![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#62 |
Gouverneur
|
![]() Carlos Van Louwe geeft volgende toelichting bij zijn ontslagname uit het Ijzerbedevaartcomité:"Dus die drie ergernissen: de aanwezigheid van eng volk op de weide, het massaal zingen van een omstreden lied en het negeren van het sociaal luik van de Vlaamse Beweging, brachten mij ertoe om in 1983 op te stappen." blz.91 van "De ijzertoren, onze trots en onze schande- uitgeverij Van Halewyck, door Johan Anthierens -1997.
Een bevooroordeeld man? Voor wat de samenstelling van het Comité van de Ijzerbedevaart betreft, die kunt u aflezen in het Staatsbald van 4.5.1946 (een VZW moet zijn raad van beheer kenbaar maken in de bijlagen van het Staatsblad) Reeds enkele maanden later werd dit versmolten met het oude comité (wat ervan overbleef) op 21.7.1948. Het waren vooral nieuwe katholieke leden: Deschuyffeleer, Arthur Mulier, Marcel Vandewiele, G. Vandeputte, Karel Van Cauwelaert, Alfred Raport en Eduard Amter. De samenstelling van het nieuwe comité op 4.5.1946: Voorzitter Prof. Jan Fransen. Leden ondervoorzitter Jef Rombouts, secretaris Edward Clauw, Juliaan Platteau, A. Aertsens, J. Huyberechts, Jan Lebeer, R. Sterkens en Leonard Van Mierlo. Er was dus wel degelijk een breuk tussen de vergeten bedevaarten en de naoorlogse bedevaarten.
![]() |
#63 |
Gouverneur
|
![]() @The Piano
Op 28.4.1946 had een (vergeten) jeugdbedevaart plaats. Prof. Cardyn schreef in een uitnodigingsbrief van 17.4.1946 over "een algemeene jeugdbedevaart voor eerherstel gehouden op zondag 28 april te 11 uur) Een verklaring van Cardijn werd door gouverneur P. van Otryve d'Ydewalle via een affiche van 26.4.1946 gepubliceerd, een verklaring afgelegd op verzoek van de minister van Binnenlandse zaken in verband met " een waardig nationaal karakter" van de manifestatie. Het is die bedevaart die de overgang vormt tussen de vooroorlogse en die van 1948. Bron: Willy Moons- Het taboe van Vlaanderen - 4 jaar na de aanslag - Standaard uitgeverij- 1986.-blz.85-91) Opnieuw een bewijs van de breuk tussen de vooroorlogse en 'vergeten' bedevaarten en de na-oorlogse bedevaarten die aanvankelijk van CVP signatuur waren.
![]() |
#64 |
|
![]() Karel Dillen, over Jan-Frans Fransen.
Dillen schreef in die bewuste periode voor het blad 'Opstanding' dat het officiële spreekorgaan was van de eerste naoorlogse vlaams-nationale partij de Vlaamse Concentratie opgericht op 14 mei 1949, en de voorloper van de Volksunie. In 1952 wordt de 650ste verjaardag van de Guldensporenslag gevierd, en naar aanleiding van deze gebeurtenis, schrijft Dillen op 11 juni 1952 in Opstanding een open brief aan de de eerste naoorlogse voorzitter van het IJzerbedevaartcomité Jan-Frans Fransen (1946-1965). Dillen laat professor Fransen kurkdroog weten dat hij hem niet erkent als voorzitter, "... omdat het strijdende en radicale Vlaanderen maar één voorzitter van het IJzerbedevaartcomité aanvaardt: Professor Frans Daels. (..) Geen doodvonnis kan daaraan iets wijzigen." (Frans Daels werd bij verstek ter dood veroordeeld kort na de oorlog en leefde ondergedoken en keert pas in 1959 terug uit ballingschap) Hoezo een breuk met het verleden?
![]() |
#65 |
Gouverneur
|
![]() De reactie van Dillen toont juist aan dat er een breuk is tussen de vooroorlogse en 'vergeten' bedevaarten.
