Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2004, 00:27   #61
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Neem eens aan, dat Zapatero de verkiezingen gewonnen had, zonder dat een aanslag was gepleegd. Iedere democraat zou dit toejuichen: na 8 jaar conservatieven een gezonde wissel met links. Het buitenlands beleid zoals voorgesteld tijdens de verkiezingen wordt uitgevoerd. Men kan dat betreuren, maar het is het democratische spel in een vredige omgeving.

Maar dan pleegt een terroristische groep Islam-fundamentalisten met een gekend bloedig palmares net voor de verkiezingen een afgrijselijke aanslag op onschuldige burgers. Er zijn ongeveer 1600 slachtoffers waaronder 200 doden en naar schatting 600 voor het leven gehandicapten. Deze terroristengroep heeft als doelstelling uw eigen land door dergelijke aanslagen op onschuldige landgenoten op de knieën te krijgen. Bovendien heeft deze groep nog een agenda waarin duidelijk gemaakt wordt, dat Spanje weer het Islamietische El Andalus moet worden.

Is de situatie veranderd? Natuurlijk! Elke politieke daad, die uitgelegd kan worden als toegeving aan deze terroristen versterkt deze laatsten in hun idee, dat door geweld iets kan bereikt worden. De aanslag op zich is nu reeds in het ganse Midden-Oosten voorgesteld geworden als een fantastische overwinning. Eender welke terugtrekking nu van bijvoorbeeld Spaanse troepen uit het nu meer democratisch wordende Irak met haar mensenwetten, waar ze absoluut tegen zijn, betekent in hun ogen een bevestiging van de goede keuze in de gevolgde strategie en een reuze succes. En vervolgens zal dat de aangewezen manier zijn om in de rest van Europa bij elke verkiezing de nodige invloed te verwerven. Alleszins het proberen waard.

Zapatero kan dus die troepen niet zomar terugtrekken zonder een bloedige kettingaanslagserie in Europa te veroorzaken. Trouwens in de beschikbare informatie van de moordenaars wordt deze strategie toegelicht. Op Zapatero rust dus een zware verantwoordelijkheid!

Met het Nato-hoofdkwartier en de EU-zetel en ook soldaten in Afghanistan beschikt België naar aanleiding van de komende verkiezingen wellicht in hun ogen over genoeg symboolkracht om ook op een dodelijke aanslag (eveneens 200 dodelijke slachtoffers?) te worden getracteerd.

Er is geen ontkomen aan: het terrorisme moet vervolgd worden over de gehele wereld. De gematigde moslims zullen dan trouwens onze kant kiezen. En hoe dan ook we zullen die oorlog winnen.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2004, 21:35   #62
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Polen 'misleid' over dreiging Irak

Uitgegeven: 18 maart 2004 19:35

WARSCHAU - De Poolse president Kwasniewski vindt dat Polen 'misleid' is over de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak. Polen is een zeer loyale bondgenoot van de VS en liet zich tot nu toe nooit kritisch uit over de Amerikaanse redenen om de oorlog tegen Irak te beginnen.

Kwasniewski zei tegen een groep Franse journalisten dat "er inderdaad een grap met ons is uitgehaald" wat betreft de massavernietigingswapens. De president zei echter ook dat het volgens hem geen enkele zin heeft om de Poolse troepen, zo'n negenhonderd man, uit Irak terug te trekken. "Wat is daar de zin van, als dit een terugkeer naar oorlog, etnische zuiveringen en conflicten in buurlanden betekent?", vroeg de Poolse leider zich af.

Hij voegde daar aan toe dat terugtrekking ook geen zin heeft "als je tegen de dominante rol van de VS in de wereldpolitiek bent en je weet dat onze troepen door Amerikaanse militairen zullen worden vervangen".

Kwasniewski keerde zich niet helemaal tegen de oorlog in Irak. Volgens hem is Irak nu, zonder Saddam Hussein, een veel "mooiere plek dan het Irak met Saddam Hussein".
Bron: nu.nl

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2004, 22:09   #63
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Polen 'misleid' over dreiging Irak

Uitgegeven: 18 maart 2004 19:35

WARSCHAU - De Poolse president Kwasniewski vindt dat Polen 'misleid' is over de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak. Polen is een zeer loyale bondgenoot van de VS en liet zich tot nu toe nooit kritisch uit over de Amerikaanse redenen om de oorlog tegen Irak te beginnen.

Kwasniewski zei tegen een groep Franse journalisten dat "er inderdaad een grap met ons is uitgehaald" wat betreft de massavernietigingswapens. De president zei echter ook dat het volgens hem geen enkele zin heeft om de Poolse troepen, zo'n negenhonderd man, uit Irak terug te trekken. "Wat is daar de zin van, als dit een terugkeer naar oorlog, etnische zuiveringen en conflicten in buurlanden betekent?", vroeg de Poolse leider zich af.

Hij voegde daar aan toe dat terugtrekking ook geen zin heeft "als je tegen de dominante rol van de VS in de wereldpolitiek bent en je weet dat onze troepen door Amerikaanse militairen zullen worden vervangen".

Kwasniewski keerde zich niet helemaal tegen de oorlog in Irak. Volgens hem is Irak nu, zonder Saddam Hussein, een veel "mooiere plek dan het Irak met Saddam Hussein".
Bron: nu.nl
dat is mooi gezegd...
Oud 18 maart 2004, 22:30   #64
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
dat is mooi gezegd...
Vond ik ook Het heeft nu geen zin meer om voor de terugtrekking van die troepen te zijn, want je laat in zo'n geval Irak achter in een machtsvacuum -> "terrorists win". Omdat de VS het initiatief voor de oorlog genomen heeft vind ik wel dat het ook hun taak is om de klus af te werken.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2004, 22:45   #65
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
dat is mooi gezegd...
Vond ik ook Het heeft nu geen zin meer om voor de terugtrekking van die troepen te zijn, want je laat in zo'n geval Irak achter in een machtsvacuum -> "terrorists win". Omdat de VS het initiatief voor de oorlog genomen heeft vind ik wel dat het ook hun taak is om de klus af te werken.
ik vind in elk geval dat de inspanning best gemultilateraliseerd zou worden, maar bon, we weten hoe hard de VS erop gericht is om unilaterraal op te treden...Ergens is het begrijpelijk dat ze steunen op allianties die het door hen gedicteerde ritme willen volgen, maar met hun 'zwart-wit' paradigma maken ze de strijd er niet meteen makkelijker op..Ik ben ervan overtuigd dat we dit issue alleen in een gemeenschappelijk Atlantisch front kunnen overwinnen. Eveneens vrees ik dat de VS teveel gefocused zijn op het idee dat het gebruik van militaire overwicht het respect en bijgevolg ook de instemming van het Midden Oosten zal afdwingen..Uiteindelijk betreft het hier een 'war of ideas', en ik denk dat Europa hiereen een wezenlijke bijdrage te leveren heeft.. Want mijn grote vrees is dat wij 'the battlefield' van de oorlog om terreur zullen worden...Dit alles belangt ons verschrikkelijk hard aan, evenzeer als het de VS aanbelangt. De VS hebben hun samenleving al in die mate aangepast dat het voor terroristen moeilijk is om er te penetreren en aanvallen op te zetten...Dat is de enige conclusie die je kan trekken uit het uitblijven van aanslagen op Amerikaanse bodem..Als ze hadden gekund, dan had Al Qaeda de VS zonder twijfel aangevallen..Maar Europa, daarentegen, is kwetsbaar terrein, om vele verschillende redenen..Onze maatschappijen zijn nog veel meer open dan de VS maatschappij en willen we onze eigenheid bewaren, dan moeten we dringend gaan beseffen welk enorm gevaar er voor de deur staat.. De Irak oorlog is slechts een side theater en in feite draait het om véél grotere issues..
Oud 19 maart 2004, 00:30   #66
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda

Les voor Westerlingen..don't bomb innocent children and please get out of the land were you don't have any jurisdiction !!!!
Ja inderdaad, zodat Irak terecht komt in een burgeroorlog en een geschikte thuishaven wordt voor al Qaeda en co. Dan krijgen we pas echt FLOWER-POWER!!!!!!
Eerder mushroom power.
Oud 19 maart 2004, 02:32   #67
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het is altijd interessant kennis te maken met intelligente mensen, die met een vorsende kijk op het wereldgebeuren, hun beschouwingen hierover 'ten beste' geven.

Steven den Beste is een 2de of 3de generatie allochtoon in de Vsa van Nederlandse afkomst. In zijn denken wel volbloed Amerikaan. Hij is een 'Jacksonian liberal'. Wat dit betekent kun je op zijn webstek vinden. In andere woorden een beetje 'Blijf van mijn lijf' Amerikaan. Toch is hij bijzonder grondig en genuanceerd in zijn analyses en evaluaties. Hij heeft een sterke technische background.

Hieronder vind je wat hij schrijft over de laatste ontwikkelingen in de strijd tegen het terrorisme. (In 't Engels op de webstek van USS Clueless). Let Op! Als je niet direct op de juiste plaats aankomt, kies dan 'Main Page' en zoek Stardate 20040318.1349... http://denbeste.nu/cd_log_entries/20...icVictory.shtm
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be