Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2008, 10:40   #61
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Iemand die geloofd in God weet met zijn hart dat God bestaat. Het is niet meer geloven zoals de wereld gelooft maar het is het kennen van de realiteit. Eerst moet je tot geloof komen, dan pas zal je de realiteit zien. Dat is wat Jezus bedoeld met 'alle mensen leven in duisternis en kunnen niet zien'. Hij bedoeld daarmee dat ze de waarheid niet kunnen zien.
Neen, daar ben ik het met u eens.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 10:50   #62
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke
Wat een vervelende manier om iemand zwart te maken.
Zwart?
Toch niet verboden, hoop ik?
Zodra mijn opvattingen wil en wet zijn, dan zal het wel verboden zijn. Tot die tijd blijven het slechts meningen van mij.
Oud 9 juli 2008, 10:50   #63
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je geeft uw opinie van iets wat Jezus sprak. Je hebt een gedachte over wat Hij zou bedoeld hebben met deze vergelijking. Maar weet dat de Bijbel zegt dat iedereen die Jezus niet gehoorzaamd, hun gedachten verduisterd zijn.
Dus als je zegt 'ik denk', dan is dat een gedachte, een opinie die verduisterd is en de waarheid niet kan zijn. Het zijn maar diegenen die Jezus gehoorzamen die Hem kunnen begrijpen.
Sorry, maar je maakt een verkeerde conclusie. Stel dat mijn gedachten verduisterd zijn, dan kan je daaruit niet concluderen dat alles wat ik bedenk verkeerd moet zijn en bezijderns de waarheid moet zijn.
Waar staat in de bijbel dat van iedereen die Jezus niet gehoorzaamt alle gedachten verduisterd zijn?
En hoe is het mogelijk dat ik een baan heb kunnen krijgen waar ik mijn hoofd moet gebruiken als mijn gedachten verduisterd zijn? Is degene die mij aangenomen heeft en mijn functioneren beoordeeld ook 'onder de duivel'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc123
Lees maar eens wat Hij zegt over Zijn gelijkenissen die Hij tot de mensen sprak in Matteüs 13:10-11
Ik hoor een 'lekker puh!' tussen je regels door. Ik krijg er een glimlach door. Dank je wel.
Oud 9 juli 2008, 10:51   #64
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc123 Bekijk bericht
Elk niet gered mens denkt van nature dat hij een goed persoon is, maar eens je tot God nadert zie je wie je werkelijk bent.
Hoe kom je aan de wijsheid om te weten wat elk mens van nature denkt? Ik denk niet dat ik een goed of en slecht mens ben; ik denk dat ik een mens ben en dat ik goede en slechte dingen doe. Ik probeer goede dingen te doen en doe, zoals elk mens dat doet, ook slechte dingen. Dat maakt mij als persoon niet goed of slecht.

Citaat:
Je zou het een beetje kunnen vergelijken met het volgende: je hebt vuiligheid op uw gezicht en je kijkt naar de reflectie van uw gezicht in het water. Je ziet wel iets van vuil maar het is redelijk vaag. Maar als je dan plotseling op klaarlichte dag voor een spiegel staat, zie je al het vuil op uw aangezicht met groot detail. Zo is het ook als je tot God nadert. Dan pas besef je hoe klein je bent. Een stofje aan de weegschaal.
Maar dit gaat alleen over de bedekking op je gezicht. Op het moment dat jouw god, een goed gesprek met een vriend, een turning point in je leven of een ander event zorgt dat die bedekking verdwijnt en je je werkelijke gezicht ziet, dan pas besef je wie je werkelijk bent. Wie er achter dat masker schuilgaat.

Laatst gewijzigd door okke : 9 juli 2008 om 10:55.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 13:40   #65
Another Jack
Banneling

Standaard

We zouden misschien toch maar beter stoppen met God's trawanten af te zeiken hier, het regent nu al elke dag sinds mijn vakantie begonnen is...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 13:42   #66
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Sorry, maar je maakt een verkeerde conclusie. Stel dat mijn gedachten verduisterd zijn, dan kan je daaruit niet concluderen dat alles wat ik bedenk verkeerd moet zijn en bezijderns de waarheid moet zijn.
Waar staat in de bijbel dat van iedereen die Jezus niet gehoorzaamt alle gedachten verduisterd zijn?
En hoe is het mogelijk dat ik een baan heb kunnen krijgen waar ik mijn hoofd moet gebruiken als mijn gedachten verduisterd zijn? Is degene die mij aangenomen heeft en mijn functioneren beoordeeld ook 'onder de duivel'?

