Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2008, 10:51   #61
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Hangt er maar van af wat je onder "kritisch" verstaat. Hier gaat het over politiek bewustzijn, onafhankelijk denken en het vrije woord. Daarbij is bv. een minimum aan historische achtergrond en inzicht noodzakelijk. Ik zie eerlijk gezegd niet hoe de positieve wetenschappen daar kunnen toe bijdragen, maar ik sta open voor nieuwe inzichten.
Ik vrees dat geschiedenis soms nogal eens vervormd wordt om een politieke zaak te dienen... Denk even aan de guldensporeslag en de koppeling aan de Vlaamse zaak. Maar ik ben het met je eens dat je maar beter kan weten waar we vandaan komen en hoe de maatschappij gevorm werd.
Ik denk dat positieve wetenschappen dwingen tot kritisch denken omdat de behoefte aan bewijs alomtegenwoordig is. Zo dat je, ook buiten wetenschap om, komt tot: "Je beweert dit maar heb je hier ook bewijzen voor?".

Laatst gewijzigd door Tommm : 16 januari 2008 om 10:52.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 11:01   #62
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Ik denk dat positieve wetenschappen dwingen tot kritisch denken omdat de behoefte aan bewijs alomtegenwoordig is. Zo dat je, ook buiten wetenschap om, komt tot: "Je beweert dit maar heb je hier ook bewijzen voor?".
Daar valt iets voor te zeggen.

Alleen zie ik dat in de feiten niet zo vaak gebeuren, dat positieve wetenschappers dit soort vragen stellen als het op politiek gevoelige materies aankomt.

Blijkbaar zijn ze al even politiek gebonden als de meesten van ons.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 11:44   #63
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Sluiers; hé bovenbuur. Sluiers, geen luiers.
Ah, shit. Ik dacht al, wat ruik ik toch, zouden dat die draken zijn?
Oud 16 januari 2008, 12:48   #64
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Zever. Met die onthouding maakt ge een verschil tussen het lichamelijke en het geestelijke, terwijl die 1 (zouden) zijn. Dat is dualistisch.
No shit at all, Bhairav.
Dualisme veronderstelt een waarnemend subject en een waargenomen object, waarvan het zgn verstandelijke onderscheid tussen beide benoemingen de hier besproken illusie veroorzaakt. (maya)
Door gerichte meditatie ontstaat er een ineenvloeiing van beide onderscheidingen en bekomt men ahw een tripliciteit waarbij elk zintuiglijk/verstandelijk onderscheidingsvermogen tussen subject en object verdwijnt.

Ter info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Samadhi_%28yoga%29

Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 13:09   #65
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Volgens mij is niets kritsicher dan wetenschap. Het is het enige aspect van de cultuur dat vanuit objectiviteit en feiten vertrekt. Ik heb het over de beta-wetenschappen by the way.
Hangt er vanaf wat u verstaat onder kritische wetenschap...
Citaat:
De eerste aanwijzingen voor een mogelijke brug tussen spiritualiteit en wetenschap, voor het bestaan van een allesverbindend energieveld, kwamen – opmerkelijk genoeg – uit natuurkundige ontdekkingen aan het begin van de vorige eeuw.
De rest van de tekst:
http://www.ode.nl/article.php?aID=3759

Oud 16 januari 2008, 13:22   #66
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
No shit at all, Bhairav.
Dualisme veronderstelt een waarnemend subject en een waargenomen object, waarvan het zgn verstandelijke onderscheid tussen beide benoemingen de hier besproken illusie veroorzaakt. (maya)
Door gerichte meditatie ontstaat er een ineenvloeiing van beide onderscheidingen en bekomt men ahw een tripliciteit waarbij elk zintuiglijk/verstandelijk onderscheidingsvermogen tussen subject en object verdwijnt.

Ter info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Samadhi_%28yoga%29

Er bestaan andere soorten yoga hoor. Niet 1 is de "ware".
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 23:28   #67
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Er bestaan andere soorten yoga hoor. Niet 1 is de "ware".
Tuurlijk niet, maar alle (om)wegen leiden uiteindelijk toch naar het Ene, alleen verschillen ze hooguit in afstand en de opgebrachte reisvaardigheid annex onderscheidingsvermogen van de zoeker.

