Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2008, 07:40   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Ik laat bijvoorbeeld een min of meer Europese armoedegrens trekken, en kijk dan welk percentage van een bevolkingsgroep daaronder zakt over een verloop van tijd. Ik zie bijvoorbeeld dat we langer en/of harder werker (ons bnp stijgt), maar dat onze lonen minder snel volgen dan in vergelijkbare landen. We zijn koplopers in de gratis overuren. Verder is er een subjectief ervaren i.v.m. koopracht dat je met enquêtes kan meten: in hoeverre worden armen uit de maatschappij gesloten, in vergeklijking met vroeger? Vinden ze het erger dat ze nu minder luxe hebben, of dat ze daarom als profiteurs worden bestempeld die de economie langzamer doen draaien? Wat is dus het maatschappelijk belang van je koopkracht? Kan een arme het zich nog permiteren op toilet te gaan bijvoorbeeld? Indien je dat niet meer kan is vogens mij voor jouw groep de koopkracht gedaald.
Hier zijn een paar indicatoren:
http://mineco.fgov.be/press_releases...3062005_nl.pdf
Men praat hier over armoede en een armoede grens.
Maar om een armoede grens te bepalen, moet je eerst duidelijk stellen wat armoede is.

En ja, (ga veel linkse tegen krijgen) in Eurozone is er geen armoede, er is enkel een luxe minderingsmogelijkheid.

Of met andere woorden men kan steeds minder snel een nieuwe auto of gsm kopen en minder gaan shoppen.
Het is niet omdat je geen tv of gsm hebt dat je arm bent.
En daar zit het grote probleem in de EU en zeker in Vlaanderen, men voeld zich arm omdat men niet in een kast van een villa met overdekt zwembad en tennisveld kan wonen.

Maar echte armoede kent men hier niet, er zijn hier geen mensen die sterven van de honger langs velden en wegen.

En het maatschappelijk belang van koopkracht, dat is enkel kunnen meedoen met de rijkste van onze maatschappij.
Dat is enkel met een RR kunnen rijden in plaats van met een TaTa.

Meer is het eigenlijk niet en het is juist daaraan dat onze samenleving zal ten onder gaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 09:19   #62
Alvas
Schepen

Alvas's schermafbeelding

Standaard Euro

Sinds de euro is alles duurder geloof mij !
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 09:22   #63
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvas Bekijk bericht
ja, maar niets met de euro zelf te maken.
Oud 21 februari 2008, 09:25   #64
Alvas
Schepen

Alvas's schermafbeelding

Standaard hm

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja, maar niets met de euro zelf te maken.
Bwa weet ik nog zoniet heb toch een gevoel dat winkels hier van geprofiteerd hebben van de verwarring ofzo met oude Belgische frank en de euro?
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 09:26   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bwa weet ik nog zoniet heb toch een gevoel dat winkels hier van geprofiteerd hebben van de verwarring ofzo met oude Belgische frank en de euro?
in het begin kan dat maar op termijn is dat weggevlakt.
Oud 21 februari 2008, 09:44   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als de euro er niet was geweest, dan had jij nu zelfs geen internet meer kunnen betalen en had Belgie op hetzelfde peil gestaan als de meeste Afrikaanse landen in levenstandaard.

Alles is idd duurder geworden na de invoering vande euro, maar niet door de invoering van de euro.

Hou dus op met die onzin en kijk verder dan je neus lang is, of dan de verhaaltjes van bepaalde partijen.
Want het kan al meegaan met het verhaaltje dat met de munten van 1 en 2 euro werken lastig en duur is voor de zelfstandingen omdat er nu 8 muntstukken zijn en de 1 en2 cent toch zo moeilijk werken entoch niets waard zijn.

Wel met de frank had je ook 8 munten en op bepaalde ogenblikken zelfs 10.

En als die BFR nu nog zelfstandig zou bestaan en op de beurs zou verhandeld worden, wel dan hadden de belgen de laatste 9 maanden miljarden verloren op de beurzen en was onze levensnoodzakelijke voeding gewoon niet meer te betalen geweest.
Want door de poliieke crisis zouden de mensen hun vertrouwen in de BFR verloren zijn en zou 1 dollar nu 100bfr kosten inpaats van 30bfr en zo het leven hier dus met 230% duurder zijn geworden.

Zeker wij Belgen mogen dus onze twee handjes kussen dat de Euro bestaat inplaats van de BFR.
Oud 21 februari 2008, 09:44   #67
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
rustig jongen, alles is heel nauwlettend in de gaten gehouden geweest, had dit gebeurd dan zouje bvb met de invoering van de euro een inflatie gezien hebben.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 09:47   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kunnen de winkels daar nu misbruik van gemaakt hebben, in die tijd bestond er voor alles nog een maximum prijs en die is daar bank en staat omgezet geweest naar Euro en niet door de handelaars.

Denk nu toch eens na.
Oud 21 februari 2008, 09:48   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
rustig jongen, alles is heel nauwlettend in de gaten gehouden geweest, had dit gebeurd dan zouje bvb met de invoering van de euro een inflatie gezien hebben.
idd.
Oud 21 februari 2008, 10:00   #70
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
idd.
Gegarandeerd nietwaar...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 10:17   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Gegarandeerd nietwaar...
Er zijn zelfs zaken gesloten geweest omdat ze fout om zette en lange tijd hebben de prijzen in de twee munteenheden moeten vermeld staan.

Vertel jij dus nu maar eens hoe handelaars dit zouden hebben kunnen doen.

Het is gewoon de grootste onzin die er vertelt is geweest door de tegenstanders van de EU.

Maar geloof me, zonder die EU lagen er nu mensen bij bosjes te sterven van honger en kou in de straatgoot en zou de Belg eindelijk eens geleerd hebben wat echte armoede is.
Oud 21 februari 2008, 10:53   #72
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn zelfs zaken gesloten geweest omdat ze fout om zette en lange tijd hebben de prijzen in de twee munteenheden moeten vermeld staan.

Vertel jij dus nu maar eens hoe handelaars dit zouden hebben kunnen doen.

Het is gewoon de grootste onzin die er vertelt is geweest door de tegenstanders van de EU.

Maar geloof me, zonder die EU lagen er nu mensen bij bosjes te sterven van honger en kou in de straatgoot en zou de Belg eindelijk eens geleerd hebben wat echte armoede is.
Bvb (ik spreek nu niet over basisgoederen)... de fabrikant maakte nieuwe prijslijsten op en verhoogde simpelweg alle prijzen...
Iets dat vroeger 969 F kostte (24.01 €) werd veranderd in 25€ (1008.50)...
(toen was er al lang geen sprake meer van prijscontroles, als ik me niet vergis).

Vroeger werden prijzen meestal afgerond op een 0, 5 of 9 (99, 150, 149, 199 195, 200). Nu ook (10,08 € wordt 10.25 of 12.50 en in heel veel gevallen zelfs gewoon 11,00)...

En geloof me gerust... Dit was/is geen onzin...
Oud 21 februari 2008, 11:05   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bvb (ik spreek nu niet over basisgoederen)... de fabrikant maakte nieuwe prijslijsten op en verhoogde simpelweg alle prijzen...
Iets dat vroeger 969 F kostte (24.01 €) werd veranderd in 25€ (1008.50)...
(toen was er al lang geen sprake meer van prijscontroles, als ik me niet vergis).

Vroeger werden prijzen meestal afgerond op een 0, 5 of 9 (99, 150, 149, 199 195, 200). Nu ook (10,08 € wordt 10.25 of 12.50 en in heel veel gevallen zelfs gewoon 11,00)...

En geloof me gerust... Dit was/is geen onzin...

Dat is idd gebeurd, maar dat gebeurd dus alle jaren opnieuw met de indexaanpassingen en had en heeft dus niets te maken met de Euro.

En de afrondingen gebeurde vroeger ook al met een zeer losse hand.

Zo zijn er verschillende boekhouders en loonberekenaars miljardair geworden door het afrondingen naar hun eigen rekeningen te versassen.

het is idd duidelijk naar boven gekomen toen, maar juist omdat er toen veel controle was op de omzetting en het was niet door de omzetting dat het kon gebeuren, want het gebeurde al jaren.

Dus ook dit heeft weer niets te maken met de invoering van de Euro. de mensen werden al jaren lang daarvoor bedrogen en bestolen, toen is het enkel uitgekomen.
Oud 21 februari 2008, 12:48   #74
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is idd gebeurd, maar dat gebeurd dus alle jaren opnieuw met de indexaanpassingen en had en heeft dus niets te maken met de Euro.

En de afrondingen gebeurde vroeger ook al met een zeer losse hand.

Zo zijn er verschillende boekhouders en loonberekenaars miljardair geworden door het afrondingen naar hun eigen rekeningen te versassen.

het is idd duidelijk naar boven gekomen toen, maar juist omdat er toen veel controle was op de omzetting en het was niet door de omzetting dat het kon gebeuren, want het gebeurde al jaren.

Dus ook dit heeft weer niets te maken met de invoering van de Euro. de mensen werden al jaren lang daarvoor bedrogen en bestolen, toen is het enkel uitgekomen.
Tut en tut, Jantje...
Wees maar zeker...
Maar hoe kan ik dat nu bewijzen?
Oud 21 februari 2008, 13:06   #75
Anna List
Banneling

Standaard

kan maar op 1 item baseren : prijs van het brood (rest van de inkopen doe ik niet zelf)

besluit : DIEVEN zijnt !!!

maar soit, heb bij mijnen baas in de voorbije periode ook al een meer dan normale loonsverhoging bedongen; mijn huur ook al met meer dan de gezondheidsindex verhoogd tussen huurders; bovendien nog heel creatief geweest met belastingsaangiftes ... dus

besluit : hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 februari 2008 om 13:06.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 13:09   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tut en tut, Jantje...
Wees maar zeker...
Maar hoe kan ik dat nu bewijzen?
Je moet dat niet bewijzen.
Er zijn idd prijsverhogingen gebeurd,dat klopt.

Maar niet op levensnoodzakelijke dingen, maar op luxe goederen, waarvan de producenten altijd hun prijzen vrij en zelf hebben mogen bepalen.

Je moet maar eens gaan kijken als je een prijs van een auto of gsm gaat opzoeken.
Er staat steeds ondervermeld dat er prijsschommelingen mogelijk zijn en die zijn nooit dalend, maar steeds stijgend.

Maar dat gebeurde zowel voor als tijdens als na de invoering van de euro en heeft daar niets mee te maken
Oud 21 februari 2008, 13:12   #77
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet dat niet bewijzen.
Er zijn idd prijsverhogingen gebeurd,dat klopt.

Maar niet op levensnoodzakelijke dingen, maar op luxe goederen, waarvan de producenten altijd hun prijzen vrij en zelf hebben mogen bepalen.

Je moet maar eens gaan kijken als je een prijs van een auto of gsm gaat opzoeken.
Er staat steeds ondervermeld dat er prijsschommelingen mogelijk zijn en die zijn nooit dalend, maar steeds stijgend.

Maar dat gebeurde zowel voor als tijdens als na de invoering van de euro en heeft daar niets mee te maken
Idd... Maar met de euro x 40
Oud 21 februari 2008, 13:20   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd... Maar met de euro x 40
nee, ben zo gisteren nog koperbuis gaan kopen, had vorige maand de zelfde hoeveelheid van de zelfde dikte gekocht, nu kosten die plots 25% meer en er is geen munteenheidsverandering geweest.

De reden dat alles in die zelfde periode plots duurder is geworden, is het in elkaar storten van de USSR en de plotse stijgende vraag naar goederen die daardoor is onstaan.
Oud 21 februari 2008, 13:23   #79
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
nee, ben zo gisteren nog koperbuis gaan kopen, had vorige maand de zelfde hoeveelheid van de zelfde dikte gekocht, nu kosten die plots 25% meer en er is geen munteenheidsverandering geweest.

De reden dat alles in die zelfde periode plots duurder is geworden, is het in elkaar storten van de USSR en de plotse stijgende vraag naar goederen die daardoor is onstaan.
Tja, Jantje... Ik weet het nochtans uit goede bron...
Oud 21 februari 2008, 13:30   #80
Don Quichote
Banneling

Standaard

Het moest eens terug oorlog worden.

Dan zouden ze hun korstjes wel opeten.

Laatst gewijzigd door Don Quichote : 21 februari 2008 om 13:30.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be