Ik hoor een 'lekker puh!' tussen je regels door. Ik krijg er een glimlach door. Dank je wel.
Je kan perfect wijselijk functioneren in de wereld en een mooie job hebben waarbij je ook echt je verstand moet gebruiken. God is zeer goedertieren en zegent nog altijd mensen met veel verstand en gaven. Maar het probleem is dat al deze giften die de mensen ontvangen van God gebruikt worden tot eer van zichzelf en niet meer tot eer van God. Daarom houdt God hun gedachten verduisterd voor de Schrift. Ze lezen het wel maar kunnen het niet begrijpen. Zoals in uw geval.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 13:46   #67
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hoe kom je aan de wijsheid om te weten wat elk mens van nature denkt? Ik denk niet dat ik een goed of en slecht mens ben; ik denk dat ik een mens ben en dat ik goede en slechte dingen doe. Ik probeer goede dingen te doen en doe, zoals elk mens dat doet, ook slechte dingen. Dat maakt mij als persoon niet goed of slecht.
Je hebt geen wijsheid nodig om dat te weten. Je hoeft maar Gods Woord open te slaan en te lezen. Doorheen gans de Schrift staat dat een mens van nature verdorven is. Een mens is door en door slecht en niet zoals jij zegt:'niet goed en niet slecht'. Lees maar eens Romeinen 3:10-12:
'Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
er is geen mens verstandig. Er is geen mens die God zoekt,
allen hebben ze zich afgewend, héél de mensheid is verdorven,
er is geen mens die nog het goede doet, er is er zelfs niet één.'

Laatst gewijzigd door luc154 : 9 juli 2008 om 13:47.
Oud 9 juli 2008, 15:18   #68
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt geen wijsheid nodig om dat te weten. Je hoeft maar Gods Woord open te slaan en te lezen. Doorheen gans de Schrift staat dat een mens van nature verdorven is. Een mens is door en door slecht en niet zoals jij zegt:'niet goed en niet slecht'. Lees maar eens Romeinen 3:10-12:
'Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
er is geen mens verstandig. Er is geen mens die God zoekt,
allen hebben ze zich afgewend, héél de mensheid is verdorven,
er is geen mens die nog het goede doet, er is er zelfs niet één.'
Ho, maar in de geciteerde tekst staat dat gen mens rechtvaardig is; dat zegt niets over goed of slecht zijn. En of de hele mensheid verdorven is of niet, zegt ook niets over de mens als individu. Waar het om gaat, is wat een mens doet. Een mens doet goede dingen en verkeerde dingen. Ieder mens. Geen enkel mens doet enkel goede dingen. Ook jij niet en ik niet. Maar dat maakt de mens als geheel niet goed of slecht. Dat is een veelvoorkomende misvatting. Eentje die dikwijls vergaande gevolgen heeft voor individuën.
Oud 9 juli 2008, 15:29   #69
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Okke
En of de hele mensheid verdorven is of niet, zegt ook niets over de mens als individu. Waar het om gaat, is wat een mens doet. Een mens doet goede dingen en verkeerde dingen. Ieder mens. Geen enkel mens doet enkel goede dingen. Ook jij niet en ik niet. Maar dat maakt de mens als geheel niet goed of slecht. Dat is een veelvoorkomende misvatting. Eentje die dikwijls vergaande gevolgen heeft voor individuën.
Dat is ook mijn mening. Degenen die de mensheid indelen in 'goeden' en 'slechten' zijn een gevaar voor de mensheid. Slechts door het ontbreken van empathie is men tot zo'n dehumanizering van de medemens in staat. En als men een 'heilig boek' gebruikt om dit inhumaan gedachtengoed te 'staven' dan beledigt men diegenen in wiens naam men meent te spreken.