Elke yoga- en meditatievorm, alsook alle filosofische en wetenschappelijke weergaven, zijn hooguit de onvolkomen wegwijzers die een spirituele reiziger eventueel kan gebruiken, in zijn al dan niet bewuste zoektocht naar de bron van zijn wezenlijk bestaan.
Dat ieder voor zichzelf de intellectueel/intuitieve keuzes dient te maken, is dan ook vrij duidelijk, zonder de minste vorm van 'moeten' uiteraard.
Als er al iets zou 'moeten', deugt het voorzekers langs geen kanten.

Echter, steevast niet verder kijken dan de lengte van onze aangenaaide neuzen en dito zintuiglijke versluiering, is natuurlijk ook het onvervreemdbare geboorterecht van elke vleesgeworden ziel.
Aan ieder de vrije keuze.
Nog wat aanvullende info ivm de openingspost: http://en.wikipedia.org/wiki/Avidya
Oud 17 januari 2008, 04:37   #68
Bhairav

Standaard

Citaat:
Tuurlijk niet, maar alle (om)wegen leiden uiteindelijk toch naar het Ene, alleen verschillen ze hooguit in afstand en de opgebrachte reisvaardigheid annex onderscheidingsvermogen van de zoeker.

Elke yoga- en meditatievorm, alsook alle filosofische en wetenschappelijke weergaven, zijn hooguit de onvolkomen wegwijzers die een spirituele reiziger eventueel kan gebruiken, in zijn al dan niet bewuste zoektocht naar de bron van zijn wezenlijk bestaan.
Dat ieder voor zichzelf de intellectueel/intuitieve keuzes dient te maken, is dan ook vrij duidelijk, zonder de minste vorm van 'moeten' uiteraard.
Als er al iets zou 'moeten', deugt het voorzekers langs geen kanten.

Echter, steevast niet verder kijken dan de lengte van onze aangenaaide neuzen en dito zintuiglijke versluiering, is natuurlijk ook het onvervreemdbare geboorterecht van elke vleesgeworden ziel.
Aan ieder de vrije keuze.

Nog wat aanvullende info ivm de openingspost: http://en.wikipedia.org/wiki/Avidya
Waarom doet gij alsof ik er niks van snap? Ik heb daar behoorlijk wat over gelezen.
Oud 17 januari 2008, 09:22   #69
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt er vanaf wat u verstaat onder kritische wetenschap...

De rest van de tekst:
http://www.ode.nl/article.php?aID=3759

Vreemd toch dat religioten altijd wetenschap willen koppelen aan hun geloofsovertuiging... Gelovigen nemen waandenkbeelden aan maar willen die ondersteunen met kwantummechanica. Altijd met kwantummechanica omdat dat bizarre en moeilijke te begrijpen denkbeelden omvat dus dat maakt het aantrekkelijk om te koppelen aan religieus gezwets. Het onderscheid is echter wel dat kwantummechanica wordt onderbouwd door experimenten en feiten, religie nooit.
Niels Bohr draait zich om in zijn graf omdat zijn naam misbruikt wordt om dat te ondersteunen waar hij een hekel aan had: een domme kijk op de realiteit.

Laatst gewijzigd door Tommm : 17 januari 2008 om 09:23.
Oud 17 januari 2008, 18:53   #70
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Waarom doet gij alsof ik er niks van snap? Ik heb daar behoorlijk wat over gelezen.
Dat weet ik, je bent goed genoeg op de hoogte.
Maar waarom doe jij dan, alsof ik slechts 1 yoga-vorm zou pretenderen boven een andere ?
Citaat:
door Bhairav: Er bestaan andere soorten yoga hoor. Niet 1 is de "ware".
Bijgelegd ?
Oud 17 januari 2008, 18:55   #71
Bhairav

Standaard

Citaat:
Dat weet ik, je bent goed genoeg op de hoogte.
Maar waarom doe jij dan, alsof ik slechts 1 yoga-vorm zou pretenderen boven een andere ?

