Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2008, 14:22   #61
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
He [the pope] told us that it was all right to study the evolution
of the universe after the big bang, but we should not inquire
into the big bang itself because that was the moment of Creation
and therefore the work of God.
Interessant als Hawking dat gezegd heeft.

Typisch menselijk zo'n pauselijke uitspraak. Maar toch wel spijtig dat er mensen zijn die vinden dat anderen hun mond moeten houden. Ik dacht dat we leefden in de tijd van 'vrije meningsuiting'.

Ik heb die Big Bang theorie altijd als een soort van religie beschouwd trouwens, waarmee ik niet wil zeggen dat ik ontken dat de sterren bewegen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 14:48   #62
De Groene Chinees
Burger

De Groene Chinees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Dat wist ik wel, mijn beste, en ook dat het een Belg was... Maar dat was na de verlichting. Zo weet ik ook dat het een priester(Mendel) was die genetica voor het eerst onderzocht. Dit neemt niet weg dat Galilei en de eerste anatomen streng werden vervolgd door de kerk. De kerk heeft wetenschap nooit aangemoedigd, dat doet ze nog steeds niet. Dat Stephen Hawking op een congres in het vaticaan, samen met andere astrofysici, werd gevraagd niet de eerste seconden van de Big Bang bloot te leggen omdat dat het gebied van god is wist U waarschijnlijk niet.

Stephen Hawking:
"He [the pope] told us that it was all right to study the evolution
of the universe after the big bang, but we should not inquire
into the big bang itself because that was the moment of Creation
and therefore the work of God. I was glad then
that he did not know the subject of the talk
I had just given at the conference - the possibility
that space-time was finite but had no boundary, which means that it
had no beginning, no moment of Creation. I had no desire to share the fate of
Galileo, with whom I feel a strong sense of identity, partly because of
the coincidence of having been born exactly 300 years after his death!"

Hawking misrepresents Pope John Paul II

Here is what the pope actually said: ‘Every scientific hypothesis about the origin of the world, such as the one that says that there is a basic atom from which the whole of the physical universe is derived, leaves unanswered the problem concerning the beginning of the universe. By itself science cannot resolve such a question….’

http://www.speroforum.com/site/artic...ub=127&id=4048
De Groene Chinees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 14:58   #63
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

maw, Hawkins is ne dommerik die niets verstaat.
Oud 8 april 2008, 15:10   #64
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Groene Chinees Bekijk bericht
Hawking misrepresents Pope John Paul II

Here is what the pope actually said: ‘Every scientific hypothesis about the origin of the world, such as the one that says that there is a basic atom from which the whole of the physical universe is derived, leaves unanswered the problem concerning the beginning of the universe. By itself science cannot resolve such a question….’

http://www.speroforum.com/site/artic...ub=127&id=4048
Ach, het blijft wel een zeikerd he, die paus...
Oud 8 april 2008, 15:28   #65
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Tja, in mijn ogen zou jij wel eens op het verkeerde spoor kunnen zitten maar ik wil me daar niet definitief over uitspreken, zoals ik al zij ben ik agnost, dwz eerst zien en dan geloven!
Je bent een agnost dus je mag zo iets niet zeggen, je bent "iemand die (het) niet weet", dus je twijfelt of ik eerst bestaat en jij moet geloven dat je niet kan weten dat ik besta. Dus laat staan dat ik op verkeerde spoor zit, dit mag je niet zeggen, als agnost moet je jouw principes respecteren.
"Iemand die (het) niet weet.

Citaat:
Waar slaat dit nu op? Ik ben ervan overtuigd dat er iemand bestaat die onder de naam "Averroes" een draad heeft geopend "hè, atheist? kom hier", ik ben namelijk op dit moment op een post van die persoon aan het antwoorden. Dat is wat ik zie en wat ik geloof.
Als agnost mag je zo niet denken, anders moet je dat ook over de Scheper zeggen, want je ziet de wereld verandert, er is een organisatie en geen chaos, leven op aarde, alles evolueert en dus er is iemand die al deze dingen veroorzaakt en die iemand moet ook de Eerste zijn en als die niet bestaan en de oorzaken naar achter infinitief zijn dan is het onmogelijk imposs�*vel onmogelijk dat iets veroorzaakt kan woden in de lijn van de tijd zolang de oorzaken no begin is.

