Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2008, 07:34   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Lintjeshuizen weespiegelt de geest van de bouwers: middelmatig, eentonig, saai, keurig in de rij en doen zoals iedereen. Vooral niet uit de band springen, zei Calvijn. En zo werd Nederland een troosteloos land.
In Vlaanderen tref je ook "lintjeshuizen" aan. Alleen worden die, in tegenstelling tot wat je suggereert, niet door de bewoners/eigenaars gebouwd maar bijna steeds door een bouwfirma. Met "niet uit de band springen" heeft het niets te maken, wel met economische wetmatigheid. Bouw je lintjeshuizen dan bespaar je flink op het ontwerp.

Over Nederlandse stadsplanning gesproken. Om uw vooroordelen wat bij te stellen raad ik u aan eens naar Dronten af te zakken. Onlangs was ik daar op bezoek. Onze gastheer en -vrouw wonen in een nieuw gebouwde wijk van Dronten (tussen de Dorpsbossen en de N305). Helemaal niet "middelmatig", wel integendeel: heel comfortabel. Geenszins "eentonig of saai", maar wel heel kleurrijk en fris. In Dronten wordt trouwens duidelijk hoe sterk de Nederlandse stedebouw is geëvolueerd sedert de jaren zestig tot nu. En juist door de doorgedreven planning is Dronten een stad met een heel hoog leefcomfort. Daar hoef je als ouder je niet ongerust te maken als je je kinderen met de fiets de straat op stuurt bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 07:37   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooi is een subjectief begrip. Maar hier is men tenminste vrij het huis te bouwen dat men wil. Tenminste, voorlopig nog.
Ondertussen ben je in Vlaanderen - gelukkig! - al lang niet meer vrij "het huis te bouwen dat men wil". De regelgeving is in grote mate verstrengd. Er wordt ondertussen ook in toenemende mate rekening gehouden met de omgeving en het karakter ervan om een ontwerp al dan niet goed te keuren.

Als ik Vlaanderen zeg, dan ben ik trouwens niet volledig. Ook in Wallonië rukt de gestrengheid op. In Pays des Collines bijvoorbeeld bestaat er een heel strikte code die zelfs criteria naar voorschuift die in Vlaanderen alsof onbekend zijn.
Oud 27 juli 2008, 07:49   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er is nagedacht over openbare ordening in Nederland, in tegenstelling tot Belgie waar iedereen zijn ding mocht doen.

