Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2008, 14:31   #61
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ligt niet aan jou.
Ik zou een standaardformulier nemen om geld bij te drukken en pas nadien iets over economie zeggen. Andersom wordt economie toch niet begrepen, het gaat nog maar enkel over de hoogte of laagte van de prijzen en dat lijkt me eerder een hypnose of psychose te zijn. Gelukkig zijn ook hier studies en boeken over geschreven. Jammer dat men dat niet ziet, net omwille van de hypnose, klein dilemma dus.

Straks vergeten we nog dat we mensen zijn, stel je voor.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 11:04   #62
nun
Gouverneur

Standaard

Speculatie? Welke speculatie?
http://www.nytimes.com/2008/05/12/op...prod=permalink
Citaat:
All through the period of the alleged bubble, inventories have remained at more or less normal levels. This tells us that the rise in oil prices isn’t the result of runaway speculation; it’s the result of fundamental factors, mainly the growing difficulty of finding oil and the rapid growth of emerging economies like China. The rise in oil prices these past few years had to happen to keep demand growth from exceeding supply growth.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 11:30   #63
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Blijkt dat biobrandstof geen erg goed idee was. Maar er zijn genoeg hernieuwbare energiebronnen beschikbaar. Momenteel is het prijsverschil tussen olie en hernieuwbare energie nog te groot, dus niemand stapt over. Maar door een gelijdelijke stijging van prijzen, stappen mensen gelijdelijk over op andere energieen.
Ik postte gisteren een linkje naar de zoveelste wetenschapper die de global warming theorie met de grond gelijk maakte, maar niemand heeft er blijkbaar de moeite voor gedaan om het te bekijken, laat staan te becommentarieren.

zie: http://forum.politics.be/showthread.php?t=105684

Vandaag las ik op Het Vrije Volk (oops, fout, rechts, nazi, fascist) een gelijkaardig stukje:
Citaat:
We naderen het einde van Global Warming leugen. Het bewijsmateriaal stapelt zich op: de gemiddelde temperatuur op aarde daalt, het ijs op de Zuidpool groeit, de oceanen koelen af. Global Warming is ontmaskerd als de zoveelste linkse leugen.

Natuurlijk blijven de linkse partijen volharden in hun leugens. De SP wil “ons geld en onze energie besteden aan dijken verhogen tegen de stijgende zeespiegel, wateropslag voor droge zomers, waterberging voor natte winters en verkoeling in hete zomers voor kwetsbare groepen.” . Volgens GroenLinks is “de klimaatverandering ... voor iedereen zichtbaar. Het wordt warmer en natter. Het weer wordt extremer. Elke zomer zien we de bosbranden in Zuid-Europa. Midden- en Oost-Europa hebben steeds vaker last van overstromingen.” De PvdA wil belastinggeld wegpissen door “ondergrondse opslag van het broeikasgas CO2 voor nieuwe kolencentrales zo spoedig mogelijk verplicht” te maken.

Maar deze linksmensen zijn niet alleen schuldig aan het verspillen van gemeenschapsgeld. Ze zijn óók schuldig aan het doodhongeren van honderdduizenden mensen in de Derde Wereld. En, er is bewijsmateriaal dat linkse media bewust de leugen van Global Warming propageren. Ondertussen probeerde Links de vrije meningsuiting te onderdrukken: Al Gore vergeleek Global Warming sceptici met holocaust-ontkenners. Wat zeg ik? Er werd zelfs opgeroepen tot Neurenberg-achtige processen voor Global Warming sceptici.

Global Warming, armoede, zure regen, radioactief kernafval, (on)eerlijke wereldhandel, milieuvervuiling, grenzen aan de groei ... het zijn allemaal stokpaardjes van Links. Hoewel elk stokpaardje een graantje waarheid kent, is er een duidelijk patroon:
1.- het graantje waarheid wordt uit context gehaald,
2.- het wordt opgeblazen,
3.- er worden statistieken verdraaid,
4.- de sinistere bedoeling is om het capitalisme de schuld te geven,
5.- en om de staat machtiger te maken ten koste van de burgers.

Daarmee doet Links wat het altijd doet: het onderdrukken van vrijheid. Dat mes snijdt aan twee kanten, minder vrijheid voor de burger betekent meer macht voor de bestuurlijke elite. Links is de vijand van de waarheid, de democratie en de vrijheid. In mei 1945 werden 'moffen-hoeren', die zich voor zo'n vijand geprostitueerd hadden, kaal geschoren.
Mijn vraag blijft: waarom moet men eerst de prijzen laten stijgen (waarbij de ontvangers uiteraard hun zakken grandioos vullen, het geld gaat érgens naartoe), alvorens men op andere energiebronnen gaat overstappen (niet omdat de globe opwarmt, maar gewoon omdat de olie opgeraakt tiens!).

Citaat:
Het ligt niet aan jou.
bedankt. een mens heeft zo af en toe zijn twijfels nietwaar!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 12 mei 2008 om 11:34.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 12:19   #64
The_fat_bloke
Partijlid

Standaard

Mijn vraag blijft: waarom moet men eerst de prijzen laten stijgen (waarbij de ontvangers uiteraard hun zakken grandioos vullen, het geld gaat érgens naartoe)

Circe, het antwoord ligt in uw vraag besloten.
The_fat_bloke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 06:42   #65
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik postte gisteren een linkje naar de zoveelste wetenschapper die de global warming theorie met de grond gelijk maakte, maar niemand heeft er blijkbaar de moeite voor gedaan om het te bekijken, laat staan te becommentarieren.

zie: http://forum.politics.be/showthread.php?t=105684

Vandaag las ik op Het Vrije Volk (oops, fout, rechts, nazi, fascist) een gelijkaardig stukje:
Och god, Circe, besteedt niemand aandacht aan je? In het topic ‘Global warming hysterie’ staan al meer dan 1700 posts over de hysterie: http://forum.politics.be/showthread.php?t=83819. Denk je dat met het openen van een nieuwe draad of posten in het subforum economie jouw standpunt veel indruk zal maken? Helaas voor jou, zo werkt het niet.

Overigens heeft Václav Klaus met een simpele formule: ECO2 = EI x SEA x POP, al aangetoond dat wereldwijde reductie van CO2-uitstoot onmogelijk is (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=103460). Dat betekent dat of we strenge CO2-maatregelen nemen of niet, de emissie van CO2 zal toenemen. We kunnen alleen kiezen of het proces van opwarming – indien dat reëel is – wat sneller of minder snel zal verlopen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 08:03   #66
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Alsmaar stijgende olieprijzen...wat erna?
Dalende olieprijzen.

Einde van deze maand.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 17:35   #67
dirk001
Parlementslid

Standaard

Ik denk ook niet dat dit speculatie is .... want het is niet enkel olie die stijgt, maar ook de voedselprijzen en andere grondstoffen zijn sterk gestegen de laatste jaren.

Ik vrees dat dit nog een tijdje kan doorgaan vanwege de zogenaamde "globalisering" de grootste onzin die ze ooit verkocht hebben. Wat we moeten doen is terug lokaal gaan produceren zowel voedsel als energie. Zolang we afhankelijk blijven van die wereldmarkt gaan de problemen enkel erger worden.

Ik vind het ook jammer dat de EU helemaal niks doet en dat de ECB de rente weigert te verhogen terwijl er een hoge inflatie is !!! Die mannen bij de ECB zouden moeten ontslagen worden wegens incompetentie. Op dit moment is er een negatieve opbrengst op spaargeld omdat men weigert de rente te verhogen. En wordt de inflatie ook aangewakkerd door het bijdrukken van geld door de ECB. Men doet alles om de inflatie te verhogen ipv te laten dalen. We moeten nu onmiddellijk forse renteverhogingen doorvoeren zodat de rente naar 6 tot 7% gaat.
En dan is er nog het geknoei met de inflatiecijfers in europa en de VS. De echte inflatie leunt veel dichter aan bij wat de chinese overheid aangeeft volgens mij. Ik denk dat de inflatie ook in de EU misschien wel rond de 10% draait , maar via allerlei kunstgrepen blijven de officiële cijfers een stuk daaronder.

