Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2008, 22:17   #61
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva Bekijk bericht
Hoor ik hier nog commentaar over?
Wat was er niet duidelijk aan "Ik hoef niet sterk uit de hoek te komen, voor iets dat enkel dient om de aandacht af te leiden van het onderwerp hier..." ?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 22:28   #62
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zal nog maar is voor de tiende keer herhalen wat ik al heb gezegd: ik kan niet aangeven tot waar men winst mag maken,
Dan kan je ook geen zinnig standpunt innemen over het feit of een bepaalde winst al dan niet overdreven of een woekerwinst is. Zo eenvoudig is dat.

Citaat:
naar mijn gevoel mag er met de winstmarges die men nu heeft een deel terug investeren in de consument met de maatregel die in het begin van het topic is aangegeven. That's it.
Of, met andere woorden, je vindt enkel dat de winst te hoog is, omdat je vindt dat de energie teveel kost. Dat btw-verhaaltje is echter niet de fout van electrabel, wel van de regering. Stellen dat de btw maar naar 6% moet gaan, en dat het verschil maar aan electrabel gefactureerd moet worden is bullshit, want die rekenen dat gewoon terug door aan de consument als kost. Waarom zouden zij immers hun winst naar 0 gereduceer moeten zien? Zij mogen winst maken remember, dat heb je zelf aangegeven. Waarom zouden zij plots moeten opdraaien voor het wanbeheer van de staat?

Ik zie ze die winst liver investeren in nieuwe plants, of verbeteringen voor bestaande plants. Maar ongetwijfeld vind je dan dat 2 Miljard veel te veel is voor zo'n investering?

Citaat:
Als jij mij op andere gedachten kan brengen, ga dan zeker je gang, maar blijft niet zoeken naar een antwoord dat ik je schuldig moet blijven.
Ik verwachtte van in het begin al geen antwoord
Je hebt gewoon zelf aangetoond dat je stelling op niets gebaseerd is.

Citaat:
Aangezien nu duidelijk is geworden dat jij de winst van Electrabel geen woekerwinst acht, wat die term ook mag inhouden, zou ik graag is willen horen waarom jij achter die stelling staat.
Wie zegt dat woekerwinsten uberhaupt bestaan?

Als je ergens een zogenaamde woekerwinst op kan maken, dan wil dat zeggen dat iemand bereid is de prijs te betalen die jij vraagt. Is daar iets verkeerd aan?
Oud 14 februari 2008, 22:29   #63
Mataiva
Lokaal Raadslid

Mataiva's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Wat was er niet duidelijk aan "Ik hoef niet sterk uit de hoek te komen, voor iets dat enkel dient om de aandacht af te leiden van het onderwerp hier..." ?

Wat is er niet duidelijk aan: "Het is zeer te betreuren dat je niet toegeeft aan je eigen principes. Ten aanzien van het gestarte topic is dit misschien niet relevant maar in de verdere discussie overduidelijk wel" ?
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 22:37   #64
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik verwachtte van in het begin al geen antwoord
Je hebt gewoon zelf aangetoond dat je stelling op niets gebaseerd is.
Remember de reden waarom ik begon over het gevoel van juridisering.

Citaat:
Of, met andere woorden, je vindt enkel dat de winst te hoog is, omdat je vindt dat de energie teveel kost. Dat btw-verhaaltje is echter niet de fout van electrabel, wel van de regering. Stellen dat de btw maar naar 6% moet gaan, en dat het verschil maar aan electrabel gefactureerd moet worden is bullshit, want die rekenen dat gewoon terug door aan de consument als kost. Waarom zouden zij immers hun winst naar 0 gereduceer moeten zien? Zij mogen winst maken remember, dat heb je zelf aangegeven. Waarom zouden zij plots moeten opdraaien voor het wanbeheer van de staat?
Ik weet niet direct wat de mogelijkheden van de regering zijn maar er zal toch wel een mogelijkheid zijn om te verhinderen dat Electrabel de kost doorgeeft aan de consument en het een nul-operatie wordt. Daarnaast moet ik wel even een misverstand verhelpen, ik het nooit gesteld dat de winst van Electrabel gereduceerd moet worden naar nul toe, winst maken mag natuurlijk wel. Ik kan me echter niet voorstellen dat met een zulk een netto-winst er geen ruimte zou zijn om deze maatregel te kunnen doorvoeren.
Oud 14 februari 2008, 22:45   #65
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Remember de reden waarom ik begon over het gevoel van juridisering.

Ik weet niet direct wat de mogelijkheden van de regering zijn maar er zal toch wel een mogelijkheid zijn om te verhinderen dat Electrabel de kost doorgeeft aan de consument en het een nul-operatie wordt. Daarnaast moet ik wel even een misverstand verhelpen, ik het nooit gesteld dat de winst van Electrabel gereduceerd moet worden naar nul toe, winst maken mag natuurlijk wel. Ik kan me echter niet voorstellen dat met een zulk een netto-winst er geen ruimte zou zijn om deze maatregel te kunnen doorvoeren.
Electrabels nettowinst bedraagt ongeveer 15%; je btw van 21% naar 6% halen is ook 15%. Reken dat dus door en je reduceert hun winst dus basically naar 0... Eenvoudig nietwaar?

Dat geeft ook dadelijk aan dat als Electrabel hier 2 Miljard winst maakt (quod non, ze halen dat niet volledig uit België - maar dat is even minder belangrijk), vadertje staat ook enkele miljarden opstrijkt aan btw. Wat hebben zij al gedaan om het boeltje te verbeteren?

Wat heb je liever, dat de staat die miljarden blijft opsoeperen, of dat pakweg een electrabel hun solar factory kan uitbreiden met een betere lijn? (reken dan maar op enkele honderden miljoenen investering).
Oud 15 februari 2008, 17:04   #66
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Electrabels nettowinst bedraagt ongeveer 15%; je btw van 21% naar 6% halen is ook 15%. Reken dat dus door en je reduceert hun winst dus basically naar 0... Eenvoudig nietwaar?

Dat geeft ook dadelijk aan dat als Electrabel hier 2 Miljard winst maakt (quod non, ze halen dat niet volledig uit België - maar dat is even minder belangrijk), vadertje staat ook enkele miljarden opstrijkt aan btw. Wat hebben zij al gedaan om het boeltje te verbeteren?

Wat heb je liever, dat de staat die miljarden blijft opsoeperen, of dat pakweg een electrabel hun solar factory kan uitbreiden met een betere lijn? (reken dan maar op enkele honderden miljoenen investering).
Winstmarges van 15%? Kan je daar een bron voor aangeven?
Oud 15 februari 2008, 17:15   #67
Sfax
Banneling

Standaard

Consulteer het jaarverslag eens.
http://www.electrabel.com/finance/an...sreport_nl.pdf pagina 8.

2,3 Miljard netto winst op 13,5 Miljard omzet (goed, 17% ipv 15%)
Daarvan is de staat met 266 miljoen winstbelasting gaan lopen, zijn er massale bijdragen betaalt op lonen, en heeft de staat op elke verkochte kWh 21% gekregen (realiteit ligt weliswaar anders aangezien Electrabel zijn omzet niet volledig in België draait, maar de winst komt ook niet volledig uit België).
Oud 15 februari 2008, 17:45   #68
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

In datzelfde rapport heeft Electrabel wel via allerlei achterpoortjes meer dan een half miljoen euro weten te ontwijken aan belastingen, p81 van het rapport, zo beweert althans de PVDA+. Een reden om het terug te halen?

