Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2008, 14:01   #61
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Leg mij eens uit waarom iemand die er psychisch zo slecht voorstaat dat hij met zelfmoordplannen rondloopt eerst duizenden kilometers zou afleggen om naar België te komen, en daar dan pas tot de daad overgaan? Waarom dan niet gewoon in Kameroen zichzelf van het leven beroven?

Als je een beetje nadenkt dan is de conclusie onvermijdelijk dat er een verband bestaat tussen zijn situatie hier in België en zijn wanhoopsdaad.

Wil dat dat meteen zeggen dat ons asielbeleid onmenselijk is, of dat het in Merksplas een ware hel is? Nee, dat is enkel wat rechts links in de mond wil leggen. Het is goed mogelijk dat die man buiten zijn situatie hier ook met persoonlijke problemen kampte. Maar het is wel opvallend dat het niet de eerste keer is dat er zoiets in Merksplas gebeurt, en dus verdient dit zeker een verder onderzoek.
Zal ik het eens uitleggen dan? Zo moeilijk is het nochtans niet hoor. De man is ten einde raad en loopt met zelfmoordneigingen rond in Kameroen. (spijtige zaak uiteraard) Als wanhoopspoging probeert hij het westen binnen te geraken in de hoop zijn leven toch weer op de rails te krijgen. Hij merkt dat het niet zal lukken en dat hij terug moet naar Kameroen en hangt zichzelf op. Je mag hem dan nog in de watten leggen vooraleer je hem terugstuurt, het eindresultaat zal het zelfde zijn.

Zijn situatie in het thuisland kan de oorzaak van de zelfmoord zijn, niet zijn behandeling voor zijn repatriering.

Niet ons asielbeleid moet op de korrel genomen worden, wel het beleid van de Afrikaanse landen en de houding van de Westerse wereld tov dat beleid.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 14:02   #62
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
Hebben we dat niet?
Als ik sommige reacties hier lees niet nee.
Oud 2 mei 2008, 14:04   #63
undiscovered
Gouverneur

undiscovered's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astar Bekijk bericht
Met alle respect maar wat je zegt is volledig fout he, als uitgeprocedeerde asielzoekers terug gestuurd worden is het juist omdat het onderzoek heeft uitgewezen dat hun leven NIET in gevaar is.

ps : "oprotpremie" hoor ik niet graag he, dat is een benaming die haaks staat tegenover het vrijwillig terugkerings beleid in belgië
Maar de onderzoeken zijn niet 100% betrouwbaar. waarom riskeert en demonstreren de asielzoekers dan? waarom durven zij hun land niet meer in te gaan?
Oud 2 mei 2008, 14:25   #64
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik sommige reacties hier lees niet nee.
Wat hebben de reacties hier te maken met zijn behandeling in Merksplas? In 's hemelsnaam!
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 14:44   #65
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mensen krijgen asiel als ze voldoen aan de voorwaarden hiervoor; bij de meeste aanvragen is dit niet het geval.
Maar dat is ook niet vreemd; honger, armoede zijn geen omstandigheden waarvoor asiel wordt verleend en de meeste vluchtelingen zijn vanwege economische redenen op de vlucht. Weten ze dan de kans groot is het illegalenstatuut te krijgen eenmaal in Europa? Natuurlijk maar alles is beter dan de onmenselijke armoede; dus komen mensen deze kant op en die stroom zal alleen maar groter worden.
De hoop op een beter leven, regularisatie, geld verdienen no matter what houdt die mensen op de been.
De vraag is echter;wat doen wij met al die mensen die vaak laag geschoold zijn of analfabeet en volkomen 'wereldvreemd 'in Europa?
Voorlopig worden die mensen teruggestuurd conform de wet. Natuurlijk maakt dit mensen wanhopig en natuurlijk proberen zij uitzetting met alle middelen te voorkomen; maar betekent dit dat de opvang en beleid hieraan schuld hebben?
In mijn ogen vooral de thuislanden zelf; zij falen om burgers een menselijk bestaan te geven en daar ligt de oorzaak; niet bij het gevolg hiervan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 15:32   #66
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Mensen krijgen asiel als ze voldoen aan de voorwaarden hiervoor; bij de meeste aanvragen is dit niet het geval.
Maar dat is ook niet vreemd; honger, armoede zijn geen omstandigheden waarvoor asiel wordt verleend en de meeste vluchtelingen zijn vanwege economische redenen op de vlucht. Weten ze dan de kans groot is het illegalenstatuut te krijgen eenmaal in Europa? Natuurlijk maar alles is beter dan de onmenselijke armoede; dus komen mensen deze kant op en die stroom zal alleen maar groter worden.
De hoop op een beter leven, regularisatie, geld verdienen no matter what houdt die mensen op de been.
De vraag is echter;wat doen wij met al die mensen die vaak laag geschoold zijn of analfabeet en volkomen 'wereldvreemd 'in Europa?
Voorlopig worden die mensen teruggestuurd conform de wet. Natuurlijk maakt dit mensen wanhopig en natuurlijk proberen zij uitzetting met alle middelen te voorkomen; maar betekent dit dat de opvang en beleid hieraan schuld hebben?
In mijn ogen vooral de thuislanden zelf; zij falen om burgers een menselijk bestaan te geven en daar ligt de oorzaak; niet bij het gevolg hiervan.
Ik zou het niet beter kunnen zeggen
Astar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 15:45   #67
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
in 'De Morgen' van vandaag was het natuurlijk weer allemaal de schuld van het 'onmenselijk' asielbeleid van de Belgische overheid. 'Wat zijn wij toch een monsters, erger dan de Gestapo'. Zoals vaak in zulke 'gevallen' was het artikel weer weinig genuanceerd. Dit om de profileringsdrang van 'De Morgen' nog eens duidelijk te maken. Ik vraag mij af waarom ik nog geld blijf stoppen in een abonnement voor zo'n politiek correct links gazetje, zogenaamd kwaliteitsvol (er staat echter ook hoe langer hoe meer zever en bannaliteit in).
Off topic: Zoals steeds moet er voor kwaliteit worden betaald. Abonneer je op een krant die informatief best ok is, toch ieders mening aan bod laat komen, kortom niet bepaald de bedoeling heeft een visie op te leggen, dus niet zoals de Vlaamse prawda.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 16:00   #68
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee niet akkoord daarmee. Of die man zelf verantwoording draagt voor het feit dat hij zich in deze situatie bevond speelt geen rol in de vraag of er al of niet iets schort aan het Belgische asielbeleid en/of aan de instelling in Merksplas.

