Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2008, 10:35   #61
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Van iemand als u had ik toch beter argumentatie verwacht dan hier zomaar klakkeloos de 'bye bye Belgium'-clichés te herkauwen.
Ja nu ben ik het weer, al een geluk dat we zo een goeie argumentatie kregen van Rob Roy waar notabene ik gewoon op reageerde in dezelfde lijn.
Trouwens rechtlijnigheid is toch iets waar jouw partij voor staat dus dat kan geen probleem zijn.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 10:36   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Awel dat lijkt me ook wel een haalbare kaart, afgezien van de EU dingen.
En daar zal wallonie op termijn weinig problemen mee hebben want er blijft toch een federaal niveau voor de RSZ bvb.
het betekent wel dat er definitieve grenzen komen en dat dus Brussel niet wordt uitgebreid en dat de fiscaliteit wel naar de staten gaat. 2 zaken waar de Franstaligen radicaal tegen zijn.
Oud 11 maart 2008, 10:38   #63
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

@ Rob Roy

Goedele Liekens:
"Maak Nederland en Vlaanderen één"

Als het van tv gezicht Goedele Liekens afhangt, worden Vlaanderen en Nederland terug één groot land.
Die opmerkelijke uitspraak deed ze dit weekend in de Nederlandse krant 'De Telegraaf'. Ik ga hier geen vrienden mee maken zegt ze. Ik ben bang dat de Belgen deze opmerking minder enthousiast ontvangen dan de Hollanders.
In het interview heeft Liekes het over de 'confliktvermijndende' Belg. Belgen laten niet snel merken wat ze voelen of denken. - en over het verschil met Nederlanders. Tijd voor jezelf reserveren, dat wordt in Nederland erkent. In België niet. Daarom zijn Nederlanders gelukkiger dan Belgen.

Het volledige artikel uit HLN.

Wat die laatste zin betreft...dat moet ieder voor zich uitmaken, en heeft weinig met een hereniging te zien.

Het is wel een feit dat Vlamingen en Walen steeds verder uit elkaar groeien. Ik begrijp ook niet waarom men dan dit 'huwelijk' kost wat kost in stand wil houden.
Een hereniging met Nederland zou veel economische troeven meebrengen, maar daar houdt het dan ook een beetje mee op.
Vlamingen en Nederlanders hebben hun eigen cultuur...dat van mij best zo mag blijven.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 10:40   #64
santos
Minister

Standaard

Alleen in de rand zitten daar zo van die heethoofden. In de provincie waar ik woon vinden zit dat even belachelijk en kleingeestig als in vlaanderen hoor.
En vlijmscherp dit zal ook niet in 1 jaartje rond zijn hé, dat is iets dat stapsgewijs moet gebeuren. Dan gaat Wallonie zelf bepaalde voordelen zien/ontdekken.
Maar in een confederaal model moeten bepaalde zaken ook nog op het hoogste niveau zitten om het te kunnen bekostigen hé.
Oud 11 maart 2008, 10:44   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen in de rand zitten daar zo van die heethoofden. In de provincie waar ik woon vinden zit dat even belachelijk en kleingeestig als in vlaanderen hoor.
En vlijmscherp dit zal ook niet in 1 jaartje rond zijn hé, dat is iets dat stapsgewijs moet gebeuren. Dan gaat Wallonie zelf bepaalde voordelen zien/ontdekken.
Maar in een confederaal model moeten bepaalde zaken ook nog op het hoogste niveau zitten om het te kunnen bekostigen hé.
absoluut, maar dat kan door afdrachten hé, zoals nu de EU. en ik zie echt niet in waarom dat niet later kan uitgebreid worden naar pakweg de Benelux en Frankrijk en Duitsland. toch een mooie droom?
Oud 11 maart 2008, 10:48   #66
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
denk je nu allemaal echt dat een splitsing verbetering in je persoonlijkl leven zal brengen, wel vergeet het maar, weg solidariteit, geen vaderland meer, geen koekedozen van Delacre met de koninklijke hoogheden om te etaleren op je dressoir, gedaan met de postzegels van Albert en Paola, echt rechts Vlaanderen, alles voor de elite en die Beatrix de Meloen als koningin, den kaaskop en zijn vreemde vrouw wiens vader meewerkte aan een dictatuur... President of koning, het altijd regenen in België, donker zijn en depressief....
maar wel met een actief zorg- en gezondheisbeleid, een aangepast economisch beleid en de helft minder staatsmiddelen vermorst door wafelijzerpolitiek ...

en of je dat zal voelen !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 10:48   #67
santos
Minister

Standaard

Heel mooie droom, ik zie heb daar geen enkel bezwaar tegen.
Oud 11 maart 2008, 10:49   #68
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik dacht dat Liekens een universitair diploma haalde:
Licentiate in de Klinische Psychologie
Functie: Presentatrice, UN-ambassadrice en auteur van verschillende boeken
http://www.vub.ac.be/infovoor/alumni...pecial2006.pdf

gelukkig dat u de bal speelt en niet de man !
Oud 11 maart 2008, 10:52   #69
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft niets met voorrecht te maken, maar als ik u bezig hoor is mijn redenering terecht want u zou nog een ijzeren gordijn maken in Belgie.
Nee, gewoon een staatsgrens.

