Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2008, 01:43   #61
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Oud huis afbreken + nieuw huis opzetten = meer tijd nodig (and time is money) dan bouwgrond kopen + nieuw huis opzetten.
Daar kan je niet verder op afdingen vrees ik.
Of het moest een kaartenhuis zijn.
Ah, blijkbaar heb ik toch nog een dom bericht overgeslagen.

Nog steeds niets begrepen van economie, Groentje.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 09:36   #62
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
waarmee je bezighoudt om uiteindelijk het laatste zeggetje te kunnen bekomen
eerst ruk je twee verschillende zaken volledig uit de context .. zet dat vervolgens onder elkaar in één post en stelt vervolgens een totaal niet specifiek gebonden vraag
Als U groot wordt en minder arrogant, zult U het wel begrijpen..;
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:18   #63
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

tis simpel, als er hier een regering komt die me dwingt om in een flatgebouw te gaan wonen, dan emigreer ik.
Oud 14 maart 2008, 10:34   #64
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tis simpel, als er hier een regering komt die me dwingt om in een flatgebouw te gaan wonen, dan emigreer ik.

²
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:39   #65
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Wat is er mis met egoïsme?
Oud 14 maart 2008, 10:44   #66
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat is er mis met egoïsme?
Contraproductief.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:46   #67
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Contraproductief.
Wie zegt dat dingen 'productief' moeten zijn? Ik moet niks. Jij evenmin.
Oud 14 maart 2008, 10:50   #68
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wie zegt dat dingen 'productief' moeten zijn? Ik moet niks. Jij evenmin.
Hangt ervan af wat je doelstellingen zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:58   #69
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
grond kopen, huis zelf bouwen, etc...moet eigenlijk onmogelijk gemaakt worden ja. Ik stamp nu tegen de schenen van veel Belgen, maar een goede ruimtelijke ordening waarin slim wordt omgegaan met de beschikbare ruimte en grondstoffen kan echt enorm veel kosten sparen EN verhinderen dat we straks gewoon te weinig plek gaan hebben.

Een ruim appartement is een flatgebouw moet de nieuwe standaard worden. Daar rond allerhand groen, winkels, recreatiemogelijkheden, openbaar vervoer etc.....zodat kinderen nog steeds gewoon in een beetje natuur kunnen spelen en opgroeien.
Waar blijft de persoonlijke keuze? Als je in een duiventil wil wonen, feel free. Mij krijg je in elk geval de vervuilde, verloederde, vereenzaamde stad niet meer in niettegenstaande ik daar geboren en opgegroeid ben. Door werken en sparen, de economie en het systeem dus ten volle te bedruipen, zullen diegene die achter mij komen meer dan tevreden zijn als ze, ofwel er zelf intrekken of al snel meerdere honderdduizenden Euro's zullen kunnen oprapen voor wat ik uit de grond heb gestampt.
Hoeveel van het geinvesteerde bedrag zou er trouwens al direct naar de staat gevloeid zijn? Hoe liggen de verhoudingen bij een nieuwbouw en aangekochte grond? Iemand?
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 11:17   #70
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Onvoorstelbaar wat voor debiele ideeën een mens hier kan lezen.

Langs de ene kant de mond vol van "goede ruimtelijke ordening" en "slim omgaan met beschikbare ruimte en grondstoffen" en langst de andere kant een totaal onbegrip met betrekking tot de werking van urbanisatie en ruimtelijke inrichting tentoon spreiden. Dan nog in dezelfde zin schrijven dat men beperkt moet worden in zijn beschikbare ruimte en dat men tegelijkertijd "slim moet omgaan" met die beschikbare ruimte. In K&K zie ik je opperen dat half Brussel maar moet afgebroken worden en volgepoot moet worden met flatgebouwen.

