Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2008, 17:20   #61
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Probeer eens na te gaan hoe er elke keer opnieuw alles aan gedaan wordt om het vuur brandende te houden, of duidelijker: om deze federale regering (nu ja, "regering") op geen enkele manier enige kans op stabiliteit te geven.
Je hebt een héél groot punt ! ...

Maar waar wil je eigenlijk naar toe?

De Franstalige ministers lachen de Vlaamse eisen in hun gezicht uit door de tegen-eisen die ze stellen en akkoorden die ze onder mekaar sluiten, zodat de regering voor schut staat (in de ogen van de Vlamingen), zijn doelstellingen niet kan waarmaken en valt... terwijl Leterme niet meer verkozen zal worden en hij, samen met het VB, de enige partij is die communautaire kwesties hoog op de agenda hebben staan?
Met als gevolg dus dat er nooit verandering komt?

Maar het kan ook zijn dat men de federale regering nog gauw heel wat geld probeert te ontfrutselen voordat het schip helemaal gezonken is en er niets meer te rapen valt misschien?

Er worden iig slinkse spelletjes gespeeld in Brussel.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 7 juni 2008 om 17:21.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 17:23   #62
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
In Wallonië is de gemiddelde levensverwachting wel lager, en er zijn ook meer mensen die roken. (Ik weet niet in welke mate deze twee verband houden met mekaar.)
Je uitspraken kloppen hier niet echt, Groentje... We gaan eens kijken:

1. In welke mate verschilt de levensverwachting in Wallonië met die van Vlaanderen?

Waalse Gewest: mannen 75,09 jaar en vrouwen 81,64 jaar
Vlaamse Gewest: mannen 78,08 jaar en vrouwen 83,32 jaar
Brussels Gewest: mannen 76,90 jaar en vrouwen 81,99 jaar
(Bron: NIS)

2. Rookgedrag

Er staan ook statistieken op over rookgedrag, maar enkel op Belgisch niveau. Dan ben ik maar eens gaan kijken op de website van de Vlaamse Liga tegen Kanker, en wat blijkt:

In 2004 rookten 22,6% van de Vlamingen (van 15 jaar en ouder) dagelijks en waren er 4,2% occasionele rokers. De groep gestopte rokers bedraagt 20,7% en was samen met de groep van mensen die nog nooit gerookt hadden goed voor 73,2% van de Vlaamse bevolking.

De cijfers van 2004 wijzen wel aan dat de jongeren uit Vlaanderen meer roken dan jongeren uit andere gewesten: 30% van de jongeren tussen 15 en 24 jaar in Vlaanderen zijn thans roker tegen 21% van de jongeren in de overige gewesten. Zelfs 27% kan als dagelijkse roker bestempeld kan worden (tegen 19% in het Brussels Gewest en 17% in het Waals Gewest.

En ik voeg er de aanhef van een artikel uit Knack bij:

"Vlaanderen rookt meer, Wallonië minder
08/04/2008 08:00

Het aantal rokende Walen is het afgelopen jaar met vijf procent gedaald, terwijl er in het noorden van ons land vier procent rokers bij kwam."
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 17:24   #63
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

De Franstalige ministers lachen de Vlaamse eisen in hun gezicht uit door de tegen-eisen die ze stellen en akkoorden die ze onder mekaar sluiten, zodat de regering voor schut staat (in de ogen van de Vlamingen), zijn doelstellingen niet kan waarmaken en valt... terwijl Leterme niet meer verkozen zal worden en hij, samen met het VB, de enige partij is die communautaire kwesties hoog op de agenda hebben staan?

Maar het kan ook zijn dat men de federale regering nog gauw heel wat geld probeert te ontfrutselen voordat het schip helemaal gezonken is en er niets meer te rapen valt misschien?

Als Leterme al iets goed heeft gedaan, dan is het wel het feit dat hij door zijn gesukkel met de Walen Groentje-18 aan het denken heeft gezet over de eeuwige blokkering van het beleid in Vlaanderen door de Franstaligen.

chapeau!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 17:27   #64
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Vanwaar haalt u deze indianenverhalen toch?