Bijgelegd ?
Ik had gewoon die indruk.
Oud 17 januari 2008, 18:56   #72
Diego Raga

Standaard

Over sluiers gesproken...
Citaat:
Vreemd toch dat religioten altijd wetenschap willen koppelen aan hun geloofsovertuiging... Gelovigen nemen waandenkbeelden aan maar willen die ondersteunen met kwantummechanica. Altijd met kwantummechanica omdat dat bizarre en moeilijke te begrijpen denkbeelden omvat dus dat maakt het aantrekkelijk om te koppelen aan religieus gezwets.[b]
Mind you, sir !
Kunt u me terloops even vermelden, welke religie of geloofsovertuiging ik volgens u zou aanhangen ?
Anders vrees ik dat u het bent, die hier met de broek op de enkels wat staat te zwetsen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm: Het onderscheid is echter wel dat kwantummechanica wordt onderbouwd door experimenten en feiten, religie nooit.
Niels Bohr draait zich om in zijn graf omdat zijn naam misbruikt wordt om dat te ondersteunen waar hij een hekel aan had: een domme kijk op de realiteit.
Soit, als u de moeite nog niet neemt, om mijn eerder aan u gerichte argumenten deftig te beantwoorden, tant pis, maar wsl hebt u dan ook dit zinnetje uit een eerder meegegeven link gemist:
Citaat:
Tegelijkertijd zochten deze wetenschappers hun toevlucht veelbetekenend tot spiritueel-religieuze teksten. Erwin Schrödinger bestudeerde bijvoorbeeld het hindoeïsme, Heisenberg verdiepte zich in de Platonische theorie van de oude Grieken en Niels Bohr wendde zich tot de tao en Wolfgang Pauli tot de kabbala.
En u ??
Oud 18 januari 2008, 08:53   #73
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over sluiers gesproken...

Mind you, sir !
Kunt u me terloops even vermelden, welke religie of geloofsovertuiging ik volgens u zou aanhangen ?
Anders vrees ik dat u het bent, die hier met de broek op de enkels wat staat te zwetsen.

Soit, als u de moeite nog niet neemt, om mijn eerder aan u gerichte argumenten deftig te beantwoorden, tant pis, maar wsl hebt u dan ook dit zinnetje uit een eerder meegegeven link gemist:
En u ??
De overtuiging dat er bovennatuurlijke zaken(die nog nooit werden waargenomen maar kom) verklaard zouden worden door quantummechanica. Bent u die overtuiging niet genegen?
Welke argumenten?
Niels Bohr wendde zich tot de Tao??? Niet dus, waar haal je dat? Of is het genoeg om Boeddha te citeren om als volgeling beschouwd te worden? Of bedoelde je dat toen je zei dat hij zich tot de Tao "wendde"? Zeg dat dan.

Laatst gewijzigd door Tommm : 18 januari 2008 om 09:06.
Oud 18 januari 2008, 21:53   #74
Diego Raga

Standaard

Ik vrees dat je de zaken uit hun context rukt.
Never mind, het zal wel aan mij liggen.
Oud 18 januari 2008, 23:22   #75
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij is niets kritsicher dan wetenschap. Het is het enige aspect van de cultuur dat vanuit objectiviteit en feiten vertrekt. Ik heb het over de beta-wetenschappen by the way.
Kom zeg, middelbare en zelfs hogeschool wetenschap/wiskunde is vaak even voorgekauwde pap. Het wordt in mijn ogen belangrijker gemaakt dan het is. Ik onderken niet dát het belangrijk is. Andere dingen mogen echter niet verwaarloosd worden.