Dat elke verdomde vierkante centimeter in dit land compleet gereguleerd en geplanned wordt, ontgaat je blijkbaar dan weer wel. Is het daarom dat je het urbanisatieproces niet begrijpt? Als het niet aan de bibliotheken zo vlijtig aangelegd door regelteven lag, zou een doorsnee mens tenminste in staat zijn een woning, een winkel, een kantoor of wat dan ook te bouwen daar waar het nodig is, daar waar het efficiënt is.

Nee, dat begrijp jij blijkbaar niet. Dan maar ijveren voor meer van hetzelfde, namelijk de aanpak waarvan het verleden al ruimschoots heeft aangetoond dat het niet werkt; complete centraal gestuurde ruimtelijke planning, massasloop en massacontracten van de overheid aan specifieke bevoorrechte bouwbedrijven die perfect moeten voorzien welke functies waar moeten komen en in welke hoeveelheid.

Want blijkbaar weten anderen beter dan de personen in kwestie zelf wat goed is voor hen. Enfin, volgens jou toch.

Om met een positieve noot te eindigen; wat moet er dan wel gebeuren?

De overheid moet ophouden de noden en wensen van de bevolking kunstmatig aan te passen door hen koopkracht te ontnemen. De overheid moet ophouden wegen te leggen naar plekken waar geen kat om zou geven indien die kat 't zelf zou moeten bekostigen. Dat ze maar ineens ophouden met wegen aan te leggen eendert waar want indien ze nodig zijn, zal iemand ze wel aanleggen. (Ontken dat zoveel je wil, dit principe is al genoeg gedemonstreerd. Of je snapt natuurlijk ook weer niet hoe straten en wegen tot stand komen.) Hetzelfde geld voor openbaar vervoer en dat soort dingen. Als geen kat een buslijn legt door een bepaalde plek wil dat zeggen dat die plek per definitie inefficiënt is. Overheidsinvestering in die plekken is dan per definitie verspilling door inefficiëntie. En begin al maar rood te worden en te vloeken want zelfs electriciteit, rioleringen en waterleidingen en / of watervoorraden kunnen perfect voorzien worden private bedrijven, ook daar is de overheid een inefficiënte vloek, geen zegen. (Ontken maar weer zoveel je wil, het gebeurt dus het kan.)

Ah onze aanbidder van het private initiatief is weer daar. Laat alles maar over aan de fantastische marktwerking...yeah right.

Ik zal de arrogante toon van uw post maar vergeten en proberen u van antwoord te dienen.

Citaat:
Dat elke verdomde vierkante centimeter in dit land compleet gereguleerd en geplanned wordt, ontgaat je blijkbaar dan weer wel.
Dat ontgaat mij niet, en ik ben van mening dat de overheid dit anders moet doen. Je kan perfect aantrekkelijke, energie efficiente en geschikte wijken bouwen die voldoen aan de noden van de huidige bevolkingsdoorsnede zonder dat je iedereen zijn eigen vrijstaande gezinswoning moet geven die 3 keer zoveel energie en grondstoffen vergt.

Het voorbeeld Brussel wat je aanhaalt: Wat is er goed aan de situatie in brussel nu ? Het is de meest lelijke, ranzige stad die ik ken. De mensen onderhouden hun huizen niet of nauwelijks en dat zie je ook: troosteloze wijken, vol met compleet verouderde huizen. Je moet dan een kosten-baten analyse maken: renovatie of gewoon afbreken en er nieuwbouw op zetten?

Citaat:
Nee, dat begrijp jij blijkbaar niet. Dan maar ijveren voor meer van hetzelfde, namelijk de aanpak waarvan het verleden al ruimschoots heeft aangetoond dat het niet werkt; complete centraal gestuurde ruimtelijke planning, massasloop en massacontracten van de overheid aan specifieke bevoorrechte bouwbedrijven die perfect moeten voorzien welke functies waar moeten komen en in welke hoeveelheid.
Waar gebeurt dat in Belgie als ik mag vragen ? Ik ken geen enkele wijk die neergepoot wordt door 1 grote projectontwikkelaar. Ik weet wel dat hier de grote meerderheid van de mensen een stuk grond koopt, een architect regelt en een huis bouwt.

Citaat:
Want blijkbaar weten anderen beter dan de personen in kwestie zelf wat goed is voor hen. Enfin, volgens jou toch.
Ah dit is de kern van de zaak. Ja anderen weten dit beter. En ik pleit voor een nieuwe visie op woningbouw die toelaat dat we de uitdagingen van de toekomst tegemoet kunnen gaan. We moeten eens grondig nadenken over wat we willen in de toekomst. Willen we iedereen het huidige comfort geven van grote ruime vrijstaande woningen die vrij energie inefficient zijn, en op termijn hopeloos verouderd en duur ? Of willen we naar een aanpak die all-in is, en inspeelt op de noden van de bevolking ?

En je zegt : bevolkingsdichtheid is een fabel. Wel mijn beste, kijk eens naar de files op de autosnelweg. Dat is een direct gevolg van 1) onze hoge bevolkingsdichtheid en 2) onze fermettedrang. En het kost enorm veel geld en energie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 11:25   #71
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Waar blijft de persoonlijke keuze? Als je in een duiventil wil wonen, feel free. Mij krijg je in elk geval de vervuilde, verloederde, vereenzaamde stad niet meer in niettegenstaande ik daar geboren en opgegroeid ben. Door werken en sparen, de economie en het systeem dus ten volle te bedruipen, zullen diegene die achter mij komen meer dan tevreden zijn als ze, ofwel er zelf intrekken of al snel meerdere honderdduizenden Euro's zullen kunnen oprapen voor wat ik uit de grond heb gestampt.
Hoeveel van het geinvesteerde bedrag zou er trouwens al direct naar de staat gevloeid zijn? Hoe liggen de verhoudingen bij een nieuwbouw en aangekochte grond? Iemand?

Lees je mijn berichten niet ? Ik pleit helemaal niet voor ranzige flatgebouwen zonder enige esthetische waarde. Ik pleit voor gebouwen die door slim ontwerp aangenaam om in te leven zijn, waar een gevoel van ruimte en comfort wordt gecreeerd. Dit kan perfect. Je maakt geen nauwe gangen. Je maakt een open ruimte in het midden van het gebouw, met een atrium en wat groen en veel lichtinval. Om maar een voorbeeld te noemen.

Als je per see op je stuk grond wilt blijven wonen, mij best. Ik zeg alleen dat dit voor vlaanderen en nederland op termijn minder en minder evident gaat worden. Ik kan in ieder geval, met een bovenmodaal loon, in de verste verte geen vrijstaande woning meer betalen.
Oud 14 maart 2008, 11:26   #72
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees je mijn berichten niet ? Ik pleit helemaal niet voor ranzige flatgebouwen zonder enige esthetische waarde. Ik pleit voor gebouwen die door slim ontwerp aangenaam om in te leven zijn, waar een gevoel van ruimte en comfort wordt gecreeerd. Dit kan perfect. Je maakt geen nauwe gangen. Je maakt een open ruimte in het midden van het gebouw, met een atrium en wat groen en veel lichtinval. Om maar een voorbeeld te noemen.

Als je per see op je stuk grond wilt blijven wonen, mij best. Ik zeg alleen dat dit voor vlaanderen en nederland op termijn minder en minder evident gaat worden. Ik kan in ieder geval, met een bovenmodaal loon, in de verste verte geen vrijstaande woning meer betalen.
er is ook nog een verschil tussen een rijhuis en een flatgebouw hé. 1000x liever in een rijhuisje dan in een flatgebouw, hoe estetisch dat ook is ingericht.
Oud 14 maart 2008, 11:39   #73
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Zijn er nog die geen jota begrepen hebben van economie, urbanisatie en ruimtelijke indeling?

Of nog mensen die denken dat we maar collectief zelfmoord moeten plegen omdat ze te dom zijn om in te zien de overheid aan de basis ligt van alle problemen waar ze zo sterk op reageren?