Kozijn die 30 jaar de put inging als boute -feu.
Kapot met een zuurstoffles in de mond aan 47 jaar,dood ! ! !
Is de man die alles loshamerde met een boorbeitel,voor Uwe info

Laatst gewijzigd door Gargamel : 7 juni 2008 om 17:28.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 17:39   #65
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Je uitspraken kloppen hier niet echt, Groentje... We gaan eens kijken:

1. In welke mate verschilt de levensverwachting in Wallonië met die van Vlaanderen?

Waalse Gewest: mannen 75,09 jaar en vrouwen 81,64 jaar
Vlaamse Gewest: mannen 78,08 jaar en vrouwen 83,32 jaar
Brussels Gewest: mannen 76,90 jaar en vrouwen 81,99 jaar
(Bron: NIS)

2. Rookgedrag

Er staan ook statistieken op over rookgedrag, maar enkel op Belgisch niveau. Dan ben ik maar eens gaan kijken op de website van de Vlaamse Liga tegen Kanker, en wat blijkt:

In 2004 rookten 22,6% van de Vlamingen (van 15 jaar en ouder) dagelijks en waren er 4,2% occasionele rokers. De groep gestopte rokers bedraagt 20,7% en was samen met de groep van mensen die nog nooit gerookt hadden goed voor 73,2% van de Vlaamse bevolking.

De cijfers van 2004 wijzen wel aan dat de jongeren uit Vlaanderen meer roken dan jongeren uit andere gewesten: 30% van de jongeren tussen 15 en 24 jaar in Vlaanderen zijn thans roker tegen 21% van de jongeren in de overige gewesten. Zelfs 27% kan als dagelijkse roker bestempeld kan worden (tegen 19% in het Brussels Gewest en 17% in het Waals Gewest.

En ik voeg er de aanhef van een artikel uit Knack bij:

"Vlaanderen rookt meer, Wallonië minder
08/04/2008 08:00

Het aantal rokende Walen is het afgelopen jaar met vijf procent gedaald, terwijl er in het noorden van ons land vier procent rokers bij kwam."
Onze professor geeft ons dat soort cijfers meestal van OIVO.
Die zeggen dit (studie uit 2006)

Citaat:
Tussen 15 november en 15 december 2006 werden in opdracht van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) 3.065 interviews afgenomen van Belgen van 15 jaar en ouder.

Uit de cijfers blijkt dat één op vier van de inwoners van ons land rookt. 22,0% rookt elke dag, 4,4% rookt af en toe. In vergelijking met eind 2005 is het percentage dagelijkse rokers met 2 procentpunten gestegen. In Vlaanderen is het aantal dagelijkse rokers gedaald, in Wallonië is het gestegen. Vrouwen (16% dagelijkse rokers en 3,7% occasionele) roken nog altijd minder dan mannen (28,7% dagelijkse rokers, 5,2% occasionele).

Er zijn meer rokers onder inwoners van de kleine Waalse dorpen en de Waalse landelijke gemeenten. Ook mannen uit Wallonië, mensen jonger dan 40; en vrijgezellen. In de provincies Luik en Luxemburgers wordt het meest gerookt, in de provincies Waals-Brabant, Vlaams-Brabant en Namen het minst.

http://www.statbel.fgov.be/studies/thesis_nl.asp?n=681

Citaat:
26% van de Vlamingen en de Brusselaars roken dagelijks, tegenover 30% in
Wallonië.
http://www.vig.be/content/pdf/TB_waarschuwingen.pdf

De vraag is natuurlijk: van wanneer zijn de cijfers en op wat zijn ze gebaseerd ?
Oud 7 juni 2008, 17:39   #66
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zo snel zal België niet verdwijnen, jammer genoeg overigens. Al heel de tijd worden er voorstellen en tegenvoorstellen, standpunten en tegenstandpunten ingenomen waarvan op voorhand geweten is dat de haalbaarheid nul komma nul is. Dat is ook de bedoeling.

De reden daarvoor wordt altijd bij het communautaire gelegd. Dat is het gemakkelijkste. Ik heb een andere vraag: hoe staat het met de financiële gezondheid van het federale niveau?

'k Zal het anders verwoorden: aan de buitenlandse journalisten, die ik de voorbije jaren geholpen heb bij hun berichtgeving en informatiegaring over Vlaanderen en België, gaf ik steevast hetzelfde advies: als je over België iets leest en verneemt, bekijk het en lees het, en draai dan de bladzijde om. Begin dan eens na te denken over wat er werkelijk gaande is". Immers, hier is nooit iets wat het lijkt te zijn.

Het communautaire wordt dankbaar gebruikt. Leterme wordt persoonlijk afgerekend. Dan is mijn antwoord daarop: goed, geef het premierschap aan iemand anders, bij voorkeur een Franstalige, Didier Reynders bijvoorbeeld. Eens kijken wat die ervan maakt.