Wie kan zeggen dat mijn naaste niet ieder mens is?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 15:56   #70
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ho, maar in de geciteerde tekst staat dat gen mens rechtvaardig is; dat zegt niets over goed of slecht zijn.
Lees dan nog eens verder:
'Er is geen mens die nog het goede doet.'
Citaat:
En of de hele mensheid verdorven is of niet, zegt ook niets over de mens als individu. Waar het om gaat, is wat een mens doet. Een mens doet goede dingen en verkeerde dingen. Ieder mens. Geen enkel mens doet enkel goede dingen. Ook jij niet en ik niet. Maar dat maakt de mens als geheel niet goed of slecht. Dat is een veelvoorkomende misvatting. Eentje die dikwijls vergaande gevolgen heeft voor individuën.
Juist omdat een mens verdorven is was de reden waarom God Zijn Zoon moest sturen om ons te verlossen uit onze hopeloze en reddeloos verloren toestand.
Oud 9 juli 2008, 19:21   #71
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc123 Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke
Ho, maar in de geciteerde tekst staat dat gen mens rechtvaardig is; dat zegt niets over goed of slecht zijn.
Lees dan nog eens verder: 'Er is geen mens die nog het goede doet.'
Er staat inderdaad dat geen mens nog het goede doet. 'Nog' slaat op een tijdsaanduiding; waarschijnlijk het beeld dat de schrijver had van de mens op dat moment of waarvoor hij de lezer wilde waarschuwen. En wat een mens 'doet' en wat een mens 'is' zijn twee verschillende zaken. In de tekst staat niet dat mensen slecht zijn of goed zijn; er staat dat mensen slecht doen of goed doen. De schrijver gaat zover te stellen dat geen mens nog het goede doet. Wij waren er al over eens dat mensen nog best goede dingen kunnen doen, toch?

Citaat:
Juist omdat een mens verdorven is was de reden waarom God Zijn Zoon moest sturen om ons te verlossen uit onze hopeloze en reddeloos verloren toestand.
Een mens is niet verdorven. Dat is een misvatting. Een mens doet verkeerde dingen, begaat zonden om het christelijk te zeggen, maar dat betekent niet dat een mens verdorven is. Het kan zijn dat een minder liefdevolle god zo'n opvatting zou hebben. Maar van een liefdevolle god kan ik me zo'n opvatting niet voorstellen. Jij wel?
Oud 10 juli 2008, 08:37   #72
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Zodra mijn opvattingen wil en wet zijn, dan zal het wel verboden zijn. Tot die tijd blijven het slechts meningen van mij.
Da's een hele bekentenis!
Maar ik reageerde omdat ik een ondertoontje van katholieke moraal meende te onderkennen. Neen? Houden zo dan.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 09:09   #73
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Iemand die geloofd in God weet met zijn hart dat God bestaat. Het is niet meer geloven zoals de wereld gelooft maar het is het kennen van de realiteit. Eerst moet je tot geloof komen, dan pas zal je de realiteit zien. Dat is wat Jezus bedoeld met 'alle mensen leven in duisternis en kunnen niet zien'. Hij bedoeld daarmee dat ze de waarheid niet kunnen zien.
Dat wordt tegengesproken door de ervaringen van vele, vele mensen door alle eeuwen heen. Verschillende Oosterse religies beschrijven het zien van 'de realiteit' als 'verlichting' (zelfs hier wordt er in new-age kringen mee gedweept). Maar het fenomeen is geen gevolg van 'geloof', eerder integendeel; het overvalt op het meest onverwachte moment en geeft een draai van 90° aan je (ervaring van je) bestaan. Het is als het ware een herdefiniëring van je zintuigelijke en mentale indrukken, en geeft inderdaad de indruk dat je voordien 'in duisternis' leefde. Mogelijk kun je een soortgelijke ervaring bereiken met bepaalde drugs. Ook moderne psychologie benadert het fenomeen soms, zij het uiterst schoorvoetend.
Deze psychische 'reset' behoort m.i. tot het normale menselijke potentieel. Er is absoluut geen god voor nodig, laat staan een godsdienst.
Je opsluiten in een sekte en je geestelijke gaven afknijpen tot het niveau van één sprookjesboek zijn hiervan absoluut geen uiting.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 09:29   #74
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Er staat inderdaad dat geen mens nog het goede doet. 'Nog' slaat op een tijdsaanduiding; waarschijnlijk het beeld dat de schrijver had van de mens op dat moment of waarvoor hij de lezer wilde waarschuwen. En wat een mens 'doet' en wat een mens 'is' zijn twee verschillende zaken. In de tekst staat niet dat mensen slecht zijn of goed zijn; er staat dat mensen slecht doen of goed doen. De schrijver gaat zover te stellen dat geen mens nog het goede doet. Wij waren er al over eens dat mensen nog best goede dingen kunnen doen, toch?

