans,en zou U ervoor durven kiezen?
SPAFAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 15:16   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind U het ritueel slachten van dieren ok,of moet het met verdoving gebeuren?
Wat zouden de eventuele straffen hiervoor kunnen zijn?

Ritueel slachten van dieren vind ik niet erg OK, nee.

Als er al dieren moeten geslacht worden, dan moet dat dus in elk geval onder verdoving gebeuren.

Ik ben geen jurist, maar ik veronderstel dat daar wel efficiënte bestraffingsmethodes voor kunnen worden ontwikkeld.

Een minimum lijkt mij in elk geval een fikse geldboete, die gerust 'pijn' mag doen. € 200,- bij een eerste overtreding, dat lijkt mij een goed begin.

Oud 3 januari 2008, 15:33   #79
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allereerst bedankt voor je antwoorden! Even voortbordurend op je eerste antwoord: Wat is jouw stijl van lesgeven? In Nederland hebben nogal veel docenten met de 'orde' in de klas. D.w.z. onhandelbare leerlingen/klassen en zo. Hoe is dat bij jou?
Ik werk nog aan mijn 'stijl' van lesgeven. Ik probeer er in elk geval voor te zorgen dat de tijd die mij voor het lesgeven ter beschikking staat goed gevuld is.

Toen ik begon, was ik erg naïef, en dacht de toch wel erg negatieve attitude van mijn leerlingen, zowel tegenover school als tegenover het vak Nederlands, met 'goedheid en vrijgevigheid' te kunnen bekampen.

Ik ben ondertussen toch iets strenger geworden, maar dat doe ik eigenlijk niet graag.

Wat mij het beste helpt bij het 'orde' houden, is het feit dat ik héél veeleisend ben. Wie voor het vak Nederlands een herexamen in september wil vermijden, moet verdomd hard zijn best doen.

Ik maak dus moeilijke toetsen, en als ik ze zelf moet maken ook heel moeilijke examens.

Anderzijds geef ik ook punten voor 'gedrag' in de klas, die meetellen voor het eindresultaat. Dat doe ik om zwakkere, maar zich verder correct gedragende en hard inspannende leerlingen aan te moedigen, en vooral om de intelligente luilakken die niks liever doen dan de les saboteren rustig te houden.

Dat begint aardig te lukken.

Wat ook helpt is het feit dat ik na twee weken zowat alle leerlingen met naam èn voornaam ken, en hen ook altijd met hun voornaam aanspreek.
Als ik ze op straat, of waar dan ook, tegenkom, zeg ik altijd vriendelijk 'goeiedag', en als het even kan praat ik ook met mijn leerlingen (eerst luister ik natuurlijk).

Ik probeer in elk geval een persoonlijke band met hen te ontwikkelen. Zij weten dat ze mij geen angst aanjagen, en dat schept toch wel een ander klimaat.

Ik ben een van de weinige leerkrachten bij ons op school (om niet te zeggen de énige) die tijdens de speeltijd spontaan meehelpt toezicht te houden, en daarvan profiteer ik om ook leerlingen die ik nog niet in mijn klas had, te leren kennen.

Nog iets dat helpt is het feit dat de banken in mijn leslokaal in U-vorm staan. Mijn leerlingen kunnen zich niet verschuilen achter de brede rug van een ander. Bovendien loop ik voortdurend rond, en aarzel ik niet een leerling een aanmoedigend schouderklopje te geven als daar een goede aanleiding voor bestaat.

Een ander hulpmiddel is mijn gevoel voor humor. Ik slaag er meestal wel in met een of andere rake en scherpe, maar nooit kwetsende opmerking lastpakken op hun nummer te zetten.

Ik heb ook een systeem van 'goede punten' ingevoerd, waarmee ze op het einde van het schooljaar een schoon cadeautje kunnen winnen. Ook dat helpt.

Wat ik ook doe is mijn leerlingen mijn e-mail adres geven, zodat ze ten allen tijde vragen kunnen stellen, die ik in mate van het mogelijke onmiddellijk beantwoord. Er zijn niet veel leerlingen die daarvan gebruik maken, maar diegenen die het wel doen verspreiden natuurlijk wel mijn 'reputatie' : "veeleisend, maar hulpvaardig, streng maar rechtvaardig".

kortom : un 'bon prof', en daar hebben de meeste leerlingen echt wel respect voor.

Laatst gewijzigd door djimi : 3 januari 2008 om 15:41.
Oud 3 januari 2008, 15:48   #80
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zou u doen tegen het Aids probleem in de Wereld?
Over welke bevoegdheden mag ik hierbij beschikken ?

Als ik 'alle macht' in handen zou hebben (wat ik eigenlijk niet wil) :

- optrekken van alle mogelijke budgetten (voor preventie, voor genezing, voor onderzoek naar goedkope en afdoende geneesmiddelen, ...)

- verplichte voorlichting op school en elders (voor �*lle jongeren van 12 jaar)

- informatiecampagnes bij volwassenen (ouders, maar ook kinderlozen, uiteraard)

- gratis voorbehoedsmiddelen (zoals condooms, zowel voor mannen als voor vrouwen)

- bestrijden van 'taboe'-houdingen

- AIDS-patiënten zeker NIET isoleren, maar juist met zoveel mogelijk mensen laten communiceren/in contact brengen

Laatst gewijzigd door djimi : 3 januari 2008 om 16:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be