Leterme heeft maar één fout gemaakt: hij wilde per se doorgaan met die regering, terwijl toen al (ik spreek van juni 2007) duidelijk was dat het niets zou worden. De reden daarvoor zoek ik eerder in de financiële hoek, dan in de communautaire.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 7 juni 2008, 17:43   #67
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze professor geeft ons dat soort cijfers meestal van OIVO.

De vraag is natuurlijk: van wanneer zijn de cijfers en op wat zijn ze gebaseerd ?
Dat is een goeie. Want de cijfers die Knack publiceerde komen ook van het OIVO, studie 2007:

"Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) hield in november en december vorig jaar een enquête bij 2050 Belgen. Daaruit blijkt dat 22 procent van de Belgen ouder dan 15 jaar rookt."

Ik ben ondertussen eens gaan kijken in de documentatiemap roken (2008) van het OIVO, en ik citeer daaruit (blz 6):

"Na een aanloop naar verder uit elkaar evolueren tussen het noorden en het zuiden van het land in 2006, is het percentage
geregelde rokers in het noorden en het zuiden (respectievelijk 21% en 23%) sterk naar elkaar toe geëvolueerd door een afname
van het percentage Franstalige rokers (-5%) en een toename van het aantal Nederlandstalige rokers (+4%) in verhouding tot
2006."

Laatst gewijzigd door Txiki : 7 juni 2008 om 17:50.
Oud 7 juni 2008, 17:59   #68
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Als Leterme al iets goed heeft gedaan, dan is het wel het feit dat hij door zijn gesukkel met de Walen Groentje-18 aan het denken heeft gezet over de eeuwige blokkering van het beleid in Vlaanderen door de Franstaligen.

chapeau!

Voor Leterme kon ik daar ook al over nadenken hoor. En dat deed ik ook.

Maar ik vind het jammer dat hij nu zo wordt aangevallen, met name door personen waardoor hij vroeger is aanbeden (ik bedoel niet jou). Het is niet alsof de omstandigheden zo makkelijk waren en de man had tenminste de moed om aan een titanenwerk te beginnen. We wisten allemaal dat het heel moeilijk zou zijn om door één man een crisis die al langer dan die man leeft aansleept op te lossen. Daarom geven mensen die kritiek geven op een ander mij altijd een soort 'als je het zelf beter kan, doe het dan' gevoel.
Iemand kan nu ook eenmaal niet voor iedereen goed doen. Want ik wil de stakingen (en wie weet het geweld) eens zien die er gaan losbarsten als hij echt voor een splitsing gaat.
Oud 7 juni 2008, 18:01   #69
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Dat is een goeie. Want de cijfers die Knack publiceerde komen ook van het OIVO, studie 2007:

"Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) hield in november en december vorig jaar een enquête bij 2050 Belgen. Daaruit blijkt dat 22 procent van de Belgen ouder dan 15 jaar rookt."

Ik ben ondertussen eens gaan kijken in de documentatiemap roken (2008) van het OIVO, en ik citeer daaruit (blz 6):

"Na een aanloop naar verder uit elkaar evolueren tussen het noorden en het zuiden van het land in 2006, is het percentage
geregelde rokers in het noorden en het zuiden (respectievelijk 21% en 23%) sterk naar elkaar toe geëvolueerd door een afname
van het percentage Franstalige rokers (-5%) en een toename van het aantal Nederlandstalige rokers (+4%) in verhouding tot
2006."
Ah oké.
(Uit die vroegere studie van oivo weet ik ook dat er meer Walen (dan Vlamingen) aangaven te willen stoppen met roken. Blijkbaar hebben ze die plannen ook succesvol uitgevoerd.
Oud 7 juni 2008, 18:02   #70
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah oké.
(Uit die vroegere studie van oivo weet ik ook dat er meer Walen (dan Vlamingen) aangaven te willen stoppen met roken. Blijkbaar hebben ze die plannen ook succesvol uitgevoerd.
Sommigen zijn zo arm dat ze gewoon geen andere keuze meer hebben dan hun enige verzet, de sigaret, definitief uit te doen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 18:05   #71
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Sommigen zijn zo arm dat ze gewoon geen andere keuze meer hebben dan hun enige verzet, de sigaret, definitief uit te doen.
Bronnen daarvoor?
Oud 7 juni 2008, 18:06   #72
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bronnen daarvoor?
Loop eens rond in Charleroi enz...
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 18:08   #73
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Loop eens rond in Charleroi enz...
Ha, veldonderzoek! Vraag is of je hier dan geen "ecologische fout" maakt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be