Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2008, 16:40   #61
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Naast pesticiden en ondervoeding, is er dus wel degelijk een virale factor ontdekt voor CCD: Israeli Acute Paralysis Virus (IAPV).

De zionisten dus ook hier aan het werk.

Nu wachten op de NWO-freaks. Bzzzzzzzzzz...
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 21:21   #62
lezer
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Open gerust uw eigen thread over de exterminatie van de bijenpopulatie, zonder éénmaal het woord klimaatverandering te vermelden. Dat is dan uw kerk, en u serveert uw eigen hosties.

Maar dit is onze aula. Hier komen geen klimaatontkenners binnen.
Toen ik de openingsdraad las, was ik verbaasd: Zou er toch eens een onderwerp komen waarin ik het eens was met C2C?
Een gedeelde bezorgdheid over het lot van de bijen bv.?

Toen kwam de teneur van bovenstaand citaat helaas weer binnensluipen.

Ik heb dan de openingspost nog eens nagelezen. Niets daarin over klimaatverandering. Behalve dit:
Citaat:
The latest die-off is hitting a bee population already battered by a particularly long, wet and cold winter.
Over de tegenspraak met latere posts zullen we het maar niet hebben.

Gelieve de spelregels niet achteraf te veranderen, C2C.
Je was net zo goed begonnen, met wellicht de eerste niet-manipulatieve openingspost die ik van jou gelezen heb.

Mij interesseert echt de oorzaak te weten te komen van de CCD.

Hoewel ik een tegenstander van de onontkoombare gsm-straling ben, denk ik niet dat de oorzaak daar ligt.
Ik dacht eerder aan ggo, maar dat verklaart de Duitse uitbraak niet.

Maar als het de klimaatsverandering zou zijn, wat ik onwaarschijnlijk acht, zitten we met een levensgroot probleem. Want we kunnen die climate change toch niet significant terugdringen, nog niet met een decimering van onze CO2 uitstoot.

Wellicht toch een pesticide dan? Ik herinner me levendig hoe dramatisch het uitsterven van mijn vaders' bijenvolk was toen een naburige boer zijn nieuwste wonderspuitmiddel had uitgeprobeerd.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 21:27   #63
lezer
Burgemeester

Standaard

Ik had C2C's laatste post nog niet gelezen.

Daar is geen sprake meer van climate change, of zie ik dat fout?
Oud 21 juli 2008, 22:40   #64
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Maar als het de klimaatsverandering zou zijn, wat ik onwaarschijnlijk acht, zitten we met een levensgroot probleem. Want we kunnen die climate change toch niet significant terugdringen, nog niet met een decimering van onze CO2 uitstoot.

Wellicht toch een pesticide dan? Ik herinner me levendig hoe dramatisch het uitsterven van mijn vaders' bijenvolk was toen een naburige boer zijn nieuwste wonderspuitmiddel had uitgeprobeerd.
Zoals in de openingspost te lezen staat, spelen er vermoedelijk een reeks factoren.

Mijn laatste post is gebaseerd op een recente documentaire die het wetenschappelijk onderzoek over CCD samenvat.

Wetenschappers van over heel de wereld denken nu aan een combinatie van factoren als:

-klimaatverandering
-pesticiden
-monoculturen (= ondervoeding voor bijen)
-een virus (IAPV)

Aangezien er overal ter wereld een terugval in bijenpopulaties te zien is, die varieert van graduele teloorgang naar acute CCD, wordt er dus gedacht aan een grote samenloop van oorzakelijke omstandigheden, die symptomatisch is voor een verrot ecologisch "systeem". En niet zozeer aan één enkele oorzakelijke factor.

Pesticidegebruik komt vooral voor in grote agro-industriële landbouwsystemen met monoculturen; de handel in bijen als commerciële bestuivers is inmiddels geglobaliseerd en werkt dus de snelle verspreiding van virussen in de hand (het IAPV dat nu in de VS medeverantwoordelijk wordt geacht voor CCD aldaar, komt oorspronkelijk - vermoedelijk - uit kolonies die geïmporteerd werden uit Australië.) Voeg aan dit alles nog een verschuiving in temperaturen en neerslagregimes aan als gevolg van klimaatverandering, en we hebben een problematisch beeld.

In de documentaire kwam mooi naar voor hoe de wetenschap naarstig zoekt naar één enkele ziekteverwerkker, maar dat vrijwel alle onderzoekers het er tegelijkertijd over eens zijn dat er sprake is van een "crisis van het landbouwsysteem", dat de ruimere context aanduidt waarin die mogelijke oorzaken verder gekaderd moeten worden.

Laatst gewijzigd door C2C : 21 juli 2008 om 22:42.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 20:31   #65
lezer
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Zoals in de openingspost te lezen staat, spelen er vermoedelijk een reeks factoren.

Mijn laatste post is gebaseerd op een recente documentaire die het wetenschappelijk onderzoek over CCD samenvat.
Bedankt voor de info.
Heb je meer gegevens over die documentaire?
Oud 18 augustus 2008, 12:17   #66
Groentje-18

Standaard

Als u dit topic leest, doe aub ook uw duit in het zakje om de bij te sparen, door bv te zorgen voor wat bloempjes op het vensterbank of in uw achtertuin.

Hier bijen die noodgedwongen naar Munchen moesten verhuizen omwille van bepaalde landbouwpraktijken:
http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/default.asp?art={4F256885-33AA-4F68-90A5-09D8B24B9453}
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be