Simpel gezegd zijn er volgende mogelijkheden:
- Ons asielbeleid is humaan en de instelling in Merksplas voert dat beleid correct uit. De man heeft zelfmoord gepleegd door de uitzichtloosheid van zijn situatie, niet door de omstandigheden waarin hij hier vastzat (al of niet in combinatie met persoonlijke problemen).
- Ons asielbeleid is humaan, maar de toepassing ervan in Merksplas laat te wensen over. Door de omstandigheden van zijn opsluiting is de man gedreven tot zelfmoord (eventueel in combinatie met...).
- Ons asielbeleid is niet humaan, en de omstandigheden in Merksplas zijn daar een uiting van. Dit beleid is mede de oorzaak van de zelfmoord van die man.

Wat me vooral verontrust is dat dit niet het eerste incident van dit type is in die instelling, wat er toch wel op wijst dat er ergens een malaise is. En wat me ook verontrust is de négligeance waarmee dit voorval door sommigen hier van tafel wordt geveegd als een banaal feit dat geen verdere vragen oproept.
Het enige wat ik in vraag stel is of ons asielbeleid in België wel streng genoeg is. Ik vertrek van het principe dat het in de meeste gevallen onmogelijk is perfect te achterhalen wat juist de motieven en de achtergronden van de asielzoeker zijn. Ik las deze morgen in DS dat er vanuit Athene opvallend veel asielzoekers uit Afghanistan en Irak toestromen in Zaventem juist om het Schengen-probleem te omzeilen. Hoe zou je zelf zijn. Ik zou zelfs durven stellen dat er limitieten mogen zijn aan het aantal asielzoekers, wat de motivatie en achtergrond van de asielzoeker ook moge zijn. Als het gastland het aantal asielzoekers niet meer kan opvangen, om wat voor reden ook, om personeels- of financiële redenen, dan vind ik dat ze mogen worden teruggestuurd. Vergeet niet dat we dan nog zo vriendelijk zijn hen aan de voordeur af te zetten. We zouden ze ook over de Europese grenzen kunnen zetten. Maar zo onmenselijk zijn we nog niet.
Oud 2 mei 2008, 16:00   #69
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Ik vind dat politieke vluchtelingen wel de kans mogen krijgen om hier te leven. maar als het gaat om economische vluchtelingen dan zit dat er wat mij betreft niet snel in
Oud 2 mei 2008, 16:15   #70
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door undiscovered Bekijk bericht
Maar de onderzoeken zijn niet 100% betrouwbaar. waarom riskeert en demonstreren de asielzoekers dan? waarom durven zij hun land niet meer in te gaan?
Die onderzoeken zijn nooit 100% betrouwbaar, en worden op den duur onbetaalbaar. Kortom, je zal nooit objectief kunnen oordelen wie het meeste recht heeft op asiel, op enkele uitzonderingen na.

Als asielzoekers demonstreren, terecht of niet, dan is dit omdat het slechte wat hen kan overkomen is te worden teruggestuurd, of het nu iemand is die voor z'n leven vreest, of de eerste de beste die vindt dat het gras aan de andere kant gewoonweg groener is.

Het zal er in de toekomst niet op verbeteren zonder drastisch beleid, al was het maar door de stijging van de voedselprijzen, ook in arme lnaden, en de ecologische toestand die er niet verbetert. De verwoestijning neemt toe wat een rechtstreekse impact heeft en nog meer zal hebben op de migratie, ook onder het mom van asiel.
Oud 2 mei 2008, 18:55   #71
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astar Bekijk bericht
Met alle respect maar wat je zegt is volledig fout he, als uitgeprocedeerde asielzoekers terug gestuurd worden is het juist omdat het onderzoek heeft uitgewezen dat hun leven NIET in gevaar is.
nuancering: dat wil zeggen dat de asielzoeker niet heeft kunnen aantonen dat zijn persoonlijk individueel leven in gevaar is...
dwz
- dat zijn persoonlijk individueel leven effectief in gevaar is maar hij dat niet heeft kunnen bewijzen door verschillende redenen (zo ken ik mensen uit een Afrikaans land wiens halve familie vermoord werd omwille van lid zijn van de verkeerde politieke partij, waardoor zij zijn gevlucht maar dat was blijkbaar niet voldoende om aan te tonen dat zij zélf ook in gevaar waren)
- dat zijn leven niet in gevaar was...
Oud 2 mei 2008, 19:01   #72
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik zou zelfs durven stellen dat er limitieten mogen zijn aan het aantal asielzoekers, wat de motivatie en achtergrond van de asielzoeker ook moge zijn. Als het gastland het aantal asielzoekers niet meer kan opvangen, om wat voor reden ook, om personeels- of financiële redenen, dan vind ik dat ze mogen worden teruggestuurd. Vergeet niet dat we dan nog zo vriendelijk zijn hen aan de voordeur af te zetten. We zouden ze ook over de Europese grenzen kunnen zetten. Maar zo onmenselijk zijn we nog niet.
daarom zou er een Europees beleid moeten komen,
- uniforme doorzichtige humane procedure met bijhorende - voor zover mogelijke - terugkeerbeleid
- spreidingsbeleid (aantal asielzoekers in verhouding met aantal inwoners van een land)
- Europese hulpverlening in derde wereld: noodhulp én opbouwen van democratieën etc...

Maar dit makkelijker gezegd dan gedaan...
Oud 2 mei 2008, 19:05   #73
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

[quote=Astar;3398273]Het probleem is dat de meeste asielzoekers bij het aanbod van de vrijwillige terugkeer zeggen : ik ga niet terug, want mijn advocaat heeft gezegd.......
/QUOTE]

goed punt, de rol van sommige advocaten in asielaanvragen beperkt zich tot valse hoop geven en daar munt uitslaan....
Oud 2 mei 2008, 19:21   #74
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

ik heb zelf een tijdje in een asielcentrum gewerkt.
Een asielbeleid is één ding, te complex om op een vrijdagavond daarover uitgebreid te schrijven.
Een opvangbeleid is iets anders: ook al zou je asielzoekers in een luxe - 5sterren - hotel - kuuroord steken bij wijze van spreken, feit blijft dat die mensen in een zeer stresserende cruciale periode van hun leven zitten:
- alles achtergelaten (familie, vrienden, bezit, alles wat je vetrouwd is),
- aangekomen in een onbekend land, met een vreemde taal vreemde gewoontes
- overgeleverd aan een rigide systeem van leefregels (1 kamer voor gans gezin, ouders én kinderen, jongens en meisjes, eten op vaste uren, toestemming moeten vragen voor vanalles en nogwat,...)
- vooral: ziten wachten tot als iemand die je niet kent een beslissing neemt over jouw leven en toekomst
- en dat alles in één gebouw met een hoop mensen die allemaal in dezelfde situatie zitten
Resultaat: een hoop mensen die constant gespannen staan en zich vervelen dus op alles gaan fixeren en heel licht ontvlambaar zijn.... een asielcentrum is echt een deprimerende plaats en dan denk ik nog dat het Belgie in sé geen slecht opvangbeleid is, t zijn gewoon de omstandigheden die het onmogelijk maken....
ik denk dat de meeste asielzoekers bij hun vlucht daar niet hebben bij stilgestaan, hoe zoiets dan concreet verloopt.