Juist door de bevoegdheid van de nieuwe voorzitter te betwisten en die van de oude voorzitter Daels te ondersteunen, toont Dillen aan dat de nieuwe voorzitter juist niets te maken heeft met wat aan 1946 (jeugdbedevaart) en 1948 (eerste bedevaart na de oorlog) voorafgaat. Gebruik nu toch even uw grijze celletjes in plaats van u te laten leiden door uw haatgevoel tegen alles wat maar met het Blok te maken heeft. U hebt zojuist uw eigen stelling ondergraven. Maar, allez, het zal wel weer niet waar zijn. Kijk, wij mogen het verleden inderdaad niet vergeten en in die zin steun ik u met uw initiatief er een website aan te wijden. Maar u kunt van mij toch niet verwachten dat ik een benadering van het verleden ondersteun die niet gebaseerd is op een kritische benadering van ALLE partijen, maar duidelijk op een revisionisme steunt dat alles wil verklaren vanuit een partij die op het ogenblik van de feiten nog niet bestond.
![]() |
#66 | ||
|
![]() Citaat:
Overigens mocht die 'jeugdijzerbedevaart' maar doorgaan op voorwaarde dat het Belgisch volkslied werd gezongen. Citaat:
![]() |
![]() |
#67 |
Gouverneur
|
![]() Kijk Piano, als ik iets wil weten over collaboratie en repressie, dan ga ik niet kijken op websites van Vlaams Nationalisten, tenzij als aanvulling maar zeker niet om basiskennis op te doen.
Voor de Koningskwestie ga je ook niet te rade bij de uitgesproken voor- of tegenstanders van Leopold III maar neem je het werk van Velaers ter hand. Indien er niets over die periode zou geschreven zijn zou ik dat kunnen toejuichen omdat het probleem van plaatsgebrek in mijn bibliotheek dan een begin van oplossing zou krijgen.
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
Maar toen ik in 1995 mij een internetconnectie aanschafte, was ik op dat ogenblik één van de eerste 50.000 internetters in België. Nu, zoveel jaar later, blijkt dat er meer dan een miljoen Belgen op het internet zijn aangesloten. Het internet is het medium van de toekomst. Dat heeft ook het Vlaams Blok, en extreemrechts in het algemeen, op tijd begrepen, en de partij besteedt al jaren enorm veel energie aan het opzetten van websites, ze moedigt haar leden en/of sympathisanten actief aan om deel te nemen aan de discussieforums enz. Het is dan ook niet toevallig dat de VLD een paar dagen geleden haar leden opriep om deel te nemen aan die debatten op het internet, maar ze komen wel erg laat aanzetten met dit idee, want het Vlaams Blok heeft makkelijk een voorsprong op dit terrein van zes �* zeven jaren. Dat er wel degelijk een grote vraag is ontstaan op het internet naar het soort informatie dat ik op mijn website breng, bewijst alleen al het feit dat ik sinds 5 januari dit jaar, al bijna 40.000 pageviews heb geteld, en dat neemt met elk nieuw webonderdeel maar toe. Jij kan me wel verwijten dat ik een interpretatie geef van de geschiedenis, maar elk geschiedenisboek IS ook een interpretatie van de auteur. De biografie van Hitler door Ian Kershaw beslaat 2.200 pagina's. Dat samenvatten op een webpagina is ondoenlijk. Internetters surfen voorbij als ze merken dat er teveel tekst is. Ik heb bewust mijn pagina lengte beperkt tot 50 kb (kilobytes tekst). Per uitzondering dan het deel over de IJzerbedevaart die nu al aan 60kb zit. Het net heeft haar limieten. Mensen wil kort en duidelijk geïnformeerd worden, met wat plaatjes en korte citaten. Als ze meer wil weten, of andere interpretaties, moeten ze maar een boek kopen of lenen, dat doe ik ook, ik lees ALLES, zowel pro als contra.
![]() |
![]() |
#69 |
Burgemeester
|
![]() ![]() ZALIG! ![]()
![]() |
#70 |
Gouverneur
|
![]() @The Piano
Ik kan mij voorstellen dat het niet gemakkelijk is om een samenvatting op te stellen op een beperkte ruimte van een complexe materie. Maar ik geef een voorbeeld: "Radicale en extremistische vlaams-nationale groepen en jeugdverenigingen zoals Voorpost, VMO (Vlaamse Militantenorde), TAK, Were Di, VNJ, VJM, NSV, KVHV ea. vinden zich eind jaren zeventig terug in een nieuwe Vlaams-radicale partij het Vlaams Blok" Het KVHV omschrijven als een van de radicale en extremistische vlaams-nationale groepen en jeugdverenigingen is gewoon met de waarheid een loopje nemen.Zo was Paul Goossens preses van het KVHV in 1966-1967. Dat op zichzelf maakt toch al duidelijk dat het KVHV niet in het rijtje thuishoort. Het zijn dergelijke vertekeningen van de historische gegevens die mij storen, niet het feit dat het verleden, terecht, onder de aandacht wordt gebracht. Pas wanneer die voortdurende vertekeningen die berusten op uw haat tegen het Blok zullen verdwijnen zal uw website echt een bijdrage leveren aan de kennis van dit verleden. Ik ontdek vaak zaken die ik nog niet kende, maar ik moet ze verdomme altijd opnieuw gaan verifiëren om dan vaak vast te stellen dat ze vertekend werden en dan nog steeds in dezelfde richting. Om een voorbeeld te geven: het is niet omdat een oud-Oostfronter ooit de Volksunie in het Parlement heeft vertegenwoordigd dat de Volksunie ooit een partij van Oostfronters zou geweest zijn.
