![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over Nederlandse stadsplanning gesproken. Om uw vooroordelen wat bij te stellen raad ik u aan eens naar Dronten af te zakken. Onlangs was ik daar op bezoek. Onze gastheer en -vrouw wonen in een nieuw gebouwde wijk van Dronten (tussen de Dorpsbossen en de N305). Helemaal niet "middelmatig", wel integendeel: heel comfortabel. Geenszins "eentonig of saai", maar wel heel kleurrijk en fris. In Dronten wordt trouwens duidelijk hoe sterk de Nederlandse stedebouw is geëvolueerd sedert de jaren zestig tot nu. En juist door de doorgedreven planning is Dronten een stad met een heel hoog leefcomfort. Daar hoef je als ouder je niet ongerust te maken als je je kinderen met de fiets de straat op stuurt bijvoorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik Vlaanderen zeg, dan ben ik trouwens niet volledig. Ook in Wallonië rukt de gestrengheid op. In Pays des Collines bijvoorbeeld bestaat er een heel strikte code die zelfs criteria naar voorschuift die in Vlaanderen alsof onbekend zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, alleen is dat nu juist het probleem. De lintbebouwing alsook het tot voor kort ongecontroleerde bouwen op de meest onmogelijke plaatsen heeft er wel voor geleid dat er belangrijke maatschappelijke gevolgen zijn; waar de rekening aan heel de samenleving wordt gepresenteerd. Er moesten vele kilometers elektriciteits-, glasvezel- en wat-weet-ik-nog-allemaal-niet-kabels worden gelegd, water- en gasleiding, riolering, enz. Daar komt dan nog eens het onderhoud bij. Dan is er nog het mobiliteitsprobleem dat in Vlaanderen onmiskenbaar samenhangt met die enorme woonspreiding. Ook onze toekomst is er zwaar door gehypothekeerd. Er is bijvoorbeeld ooit sprake geweest om de oude spoorlijn Eeklo-Brugge weer te activeren om er een light train op te laten rijden. Alleen is dat plan vrijwel onmiddellijk aan de kant geschoven toen bleek welke grote aantallen onteigeningen er nodig waren. Sedert het gedeeltelijk uitbreken van de lijn werd er immers flink bijgebouwd. Ook het rechttrekken van problematische wegen - zoals in Zeeuws-Vlaanderen werd gedaan - is bij ons zo goed als onmogelijk geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U verwart overduidelijk uniformiteit met samenhangendheid. Jammer genoeg is het zo dat de meeste Vlaamse dorpen geen enkele samenhangendheid meer: het is een mikmak van stijlen (en vooral onstijlen) die kriskras door elkaar staan en soms ronduit met elkaar botsten. Ga je naar een Noord-Duits dorp bijvoorbeeld (twee jaar geleden was ik op de Lüneburgerheide op vakantie en heb in de streek meerdere dorpen en steden bezocht), dan tref je dat niet aan. Er is een zekere stijleenheid, zonder daarom te vervallen in dwangmatige uniformiteit. Is er daar geen ruimte voor afwisseling of gedurfde moderniteit? Ja, maar er wordt rekening gehouden met de compatibiliteit. Bij ons stelde men in het verleden niet eens die vraag. Jij wilde een grote villa in cottagestijl... Welja, je kreeg een vergunning ervoor. Je buurman wou een kubistisch huis. Geen probleem. En zo ging het maar verder. Of het nu in het straatbeeld of landschap paste, was helemaal niet aan de orde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maak je huiswerk eens opnieuw Jan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U zegt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De kern van het bericht gaat juist over dat zogezegde "onpersoonlijke" en "triviale" dat u toeschrijft aan "lintjeshuizen", terwijl u ervan uitgaat dat de huizen in België getuigen van "spitsvondigheid", "persoonlijkheid". Alleen is dat niet zo. De trivialiteit bij ons is juist vaak dat mensen gewoon lichte variaties laten bouwen van eenzelfde bouwstijl. Fermettes, pastoriewoningen of bungalow zijn klassiekers, terwijl de Spaanse stijl dan weer zo'n recent product is van kopieerdrang. De echt persoonlijke bouwstijl ontbreekt grotendeels. Er wordt in België eigenlijk weinig hedendaags gebouwd, en juist in Nederland vind je dat veel meer.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 juli 2008 om 09:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
Het kan niet dat zowel Vlamingen als Franstaligen (Belgen dus) een baksteen in de maag hebben en individualist zijn. Er moet zeker een verschil te vinden zijn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, in Nederland kent men dat zogezegde individualisme niet. Gelukkig! De afzichtelijkheid van onze lichtbebouwing en de mikmak van de meeste onstijlen (onlangs nog gemerkt bij het rijden van Deinze naar Aalter, waar langs die steenweg de meest tegenstrijdige en afzichtelijke bouwsels staan) vindt men, godzijdank, niet in Nederland. Ook niet in Duitsland, een land dat ik op veel vlakken als een goede middenweg beschouw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() Je moet jezelf geen blaasjes wijsmaken; tussen de Vlamingen en de Franstaligen gaapt een onoverbrugbare kloof.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 juli 2008 om 09:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Kwam jij niet uit Twente ? dan woon ik nog niet eens zo ver van je vandaan. ![]() wel in zo'n identiteitsloos, robothokje-doorzonwoning. zet ik een dakkapel, komt zo'n ambtenaar met de centimeter langs. Was mijn dakkapel niet precies zoals de dakkapel van de buurman. ![]() Toen moest ik maar met de bouw stoppen. ![]() Toen ik zei dat ie dan wat beter naar de door hem verleende vergunning moest kijken, droop ie weer af.
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En trouwens, in Vlaanderen bestaat die absolute vrijheid niet meer. De tijden zijn aan het veranderen: niet alleen kan je niet zomaar bouwen waar je wil, maar ook neemt men in toenemende mate ook andere elementen mee in goed- of afkeuring van een bouwontwerp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat die absolute vrijheid in Vlaanderen niet meer helemaal bestaat is juist. Stedenbouw is strenger geworden. Alles moet stilletjesaan eenvormig worden in Vlaanderen en in Europa. Daar let het leger van vlijtige ambtenaren waakzaam op en daar verkneukelen de bureauhelden zich in. Alles neerhalen naar de grauwe algemene middelmaat, alles nivelleren naar de smaak van de 'doorsnee-burger', daar zijn ze sterk in. En zij zijn maar de exponent van een zich steeds meer moeiende overheid, die maar bijster weinig blijk geeft van originaliteit,maar van een platte en op de duur troosteloze eenvormigheid. Laatst gewijzigd door system : 27 juli 2008 om 09:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neem eens een kijkje in Neerpelt waar rijke Nederlanders de één na de andere lelijk kasteeltje neerzetten. Soms vol met Amsterdamse kitsch.
Die lintbebouwing is idd zeer lelijk op het Vlaamse platteland, maar dat geldt ook voor de Nederlandse vinex eensheidsworst wijken. Er moet toch een gulden middenweg zijn ?