![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Minister
|
![]() Dat is inderdaad nog de beste manier om het te omschrijven vind ik. Eigenlijk zou het best een Belgische feestdag worden, niets zo mooi om de Naamse en Vlaamse vlag tezamen te zien wapperen boven stadspleinen alwaar de Brabançonne weerklinkt. Uiteindelijk hadden Walen evenveel baat bij de slag.
![]() |
![]() |
#62 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Eerder komt men in de geschiedenis de Franken tegen in hun tocht naar het zuiden en stichting van het Franse Rijk door Clovis, ook de thuringers hebben een rol gespeeld(oorsprong van Tongeren..attuatica tungrorum) maar zij werden merendeels uitgeroeid in een familietwist met de Franken) De Belgen waren oorspronkelijk "bolger" =zakken, naam die ze opgedaan hadden in hun tocht vanaf de Kaukasus bij het stichten van de terrassenbouw in de bergachtige streken waar ze doorheen kwamen.Na de komst der Romeinen en Germaanse invasies,hebben zij die nog over waren , de streek verlaten naar Groot Brittannie,in de eerste eeuw na Chr. ze worden afgetekend in streek van Kent, men moet evenwel begrijpen dat de "belgae" een verzamelnaam van stammen was, waarvan op bepaalde tijdstippen sommige stammen afzonderlijk worden vermeld, waardoor de omvang van de verzamelde belgische stammen , sterk kon wisselen. Mijn gedacht. Luke |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister
|
![]() Langue d'oïl dan
![]() Hoewel, tegen 1300 kan je wel stilaan over "Frans" beginnen spreken dacht ik. En "Nederlands" bekt wel makkelijker dan "Middelnederlands".
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge kunt niet buiten de situatie dat mensen van verschillende streken moeite zullen hebben gehad om elkaar te verstaan. Het doet in elk geval een gelijktrekking van "de Franstaligen" de das om.
Vergeet ook niet dat tot de zestiende eeuw ongeveer Latijn (of wat men toen dacht dat Latijn was) de officiële taal bleef.
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb mijn bibliotheekje hier niet bij de hand, dus ik zal het even uit de mouw moeten schudden.
Laat ons het hebben over troepensterkte. Zelfs in de vierde eeuw kon het Romeinse Rijk zo'n 300 000 �* 500 000 soldaten ten velde brengen, permanent. Een echte vloot bestond dan wel niet meer, er waren nog altijd talloze riviereskaders en in Ravenna zal ook nog wel wat te doen zijn geweest. Het Rijk had echter te kampen met enorme logistieke problemen en een tekort aan verdedigende maatregelen achter de limes (of wat tegen dan de limes nog voorstelden). Wat troepensterkte betreft, kon de Oudheid gerust slapen. De middeleeuwse doorsnee heer kon alleen maar dromen van een half miljoen man; zelfs de enkele tienduizenden van Alexander de Grote waren al te ver gegrepen. Om hier bij de zaak te blijven: aan de Guldensporenslag namen nog géén 20 000 manschappen deel, waarvan de helft niet eens professioneel. Maar logistiek gezien was heel de boel veel beter georganiseerd. Ge kon uw vijand wel wat pijn doen door de tactiek van de verbrande aarde toe te passen, grote legers konden daarentegen rekenen op een goed systeem van bevoorrading - onder meer door de opkomst en hoogtij van kastelen. Het was in de middeleeuwen gemakkelijk om een streek binnen te vallen, maar ze veroveren (id est, onder controle houden) was bijster moeilijk. Machiavelli zal daar twee eeuwen later uitgebreid op terug komen. --- Zowel logistieke organisatie als vervedigingsmechanismen gingen er dus in de middeleeuwen ferm op vooruit. Legers werden wendbaarder. X (volgt)
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
en Charel de Kale aflegden ten overstaan van hun verenigde legers die het opnamen tegen hun broer Lotharius I (die als Keizer Charlemagne opvolgde). Al deze heersers waren Franken - alleen de westelijke onderdanen spraken een aan het latijn verwant Romaans en de oostelijke onderdanen spraken een soort Oud-Duits.
![]() |
![]() |
#67 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#68 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Willem van Oranje ook, moeten we zijn portretten nu ook gaan verbranden en hem niet langer als een nationaal Nederlands en Diets symbool beschouwen?
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Wist jij dat dan niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Partijlid
|
![]() Men kan mij moeilijk van Vlamingenhaat beschuldigen maar de viering van de Guldensporenslag laat ik aan mij voorbijgaan. Als ik mij het goed kan herinneren - ik was er bij - stonden er onder de Franse feodale heren ook 'Vlaamse' horigen opgesteld en bij de Vlaamse adel 'Franstalige' horigen.
Of hoe je de Belgische mythe niet moet vervangen door een Vlaamse mythe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
Die Franse ridders dachten dat de Vlamingen zot geworden waren; men vocht nergens op die manier. Het moest toch een beetje gentleman onder elkaar blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Partijlid
|
![]() Foei, foei, foei toch ... de spelregels niet volgen als je elkaar aan het vermoorden bent. Tsss ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
PS: fijn u hier aan te treffen. Ik heb nog een paar vragen in een andere thred over de meerwaarde van Belgie:http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=49 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wij moeten niet verklaren waarom we gedwongen worden binnen de Belgische constructie om steeds maar geld te blijven ophoesten. Het zijn de Franstaligen die de situatie moeten rechtvaardigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |