![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Nu ja, ik erken wel dat er sowieso psychologisch een en ander moet gebeurd zijn als je naar de bommen grijpt, maar het is nogal absurd om te zeggen dat iedere bommengooier dat doet om onschuldigen te doden en angst aan te jagen. Het is echt wel veel genuanceerder.
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En dat is fundamenteel verkeerd. Vind ik. Wat niet wegneemt dat er ook hier ongetwijfeld uitzonderingen te bedenken zijn. Maar je weet wat ze zeggen over uitzonderingen en regels... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik weet wat ze zeggen over uitzonderingen en regels maar ik ben eerlijk gezegd nog nooit een uitzondering tegengekomen die een regel bevestigt, dat gezegde slaat dan ook nergens over.
Het is overigens goed denkbaar dat een doelgerichte actie van een kleine groep of zelfs individuen de brede massa in gang kan trekken. Zomaar uit zichzelf komen mensen zelden de straat op, het zijn doorgaans allerhande organisaties die een manifestatie of actie organiseren waar dan het publiek op afkomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar het voor communisten op aankomt is welke inhoud je aan zo'n beweging kunt geven. Óf je überhaupt er een inhoud aan kunt geven. Dat lukt niet door op het moment dat de beweging er is plots op te duiken en je grote waarheid te verkondigen. Dat lukt evenmin door los van de mensen met 5 man een een (ontploffende) paardekop alvast aan "de revolutie" te beginnen in de overtuiging dat de mensen door de knallen zo hard zullen schrikken dat ze wel "wakker" zullen schieten (pun intended). Dat lukt wel door "als een vis in het water" ( ![]() Dat kwam niet omdat een paar idealisten bommen gooiden naar de hoodkantoren van de mijnen of de Société Générale. Dat kwam omdat een paar goedgeschoolde militanten al 16 jaar lang elke dag met de mijnwerkers samen werkten, leefden, streden en discussieerden. Leestip: De slag om de mijnen. Ik denk niet dat het nog te vinden is in drukvorm, maar hier kan je het online lezen: http://www.npdoc.be/Grauwels-Cieters/index.htm Ik zou trouwens GC willen bedanken, het is dankzij zijn recentste toevoeging in "interessante links" dat ik het boek herontdekte. EDIT: ik bedoel natuurlijk "interessante websites". Laatst gewijzigd door abou Anis : 11 april 2008 om 08:12. |
|
![]() |
![]() |