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, als ik goed ingelicht ben, bestaat er in mijn stad Antwerpen niet eens meer een KVHV-afdeling. Hier in Antwerpen heb je maar weinig keuze: of je bent pro-blok of anti-blok, daartussenin bestaat niks. Dat is nu eenmaal Antwerpen. De stad waar alles altijd begint, vroeger en nu. De belangrijkste partijen zijn hier begonnen en/of groot geworden: Agalev, PVDA, Volksunie, Vlaams Blok, SAP, KP, AEL/Resist noem maar op, het is allemaal hier begonnen. Als het VB ooit moet vallen, dan zal het eerst in Antwerpen moeten gebeuren. Het is dan ook niks voorniks dat Filip Dewinter vanuit Brugge naar Antwerpen is verhuisd.
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
Het zijn helemaal geen vertekeningen maar noem het de andere kant van de medaille. Wanneer het VB en/of haar satellietjes (Voorpost, NSV enz) het over hun iconen hebben, ik noem maar wat Verschaeve, Borms, Staf de Clercq, Wies Moens enz... dan vertellen ze en herinneren ze zich enkel de periode tot aan 10 mei 1940, wanneer de nazi's België bezetten. Ik vertel het verhaal tussen 10 mei 1940 en 8 mei 1945, en er zelfs nog wat over vermits dat collectief geheugenverlies van radicaal Vlaams-Nationalisten tot op de dag van vandaag voortduurt. Ik vertel ook de andere zaken over het Verdinaso, De Vlag, VNV enz... omtrent andere dan Vlaams-nationale standpunten. Zo bijvoorbeeld over de virulente jodenhaat, de zucht om de democratie te vervangen door de dictatuur, het racisme en discriminatie, de dweperijen met Mussollini en Hitler, de actieve deelname aan de jodenjacht en jacht op andersdenkenen tijdens de bezetting, enz... Als ik het Vlaams Blok bezig hoor, dan hebben die het enkel over de vlaamse strijd voor zelfbestuur die ergens begon ten tijde van de Eerste Wereldoorlog (het activisme, de Frontpartij, Vlaamsche Front) en al de rest wordt geminimaliseerd of botweg ontkent. Als je hierboven ziet hoe filosoof die foto quote van de IJzerbedevaart anno 1941, mogen we ons gelukkig prijzen dat er inderdaad nog fotomateriaal over bestaat want anders konden die collaborateurs alles altijd blijven ontkennen tot in den pruimentijd.
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als de bomma een jeugdliefde heeft gehad, wil dat dan zeggen dat ze niet meer mocht trouwen? Ze had het misschien beter niet gedaan, gezien de kwaliteit van haar nageslacht... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Beter is bvb Eerherstel. Dat heeft enkel voor gevolg dat de veroordeling wordt kwijtgescholden, het brengt het herstel van de burgerrechten en vermijdt dat de veroordeling nog vermeld wordt op het strafregister of op attesten van Goed Gedrag & Zeden. Het heeft verder ook geen neerslag op de kinderen of kleinkinderen, en heft het verbod op om het land weer binnen te komen. Maar het wist geenszins de schuldvraag uit. Verder dan dat wil ik niet gaan (anno 2004 versus 1945 moet dat kunnen vind ik) Vergeet niet dat er zelfs vandaag nog ouwe rakkers rondlopen die nergens spijt van hebben. Anders moet je deze topic hier online maar eens lezen: "Amnestie? Ook voor SS-Standartenführer Tony Van Dijck?" http://forum.politics.be/viewtopic.p...ght=tony+dijck
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |