Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2008, 22:23   #61
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
RrOOttt, euhmm..... Vlamingen zijn nu éénmaal Belgen, beetje rare redenering éh.

Heel wat vlamingen, zoals ikzelf, voelen dat zo niet aan. Voor mij is belg niet meer dan iets wat spijtig genoeg nog even op mijn paspoort staat, vlaming is mijn identiteit.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 22:31   #62
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Het eerste bericht waarop ik reageerde deelde de Vlaamse bevolking nochtans op in "Belgen" en "bewuste Vlamingen"...

Ja en ik meen dat ook. Want ik kan me niet inbeelden dat iemand die de belgische geschiedenis een beetje serieus heeft bestudeerd of bvb de politiek wat volgt als nederlandstalige nog iets met Belgique wil te maken hebben.

Degenen die het bewust wel willen doen dat omdat ze er op een of andere manier persoonlijk voordeel uit denken te halen. Er zijn natuurlijk ook nog een paar halve garen die geloven in een soort van multicultureel walhalla of een soort van europees / wereldburgerschap. Maar dat zijn an sich mensen die België enkel verdedigen as een soort lege doos, de ultieme non nationaliteit om het zo te zeggen.
Oud 21 februari 2008, 22:36   #63
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er waren een paar uitzonderingen, uiteraard. Maar over het algemeen was men in zowel het Noorden als het Zuiden niet echt rouwig om de opsplitsing.

Er is geen geschiedkundige bron om dat te ondersteunen en logisch bekeken klopt het ook al van geen kanten.

Ik wil best geloven dat er spanningen waren tussen de protestanten en katholieken. Maar ik geloof nooit dat die vlaamse katholieken er vervolgens vrijwillig voor zouden gekozen hebben om een sattelietstaat van Frankrijk te worden. Dat de vlaming dan liever terechtkwam in een land wiens doelstelling het was om de eigen identiteit te vernietigen. Zo gek is niemand.
Oud 21 februari 2008, 22:42   #64
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Er is geen geschiedkundige bron om dat te ondersteunen en logisch bekeken klopt het ook al van geen kanten.

Ik wil best geloven dat er spanningen waren tussen de protestanten en katholieken. Maar ik geloof nooit dat die vlaamse katholieken er vervolgens vrijwillig voor zouden gekozen hebben om een sattelietstaat van Frankrijk te worden. Dat de vlaming dan liever terechtkwam in een land wiens doelstelling het was om de eigen identiteit te vernietigen. Zo gek is niemand.
In hoeverre was er toen een "Vlaamse identiteit"? Als Conscience het over "vreemdelingen" had, dan had hij het over West-Vlamingen...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 23:18   #65
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Voor 1830 bestond dat 'eigen landje' van jou anders niet.
Het is het resultaat van gewelddadig separatisme.
Ik ben Vlaming en Nederlander maar geen Belg, behalve op een waardeloos paspoort.
Neen Knuppeltje, je identiteitskaart is allesbehalve waardeloos. Zonder je paspoort ben je officieel niemand.
Oud 21 februari 2008, 23:21   #66
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In hoeverre was er toen een "Vlaamse identiteit"? Als Conscience het over "vreemdelingen" had, dan had hij het over West-Vlamingen...

Dat doet niet eens terzake. Denk nu eens 5 minuten na. Zou u er vrijwillig voor kiezen om onder een bewind te komen dat u wetten en regels zal opleggen in een taal die u niet begrijpt?
Oud 21 februari 2008, 23:21   #67
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ga misschien eens in Sint-Genesius-Rode of Linkebeek aan de autochtone bevolking vragen of ze er ook zo over denken.
En waarom zouden ze er niet zo over denken? Wij Belgen zijn baas in eigen land, is dat niet fantastisch?
Oud 21 februari 2008, 23:23   #68
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doet niet eens terzake. Denk nu eens 5 minuten na. Zou u er vrijwillig voor kiezen om onder een bewind te komen dat u wetten en regels zal opleggen in een taal die u niet begrijpt?
Geen probleem mee, als we er beter van worden wil ik wel Portugees, Grieks of Mongools or whatever leren. Hoeveel mensen begrijpen trouwens wetten in 't Nederlands?

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 februari 2008 om 23:25.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 23:25   #69
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Geen probleem mee, als we er beter van worden wil ik wel Portugees, Grieks of Mongools or whatever leren.

Precies alsof de modale vlaming de middelen daartoe had om effe een blitz cursus bij Berlitz te gaan volgen.

Bovendien werd de vlaming er helemaal niet beter van. De economie is er onmiddelijk na de aanhechting bij Belgique ingestort.
Oud 21 februari 2008, 23:26   #70
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ga misschien eens in Sint-Genesius-Rode of Linkebeek aan de autochtone bevolking vragen of ze er ook zo over denken.
Aan de ganse bevolking?
Oud 21 februari 2008, 23:28   #71
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Precies alsof de modale vlaming de middelen daartoe had om effe een blitz cursus bij Berlitz te gaan volgen.

Bovendien werd de vlaming er helemaal niet beter van. De economie is er onmiddelijk na de aanhechting bij Belgique ingestort.
Dat ze er niet beter van werden was gemeen aan zowat gans Europa, "dank"zij het liberalisme.
Mongolen spreken al Mongools als ze 5 jaar zijn, dan kunnen Vlamingen dat toch ook?