Als de prijzen blijven verhogen zoals nu het geval is voorspel ik grote economische en politieke onrust over zo goed als de gehele wereld. We zien nu al dat er grote problemen zijn in heel wat landen vooral ivm voedsel en olie. En als de prijzen blijven stijgen zal dit ook meer en meer voelbaar worden in de EU.
Er moeten dringend maatregelen komen om meer voedsel te produceren en vooral lokaal te produceren en men moet dringend veel meer onderzoek doen naar alternatieve energie die op grote schaal kan gebruikt worden en die goedkoop is. Men heeft al 30 jaar verkwist. Men maakt hier in ons land liever ruzie over BHV dan over oplossingen na te denken die de echte problemen oplossen nl de prijsstijgingen. Ik vraag me af wie die 800 000 onnozelaars zijn die voor Letherme hebben gestemd. Ik zal hen de rekening sturen van alle prijsstijgingen en zij kunnen die dan betalen.

Laatst gewijzigd door dirk001 : 13 mei 2008 om 17:40.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 19:04   #68
The_fat_bloke
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik denk ook niet dat dit speculatie is .... want het is niet enkel olie die stijgt, maar ook de voedselprijzen en andere grondstoffen zijn sterk gestegen de laatste jaren.

Ik vrees dat dit nog een tijdje kan doorgaan vanwege de zogenaamde "globalisering" de grootste onzin die ze ooit verkocht hebben. Wat we moeten doen is terug lokaal gaan produceren zowel voedsel als energie. Zolang we afhankelijk blijven van die wereldmarkt gaan de problemen enkel erger worden.
Ik denk dat dat voor een lilliputterstaatje als België moeilijk zal lukken.
En ik eet graag ook af en toe eens een tropisch vruchtje enzo. En hier energie produceren om op een betaalbare manier aan onze behoefte te voldoen? Forget it.
Oud 14 mei 2008, 09:41   #69
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Is there anything complex about the fact that with two countries-- India and China-- having rapid economic growth, and with combined populations 8 times that of the United States, they are creating an increased demand for the world's oil supply?

The problem is not that supply and demand is such a complex explanation. The problem is that supply and demand is not an emotionally satisfying explanation. For that, you need melodrama, heroes and villains.

...

If you want cheering crowds, don't bother to study economics. It will only hold you back. Tell people what they want to hear-- and they don't want to hear about supply and demand.

No, supply and demand is not too "complex." It is just not very emotionally satisfying.
http://www.realclearpolitics.com/art...o_complex.html
Oud 14 mei 2008, 10:20   #70
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Als de olieprijs voldoende stijgt, dan worden Rubens voorstellen overigens automatisch rendabel, zonder subsidies. Kwestie van afwachten dus.
Dat klopt in principe. De meeste voorstellen vormen echter de bekende druppel op de gloeiende plaat.

Het ligt voor de hand dat zonne-energie op termijn in het energieprobleem zal moeten voorzien. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de industrieën worden verplaatst naar zonnige oorden. Net zoals aan het begin van de industriële revolutie de industrie werd geconcentreerd rond plaatsen met grote steenkoolvoorraden (Ruhrgebied, Midlands, Silizië), zo zal de toekomstige industrie nabij zonnecentrales worden geconcentreerd. Het zal afgelopen zijn met het gesleep van een gemakkelijk te vervoeren energiehouder (olie).
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 16:11   #71
The_fat_bloke
Partijlid

Standaard

Stel je het potentieel van de Sahara eens voor, of van de Sierra Nevada of de Gobi. Alleen het transport zou wel problematisch worden, of niet?
Oud 14 mei 2008, 17:14   #72
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Ik denk dat dat voor een lilliputterstaatje als België moeilijk zal lukken.
En ik eet graag ook af en toe eens een tropisch vruchtje enzo. En hier energie produceren om op een betaalbare manier aan onze behoefte te voldoen? Forget it.