Een mens is niet verdorven. Dat is een misvatting. Een mens doet verkeerde dingen, begaat zonden om het christelijk te zeggen, maar dat betekent niet dat een mens verdorven is.
Heb je het nog altijd niet begrepen dat een mens verdorven is?
Kijk eens naar het dagelijkse nieuws: kindermoord, zelmoordterroristen, oorlogen hier en daar, rassenhaat, verdrukking van de armen, hebzucht, onverschilligheid, dictators, kindersoldaten, sexuele immoraliteit, moet ik doorgaan?

De wereld is een verdorven wereld, net zoals Jezus het ook zegt, omdat de mensen die er op wonen verdorven zijn. Wordt toch eens wakker!
Oud 10 juli 2008, 09:49   #75
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Heb je het nog altijd niet begrepen dat een mens verdorven is?
Kijk eens naar het dagelijkse nieuws: kindermoord, zelmoordterroristen, oorlogen hier en daar, rassenhaat, verdrukking van de armen, hebzucht, onverschilligheid, dictators, kindersoldaten, sexuele immoraliteit, moet ik doorgaan?

De wereld is een verdorven wereld, net zoals Jezus het ook zegt, omdat de mensen die er op wonen verdorven zijn. Wordt toch eens wakker!
specifieer eens? wie is verdorven, als ge dat niet uitlegt lijkt het dat iedereen verdorven is (incl. gij dus).
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 09:49   #76
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Sla jij jezelf soms ook met een zweepje?
Zelfkastijding ? Dat zou mij niet eens verbazen, dat hij het dan maar meteen goed doet, met een cilice bv.
Oud 10 juli 2008, 09:50   #77
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk eens om je heen: de levensverwachting van mensen is nooit zo hoog geweest (behalve een verhaaltje over Methusalem - toen men nog in maanden rekende - en verhaaltjes over heksen en dergelijke), zelfs in landen waar armoede geleden wordt. De wereldbevolking groeit nog steeds, terwijl er gemiddeld minder honger geleden wordt dan bijvoorbeeld 100 jaar geleden. Mensen krijgen een steeds groter inzicht in de mogelijkheden van de natuur. Nieuwe energiebronnen en ontwikkelingen zorgt dat mensen een steeds grotere welvaart en welzijn hebben.

En ja; er gebeuren verschrikkelijke dingen. Er gebeurden altijd verschrikkelijke dingen. Als de natuur geen oprisping krijgt met een aardbevinkje of een mislukte oogst, dan hakken mensen elkaars kop er wel af. Zo doen mensen ook. Maar daarmee is niet de hele 'schepping' verdorven.
Als kind kan het zo lijken als je het paradijs van de kindertijd verruild voor de realiteit van het leven. Als volwassene worstel je met de tegenslagen en ontberingen, en geniet je van de firguurlijke zegeningen en rijkdom.
Oud 10 juli 2008, 09:54   #78
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die gevolgtrekking is niet logisch. Mensen doen inderdaad verdorven dingen; moord, doodslag, diefstal, tegen de heg van de buren pissen, en meer van die erge dingen. Daarmee maken zij de wereld niet verdorven; daarmee bevuilen en beschadigen zij de wereld.

Maar noch de wereld, noch de mens wordt erdoor verdorven. Zoveel macht heeft een mens nou ook weer niet.

Als iets verdorven zou zijn, dan hebben we daar een almachtiger wezen voor nodig. En daar geloof ik niet in.
Oud 10 juli 2008, 11:48   #79
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
specifieer eens? wie is verdorven, als ge dat niet uitlegt lijkt het dat iedereen verdorven is (incl. gij dus).
Absoluut, ieder mens, ook ik. Maar ik erken het, jij ook?
Oud 10 juli 2008, 11:52   #80
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Absoluut, ieder mens, ook ik. Maar ik erken het, jij ook?
Ge zijt enkel verantwoordelijk voor uw eigen daden, of voor degenen waar ge verantwoordelijk voor zijt (kinderen). Maar voor de rest....

Als mijn grootouders iets hebben uitgestoken, heb ik daar geen zakes meer mee. Ik was er toen nog niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be