Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2008, 18:57   #61
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
En niettegenstaande je hard moet werken, weinig verdient, en een laag pensioen hebt ga je toch naar de openbare sector?
Waarom dan?
Omdat mij dat op dat moment goed uitkwam en nog steeds goed uitkomt. Ik werk nu kort bij huis en met twee kleine kinderen is dat wel erg makkelijk.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 18:59   #62
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als het dan toch eerlijk zou gaan in die functies, dan had men die mensen toch al lang bedankt voor bewezen diensten en politiekneutrale mensen in de plaats aangeworven, of zelfs de postjes niet ingevuld.
Als ze statutair benoemd zijn, kan dat niet zomaar.
Oud 25 juni 2008, 18:59   #63
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Omdat mij dat op dat moment goed uitkwam en nog steeds goed uitkomt. Ik werk nu kort bij huis en met twee kleine kinderen is dat wel erg makkelijk.
Dat kan ik begrijpen...
Stress is in zo'n geval immers absoluut te vermijden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 19:00   #64
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Dat kan ik begrijpen...
Stress is in zo'n geval immers absoluut te vermijden...
Ik mag op dat vlak niet klagen. Ik heb erg brave kinderen. Ze aarden wat dat betreft gelukkig meer naar hun vader dan naar hun moeder.
Oud 25 juni 2008, 19:03   #65
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als ze statutair benoemd zijn, kan dat niet zomaar.
Ah, en in de Privé kan dat niet. Dus, voor een rotsvaste benoeming en een jobke voor het leven wil je nog meer zilverlingen ook.

Waarom kan een "vast statutaire" ambtenaar niet ontslagen worden? is dat teveel werk voor de personeeldienst ofzo?

In de Privé moet je constant bewijzen dat je je zilverlingen waard bent. En voldoe je niet meer aan de eisen van de baas- die ook constant veranderen- kan je beschikken.
Als ambtenaar moet je dat maar 1 keer doen, en dat kan oa, door de juiste partijkaart te trekken. En zelfs al ben je totaal onbekwaam, eenmaal dat begeerde statuut binnen zit je gebeiteld. Tof, en dat moet "de burger" mee besturen.

Laatst gewijzigd door maddox : 25 juni 2008 om 19:05.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 19:06   #66
Chipie
Banneling

Standaard

Op het stadhuis zitten muizen in het archief. Er wordt besloten op proef een kat aan te nemen. De toestand verbetert in korte tijd behoorlijk. Een paar maanden later wordt er weer geklaagd over muizen in het archief. "Ambtenaar Patsy, hoe kan dat nu", vraagt de burgemeesterl, "wij hebben toch een kat aangenomen?" "Ja", zegt Patsy, "maar de kat is nu in vaste dienst."
Oud 25 juni 2008, 19:07   #67
Gargamel
Banneling

Standaard

En op de grafzerk van de ambtenaar staat...

Hier rust Zij/Hij voorgoed..

Bij de nieuwe ambtenaren van dik GELD is het wat anders..

Stap niet te snel,ik flits zelfs met de poten vanvoren

Laatst gewijzigd door Gargamel : 25 juni 2008 om 19:10.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 19:07   #68
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ah, en in de Privé kan dat niet. Dus, voor een rotsvaste benoeming en een jobke voor het leven wil je nog meer zilverlingen ook.

In de Privé moet je nu eenmaal bewijzen dat je je zilverlingen waard bent. Als ambtenaar moet je dat maar 1 keer doen, en dat kan oa, door de juiste partijkaart te trekken.
Dat kon. Nu kan dat niet meer. Die "rotsvaste benoeming" is trouwens ook al lang niet meer wat ze ooit geweest is. Zelfs een statutair benoemd personeelslid kan na drie negatieve evaluaties aan de deur gezet worden. Dat gebeurde de voorbije jaren trouwens bij verschillende lokale besturen. Leuven haalde er enkele jaren geleden de nationale pers mee.
Oud 25 juni 2008, 19:10   #69
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan, beste Patsy Stone, is mijn vraag, wie doet de Evaluaties?

En is het dan niet gevaarlijk in het verleden een "verkeerde" partijkaart getrokken te hebben, indien er te grote verschuivingen in het lokaalpolitiek landschap zijn?
Oud 25 juni 2008, 19:13   #70
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan, beste Patsy Stone, is mijn vraag, wie doet de Evaluaties?
De hiërarchische overste.

Citaat:
En is het dan niet gevaarlijk in het verleden een "verkeerde" partijkaart getrokken te hebben, indien er te grote verschuivingen in het lokaalpolitiek landschap zijn?
Nee. Politici worden niet betrokken bij de evaluaties.
Oud 25 juni 2008, 19:25   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe word iemand "Hierarchisch overste"?
En is die eigenlijk wel bekwaam om conclusies te trekken op meetbare basis? En indien ja, hoe word die meetbare basis dan vastgelegd?

Eneuh, politici zitten er wel tussen, want zij bepalen uiteindelijk welke taken het lokale besturen/staatgebonden firmas moeten uitvoeren...
Oud 25 juni 2008, 20:40   #72
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe word iemand "Hierarchisch overste"?
Door bevordering of aanwerving, net zoals dat ook in de privé-sector gebeurt.

Citaat:
En is die eigenlijk wel bekwaam om conclusies te trekken op meetbare basis? En indien ja, hoe word die meetbare basis dan vastgelegd?
Er bestaat een vooraf vastgelegde set criteria, gekoppeld aan het functieprofiel, op basis waarvn het personeelslid beoordeeld wordt.

Citaat:
Eneuh, politici zitten er wel tussen, want zij bepalen uiteindelijk welke taken het lokale besturen/staatgebonden firmas moeten uitvoeren...
Wat heeft dat er mee te maken? De evaluaties van het personeel gebeuren intern, zonder tussenkomst van politici.
Oud 25 juni 2008, 21:04   #73
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Nu! Bekijk bericht
Twee maanden geleden moest ik een paspoort gaan halen. Voor mij stonden drie mensen. De vier aanwezige dames waren rustig met elkaar aan het praten bij een tasje koffie (ze stonden aan het kopieerapparaat). De mensen voor mij waren zich al aan het opwinden voor ik binnenkwam.

Bon, uiteindelijk heeft er één ons komen helpen (de andere loketten waren dicht). Zwaar tegen haar zin. Ik kom uiteindelijk aan de beurt, teken voor mijn paspoort en heb nog een papiertje op overschot. Ik geef het aan haar en vraag of ze het in de prullenbak wil werpen die naast haar stond. Ze keek naar het papiertje alsof het stront was en zei: "Meneer, dat gaat niet. Stel u voor dat iedereen zijn afval hier deponeert." Afval! Een stukje papier!

Tot�*�*l geen klantgerichte ingesteldheid.
Ja, want in de privé staan ze allemaal bekend om hun snelheid, klantvriendelijkheid, dienstbaarheid en efficiëntie.

Als mensen naar 10 verschillende stadsdiensten gaan, en men wordt 9 keer correct behandeld, zal niemand dit vermelden, omdat men dit de logica zelve vind - ergens is het uiteraard de logica zelve.

De keer echter dat men minder tevreden is over de dienstverlening, al dan niet terecht, wordt direct opgeblazen tot mythische proporties, zo dat men nog wat lekker kan klagen over de "typische ambtenaar".
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 22:27   #74
Chipie
Banneling

Standaard

De klantvriendelijkheid is er alleszins fel op vooruitgegaan...
Oud 25 juni 2008, 23:17   #75
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Vanmiddag op de radio, “We zullen een algemene verarming moeten aanvaarden”.
Mijn vraag; Waarom wij en waarom het koningshuis niet? Eerst 6 % en dan weer 5 %, en al de rest mag op zijn kin kloppen. Er is nergens geld voor. Voor eender welke maatregel, hoe noodzakelijk hij ook mag wezen, er is geen geld voor. Voor Fabiola is er anders wel geld hoor. Dat heeft nog nooit een poot uitgestoken. Het enige dat dat mens al gepresteerd heeft is dag na dag met een hooimijt op haar kop rond lopen. En al die andere onrechtmatige dotatietrekkers. Dat die allemaal eens gaan werken voor de kost dan zullen ze daarvan al direct wat geld hebben voor de meest dringende aangelegenheden.

Hoelang gaat de bevolking dat eigenlijk nog blijven pikken?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 23:53   #76
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik dan eens een verwijzing naar zo'n studie?
Wel geen studie, maar toch bruikbaar
http://www.trends.be/nl/4-1434-40748...ren-graag.html
Citaat:
Hoge pensioenen?!? De topambtenaren bij de Vlaamse of de federale overheid misschien, maar niet de gemeenteambtenaren hoor...
De vraag is maar of ze akkoord zouden gaan met een gelijke berekening van hun pensioen, zoals de arbeiders/bedienden pensioenen (perekwatie inbegrepen)
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 05:23   #77
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wel geen studie, maar toch bruikbaar
http://www.trends.be/nl/4-1434-40748...ren-graag.html
Nogal vaag en veralgemenend allemaal... Gaat het daar niet eerder over federale ambtenaren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De vraag is maar of ze akkoord zouden gaan met een gelijke berekening van hun pensioen, zoals de arbeiders/bedienden pensioenen (perekwatie inbegrepen)
Voor de lokale ambtenaren is dat helemaal niet de vraag. Daar zitten geen grote pensioenen tussen.

Laatst gewijzigd door Patsy Stone : 26 juni 2008 om 05:24.
Oud 26 juni 2008, 05:30   #78
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Nu! Bekijk bericht
In de privé wordt niet harder gewerkt dan in de openbare sector??

Er zijn er misschien in de privé die nóg luier zijn (jij?), maar gemiddeld wordt er in de privé een PAK harder gewerkt.

Nu: alle ambtenaren denken misschien dat ze hard werken. Ze zouden eens uit hun beschermde cocon moeten komen.
2
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 07:04   #79
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door bevordering of aanwerving, net zoals dat ook in de privé-sector gebeurt.
Ok , dan blijft de vraag, wie bepaald de regels van bevordering, de criteria van aanwerving?

Citaat:
Er bestaat een vooraf vastgelegde set criteria, gekoppeld aan het functieprofiel, op basis waarvan het personeelslid beoordeeld wordt.
Zelfde vraag, wie bepaald de functieprofielen en bijhorende criteria?
Ikzelf heb persoonlijk 2 negatieve ervaringen op dat vlak meegemaakt.
1 omdat ik "geweigerd werd" in Grimbergen voor functie X, officieel "te bekwaam, maar te laag geschoold"
2 Mijn partner, de testen perfect afgelegd, maar de functiebeschrijving kwam beter overeen met het unieke profiel van de een andere kannidaat die "per ongeluk de juiste combinatie van cursussen op de universiteit had gevolgd"

Citaat:
Wat heeft dat er mee te maken? De evaluaties van het personeel gebeuren intern, zonder tussenkomst van politici.
Dat politici uiteindelijk wel bepalen wie de evaluaties mag maken, en dat subtiele aansturing orde aan de dag is. Zoals ik al melde, mijn familie leeft ervan, van hun broodheren.
Oud 26 juni 2008, 07:56   #80
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de lokale ambtenaren is dat helemaal niet de vraag. Daar zitten geen grote pensioenen tussen.
Maar de pensioenen zijn wel relevant hoger dan deze van de arbeiders/bedienden, en worden dan nog geperekwateerd.
Maar uiteindelijk zouden we een andere discussie moeten voeren. Dit is de totale gelijkschakeling van de verschillende werknemersstatuten, namelijk arbeiders, bedienden en ambtenaren.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be