Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2008, 08:18   #61
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hebus Bekijk bericht
Ir met 3,5 jaar ervaring; huidige job investeringsmanager bij een multinational.
4250€ bruto (ongeveer 2300€ netto), maaltijdcheques, bedrijfswagen en tankkaart, gsm, verzekeringen (pensioen + ziekteverzekering die alles voor mij en mijn gezin dekt), 13de maand, vakantiegeld en jaarlijkse bonus afhankelijk van de prestaties (tot 70% van het jaarsalaris).
Verlof: 40 dagen naast de gebruikelijke feestdagen

Werkdruk: gemiddeld 60 uur per week.
Een indexaanpassing zal U wel goed uitkomen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 09:01   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

Idd, een neveneffect van index aanpassingen is dat de loonkloof steeds groter aan het worden is.

Feitelijk heel erg asociaal.
Oud 4 mei 2008, 09:13   #63
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Idd, een neveneffect van index aanpassingen is dat de loonkloof steeds groter aan het worden is.

dat niet alleen.

Indien de prijzen effektief netto met 2% stijgen moeten de werkgevers dus de lonen met 2% verhogen, waarbij de staat dan sito presto 1% ervan inpikt aan belastingen....

dus hoe meer de prijzen stijgen, hoe meer inkomsten de staat krijgt!

Het zou zowel voor de werkgever als de werknemers nuttiger zijn indien er gewoon 2% op het netto loon werd bijgevoegd. Maar dat is een utopische gedachte zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 4 mei 2008 om 09:15.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 10:19   #64
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat niet alleen.

Indien de prijzen effektief netto met 2% stijgen moeten de werkgevers dus de lonen met 2% verhogen, waarbij de staat dan sito presto 1% ervan inpikt aan belastingen....

dus hoe meer de prijzen stijgen, hoe meer inkomsten de staat krijgt!

Het zou zowel voor de werkgever als de werknemers nuttiger zijn indien er gewoon 2% op het netto loon werd bijgevoegd. Maar dat is een utopische gedachte zeker?

Het zou nog eerlijker zijn moest men gewoon iedereen hetzelfde bedrag geven.
Geen procenten, maar centen.
Oud 4 mei 2008, 10:57   #65
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Onderzoek naar stress op het werk heeft aangetoond dat, hoe minder je te zeggen hebt, hoe minder impact je hebt op je werk, hoe groter de stress is.
De bandwerker zal wel de stresskip zijn in dit verhaal.
Met alle respect, maar ik heb voor dat hogere loon en die betere en vrijere arbeidsvoorwaarden wel een universitair diploma moeten halen en hard moeten studeren. Het kwam erop neer dat ik heb afgezien, de hel in de ogen heb gekeken, telkens het de maanden april, mei en juni waren. Dit een aantal jaren lang. Als ik op mijn 18de in de fabriek aan de band was gaan werken, had ik me na m'n werkweek of 8-urenwerkdag op een terras kunnen plaveien in het zonnetje. Gelukkig had ik telkens eerste zit, dus ik kon nog wel neerplaveien in de zomervakantie ! Maar mijn principe is, als je hard gestudeerd hebt en een lang studieparcours hebt afgelegd, heb je ook het recht dat dit correct verloond wordt en dat je meer te zeggen hebt.

Gisteren nog gelezen: het gemiddelde loon van een universitair, over alle sectoren, van alle studierichtingen en met een gemiddelde anciënniteit genomen is circa 2200 euro netto per maand. Voorwaarde is wel dat ze op hun niveau werken, terwijl bijna de helft van de afgestudeerde niet-exacte wetenschappers (beta-wetenschappen) werkt, zeker de eerste jaren, onder zijn diploma. En bijgevolg ook minder betaald worden. Nog opgezocht, via simulatie, op de site van het Ministerie van Onderwijs: het loon van een volledige fulltime (dus met 21 of 22 uren les) beginnend leerkracht met diploma licentiaat en een lerarenopleiding is 1620 euro per maand netto (alleenstaand, geen kinderen ten laste). Een zelfde leerkracht met maximumanciënniteit (na 27 jaren tijd) schept op de kop 2500 euro netto per maand. Een regent in het onderwijs (hogeschooldiploma, lesgeven aan 'lager' middelbaar en beroeps) begint (met 24 lesuren) aan 1390 euro netto per maand, en eindigt na 27 dienstjaren met een 2000 euro netto per maand. Dit allemaal gewoon ter info.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 11:02   #66
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ir met 3,5 jaar ervaring; huidige job investeringsmanager bij een multinational.
4250€ bruto (ongeveer 2300€ netto), maaltijdcheques, bedrijfswagen en tankkaart, gsm, verzekeringen (pensioen + ziekteverzekering die alles voor mij en mijn gezin dekt), 13de maand, vakantiegeld en jaarlijkse bonus afhankelijk van de prestaties (tot 70% van het jaarsalaris).

U bent dan ook manager en krijgt een terecht loon met voordelen naar werken en verantwoordelijkheid. Tegenwoordig wordt echter in de privé iemand nog al snel manager genoemd, zonder dat ze daarvoor veel moeten verdienen. Een manager in een McDonalds filiaal, wat natuurlijk iets helemaal anders is dan uw functie, verdient met moeite 1500 euro netto per maand. Maar die zal waarschijnlijk een iets minder veeleisende job hebben dan u.
Oud 4 mei 2008, 11:10   #67
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Gisteren nog gelezen: het gemiddelde loon van een universitair, over alle sectoren, van alle studierichtingen en met een gemiddelde anciënniteit genomen is circa 2200 euro netto per maand. Voorwaarde is wel dat ze op hun niveau werken, terwijl bijna de helft van de afgestudeerde niet-exacte wetenschappers (beta-wetenschappen) werkt, zeker de eerste jaren, onder zijn diploma. En bijgevolg ook minder betaald worden. Nog opgezocht, via simulatie, op de site van het Ministerie van Onderwijs: het loon van een volledige fulltime (dus met 21 of 22 uren les) beginnend leerkracht met diploma licentiaat en een lerarenopleiding is 1620 euro per maand netto (alleenstaand, geen kinderen ten laste). Een zelfde leerkracht met maximumanciënniteit (na 27 jaren tijd) schept op de kop 2500 euro netto per maand. Een regent in het onderwijs (hogeschooldiploma, lesgeven aan 'lager' middelbaar en beroeps) begint (met 24 lesuren) aan 1390 euro netto per maand, en eindigt na 27 dienstjaren met een 2000 euro netto per maand. Dit allemaal gewoon ter info.

Ben ik even blij dat ik een beroep als gewone arbeider gekozen heb.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 11:19   #68
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ben ik even blij dat ik een beroep als gewone arbeider gekozen heb.
Inderdaad, als (geschoolde) arbeider kunt ge heel wat poen scheppen. Nadelen zijn wel dat ge bij dag in dag uit zware fysieke arbeid te doen er vanalles aan kunt overhouden: kapotte rug, stoflong, heup geforceerd, spierscheuren, tenniselleboog, ... daar heeft een leerkracht natuurlijk minder last van (maar als je ze hoort klagen, amaai !).

Ik vind nochtans dat leerkrachten niet zo'n slecht loon hebben, degenen die een vol uurrooster kunnen verwerven en vast in dienst geraken althans. Even een indiscreet vraagje: hoeveel 'schep' jij dan ongeveer als arbeider in de maand ? Is dit nog spectaculair veel meer ?
Oud 4 mei 2008, 11:28   #69
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Kijk, dat is me te veel. Gemiddeld, dus vaker ook meer, en vaak ook minder. Als ik een werkweek draai van 60h, en het werk is niet echt mijn ding, ben ik fysiek kapot. Toen ik afstudeerde was 60h per week de standaard, maar dat werk deed ik gewoon erg graag (+ ik deed het werk voor mijn eigen, niet voor een ander, ik werk niet graag voor anderen)

Ik ben ook Ir. , en ik ga nu een promotie (doctoraat) doen. Omdat het werk me aanstaat. Dat het minder verdient en geen extralegale voordelen oplevert kan me gestolen worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 11:51   #70
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook Ir.
ir. is met een klein i-ke.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 11:53   #71
hebus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Niet meer of minder dan een indexaanpassing bij een ander; 1,x% blijft 1,x% zenne, dat dat nu bij mij of bij een ander is.
hebus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 12:01   #72
hebus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
U bent dan ook manager en krijgt een terecht loon met voordelen naar werken en verantwoordelijkheid. Tegenwoordig wordt echter in de privé iemand nog al snel manager genoemd, zonder dat ze daarvoor veel moeten verdienen. Een manager in een McDonalds filiaal, wat natuurlijk iets helemaal anders is dan uw functie, verdient met moeite 1500 euro netto per maand. Maar die zal waarschijnlijk een iets minder veeleisende job hebben dan u.
Het is een terecht loon (voorlopig toch), maar ik krijg het inderdaad niet cadeau. Het is in elk geval geen job die slachtoffer is geworden van de trend om alles vandaag manager te noemen. Ik speel dan ook met 100M€ op jaarbasis. Ik heb weinig echte verantwoording af te leggen in de betekenis dat ze verre van continue over mijn schouder meekijken,,maar dat is omdat ze van mij oplossingen verwachten ipv problemen. Als ik verantwoording af dien te leggen, dan is dat dadelijk aan de hogere functies binnen de organisatie, en daar is er geen ruimte voor fouten of voor iets niet te weten.
Oud 4 mei 2008, 12:11   #73
hebus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kijk, dat is me te veel. Gemiddeld, dus vaker ook meer, en vaak ook minder. Als ik een werkweek draai van 60h, en het werk is niet echt mijn ding, ben ik fysiek kapot. Toen ik afstudeerde was 60h per week de standaard, maar dat werk deed ik gewoon erg graag (+ ik deed het werk voor mijn eigen, niet voor een ander, ik werk niet graag voor anderen)

