Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2008, 12:07   #61
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niemand belet je om desalniettemin te antwoorden op een zinnige vraag.
Telkens ik antwoord op een vraag merk ik een opstoot van frustratie.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:08   #62
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik stel voor dat u even de sfeer gaat opsnuiven in de Europese instellingen.
Je bedoelt dat het Frans in de Europese instellingen belangrijker is dan het Engels?

Waarom wil men dan aan de Vlaamse universiteiten meer op Engels overschakelen en niet op Frans?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 februari 2008 om 12:08.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:09   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Telkens ik antwoord op een vraag merk ik een opstoot van frustratie.
En ik merk dat jij ontwijkende antwoorden geeft, of helemaal geen.
Oud 5 februari 2008, 12:10   #64
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=60
Oud 5 februari 2008, 12:12   #65
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens zijn er nog andere landen waar (vaak om historische redenen) andere talen primeren (Estonië o.a; denk ik, maar ik kan me vergissen).
Dus, om historische redenen moeten Vlaamse kinderen anno 2008 een taal die snel terrein verliest verplicht als tweede taal aanleren?

Twee vragen:
1. Welk nut hebben historische redenen?
2. Zijn die historische redenen van politieke aard?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 februari 2008 om 12:13.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:13   #66
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
:

Terzelfdertijd is de tweede taal in Wallonië... Engels.
Kunt u daar cijfers over geven?

Bij mijn weten is het tweede taalonderricht in Wallonië in het basisonderwijs nog steeds Nederlands en niet Engels.

Het is juist dat men in het secundair onderwijs in Wallonië kan kiezen (NIET in de Franstalige scholen in Brussel), maar u doet alsof de keuze voor het Engels als tweede taal daar algemeen is.

Tenslotte wijs ik u erop dat in de taalonderdompelingsscholen in Wallonië 30 van de 39 experimenten in het Nederlands verlopen.
Oud 5 februari 2008, 12:13   #67
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de gegeven Belgische en Europese context is het logisch dat Frans daarbij eerst komt.
Waarom?
Oud 5 februari 2008, 12:15   #68
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Waarom?

Willen we even het aantal Engelstaligen vergelijken met het aantal Franstaligen binnen België? Of zelfs binnen Vlaanderen?
Oud 5 februari 2008, 12:17   #69
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kunt u daar cijfers over geven?

Bij mijn weten is het tweede taalonderricht in Wallonië in het basisonderwijs nog steeds Nederlands en niet Engels.

Het is juist dat men in het secundair onderwijs in Wallonië kan kiezen (NIET in de Franstalige scholen in Brussel), maar u doet alsof de keuze voor het Engels als tweede taal daar algemeen is.
Punt is dat Nederlands in Wallonië niet opgelegd wordt als tweede taal.

Citaat:
Tenslotte wijs ik u erop dat in de taalonderdompelingsscholen in Wallonië 30 van de 39 experimenten in het Nederlands verlopen.
Uiterst marginaal binnen het Franstalig onderwijs, nietwaar?
Oud 5 februari 2008, 12:18   #70
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Willen we even het aantal Engelstaligen vergelijken met het aantal Franstaligen binnen België? Of zelfs binnen Vlaanderen?
Waarom zou dat een argument zijn om het Frans in het Vlaams onderwijs op te leggen als tweede taal, in tegenstelling tot wat men in zo goed als alle andere Europese landen doet?
Oud 5 februari 2008, 12:26   #71
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of het aantal Nederlandstaligen vergeleken met Engelstaligen?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 februari 2008 om 12:26.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 12:58   #72
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij gebrek aan één gemotiveerd antwoord herhaal ik de vraag van Kortaf opnieuw.

Volgens mij bestaat er geen Europees land waar Engels niet de belangrijkste tweede taal is in het onderwijs. Ook in Wallonië is dat het geval.
Waarom zou Vlaanderen als allerenige land in Europa het Frans als tweede taal moeten blijven opleggen?
Finland heeft naar mijn weten nog steeds het Zweeds als tweede taal in het Finstalige onderwijs (en het Fins in het Zweedstalige onderwijs). Men dacht er recentelijk ( en paar jaar terug) echter wel over na om dit te veranderen, maar dit heeft men volgens mij toen niet doorgevoerd.
Oud 5 februari 2008, 13:03   #73
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Juist, we kunnen al voldoende Engels zonder er extra aandacht wordt aan besteed in het onderwijs.
Hoe kortzichtig.
Heb jij de jongeren van vandaag die géén Engels onderricht krijgen al eens Engels horen praten, of erger, zien schrijven ?

Het is van een verschrikkelijk slechte kwaliteit.

Ik pleit er dan -nogmaals- voor om reeds van op zeer jonge leeftijd het Engels in het onderwijs aan te bieden. Zo sluit het onderwijs aan op wat écht leeft...