Laatst gewijzigd door Mbeya : 2 mei 2008 om 19:27.
Mbeya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 19:30   #75
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
...Want het is tenslotte allemaal jullie belastingsgeld...
Ni te doen!
Idd dus niet komen klagen nu hé
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 20:10   #76
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
Een asielbeleid is één ding, te complex om op een vrijdagavond daarover uitgebreid te schrijven.
Een opvangbeleid is iets anders: ook al zou je asielzoekers in een luxe - 5sterren - hotel - kuuroord steken bij wijze van spreken, feit blijft dat die mensen in een zeer stresserende cruciale periode van hun leven zitten:
- overgeleverd aan een rigide systeem van leefregels (1 kamer voor gans gezin, ouders én kinderen, jongens en meisjes, eten op vaste uren, toestemming moeten vragen voor vanalles en nogwat,...)
- vooral: ziten wachten tot als iemand die je niet kent een beslissing neemt over jouw leven en toekomst
- en dat alles in één gebouw met een hoop mensen die allemaal in dezelfde situatie zitten
Resultaat: een hoop mensen die constant gespannen staan en zich vervelen dus op alles gaan fixeren en heel licht ontvlambaar zijn.... een asielcentrum is echt een deprimerende plaats en dan denk ik nog dat het Belgie in sé geen slecht opvangbeleid is, t zijn gewoon de omstandigheden die het onmogelijk maken....
ik denk dat de meeste asielzoekers bij hun vlucht daar niet hebben bij stilgestaan, hoe zoiets dan concreet verloopt.
tjah het is zeker niet makkelijk. maar bedankt voor de info.
Oud 2 mei 2008, 20:12   #77
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Die onderzoeken zijn nooit 100% betrouwbaar, en worden op den duur onbetaalbaar. Kortom, je zal nooit objectief kunnen oordelen wie het meeste recht heeft op asiel, op enkele uitzonderingen na.

Als asielzoekers demonstreren, terecht of niet, dan is dit omdat het slechte wat hen kan overkomen is te worden teruggestuurd, of het nu iemand is die voor z'n leven vreest, of de eerste de beste die vindt dat het gras aan de andere kant gewoonweg groener is.

Het zal er in de toekomst niet op verbeteren zonder drastisch beleid, al was het maar door de stijging van de voedselprijzen, ook in arme lnaden, en de ecologische toestand die er niet verbetert. De verwoestijning neemt toe wat een rechtstreekse impact heeft en nog meer zal hebben op de migratie, ook onder het mom van asiel.
Ja daar zit wat in.
Oud 2 mei 2008, 21:23   #78
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Zeer goed geformuleerd Mbeya, je beschrijft op een juiste manier de opvang in de asielcentra
Oud 2 mei 2008, 21:27   #79
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik las deze morgen in DS dat er vanuit Athene opvallend veel asielzoekers uit Afghanistan en Irak toestromen in Zaventem
Het zijn er zeeeeeer veel Rudy en niet alleen via zaventem, de open opvangcentra zitten tot de nok vol, het zijn trouwens vooral niet begeleide minderjarigen uit Afghanistan en Irak.
Oud 2 mei 2008, 21:51   #80
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
daarom zou er een Europees beleid moeten komen,
- uniforme doorzichtige humane procedure met bijhorende - voor zover mogelijke - terugkeerbeleid
- spreidingsbeleid (aantal asielzoekers in verhouding met aantal inwoners van een land)
- Europese hulpverlening in derde wereld: noodhulp én opbouwen van democratieën etc...

Maar dit makkelijker gezegd dan gedaan...
Met de twee eerste punten ben ik het volledig eens. Vooral wat transparantie en spreidingsbeleid betreft. Ngo's zijn niet steeds transparant (geweest). Geef toe, als jonge gast hoef je toch niet wakker te liggen vanwaar de centen komen. de ervaring telt.

Maar wat je derde punt betreft. Daar word ik hopeloos. Kan je in Afrika ooit echte democratieën verwezenlijken ? Ik vrees dat we op het Europese continent eerder zullen overstelpt worden met Afrikanen.

Sorry Mbeya. Ik geloof niet meer in noodhulp, behalve eerstelijns, maar zeker niet structureel.

Het kan verbeelding zijn, maar het blijft volgens mij "voor wat hoort wat": energie en grondstoffen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be