Ik ben ook Ir. , en ik ga nu een promotie (doctoraat) doen. Omdat het werk me aanstaat. Dat het minder verdient en geen extralegale voordelen oplevert kan me gestolen worden.
Ach, het is veel, maar "te veel" is relatief. Het is niet gegeven, maar dat verwacht ik ook niet. Ik doe het werk graag, het is een enorme uitdaging en het is op zich ook mooi dat het bedrijf veel vertrouwen in me heeft (per slot van rekening zit ik met pas 27 jaar al bovenop ettelijke miljoenen euro's die onder mijn verantwoordelijkheid vallen).
Sommige weken zijn inderdaad meer, andere weken zijn minder, maar ik heb wel vrijheid in wat ik doe, ik heb impact op het bedrijfsgebeuren, en ik heb ruimte om binnen die functie te reizen, ipv achter een stoffig bureau te zitten.

Doctoreren is me ook gevraagd toen ik ging afstuderen, maar daar had ik geen zin meer in. Het blijft uiteindelijk een afgeschermde bezigheid, en ik wou letterlijk met de twee voeten in the dirt gaan staan .
Oud 4 mei 2008, 12:14   #74
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

En 60 u/per week... dat is amper een kleine 9 uur per dag (als men 7 op 7 werkt)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 12:32   #75
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Hoezo? Een indexatie is bedoeld om de ontwaarding/inflatie van geld te compenseren. Gaat de ene euro dan op een andere manier ontwaarden dan de andere euro?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 12:45   #76
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Hoezo? Een indexatie is bedoeld om de ontwaarding/inflatie van geld te compenseren. Gaat de ene euro dan op een andere manier ontwaarden dan de andere euro?

Allee sfax, als je met een loon van 2500€ netto 2% bij krijgt is dat 50€
Als je met een loon van 1150€ netto 2% bij krijgt is 23€

Zo een paar keer op een rij en het verschil wordt steeds groter.

Misschien daarom dat de mensen nu beginnen zeuren over koopkracht?
Oud 4 mei 2008, 12:55   #77
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Allee sfax, als je met een loon van 2500€ netto 2% bij krijgt is dat 50€
Als je met een loon van 1150€ netto 2% bij krijgt is 23€

Zo een paar keer op een rij en het verschil wordt steeds groter.

Misschien daarom dat de mensen nu beginnen zeuren over koopkracht?
Allé, laat ons zeggen dat de inflatie 2% is. Het loon van 1150€ zal bij indexatie met 23€ omhoog gaan, waardoor het loon evenveel waard blijft. Als je die 23€ als maatstaf gebruikt, en hetzelfde absolute bedrag gebruikt voor het loon van 2500€, dan verliest dat loon in realiteit 27€ van zijn waarde. Is dat dan plots wel rechtvaardig?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 12:57   #78
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Is 1600 euro bruto voor iemand van 26 een "ongeschoolde arbeidersloon" of is dat een normaal loon voor iemand die een masterdiploma heeft behaald?
Job: Sales executive in een IT firma.
1600 Euro bruto is véél te weinig voor die job met een masterdiploma.
Ik werk ook in de IT, geen master, enkele jaartjes ouder en heb 2800 Euro bruto met de extralegale voordelen die normaal zijn in de IT sector (firmawagen, onkostenvergoeding, gsm, laptop, internet en jaarlijkse bonus gelinkt aan objectieven)
En dat is gewoon als consultant, sales mensen worden doorgaans meer betaald. Ik werk hiervoor 40-45 uur per week, wel veel bijscholen in vrije tijd.
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 13:50   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Allé, laat ons zeggen dat de inflatie 2% is. Het loon van 1150€ zal bij indexatie met 23€ omhoog gaan, waardoor het loon evenveel waard blijft. Als je die 23€ als maatstaf gebruikt, en hetzelfde absolute bedrag gebruikt voor het loon van 2500€, dan verliest dat loon in realiteit 27€ van zijn waarde. Is dat dan plots wel rechtvaardig?
Feitelijk wel ja.
Want bij de eerste sprong heeft die met 2500 al 50€ extra en die met 1150.. 23€ extra.
De volgende keer is dat al 51€ voor de hoogste en 23,46€ voor de laagste.
In centen is dat nu al een verschil van 101 tegenover 46,46
enz...

Dus vermits de kostprijs voor iedereen hetzelfde is heeft die met het laagste loon nu al een verschil van meer dan de helft minder dan die met het hoogste loon.

Of hoe men zich dus achteruit kan werken.
Oud 4 mei 2008, 13:52   #80
born2bewild
Banneling

Standaard

de index dient niet om te herverdelen
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be