Gezien het Engels zo'n belangrijke taal is, is het van belang dat deze taal correct aangeleerd wordt en dus zo vroeg als mogelijk.
Oud 5 februari 2008, 13:29   #74
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Finland heeft naar mijn weten nog steeds het Zweeds als tweede taal in het Finstalige onderwijs (en het Fins in het Zweedstalige onderwijs). Men dacht er recentelijk ( en paar jaar terug) echter wel over na om dit te veranderen, maar dit heeft men volgens mij toen niet doorgevoerd.
Et alors?

Omdat het onafhankelijke Finland een ex.kolonie van Zweden is moet Vlaanderen ook maar de taal van zijn Franse kolonisator als tweede taal OPLEGGEN?
Oud 5 februari 2008, 13:43   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Finland wordt overigens tot de Noordse landen gerekend.
Je kan moeilijk Vlaanderen tot de Zuiderse landen rekenen.
Oud 5 februari 2008, 14:17   #76
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Et alors?

Omdat het onafhankelijke Finland een ex.kolonie van Zweden is moet Vlaanderen ook maar de taal van zijn Franse kolonisator als tweede taal OPLEGGEN?
Oh, het is ook echt niet bedoeld als argument voor het Frans als tweede taal in Vlaanderen, de Finse situatie en de Belgische situatie zijn totaal niet te vergelijken. Ik wijs u er enkel op dat er ook nog ander landen zijn waar Engels niet als tweede taal wordt onderwezen en dat de Vlaamse situatie niet zo uniek is als u wellicht vermoedt.

Er zijn natuurlijk wel andere argumenten om Frans als tweede taal te blijven onderwijzen:
De Vlaamse cultuur en geschiedenis speelde zich toch voor een groot deel in het Frans af; de Franstalige minderheid in Vlaanderen; de nabijheid van een groot cultuurgebied in het Frans; de nabijheid van een grote Franstalige economie, België (het lijkt mij niet onrealistisch om een belangrijke minderheidstaal te onderwijzen); als tegenhanger voor de culturele verschraling door de Engelstalige massamedia; als tegenhanger voor de "verengelsing" van onze taal en onderwijs; etc., etc.

Daar staan natuurlijk ook enkele tegenargumenten tegenover: Veel van deze zaken kunne ook bereikt worden als Frans en Engels gelijkgeschakeld worden of zelfs als Frans naar derde taal "gedegradeerd" wordt; het Engels heeft buiten onze regio natuurlijk een veel groter bereik dan het Frans; het Engels is eenvoudiger aan te leren (alhoewel dit argument eventueel ook andersom kan werken); het Engels is tegenwoordig een lingua franca in de EU, Ovse, Navo, etc.; het wereldwijde Franse taalgebied bestaat grotendeels uit derde wereldlanden, terwijl het Engelse taalgebeid enkele van de rijkste/invloedrijkste landen omvat, enz. enz.

Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat als we enkel naar economische afwegingen zouden kijken het Engels de enige juiste keuze zou zijn voor een tweede taal. Als we echter enkel naar de culturele impact kijken vermoed ik dat het Frans dan weer een betere keuze is. Ik zou nu echter niet durven zeggen welke van deze twee zaken we zwaarder moeten laten meewegen en welke taal dus het best geschikt is als tweede taal.

We kunnen ons natuurlijk ook nog afvragen of één opgelegde tweede taal überhaupt wel wenselijk is en of het niet veel beter zou zijn om scholieren zelf te laten kiezen tussen bv Duits, Frans, Engels en Spaans. Als we er met zo'n systeem in slagen om voor elk van die talen een substantiele groep scholieren te interesseren, dan heeft Vlaanderen een groot economisch (en cultureel) voordeel tov van de huidige situatie waar bijna iedereen zich concentreerd op dezelfde tweede taal.

Laatst gewijzigd door Brandaan : 5 februari 2008 om 14:19.
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 14:18   #77
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Je eigen bevolking dom houden is niet meteen een intelligente strategie om de franstaligen 'een hak te zetten'. Integendeel... Het frans is in alle opzichten een bijzonder belangrijke taal in Europa; ga eens even buiten de grenzen van dit kleine landje snuisteren en bemerk dan hoe hoog talenkenns (en vooral dan de kennis van een andere taal dan het engels) staat aangeschreven. Duits is ook zo'n belangrijke taal die bovendien véél te weinig gekend is.

Ik ben gelukkig dat ik in het lager onderwijs reeds frans als tweede taal heb gekregen; het engels is mijn tweede moedertaal geworden na studie, uit interesse en onder een heel zware druk vanuit zowat alle media. Maar met dat mondje frans laat ik horden hollanders, britten en duitsers vér achter mij als er over serieuze zaken moet gepraat worden. Mensen kunnen aanspreken in hun moedertaal is nog altijd een ongelofelijk machtige vaardigheid in de praktijk.