Het gaat hier om zelfbewustzijn. Ik ken genoeg wiskunde geniëen die echt een leeg vat zijn. Ze hebben geen politieke of filosofische visie, laat staan dat ze er ooit van een hebben gehoord. En als ze ermee geconfronteerd worden dan doen ze het af als nonsens. Enkel wiskunde telt, de rest is voor mensen "die de wiskunde niet aankunnen". Ze kennen zelfs hun feiten geschiedenis niet. (Vraag examen geschiedenis in mijn laatste jaar middelbare school: "Wat gebeurde er met Kennedy?" Antw: "Hij overleed aan een slepende ziekte ". )

Sorry maar zoiets kan in een ASO gewoon niet. Erbarmelijk gewoon. Zo een oogkleppen hebben. Twee (overgins succesvolle) jaren Wiskunde-Wetenschappen zijn mij zwaar tegengevallen. De grootste ja-knikkers en oppervlakkigheid moet je daar zoeken. Ik heb spijt dat ik gestopt ben met klassieke talen.

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 18 januari 2008 om 23:27.
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 01:08   #76
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Het gaat hier om zelfbewustzijn. Ik ken genoeg wiskunde geniëen die echt een leeg vat zijn.
Ahum, serieus?
Ik wist niet dat er in België wiskundige geniën waren, hoewel ik hier toch al een tijdje rondloop.

Of gebruik je nu het woord 'genie' in de gedevalueerde zin zoals "mijn kleine van 3 jaar kan al tellen tot 50, da's een echt genie?"
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 01:18   #77
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat je de zaken uit hun context rukt.
Never mind, het zal wel aan mij liggen.
één ding moet ge die mannen wel nageven
ondanks hun vermeende 'geloof' hebben ze beiden nimmer door elkaar gehaspelt
op die enkele uitzondering na... waar het achteraf wel erg zuur opbrak

wat wel kan zijn, is dat zulk een levensfilosofie mede heeft toegebracht dat die heren tot die soms wel erg luminieuze onorthodoxe ideeën kwamen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 01:56   #78
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ahum, serieus?
Ik wist niet dat er in België wiskundige geniën waren, hoewel ik hier toch al een tijdje rondloop.

Of gebruik je nu het woord 'genie' in de gedevalueerde zin zoals "mijn kleine van 3 jaar kan al tellen tot 50, da's een echt genie?"
Ik heb het over mensen waarmee ik in de middelbare school heb gezeten en die uitblonken in wiskunde, geen internationale topwiskundigen. Finale van de wiskunde/fysica olympiade, af en toe eens eentje die daardoor naar een internationale conferentie mocht.

Vanwaar uw onderkenning van de wiskundigheid der Belgen? Het middelbaar onderwijs in België is bij de top van de wereld op vlak van wiskunde. Ik kan uit ervaring spreken als ik zeg dat het een gemiddelde Europeaan een pak minder wiskunde te slikken krijgt voor zijn 18de. Maar ten koste van andere dingen volgens mij.
Oud 19 januari 2008, 08:39   #79
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
één ding moet ge die mannen wel nageven
ondanks hun vermeende 'geloof' hebben ze beiden nimmer door elkaar gehaspelt
op die enkele uitzondering na... waar het achteraf wel erg zuur opbrak
Kan je me hier een naam geven ?

Citaat:
wat wel kan zijn, is dat zulk een levensfilosofie mede heeft toegebracht dat die heren tot die soms wel erg luminieuze onorthodoxe ideeën kwamen
Het gaat erom dat die quantum-fysici niet a priori, de oude leringen negeren, die verrassend genoeg een hoop parallellen vertonen met hun wetenschappelijke bevindingen.
Heeft nogal weinig met levensfilosofie te maken, vind ik, een onbevooroordeelde blik op beide takken van waarneming (wetenschap en spiritualiteit) is hier voldoende, om niet bij voorbaat het kind met het badwater weg te gooien.

Trouwens, de invloed van het bewustzijn van de waarnemer bij quantum-fysische experimenten en hun eindresultaten, is ook welbekend en laat het nu net dat laatste zijn dat door sommigen al dan niet moedwillig genegeerd word.
Oud 19 januari 2008, 08:45   #80
Diego Raga

Standaard

Terloops een mooie tekst, over hoe er met de parten van ons verstand word gerotzooid: http://www.waaromonderwijs.nl/de_zes..._leraar-2.html
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be