Ach ja, draag dan ook maar zelf de gevolgen, zoals bijvoorbeeld ondergelopen kelders, het verdwijnen van groen in steden....
Inderdaad, alleen is dat nu juist het probleem. De lintbebouwing alsook het tot voor kort ongecontroleerde bouwen op de meest onmogelijke plaatsen heeft er wel voor geleid dat er belangrijke maatschappelijke gevolgen zijn; waar de rekening aan heel de samenleving wordt gepresenteerd. Er moesten vele kilometers elektriciteits-, glasvezel- en wat-weet-ik-nog-allemaal-niet-kabels worden gelegd, water- en gasleiding, riolering, enz. Daar komt dan nog eens het onderhoud bij. Dan is er nog het mobiliteitsprobleem dat in Vlaanderen onmiskenbaar samenhangt met die enorme woonspreiding. Ook onze toekomst is er zwaar door gehypothekeerd. Er is bijvoorbeeld ooit sprake geweest om de oude spoorlijn Eeklo-Brugge weer te activeren om er een light train op te laten rijden. Alleen is dat plan vrijwel onmiddellijk aan de kant geschoven toen bleek welke grote aantallen onteigeningen er nodig waren. Sedert het gedeeltelijk uitbreken van de lijn werd er immers flink bijgebouwd. Ook het rechttrekken van problematische wegen - zoals in Zeeuws-Vlaanderen werd gedaan - is bij ons zo goed als onmogelijk geworden.
Oud 27 juli 2008, 07:59   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U overdrijft. U ook schijnt aangetast door de allesnivellerende uniforme middelmatigheid.Maar troost u, stedebouw hier wordt allengs strenger. Helaas ook daar zitten naar beneden nivellerende navelstaarders.
U verwart overduidelijk uniformiteit met samenhangendheid. Jammer genoeg is het zo dat de meeste Vlaamse dorpen geen enkele samenhangendheid meer: het is een mikmak van stijlen (en vooral onstijlen) die kriskras door elkaar staan en soms ronduit met elkaar botsten. Ga je naar een Noord-Duits dorp bijvoorbeeld (twee jaar geleden was ik op de Lüneburgerheide op vakantie en heb in de streek meerdere dorpen en steden bezocht), dan tref je dat niet aan. Er is een zekere stijleenheid, zonder daarom te vervallen in dwangmatige uniformiteit. Is er daar geen ruimte voor afwisseling of gedurfde moderniteit? Ja, maar er wordt rekening gehouden met de compatibiliteit. Bij ons stelde men in het verleden niet eens die vraag. Jij wilde een grote villa in cottagestijl... Welja, je kreeg een vergunning ervoor. Je buurman wou een kubistisch huis. Geen probleem. En zo ging het maar verder. Of het nu in het straatbeeld of landschap paste, was helemaal niet aan de orde.
Oud 27 juli 2008, 08:06   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist een 'schoendoos'. Afzichtelijk, onpersoonlijk, nietzeggend, te saai om zelfs triviaal te zijn. Met andere woorden: de middelmatigheid druipt er vanaf en de inviduele geest wordt er in de kiem gesmoord. De typische Nederlandse muffe Verkade kruideniersmentaliteit geprojecteerd in Hollandse huizenbouw.
U verwoordt heel goed het ongelooflijk, op het randje van ziekelijk, individualisme dat veel Belgen nog steeds kenmerkt als het over huizen gaat en na WO II als een etterbuil volop is beginnen groeien. Heel wat van die door u bejubelde Belgische huizen zijn zo triviaal, onpersoonlijk en nietszeggend als maar kan zijn. Onlangs verwoorde iemand het heel mooi: "Vlaanderen lijdt aan de pastorie- en fermetteziekte". Mensen willen zogezegd een "persoonlijk", "uniek" huis. Alleen kopiëren heel velen elkaar: de duizenden pastorie- en fermettehuizen alsook mislukte kasteeltjes (met zware hardstenen deuromlijstingen) vinden we in heel Vlaanderen. Ook d�*t is middelmatigheid. Ook d�*t is kopieerdwang en geen uiting van uw zogezegde "individuele geest".
Oud 27 juli 2008, 08:34   #66
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwoordt heel goed het ongelooflijk, op het randje van ziekelijk, individualisme dat veel Belgen nog steeds kenmerkt als het over huizen gaat en na WO II als een etterbuil volop is beginnen groeien. Heel wat van die door u bejubelde Belgische huizen zijn zo triviaal, onpersoonlijk en nietszeggend als maar kan zijn.
Volgens mij moet je hier een fout gemaakt hebben. Het kan niet zijn dat alle Belgen op dezelfde manier reageren; er moet zeker een fundamenteel verschil te vinden zijn tussen de Vlamingen en de Franstaligen op dat vlak.
Maak je huiswerk eens opnieuw Jan.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 08:44   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Volgens mij moet je hier een fout gemaakt hebben. Het kan niet zijn dat alle Belgen op dezelfde manier reageren; er moet zeker een fundamenteel verschil te vinden zijn tussen de Vlamingen en de Franstaligen op dat vlak.
Maak je huiswerk eens opnieuw Jan.
U zegt?
Oud 27 juli 2008, 08:49   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De kern van het bericht gaat juist over dat zogezegde "onpersoonlijke" en "triviale" dat u toeschrijft aan "lintjeshuizen", terwijl u ervan uitgaat dat de huizen in België getuigen van "spitsvondigheid", "persoonlijkheid". Alleen is dat niet zo. De trivialiteit bij ons is juist vaak dat mensen gewoon lichte variaties laten bouwen van eenzelfde bouwstijl. Fermettes, pastoriewoningen of bungalow zijn klassiekers, terwijl de Spaanse stijl dan weer zo'n recent product is van kopieerdrang. De echt persoonlijke bouwstijl ontbreekt grotendeels. Er wordt in België eigenlijk weinig hedendaags gebouwd, en juist in Nederland vind je dat veel meer.

Citaat:
Heel wat van die door u bejubelde Belgische huizen zijn zo triviaal, onpersoonlijk en nietszeggend als maar kan zijn. Onlangs verwoorde iemand het heel mooi: "Vlaanderen lijdt aan de pastorie- en fermetteziekte". Mensen willen zogezegd een "persoonlijk", "uniek" huis. Alleen kopiëren heel velen elkaar: de duizenden pastorie- en fermettehuizen alsook mislukte kasteeltjes (met zware hardstenen deuromlijstingen) vinden we in heel Vlaanderen. Ook d�*t is middelmatigheid. Ook d�*t is kopieerdwang en geen uiting van uw zogezegde "individuele geest".
Oud 27 juli 2008, 09:07   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De kern van het bericht gaat juist over dat zogezegde "onpersoonlijke" en "triviale" dat u toeschrijft aan "lintjeshuizen", terwijl u ervan uitgaat dat de huizen in België getuigen van "spitsvondigheid", "persoonlijkheid". Alleen is dat niet zo. De trivialiteit bij ons is juist vaak dat mensen gewoon lichte variaties laten bouwen van eenzelfde bouwstijl. Fermettes, pastoriewoningen of bungalow zijn klassiekers, terwijl de Spaanse stijl dan weer zo'n recent product is van kopieerdrang. De echt persoonlijke bouwstijl ontbreekt grotendeels. Er wordt in België eigenlijk weinig hedendaags gebouwd, en juist in Nederland vind je dat veel meer.
U vindt dit misschien, maar u vergist zich. Elke Belg heeft een baksteen in zijn maag, zegt me wel eens. En vermits de Belg veelal een individualist is, uit zich dat ook in de bouw. En dat merkt men dan ook in het resultaat. Zelfs de Nederlanders hier op bezoek beamen dit. Zij zeggen vaak: zo'n huizenbouw zou bij ons niet mogelijk zijn. Die variaties kennen wij niet in Nederland. Dat zal wel, dat ze dat niet kennen. In originaliteit zijn de Nederlanders geen uitblinkers, dat weten we reeds lang. Men kan misschien niet altijd akkoord zijn met wat de mensen hier neerpoten, maar ze hebben tenminste nog altijd de vrijheid om dit te doen. En als u vindt dat in België de persoonlijke stijl niet uitblinkt, dan moet u in het vervolg wat beter uit uw ogen kijken.

Laatst gewijzigd door system : 27 juli 2008 om 09:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 09:12   #70
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke Belg heeft een baksteen in zijn maag, zegt me wel eens. En vermits de Belg veelal een individualist is, uit
Volgens Jan zal het overduidelijk zijn dat je de bal hier volledig verkeerd slaat en onzin uitbraakt.
Het kan niet dat zowel Vlamingen als Franstaligen (Belgen dus) een baksteen in de maag hebben en individualist zijn.
Er moet zeker een verschil te vinden zijn
Oud 27 juli 2008, 09:18   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vindt dit misschien, maar u vergist zich. Elke Belg heeft een baksteen in zijn maag, zegt me wel eens. En vermits de Belg veelal een individualist is, uit zich dat ook in de bouw. En dat merkt men dan ook in het resultaat. Zelfs de Nederlanders hier op bezoek beamen dit. Zij zeggen vaak: zo'n huizenbouw zou bij ons niet mogelijk zijn. Die varaties kennen wij niet in Nederland. Dat zal wel, dat ze dat niet kennen. In originaliteit zijn de Nederlanders geen uitblinkers, dat weten we reeds lang. Men kan misschien niet altijd akkoord zijn met wat de mensen hier neerpoten, maar ze hebben nog altijd de vrijheid om dit te doen. En als u vindt dat in België de persoonlijke stijl niet uitblinkt, dan moet u in het vervolg wat beter uit uw ogen kijken.
Neen, ik vergis me geenszins. 't Individualisme waarover u spreekt, uit zich in Vlaanderen niet in een individualistische, unieke en dus ook vernieuwende stijl. Wel in een eindeloos kopieerdrang waar een voortdurende mantra van zelfde bouwstijlen wordt nagestreefd. Kijk maar eens goed: overal fermettes, bungalows, pastoriewoningen en Spaanse stijl.

Inderdaad, in Nederland kent men dat zogezegde individualisme niet. Gelukkig! De afzichtelijkheid van onze lichtbebouwing en de mikmak van de meeste onstijlen (onlangs nog gemerkt bij het rijden van Deinze naar Aalter, waar langs die steenweg de meest tegenstrijdige en afzichtelijke bouwsels staan) vindt men, godzijdank, niet in Nederland. Ook niet in Duitsland, een land dat ik op veel vlakken als een goede middenweg beschouw.
Oud 27 juli 2008, 09:19   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens Jan zal het overduidelijk zijn dat je de bal hier volledig verkeerd slaat en onzin uitbraakt.
Het kan niet dat zowel Vlamingen als Franstaligen (Belgen dus) een baksteen in de maag hebben en individualist zijn.
Al eerder gevraagd, maar niet door u beantwoord. Waarom zou die vorm van belgitude niet bestaan (al eerder heb ik in meerdere berichten het over deze belgitude gehad trouwens)?
Oud 27 juli 2008, 09:21   #73
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al eerder gevraagd, maar niet door u beantwoord. Waarom zou die vorm van belgitude niet bestaan (al eerder heb ik in meerdere berichten het over deze belgitude gehad trouwens)?
Je moet jezelf geen blaasjes wijsmaken; tussen de Vlamingen en de Franstaligen gaapt een onoverbrugbare kloof.
Oud 27 juli 2008, 09:23   #74
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik vergis me geenszins. 't Individualisme waarover u spreekt, uit zich in Vlaanderen niet in een individualistische, unieke en dus ook vernieuwende stijl. Wel in een eindeloos kopieerdrang waar een voortdurende mantra van zelfde bouwstijlen wordt nagestreefd. Kijk maar eens goed: overal fermettes, bungalows, pastoriewoningen en Spaanse stijl.

Inderdaad, in Nederland kent men dat zogezegde individualisme niet. Gelukkig! De afzichtelijkheid van onze lichtbebouwing en de mikmak van de meeste onstijlen (onlangs nog gemerkt bij het rijden van Deinze naar Aalter, waar langs die steenweg de meest tegenstrijdige en afzichtelijke bouwsels staan) vindt men, godzijdank, niet in Nederland. Ook niet in Duitsland, een land dat ik op veel vlakken als een goede middenweg beschouw.
Dat u dit dan wel opgemerkt hebt bij het rijden van Deinze naar Aalter, bewijst dat er wel degelijk sprake is van individualisme in de huizenbouw. U noemt dat mikmak of onsmakelijk. Goed, dat is uw recht, en dit is soms zo, maar iedereen heeft de vrijheid om zijn huis te bouwen zoals het hem bevalt. Overigens: beauty lies in the eyes of the beholder.