Dus: laat die franse lessen maar zoals ze zijn; engels leren onze kinderen wel automatisch en vaak véél sneller en beter dan hun ouders dan ooit hebben gedaan.
Hoe bedoelt u belangrijk?
Buiten Frankrijk wordt het in Europa toch niet gesproken.
In Nederland en ander EU landen is Engels de tweede taal in het onderwijs
en Frans is facultatief.
Overal kun je met Engels terecht dus als de Fransen ook Engels leren is er niets aan de hand.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 14:22   #78
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Hoe bedoelt u belangrijk?
Buiten Frankrijk wordt het in Europa toch niet gesproken.
In Nederland en ander EU landen is Engels de tweede taal in het onderwijs
en Frans is facultatief.
Overal kun je met Engels terecht dus als de Fransen ook Engels leren is er niets aan de hand.
U onderschat toch echt wel het belang van het Frans in Europa.
Oud 5 februari 2008, 14:26   #79
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht

We kunnen ons natuurlijk ook nog afvragen of één opgelegde tweede taal überhaupt wel wenselijk is en of het niet veel beter zou zijn om scholieren zelf te laten kiezen tussen bv Duits, Frans, Engels en Spaans. Als we er met zo'n systeem in slagen om voor elk van die talen een substantiele groep scholieren te interesseren, dan heeft Vlaanderen een groot economisch (en cultureel) voordeel tov van de huidige situatie waar bijna iedereen zich concentreerd op dezelfde tweede taal.
Engels verplicht, zoals in Nederland, lijkt mee een logische keuze voor alle EU landen en belangrijke landen in de wereld.
Dan weet je zeker dat iedereen zich in heel Europa en in een groot deel van de wereld kan redden.
Andere talen kunnen facutatief zijn ,afhankelijk van interesse, studierichting en toekomstplannen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 14:27   #80
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik lees in Desiderius' post geen enkel argument om Vlaamse kinderen in 2008 nog te verplichten Frans als tweede taal aan te leren. En al zeker geen educatief argument.

Ook u levert geen argument, wat laat vermoeden dat het niet bestaat en dat jullie motivatie politiek is.

Zoniet, graag een degelijk educatief-sociaal argument om Frans voor Engels te stellen in het Vlaams onderwijs, en daarmee in te gaan tegen het onderwijsbeleid in alle Europese landen, Wallonië inbegrepen.
Nou, ik breng je mijn post dan nog maar eens in herinnering:

Citaat:
Je eigen bevolking dom houden is niet meteen een intelligente strategie om de franstaligen 'een hak te zetten'. Integendeel... Het frans is in alle opzichten een bijzonder belangrijke taal in Europa; ga eens even buiten de grenzen van dit kleine landje snuisteren en bemerk dan hoe hoog talenkenns (en vooral dan de kennis van een andere taal dan het engels) staat aangeschreven. Duits is ook zo'n belangrijke taal die bovendien véél te weinig gekend is.

Ik ben gelukkig dat ik in het lager onderwijs reeds frans als tweede taal heb gekregen; het engels is mijn tweede moedertaal geworden na studie, uit interesse en onder een heel zware druk vanuit zowat alle media. Maar met dat mondje frans laat ik horden hollanders, britten en duitsers vér achter mij als er over serieuze zaken moet gepraat worden. Mensen kunnen aanspreken in hun moedertaal is nog altijd een ongelofelijk machtige vaardigheid in de praktijk.

Dus: laat die franse lessen maar zoals ze zijn; engels leren onze kinderen wel automatisch en vaak véél sneller en beter dan hun ouders dan ooit hebben gedaan.
Hoeveel zgn. 'educatieve' argumenten moet je nog hebben?
Gaan we dezelfde toer op als onze noorderburen die we (enfin mensen van mijn generatie toch) altijd hebben uitgelachen met hun 'bezjoer mesjeu' bij de bakker in het Zuiden van Frankrijk? Of met hun ab-so-lute onvermogen om een latijnse taal te bevatten? N�*�*st een engels met een accent waarmee je zelfs een britse bulldog jankend z'n hok injaagt? Talenkennis, daar hadden we het toch over, of niet soms? Welaan, ik maak me sterk dat de kennis van een latijnse taal als het frans een gigantische verrijking is voor onze kinderen. Het klopt immers wat talloze posters hierboven hebben geponeerd: Vlaanderen -binnen of buiten de belgische context- zit geprangd tussen verschillende culturen en als er iets is waarover we tot op vandaag terecht trots mogen zijn, dan is het wel het feit dat we die unieke positie cultureel, sociaal en economisch altijd prima hebben kunnen verzilveren. Oriënteer je al te eenzijdig op het angelsaksische en het verlies is niet te overzien.

Nouja, het zal wel aan mij liggen dat ik iemand die erin slaagt om hartje Parijs een 'jus d'erange van tomaat' te bestellen, als een cultuurbarbaar beschouw.

Laatst gewijzigd door Desiderius : 5 februari 2008 om 14:29.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be