Citaat:
Ik denk dat Pirette zich baseerde op uitspraken zoals de uwe toen hij zijn karikatuur over de flamingant neerzette.
Ach, het ingebakken racisme van onze Franstalige landgenoten zal zelfs in de 21ste eeuw nog niet verdwijnen.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 11 maart 2008 om 10:57.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 10:54   #70
santos
Minister

Standaard

[quote=Rob Roy;3296326][quote=santos;3296252]Dat heeft niets met voorrecht te maken, maar als ik u bezig hoor is mijn redenering terecht want u zou nog een ijzeren gordijn maken in Belgie.
Citaat:

Nee, gewoon een staatsgrens.

Ach, het ingebakken racisme van onze Franstalige landgenoten zal zelfs in de 21ste eeuw nog niet verdwijnen.
En waar valt u dan onder? breeddenkende met het hart op de juiste plaats?
Oud 11 maart 2008, 10:54   #71
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja nu ben ik het weer, al een geluk dat we zo een goeie argumentatie kregen van Rob Roy waar notabene ik gewoon op reageerde in dezelfde lijn.
Vind jij dan dat het feit dat je toevallig ergens familie wonen hebt je het recht geeft om je te moeien in de plaatselijke politieke aangelegenheden?

Citaat:
Trouwens rechtlijnigheid is toch iets waar jouw partij voor staat dus dat kan geen probleem zijn.
Wat partijpolitiek hier in deze discussie komt doen is mij al helemaal een raadsel.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 10:56   #72
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
En waar valt u dan onder? breeddenkende met het hart op de juiste plaats?
Trekt u ook politieke besluiten uit de nationaliteit van degenen die tegen de kathedraal van Barcelona, Parijs en Milaan pissen? En zijn de Catalanen, Fransen en Italianen tevreden met het door u bepaalde beleid?
Oud 11 maart 2008, 10:56   #73
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Kan wel zijn, grootvaders die veel naar Duitse shows op TV kijken kennen misschien ook meer Duitse bekenden dan Vlaamse...

maar elke Vlaming kan makkelijk vijf Nederlandse auteurs opnoemen , je moet ze eens om 1 Waals auteur vragen ! euh euh ...
Oud 11 maart 2008, 10:58   #74
santos
Minister

Standaard

PLaatselijk? Hereneging van Vlaanderen met Nederland is niet iets plaatselijk want dat heeft als gevolg dat het land waar ik in woon samen met mijn familie gaat worden verdeeld. En dit kan zowel nadelig zijn voor hen als voor mij.
Dus is dat nog altijd iets nationaal.
Oud 11 maart 2008, 11:00   #75
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Trekt u ook politieke besluiten uit de nationaliteit van degenen die tegen de kathedraal van Barcelona, Parijs en Milaan pissen? En zijn de Catalanen, Fransen en Italianen tevreden met het door u bepaalde beleid?
Nee want ik woon tot op heden in Belgie en niet in Spanje, Frankijk of Italie.
Oud 11 maart 2008, 11:09   #76
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Nee want ik woon tot op heden in Belgie en niet in Spanje, Frankijk of Italie.
Zover ik weet behoort het kathedraalbeleid niet tot de Belgische bevoegdheden, maar uitsluitend tot de bevoegdheden van Vlaanderen en Wallonië.
Oud 11 maart 2008, 11:10   #77
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
PLaatselijk? Hereneging van Vlaanderen met Nederland is niet iets plaatselijk want dat heeft als gevolg dat het land waar ik in woon samen met mijn familie gaat worden verdeeld.
Helemaal niet. Jullie mogen ook meekomen. Als je dat niet wil, dan is dat je goed recht, zoals het ons goed recht is om met Nederland een land te gaan vormen.
Oud 11 maart 2008, 11:14   #78
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Helemaal niet. Jullie mogen ook meekomen. Als je dat niet wil, dan is dat je goed recht, zoals het ons goed recht is om met Nederland een land te gaan vormen.
Ik beweer ook niet dat het uw recht niet zou zijn, maar dan moet u eerst via democratische weg de scheiding voor elkaar krijgen en daar heeft de waalse en duitstalige bevolking ook stemrecht.
Eens als uw daar uw gelijk haalt kan vlaanderen doen wat het wil, maar tot op heden gaat u met die stelling nog niet zover raken.
Oud 11 maart 2008, 11:20   #79
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ik beweer ook niet dat het uw recht niet zou zijn, maar dan moet u eerst via democratische weg de scheiding voor elkaar krijgen en daar heeft de waalse en duitstalige bevolking ook stemrecht.
Onzin. Tsjechië en Slowakije zijn gesplitst zonder een democratische meerderheid in Tsjechoslowakije. Een hele reeks Sovjet-staten zijn afgesplitst zonder meerderheid in de Sovjetunie. Montenegro en Kosovo zijn onafhankelijk geworden zonder meerderheid in Servië.

U heeft geen been om op te staan. Volgens de internationale én Europese geplogenheden ligt de beslissing uitsluitend bij de Vlamingen. En die schuiven elke dag wat meer op. Als u België werkelijk wil behouden (wat ik betwijfel), zou u uw tijd dus beter steken in het overtuigen van de Vlamingen dat België voor hen beter is dan gelijk welk alternatief.
Oud 11 maart 2008, 11:22   #80
santos
Minister

Standaard

Dan had in die landen moeten gaan wonen blijkbaar. Als ik onzin zou vertellen waarom heeft u dan ongelijk ?
Zelfs binnen vlaanderen is er geen meerderheid om eenzijdig het boeltje op te zeggen en dan eventjes bij holland aan te sluiten. En als u zou lezen wat ik schrijf dan weet u hoe ik Belgie zie dus u kunt het u besparen van die hypothetische onzin te schrijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be