Nee hoor we kunnen zowel op vlak van energie als voeding totaal zelfvoorzienend zijn als we dat willen. Maar ja tegenwoordig doen ze vanalles en nog wat om het omgekeerde te bereiken. De boeren worden gesanctioneerd voor vanalles en nog wat en ze willen nu ook onze kerncentrales sluiten zonder een alternatief aan te bieden. Daarnaast is corrupte wilfried in de jaren 80 erin geslaagd om nationale uitverkoop te houden en zowel tractebel als electrable te verkopen. Proficiat Wilfried voor de domste beslissing van de eeuw te nemen !! Zo iemand wordt dan nog beloond met jarenlang een postje als voorzitter van de EVP, terwijl die eigenlijk in de gevangenis thuishoort wegens corruptie en wanbeheer van belastinggeld.

Ik heb trouwens niks tegen import en export ... maar in tijden van nood moeten we wel zelfvoorzienend zijn. En op dit moment is dat niet zo en dat is de hoofdreden dat we met deze inflatie zitten. Anders kan je eenvoudig de markt afsluiten tot de rest van de wereld ook zijn problemen heeft opgelost, maar in plaats daarvan zijn we nu afhankelijk van de wereldmarkt en dat is het grote probleem. En Le Therme(ja hij is franstalig en dan zijn de vlamingen zo dom om op hem te stemmen lol ) met zijn 800 000 leugens gaat daar ook niks aan veranderen. Hij is trouwens al goed bezig om Suez nog wat rijker te maken via een nieuwe wet ten koste van de aardgasverbruikers.

Laatst gewijzigd door dirk001 : 14 mei 2008 om 17:18.
Oud 14 mei 2008, 19:06   #73
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Dat klopt in principe. De meeste voorstellen vormen echter de bekende druppel op de gloeiende plaat.

Het ligt voor de hand dat zonne-energie op termijn in het energieprobleem zal moeten voorzien. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de industrieën worden verplaatst naar zonnige oorden. Net zoals aan het begin van de industriële revolutie de industrie werd geconcentreerd rond plaatsen met grote steenkoolvoorraden (Ruhrgebied, Midlands, Silizië), zo zal de toekomstige industrie nabij zonnecentrales worden geconcentreerd. Het zal afgelopen zijn met het gesleep van een gemakkelijk te vervoeren energiehouder (olie).
Elektriciteit lijkt me anders een stuk makkelijker te vervoeren dan olie; bovendien is het een stuk eenvoudiger om hoogspanningskabels te leggen van een zonnig gebied naar een minder zonnig gebied dan zomaar eventjes een nieuwe fabriek uit de grond te stampen en je vorige infrastructuur ongebruikt te laten liggen.
Oud 14 mei 2008, 19:10   #74
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor we kunnen zowel op vlak van energie als voeding totaal zelfvoorzienend zijn als we dat willen.
Tuurlijk dat. Maar ik verkies toch om niet in armoede gesmeten te worden. Ieder gezin k�*n zelfvoorzienend zijn wat voedsel betreft, maar misschien is er wel een goede reden waarom niet iedereen zijn eigen koeien heeft en zijn eigen groenten verbouwt, maar waarom integendeel de meeste mensen buitenshuis gaan werken en met dat geld hun eten kopen.
Oud 14 mei 2008, 22:01   #75
BladeToke
Gouverneur

BladeToke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elektriciteit lijkt me anders een stuk makkelijker te vervoeren dan olie; bovendien is het een stuk eenvoudiger om hoogspanningskabels te leggen van een zonnig gebied naar een minder zonnig gebied dan zomaar eventjes een nieuwe fabriek uit de grond te stampen en je vorige infrastructuur ongebruikt te laten liggen.
keep on dreaming, als ze gans belgiê volzetten met zonnepanelen hebben ze nog niet genoeg energie voor eigenbevolking...
BladeToke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 22:02   #76
BladeToke
Gouverneur