Ik hoop van niet. Ik heb graag de gedachte dat de situatie hier toch niet zo hopeloos is als ik me voorstel. Al geven de meeste berichten hier me het omgekeerde van dat gevoel.

Irritant om nonsens als deze te moeten lezen.
Dit is alles wat ik op al jouw posts ga antwoorden:

+ ik ben bang dat ik meer van economie ken dan jou. Pijnlijk maar toch.

Als het een geruststelling mag zijn: je hoeft niet meer te reageren op al die prietpraat hier die zo ver beneden jouw niveau ligt. Ik ken het versje dat je aframmelt ondertussen al wel.
Als ik en anderen waarop je hier reageert iedere x op het waarschuwingsdriehoekje duwen vanwege de toon van je post vrees ik trouwens dat je van het forum afvliegt, dus denk in het vervolg even na alvorens je zo'n toon aanslaat en in het rond begint te schoppen.

Aan zowat iedereen: het idee dat ik voor me zag staat nog verder weg van "allemaal in flatgebouwen" dan dat het van de huidige manier van omgaan met vastgoed afstaat.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 14 maart 2008 om 11:48.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 11:45   #74
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
er is ook nog een verschil tussen een rijhuis en een flatgebouw hé. 1000x liever in een rijhuisje dan in een flatgebouw, hoe estetisch dat ook is ingericht.
Dit is wat ik bedoel

http://www.massasite.nl/html/watertuinen.htm

Een all-in concept waarin ook nog eens alle autos van het straatbeeld zijn gehaald door een ondergrondse parkeergarage aan te leggen. En met een startwoningprijs van 185k ga je hier geen sociale gevallen tegenkomen....
Oud 14 maart 2008, 11:47   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is wat ik bedoel

http://www.massasite.nl/html/watertuinen.htm

Een all-in concept waarin ook nog eens alle autos van het straatbeeld zijn gehaald door een ondergrondse parkeergarage aan te leggen. En met een startwoningprijs van 185k ga je hier geen sociale gevallen tegenkomen....
mooi, maar mij krijg je er niet in, ben te gehecht aan mijn privacy.
Oud 14 maart 2008, 12:02   #76
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
mooi, maar mij krijg je er niet in, ben te gehecht aan mijn privacy.
En waarom denk je dat je daar geen privacy hebt ?
Oud 14 maart 2008, 12:03   #77
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom denk je dat je daar geen privacy hebt ?
meer buren, boven, onder, naast je hé. en hoe zit het met de tuin? elk een tuintje?
Oud 14 maart 2008, 12:28   #78
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Allé, een esthetische duiventil dus.
'k Heb geen idee van uw leeftijd maar toen ik 25 was kon ik dat ook niet. 't Heeft ons ook 10 jaar met twee laten werken voor we, zonder hulp, de stap hebben kunnen zetten. Maar als je wil is het nog steeds mogelijk, 't hangt er vanaf waar je je prioriteiten gaat leggen en of je zelf de handen uit de mouwen wil en kan steken. Als ik echter zie wat men de jong afgestudeerden op dit ogenblik, waar ik werk althans, in de schoot werpt....daar kon men 15 jaar geleden enkel van dromen. Firmawagen, mooie startwedde, GSM, PC....daar konden wij enkel zelf voor opdraaien en je ziet, dan is het nog gelukt.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 12:35   #79
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Gemeenschappelijk wonen, en dan problemen zoals dit krijgen? Nee danku
http://www.ad.nl/denhaag/2134737/Oor...jtjeshuis.html
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 12:46   #80
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Gemeenschappelijk wonen, en dan problemen zoals dit krijgen? Nee danku
http://www.ad.nl/denhaag/2134737/Oor...jtjeshuis.html
Gaat niet op.

Als ge langs een tokkie woont, maakt het niet uit of het in een rijtjeshuis, appartement of vrijstaande woning is: last heb je er toch van
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be