Citaat:
Mag ik je er ook op wijzen dat je jezelf inderdaad zeer superieur gedraagt in deze discutie, zoals Johan eerder al zij. Het is alsof je iedereen met een andere mening als de jouwe als minderwaardig beschouwt.
Mening mening mening, voor deze zaken is er geen mening je hebt gelijk en ik niet, mening over kleuren, rood is beter en dien andere zegt nee oranje beter maar hier gaat het om de oorsprong van het bestaan, het leven en de mens, dus er is scheper of die is er niet.

Citaat:
Als forumganger moet je accepteren dat er mensen zijn met andere meningen als de jouwe, het zou anders een redelijk saai gebeuren zijn.
Ik accepteer het en ja en waar zie je dan dat ik da ni accepteer?
Citaat:
Soms kan je zelfs leren uit de andere kijk die mensen op het leven hebben, dat is net de bedoeling van het forum en dit geldt zowel voor mij als voor jou.
Voor mij mijn religie en voor u uw religie.

Citaat:
Geen gegrinnink, gelach of minachtend gedoe is nodig, gewoon je standpunt argumenteren is voldoende.
Dat doen wij.
Averroes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 15:33   #66
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Averroes, de troon van Allah bevindt zich volgens uw koran ergens "boven de wateren", jij gaat me vast kunnen vertellen w�*�*r dat ergens is.
Zo ver zijn we nog niet.

Wij zijn in dit forum bezig over atheisme vs. deïsme dus wij zijn nog steeds over God de Scheper bezig.

Maar als je toch een antwoord wilt krijgen, dan wil ik eerst weten wat jij begrijpt met "de troon" dus wat het is.

In de koran stuk 2 vers 255 lees ik:
Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde
Dus strekt ook zich uit over water, grond, heelal enzovoorts.

Maar wat begrijpt gei onder "de troon" ?

Want als de vraag niet begrijpt, dan heeft ook geen zin om een antwoord te geven
Oud 8 april 2008, 15:36   #67
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Averroes Bekijk bericht
Zo ver zijn we nog niet.

Wij zijn in dit forum bezig over atheisme vs. deïsme dus wij zijn nog steeds over God de Scheper bezig.

Maar als je toch een antwoord wilt krijgen, dan wil ik eerst weten wat jij begrijpt met "de troon" dus wat het is.

In de koran stuk 2 vers 255 lees ik:
Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde
Dus strekt ook zich uit over water, grond, heelal enzovoorts.

Maar wat begrijpt gei onder "de troon" ?

Want als de vraag niet begrijpt, dan heeft ook geen zin om een antwoord te geven
Ik vind het onzin, dat hele godverhaaltje. Weet je wat zo mooi is, er is geen enkel redelijk argument waarmee u de stelling "er is geen god" mee kunt weerleggen.
Oud 8 april 2008, 15:37   #68
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Geen enkel bewijs dat er een almachtig wezen bestaat, waar verstopt die kerel(een oppermachtig wezen met een lul dus???) zich?
Oud 8 april 2008, 15:51   #69
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Kijk eens aan. Het forum is een Olympisch Denker rijker...

ooooooooooooooh wat een reactie !!
Oh My God!

mensen mensen !! zien jullie dit?

Kijk eens aan. Het forum is een Olympisch Denker rijker...

Het zijn nederlandse worden, maar hoe komen ze op dit forum in deze volgorde, een berichtje met een doel ?? weten jullie hoe?

Dit is een resultaat van een evolutie van internet datalijnen en het duurde een tijd samen met de server waarop de site is gehost en samen met andere elementen en dan uiteindelijk is dit bericht in deze volgorde geplaatst. Het is pas vandaag voltooid. Ah ik vergeet niet de nederlandse woordenboek die is in een datacenter ontploft en omgezet in elektrische stroom.

wuahahahahaah

Als jullie dit niet willen geloven, hoe verwachten jullie dat ik ga geloven dat de materie hormonen humeur en emotie voor onze vriend Esperanza kan geven ?

alé vertel!

Laatst gewijzigd door Averroes : 8 april 2008 om 15:52.
Oud 8 april 2008, 15:52   #70
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus wij zijn nog steeds over God de Scheper bezig.
en mechelse scheper?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 15:52   #71
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Geen enkel bewijs dat er een almachtig wezen bestaat, waar verstopt die kerel(een oppermachtig wezen met een lul dus???) zich?
Geen bewijs?