BladeToke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het ook jammer dat de EU helemaal niks doet en dat de ECB de rente weigert te verhogen terwijl er een hoge inflatie is !!! Die mannen bij de ECB zouden moeten ontslagen worden wegens incompetentie. Op dit moment is er een negatieve opbrengst op spaargeld omdat men weigert de rente te verhogen. En wordt de inflatie ook aangewakkerd door het bijdrukken van geld door de ECB. Men doet alles om de inflatie te verhogen ipv te laten dalen. We moeten nu onmiddellijk forse renteverhogingen doorvoeren zodat de rente naar 6 tot 7% gaat.
En dan is er nog het geknoei met de inflatiecijfers in europa en de VS. De echte inflatie leunt veel dichter aan bij wat de chinese overheid aangeeft volgens mij. Ik denk dat de inflatie ook in de EU misschien wel rond de 10% draait , maar via allerlei kunstgrepen blijven de officiële cijfers een stuk daaronder.

Als de prijzen blijven verhogen zoals nu het geval is voorspel ik grote economische en politieke onrust over zo goed als de gehele wereld. We zien nu al dat er grote problemen zijn in heel wat landen vooral ivm voedsel en olie. En als de prijzen blijven stijgen zal dit ook meer en meer voelbaar worden in de EU.
Er moeten dringend maatregelen komen om meer voedsel te produceren en vooral lokaal te produceren en men moet dringend veel meer onderzoek doen naar alternatieve energie die op grote schaal kan gebruikt worden en die goedkoop is. Men heeft al 30 jaar verkwist. Men maakt hier in ons land liever ruzie over BHV dan over oplossingen na te denken die de echte problemen oplossen nl de prijsstijgingen. Ik vraag me af wie die 800 000 onnozelaars zijn die voor Letherme hebben gestemd. Ik zal hen de rekening sturen van alle prijsstijgingen en zij kunnen die dan betalen.
voedel en olie is dan ook met elkaar verweven,
btw die OPEC doet het anders wel slim...
en europa trapt er gewoon niet in...
pure chantage maarjah als het lukt, wrm niet...
BladeToke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 23:45   #77
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Olie kost binnen 10 jaar 300 dollar per vat.
14/05/2008 15:00

Een vat ruwe olie kost binnen 10 jaar 300 dollar. Die voorspelling komt van ABN Amro-hoofdeconoom Peter De Keyzer en is het resultaat van een aanhoudend onevenwicht tussen vraag en aanbod. Onder meer de zoektocht naar alternatieve energiebronnen en een efficiënter verbruik moeten de hoge energiefactuur verteerbaar maken.

Interview met Peter De Keyzer over de evolutie van de olieprijs
ABN Amro adviseert beleggers om in hun portefeuille een belangrijk gedeelte in contanten aan te houden. "Van alle scenario's die een half jaar geleden voor de Verenigde Staten werden vooropgesteld, heeft het meest negatieve scenario zich ondertussen afgewikkeld. Een afkoelende economie en een zwaar geteisterde banksector houden elkaar in een steeds dodelijker wurggreep", aldus Peter De Keyzer.

Cash is king
"In deze moeilijke omstandigheden verkiezen we een sterk overwogen positie in liquide middelen. Obligatierentes brengen nauwelijks meer op dan inflatie en bijgevolg onderwegen we deze positie in de portefeuilles. De grote volatiliteit en de geringe duidelijkheid over de finale afwikkeling van de huidige crisis rechtvaardigen op hun beurt onze onderweging van het aandelengedeelte. Langetermijnthema's zoals Agribusiness, Alternatieve Energie en Emerging Markets dragen in deze moeilijke marktomgeving onze voorkeur weg," adviseert De Keyzer.

Olie
De Keyzer formuleert zijn kwartaaladvies voor beleggers op basis van een aantal parameters. De meest in het oog springende is ongetwijfeld de evolutie van de olieprijs. "Voor olieprijzen gaan alvast we uit van een stijging van ongeveer 12% per jaar. We houden rekening met een verdubbeling van de olieprijs op een periode van ongeveer zeven jaar en achten de kaap van 300 USD voor een vat olie haalbaar binnen tien jaar," legt De Keyzer uit.
link: http://www.trends.be/nl/articles/ind...4&sectionID=-1

EN DAN DIT...