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 februari 2008 om 23:29.
Oud 21 februari 2008, 23:29   #72
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Je ontkent dus dat Vlaanderen, met de hulp van franse bendes, van zijn eigen taalgebied werd afgescheurd in 1830?
Knuppeltje, Vlaanderen en de Nederlanden zijn eeuwenlang gescheiden geweest omwille van de Godsdienst, dat weet je toch? En dat heeft een enorme impact gehad op beide gebieden, die véél erger was dan wij nu kunnen voorstellen. Dat is het negatieve aan onze seculiere staat, mensen kunnen zich nog amper de geloofsbarrière's voorstellen die toen amper te overbruggen waren.

Dus je kunt het zo stellen: wat hadden de Vlamingen en de Nederlanders in 1830 met elkaar gemeen? De taal, enkel en alleen de taal.

Wat hadden de Vlamingen en de Walen met elkaar gemeen? Alles, behalve de taal.

De Vlamingen (voor zover zij zo over zichzelf bewust waren) hadden véél meer gemeen met de Walen, dan met de Nederlanders.

En ondertussen zijn we al 200 jaren elkaars broers, is de bevolking wat gemengd met elkaar: we hebben nu nog méér met elkaar gemeen, maar dat beseffen de Vlaams-natioalistjes niet.).
Oud 21 februari 2008, 23:39   #73
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Jouw zever verbaast mij steeds weer.
JVDB heeft jouw onzin hier al tot in den treure onderuit gehaald.
ALS er een breuklijn bestaat, dan is dat er een tussen Vlaanderen en Wallonië. En niet alleen op cultureel vlak, maar op ALLE gebied.
Knuppeltje, je gelooft enkel maar wat jij wilt geloven éh.

Enja, je kunt je afvragen; wat is de waarheid, wie weet de waarheid? Missch heeft ieder wel wat gelijk; zijn gelijk, zijn waarheid; de echte waarheid bestaat niet, of ligt ergens in het midden.

Als ik zo Geert C zijn antwoorden lees, moet ik vaststellen, dat hij op alles een eerder neutrale objectieve mening heeft, terwijl J.
vdb, zijn meningen totaal subjectief zijn, gekleurd door een immense Vlaams-Nationalisme en een haat naar alles wat Belgisch en Royalistisch is.

Zijn haat naar die zaken die ik opsomde zijn zó erg, dat hij niet meer in staat is om betrouwbare bronnen objectief te interpreteren en analiseren, hoewel hijzelf dat nooit beseft uiteraard.
Oud 22 februari 2008, 06:41   #74
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat ze er niet beter van werden was gemeen aan zowat gans Europa, "dank"zij het liberalisme.
Mongolen spreken al Mongools als ze 5 jaar zijn, dan kunnen Vlamingen dat toch ook?

Niet dat ik anders van u gewend ben, maar zoals gewoonlijk is consistentie weer ver te zoeken bij u.

Eerst was het dat mensen wel rap hun cultuur overboord zouden gooien als ze er beter van werden. Nu geeft u toe dat vlamingen er helemaal niet beter van werden. Wat uw eigen eerste argument al meteen ontkracht.
Oud 22 februari 2008, 08:10   #75
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zouden ze er niet zo over denken? Wij Belgen zijn baas in eigen land, is dat niet fantastisch?
Ik vraag me af of u ooit zelf al in de Rand geweest bent of met mensen ter plaatse gesproken hebt om hier zulke onzin te komen poneren.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 08:25   #76
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En vertel ook eens Fabiola, als we toch allemaal 'wij Belgen' in één land zijn, waarom moet Sint-Genesius-Rode van één welbepaald soort 'wij Belgen' kost wat kost uit Vlaanderen weggetrokken worden?

Toch vreemd dat dat soort 'wij Belgen' steevast zweren bij het status-quo, voor hen alles bij het oude moet blijven en er niets aan Belgique veranderd moet worden, behalve als het dan gaat om het verfransen en overhevelen van Vlaamse gemeenten, niet?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 22 februari 2008 om 08:39.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 09:40   #77
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom werd na 1830 ,ondanks de taalvrijheid in de grondwet ,het Frans de enige officieel erkende taal.
Op zo'n manier wordt je wel een vreemdeling in eigen land.

Het is nog een wonder dat de Vlamingen hun taal staande hebben kunnen houden in zo'n lange periode van overheersing.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 22 februari 2008 om 09:42.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 10:42   #78
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal ,cultuur en identiteit hangen wel degelijk samen .
En de Nederlandse taal is niet van vandaag of morgen.

http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=2106
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 10:54   #79
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Kris Peeters gaat er toch alles aan doen om een grote vis binnen te halen.

http://www.deredactie.be/cm/de.redac.../080220VlaParl

Zal hij dan toch de martelaren voor Belgie vergeten?
Niet alleen een vis, maar:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peeters:
"Er moet boter bij de vis komen"

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 februari 2008 om 10:55.
Oud 22 februari 2008, 11:07   #80
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Neen Knuppeltje, je identiteitskaart is allesbehalve waardeloos. Zonder je paspoort ben je officieel niemand.

En hoeveel van de Vlaamse belgjes , zouden indien er een oorlog komt voor het belziekske willen strijden .........
, ik al zeker niet !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be