Kun dat dan bewijzen ?
Oud 8 april 2008, 15:53   #72
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Averoes
Als agnost mag je zo niet denken...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Averoes
Je bent een agnost dus je mag zo iets niet zeggen...
Agnostisime is geen georganiseerde religie. Er is daar geen leider die zegt wat je al dan niet MAG denken.
Oud 8 april 2008, 15:53   #73
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik vind het onzin, dat hele godverhaaltje. Weet je wat zo mooi is, er is geen enkel redelijk argument waarmee u de stelling "er is geen god" mee kunt weerleggen.
De grootste onzin ever is dat alles uit niets gekomen is, of dat alles gewoon toeval is.

Laatst gewijzigd door Averroes : 8 april 2008 om 15:53.
Oud 8 april 2008, 15:54   #74
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht

Heb die bewering al behandeld, maar bedankt voor bevestiging als je me een grote NEEN bedoelt.

Laatst gewijzigd door Averroes : 8 april 2008 om 15:55.
Oud 8 april 2008, 16:01   #75
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen bewijs?

Kun dat dan bewijzen ?
Ah, het typische rond de pot draaien van gelovigen...
Oud 8 april 2008, 16:03   #76
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De grootste onzin ever is dat alles uit niets gekomen is, of dat alles gewoon toeval is.
Dat we iets (nog) niet kunnen verklaren is geen excuus om vast te houden aan een sprookje zoals christendom of islam.
WORD WAKKER EN KIES VOOR DENKEN IN PLAATS VAN ONDERWERPING.
Oud 8 april 2008, 16:13   #77
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Zeer grappig dat de topicstarter als nickname kiest voor de naam van een filosoof die volgens sommigen een voorloper van het moderne secularisme is.
Absoluut, die was een echte secularist en die wou altijd de rationele school in de islam van de traditionele school scheiden en ook filosofie van de islamitische bronnen letterlijk begrijpen scheiden.. dit is zeer duidelijk te zien in zijn reactie (The Incoherence of the Incoherence : ar >Tahafut al-tahafut) op de weerlegging van Al-Ghazali op filosofie van Avecina, Al-kinidi en Al-farabi.

Maar toch is Al-Ghazali iemand die René Descartes zeer sterk beïnvloedde.

Averroes of Ibn Rushd إبن رشد was niet alleen een filosoof maar hij was een filosoof, arts en rechter.

Maar he vriend, averroisme speelde inderdaad in heel grote rol in het ontwikkelen van het rationalisme in Europa die verder naar secularisme leidde maar secularisme in het denken van Averroes mag je niet verwarren met secularisme van het westen en dus kerk en de staat scheiden, zo iets bestaat niet in de islam want islam is een leer die uitlegt hoe je jouw gat moet proper maken na de boodschap maar ook een systeem die die vastlegt hoe een staat juridisch, politiek, eonomie en sociaal eruit moet zien.

Een van de belangrijkste boeken die Averroes heeft gechreven is Fasl al-Maqal Fima Bayna Al Hikmati wa Sharia Mina Al Ittisaal (Een verduidelijking van relatie tussen wijsheid en Shariah), als je dit zo in het Engels gaat lezen:
Other works were the Fasl al-Maqal, which argued for the legality of philosophical investigation under Islamic law.

En wat betreft jurespendentie was hij een aanhanger van Maliki Fiqh-school:
Averroes is also a highly-regarded legal scholar of the Maliki school. Perhaps his best-known work in this field is Bidāyat al-Mujtahid wa Nihāyat al-Muqtaṣid ( بدايات المجتهد و نهايات المقتصد), a textbook of Maliki doctrine in a comparative framework.

alé bedankt voor je reactie, uiteindelijk een atheist die iets nuttigs reageert

Laatst gewijzigd door Averroes : 8 april 2008 om 16:14.
Oud 8 april 2008, 16:19   #78
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nefertete Bekijk bericht
Ook niet echt moeilijk met al dit gewauwel.
Is dit alles wat jij kan zeggen?
Heb je iets te vertellen over de inhoud van mijn topic ?
Oud 8 april 2008, 16:20   #79
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch benieuwd wat er na de .... komt, want tot nu toe lees ik geen tegenspraak met wat Hawking schreef. Zei de paus dan NIETS over de rol van de wetenschap?, over de 'inquiry' waar Hawking het over had?
Oud 8 april 2008, 16:35   #80
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Toch benieuwd wat er na de .... komt, want tot nu toe lees ik geen tegenspraak met wat Hawking schreef. Zei de paus dan NIETS over de rol van de wetenschap?, over de 'inquiry' waar Hawking het over had?
Lees A Brief History of Time van Stephen Hawking.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be