Groene investeerders aarzelen
Potentiële investeerders aarzelen om hun geld te steken in groene energie omdat er nog geen duidelijkheid is over de regelgeving na 2010.
(belga) - Daar waarschuwt de Vlaamse regulator Vreg woensdag voor. Ondanks het overwerk dat de Vlaamse regulator de voorbije maanden draaide door het spectaculair succes van zonnepanelen, blijkt dat het geïnstalleerde vermogen aan groene energie in 2007 veel minder toenam dan de voorbije jaren.

Dat komt omdat de Vlaamse overheid haar doelstellingen voor groene stroom opstelde tot 2010. Voor de periode daarna is dat nog niet het geval. "En investeerders zijn allergisch aan onzekerheid", zegt Dirk Van Evercooren van de Vreg. Ook al zit Vlaanderen voor de groenestroom-doelstellingen vandaag nog op schema, de Vreg ondervindt "aarzeling".
17:31 - 14/05/2008
Bron: De Tijd

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 14 mei 2008 om 23:51.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 16:42   #78
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Olie moest nog veel duurder worden. Misschien dat dan eindelijk eens wat meer mensen hun auto thuis zouden laten voor korte afstanden. Want nu zijn het de fabrieken en de schepen en vliegtuigen en de overheid maar zelf eens de hand in eigen boezem steken ... Hoe minder auto's hoe leuker het wordt op de fiets.

Voor 100€ Diesel tuf ik van Brussel naar St-Tropez met 5 man in de auto.
Wij lopen met onze voetjes in het water van de middellandse zee voor 20EURO per man.
Dat is wel extreem goedkoop vind je niet?

Zelfs als de prijs vervijfvoudigd blijft het een betaalbare aangelegenheid om met de auto lange afstanden af te leggen.

Met de trein is zo een uitstap onbetaalbaar, want elke persoon moet een individueel ticketje kopen.
Met de auto kun je delen hoe meer volk erin, hoe goedkoper, in sommige auto's kunnen zelfs zeven personen zitten, maar die verbruiken wel iets meer, maar toch: met zeven personen 1000 km ver voor 100 liter is 21 Euro per man.

Laatst gewijzigd door janPieter : 15 mei 2008 om 16:42.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 17:24   #79
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tuurlijk dat. Maar ik verkies toch om niet in armoede gesmeten te worden. Ieder gezin k�*n zelfvoorzienend zijn wat voedsel betreft, maar misschien is er wel een goede reden waarom niet iedereen zijn eigen koeien heeft en zijn eigen groenten verbouwt, maar waarom integendeel de meeste mensen buitenshuis gaan werken en met dat geld hun eten kopen.

Wat is dit nu weer voor onzin ... ik heb nergens gezegd per gezin, maar wel gezegd Belgie als geheel en dat is iets anders.

En er zijn veel mensen die werken en toch nog een moestuin erop nahouden.

Die commentaar ivm armoede slaat ook al nergens op.
Oud 15 mei 2008, 17:28   #80
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat is dit nu weer voor onzin ... ik heb nergens gezegd per gezin, maar wel gezegd Belgie als geheel en dat is iets anders.
De logica is dezelfde. Net zoals Belgie meer goederen kan produceren (per hoofd) dan ieder gezin apart, kan de EU meer goederen produceren dan Belgie apart en kan de hele wereld meer goederen produceren dan slechts de EU. Het is een verschil in grootheden. Een gezin apart zal een inkomen hebben dat net boven (en voor veel gezinnen) onder het bestaansminimum ligt. En met het bestaansminimum bedoel ik niet het minimuminkomen da ge nodig hebt om een huis zonder vochtplekken te komen, nee het is het inkomen da ge nodig hebt om niet te sterven. België apart zal per hoofd een inkomen kunnen realiseren ter hoogte van 19e eeuwse standaarden,... enzovoort.

De som van de delen is nu eenmaal groter dan al de delen apart. Moest dit niet zo zijn, zou er geen internationale handel zijn.

Citaat:
En er zijn veel mensen die werken en toch nog een moestuin erop nahouden.
Als hobby... Niet als enig inkomen.

Laatst gewijzigd door nun : 15 mei 2008 om 17:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be