![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Naast pesticiden en ondervoeding, is er dus wel degelijk een virale factor ontdekt voor CCD: Israeli Acute Paralysis Virus (IAPV).
De zionisten dus ook hier aan het werk. ![]() Nu wachten op de NWO-freaks. Bzzzzzzzzzz...
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Een gedeelde bezorgdheid over het lot van de bijen bv.? Toen kwam de teneur van bovenstaand citaat helaas weer binnensluipen. Ik heb dan de openingspost nog eens nagelezen. Niets daarin over klimaatverandering. Behalve dit: Citaat:
Gelieve de spelregels niet achteraf te veranderen, C2C. Je was net zo goed begonnen, met wellicht de eerste niet-manipulatieve openingspost die ik van jou gelezen heb. Mij interesseert echt de oorzaak te weten te komen van de CCD. Hoewel ik een tegenstander van de onontkoombare gsm-straling ben, denk ik niet dat de oorzaak daar ligt. Ik dacht eerder aan ggo, maar dat verklaart de Duitse uitbraak niet. Maar als het de klimaatsverandering zou zijn, wat ik onwaarschijnlijk acht, zitten we met een levensgroot probleem. Want we kunnen die climate change toch niet significant terugdringen, nog niet met een decimering van onze CO2 uitstoot. Wellicht toch een pesticide dan? Ik herinner me levendig hoe dramatisch het uitsterven van mijn vaders' bijenvolk was toen een naburige boer zijn nieuwste wonderspuitmiddel had uitgeprobeerd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Burgemeester
|
![]() Ik had C2C's laatste post nog niet gelezen.
Daar is geen sprake meer van climate change, of zie ik dat fout? |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
|
![]() Citaat:
Mijn laatste post is gebaseerd op een recente documentaire die het wetenschappelijk onderzoek over CCD samenvat. Wetenschappers van over heel de wereld denken nu aan een combinatie van factoren als: -klimaatverandering -pesticiden -monoculturen (= ondervoeding voor bijen) -een virus (IAPV) Aangezien er overal ter wereld een terugval in bijenpopulaties te zien is, die varieert van graduele teloorgang naar acute CCD, wordt er dus gedacht aan een grote samenloop van oorzakelijke omstandigheden, die symptomatisch is voor een verrot ecologisch "systeem". En niet zozeer aan één enkele oorzakelijke factor. Pesticidegebruik komt vooral voor in grote agro-industriële landbouwsystemen met monoculturen; de handel in bijen als commerciële bestuivers is inmiddels geglobaliseerd en werkt dus de snelle verspreiding van virussen in de hand (het IAPV dat nu in de VS medeverantwoordelijk wordt geacht voor CCD aldaar, komt oorspronkelijk - vermoedelijk - uit kolonies die geïmporteerd werden uit Australië.) Voeg aan dit alles nog een verschuiving in temperaturen en neerslagregimes aan als gevolg van klimaatverandering, en we hebben een problematisch beeld. In de documentaire kwam mooi naar voor hoe de wetenschap naarstig zoekt naar één enkele ziekteverwerkker, maar dat vrijwel alle onderzoekers het er tegelijkertijd over eens zijn dat er sprake is van een "crisis van het landbouwsysteem", dat de ruimere context aanduidt waarin die mogelijke oorzaken verder gekaderd moeten worden.
Laatst gewijzigd door C2C : 21 juli 2008 om 22:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Heb je meer gegevens over die documentaire? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() Als u dit topic leest, doe aub ook uw duit in het zakje om de bij te sparen, door bv te zorgen voor wat bloempjes op het vensterbank of in uw achtertuin.
Hier bijen die noodgedwongen naar Munchen moesten verhuizen omwille van bepaalde landbouwpraktijken: http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/default.asp?art={4F256885-33AA-4F68-90A5-09D8B24B9453} |
![]() |
![]() |