Zelfs al zou heel de kost van de 6%-maatregel afwentelen op Electrabel niet opportuun zijn, waarom dan geen gedeelde kost met de overheid?
Oud 15 februari 2008, 18:01   #69
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
In datzelfde rapport heeft Electrabel wel via allerlei achterpoortjes meer dan een half miljoen euro weten te ontwijken aan belastingen, p81 van het rapport, zo beweert althans de PVDA+. Een reden om het terug te halen?
Waarom zou je winsten uit activiteiten die in België niet belast worden, alsnog gaan belasten? Waarom zou je electrabel gaan belasten op winsten die ze in het buitenland behaald hebben?

De redenen voor die 500 miljoen staan mooi aangegeven; is het gewoon hebzucht en profileringsdrang van de pvda om zaken waar ze geen recht op hebben op te eisen, of niet?

Citaat:
Zelfs al zou heel de kost van de 6%-maatregel afwentelen op Electrabel niet opportuun zijn, waarom dan geen gedeelde kost met de overheid?
Waarom wel? Die 6% of 21% is iets dat volledig buiten electrabel bepaald wordt. Waarom zouden zij dan mee moeten opdraaien? Waarom zou electrabel plots minder inkomsten moeten hebben, omdat de staat niet deftig met een budget om kan gaan?
Oud 15 februari 2008, 18:02   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dat de overheid 21% steelt op een product dat aangeboden word is al erg genoeg op zichzelf.

Maar dat de staat ook die BTW eist op taxen en diensten die niet gevraagd,maar wettelijk opgedrongen worden, da's afpersing.

Uiteindelijk zou een BTW verlaging geen donder verschil mogen uitmaken voor Elektrabel. want ten slotte is dat geld dat ze alleen doorsluizen van de klant naar Kleptomaan Vadertje Staat.
Ze zouden eerder voor moeten zijn, want het zou hun Kw/u prijs meer concurerend maken met buitenlandse aanbieders.

Maar natuurlijk zijn het vindingrijke boekhouders die de BTW geldstroom kunnen gebruiken ter generatie van meer winsten. En daar wringt het schoentje.
Winst maken op geld dat nog niet eens van jou is, heerlijk toch. Je zou bijna een aanklacht wegens heling willen indienen.
Oud 16 februari 2008, 12:23   #71
brontosaurus
Burgemeester

brontosaurus's schermafbeelding

Standaard

Gratis energie - De thuisgenerator
http://www.youtube.com/watch?v=efCel...generator.html

Steeds meer bewijzen dat de technologie voorhanden is maar wordt onderdrukt door onze corrupte politiek.
brontosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 16:20   #72
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Waarom wel? Die 6% of 21% is iets dat volledig buiten electrabel bepaald wordt. Waarom zouden zij dan mee moeten opdraaien? Waarom zou electrabel plots minder inkomsten moeten hebben, omdat de staat niet deftig met een budget om kan gaan?
Ik kan je best volgen in deze redenering, maar op zich sta je dus wel achter het "6%-idee"?
Oud 16 februari 2008, 16:39   #73
Sfax
Banneling

Standaard

An sich is het idee om van 21% naar 6% te gaan niet slecht; beter ware nog naar 0% te gaan. Er is immers geen reden om belasting te gaan heffen op de verkoop van deze of gene goederen of diensten.
Oud 17 februari 2008, 01:32   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wil men iets doen aan de huidige prijszetting, dan is er één concrete weg voor de consument: weggaan bij Electrabel en op zoek gaan naar een voordeliger elektriciteitsleverancier. In 2004 heb ik Electrabel vaarwel gezegd, waardoor ik sedertdien jaarlijks een mooie som bespaar. Zolang het evenwel slechts een minderheid is die bereid is de stap te zetten, blijft Electrabel verder profiteren van haar quasi-monopolie in dit land.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 21:57   #75
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Het beste dat je kunt doen is zonnepanelen zetten, je kloot die gasten dan gewoon grandioos, want ze zijn verplicht om uw electriciteit aan 10keer hun kostprijs te kopen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be