Laatst gewijzigd door system : 27 juli 2008 om 09:25.
Oud 27 juli 2008, 09:26   #75
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Och, je moet dan wel bang zijn voor die Nederlanders. Slaap vannacht niet gerust, de Borg zal je komen halen.
Ik ben zelf Nederlander, Daimanta

Kwam jij niet uit Twente ? dan woon ik nog niet eens zo ver van je vandaan.
wel in zo'n identiteitsloos, robothokje-doorzonwoning.
zet ik een dakkapel, komt zo'n ambtenaar met de centimeter langs. Was mijn dakkapel niet precies zoals de dakkapel van de buurman.
Toen moest ik maar met de bouw stoppen.

Toen ik zei dat ie dan wat beter naar de door hem verleende vergunning moest kijken, droop ie weer af.

ceterum censeo Belgicam delendam esse
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 09:30   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat u dit dan wel opgemerkt hebt bij het rijden van Deinze naar Aalter, bewijst dat er wel degelijk sprake is van individualisme in de huizenbouw. U noemt dat mikmak of onsmakelijk. Goed, dat is uw recht, en dit is soms zo, maar iedereen heeft de vrijheid om zijn huis te bouwen zoals het hem bevalt. Overigens: beauty lies in the eyes of the beholder.
Merkwaardige redenering: het valt op, dus is het individualisme... Neen, het valt op omdat het wansmakelijk is en daarenboven juist geen individualisme uitmaakt maar slechts de uiting is van een weinig individualistische kopieerdrang.

En trouwens, in Vlaanderen bestaat die absolute vrijheid niet meer. De tijden zijn aan het veranderen: niet alleen kan je niet zomaar bouwen waar je wil, maar ook neemt men in toenemende mate ook andere elementen mee in goed- of afkeuring van een bouwontwerp.
Oud 27 juli 2008, 09:43   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Merkwaardige redenering: het valt op, dus is het individualisme... Neen, het valt op omdat het wansmakelijk is en daarenboven juist geen individualisme uitmaakt maar slechts de uiting is van een weinig individualistische kopieerdrang.

En trouwens, in Vlaanderen bestaat die absolute vrijheid niet meer. De tijden zijn aan het veranderen: niet alleen kan je niet zomaar bouwen waar je wil, maar ook neemt men in toenemende mate ook andere elementen mee in goed- of afkeuring van een bouwontwerp.
Individualisme valt altijd op. Het is het grauwe, eentonige, het alledaagse dat niet meer opvalt.

Dat die absolute vrijheid in Vlaanderen niet meer helemaal bestaat is juist. Stedenbouw is strenger geworden. Alles moet stilletjesaan eenvormig worden in Vlaanderen en in Europa. Daar let het leger van vlijtige ambtenaren waakzaam op en daar verkneukelen de bureauhelden zich in. Alles neerhalen naar de grauwe algemene middelmaat, alles nivelleren naar de smaak van de 'doorsnee-burger', daar zijn ze sterk in. En zij zijn maar de exponent van een zich steeds meer moeiende overheid, die maar bijster weinig blijk geeft van originaliteit,maar van een platte en op de duur troosteloze eenvormigheid.

Laatst gewijzigd door system : 27 juli 2008 om 09:48.
Oud 27 juli 2008, 09:44   #78
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad: bij de Vlamingen zijn in de tuin geen hangmatten te zien.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 09:46   #79
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet jezelf geen blaasjes wijsmaken; tussen de Vlamingen en de Franstaligen gaapt een onoverbrugbare kloof.
Voor 1 keer ben ik het eens met jou. Daarom splitsen die handel want het gaat toch niet meer lukken.

En de vuilnisbelt Brussel mag je hebben.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 09:59   #80
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Neem eens een kijkje in Neerpelt waar rijke Nederlanders de één na de andere lelijk kasteeltje neerzetten. Soms vol met Amsterdamse kitsch.
Die lintbebouwing is idd zeer lelijk op het Vlaamse platteland, maar dat geldt ook voor de Nederlandse vinex eensheidsworst wijken.
Er moet toch een gulden middenweg zijn ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be