Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2008, 19:51   #61
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Enfin, psychologische hulpverlening terugbetaalbaar maken zou niet slecht zijn. Nu wordt enkel psychiatrische hulp terugbetaald, maar medicijnen lossen vaak het onderliggende probleem niet op ... En is er ook geen kwaliteitscontrole op psychotherapeuten. Iedereen mag zichzelf zo noemen.
Een bv jaarlijks of halfjaarlijks bezoek aan de psy zou verplicht moeten zijn in deze tijden, een beetje zoals het bezoek aan de tandarts.
Inderdaad. Ik heb het ook altijd al onlogisch gevonden dat psychotherapeutische hulp niet terug betaald wordt en psychiatrische hulp wel. Vooral omdat er eigenlijk een combinatie van beiden nodig is voor veel gevallen.

Maar aan de andere kant vind ik dan weer wel dat er een bijkomend probleem is. Depressies raken stilaan uit de taboesfeer. In principe zou dat een zegen moeten zijn , maar ik heb daar mijn bedenkingen bij. Ik bedoel hoe meet je depressiviteit? Je kan iemands koorts meten of kijken hoe ernstig de barst in een bot is , maar wat iemand van binnen voelt is een stuk moeilijker. Schriftelijke testen zijn afhankelijk van de oprechtheid van degene die ze invult en de gemoedstoestand van die dag. Het is dus een gegeven dat depressies en vooral de ernst ervan moeilijker vast te stellen zijn. Ik heb een arts in de familie en die beweert dat mensen zijn bureau binnen komen letterlijk vragend naar anti-depressiva terwijl volgens hem de meesten dat helemaal niet nodig hebben. Als men de grens niet meer kan trekken tussen suicidaliteit en iemand die zich een dagje down voelt , dan zitten we met een probleem. Als we psychiatrie normaliseren zoals dat het geval is met het bezoek aan de tandarts , creëeren we dan niet het gevoel dat de psychiatrie enkel in staat is om te helpen bij mensen met dagdagelijkse psychische problemen maar veel minder in staat is om te helpen met mensen die bvb op de rand van een psychose staan? Ik twijfel daar soms aan.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 20:44   #62
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Interessant allemaal. Dat van psychologen t.o. psychiaters valt nog te dingesen qua nut en competentie enz maar voor de rest vind ik dit zowieso een nuttige discussie, ook voor ons zelf als acteurs in deze maatschappij waarin zoveel mensen zichzelf doden omdat ze ongelukkig zijn.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 23:35   #63
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Kan U ook eens een posting met argumenten bijdragen of kan U alleen schreeuwerige slogans posten waar de leestekens altijd verkeerd staan?

De grondlegger van de sociologie, de Fransman Emile Durkheim, was de eerste die zelfmoord wetenschappelijk ging onderzoeken. Hij stelde daarbij vast dat de minste aantal zelfmoorden zich voordeden in de kleine dorpjes waar er een hechte, Katholieke gemeenschap was. Als ik me nog goed herinner was het laagste cijfer dat hij tegenkwam, ongeveer zo goed als nul dacht ik, dat van zelfmoorden in joodse gezinnen met veel kinderen. De meeste zelfmoorden kwamen dan ook voor in de grote steden waar de mensen, totaal vervreemd van zichzelf, hun gemeenschap en van God, opeengepakt zaten.
Naar mijn weten maakte durkheim een onderscheid waarom mensen zelfmoord pleegden. Daaruit bleek dat er verschillende redenen zijn waarom zelfmoord wordt gepleegd. Eén daarvan is inderdaad een reden die u aanhaalt omwille van de onthechting uit een gemeenschap. Andere zelfmoorden gebeuren juist maar al te vaak juist uit opoffering voor een gemeenschap: vb. de kamikazes. Durkheim stelde dus niet dat het in die kleine gemeenschappen geen zelfmoorden voortkwamen maar andere. Zelfmoorden door druk van de gemeenschap, of juist omdat men de gemeescnhap wou ontvluchten...
Oud 1 augustus 2008, 00:02   #64
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Ben ooit eens gestopt voor een minderjarig meisje dat aan de treinsporen "met gedachten aan het spelen" was...

Haar verhaal kwam erop neer dat Ma & Pa het te druk hadden met hun zaak en dat zij & haar puberproblemen genegeerd werden...

Hoezo geen verband?
DAt MA en PA moeten werken en er geen tijd is voor Puberproblemen, bestond vroeger ook al.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 04:17   #65
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Mijn schoonbroer is begrafenisondernemer. Ik zelf help daar al meer dan 20 jaar.

Mijn ervaring is: personen die alle geluk gehad hebben in het leven. Die nooit ziek geweest zijn. Geen handicap hebben. Waar alles van een leien dakje loopt. Als die eens en probleem hebben, dan stappen ze er uit.

Ik ben nog nooit iemand gaan op halen die zelfmoord gepleegd had, die bv. kanker of MS had.

Wat mij betreft zijn dat mensen die het leven rot verwend heeft. En als het even mis is stort hun wereld in elkaar. Ze hebben nooit voor iets leren vechten.

Daarom begrijpt de familie meestal niet hoe zoiets kon gebeuren.

Ik spreek mij niet uit over kinderen die dit proberen en waar het fataal afloopt. Dat kon een hulp kreet zijn.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 07:38   #66
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Mijn schoonbroer is begrafenisondernemer. Ik zelf help daar al meer dan 20 jaar.

Mijn ervaring is: personen die alle geluk gehad hebben in het leven. Die nooit ziek geweest zijn. Geen handicap hebben. Waar alles van een leien dakje loopt. Als die eens en probleem hebben, dan stappen ze er uit.

Ik ben nog nooit iemand gaan op halen die zelfmoord gepleegd had, die bv. kanker of MS had.

Wat mij betreft zijn dat mensen die het leven rot verwend heeft. En als het even mis is stort hun wereld in elkaar. Ze hebben nooit voor iets leren vechten.

Daarom begrijpt de familie meestal niet hoe zoiets kon gebeuren.

Ik spreek mij niet uit over kinderen die dit proberen en waar het fataal afloopt. Dat kon een hulp kreet zijn.
U wilt beweren dat in Vlaanderen 2x zoveel gelukkige mensen zijn dan in Nederland?

Het zou hout snijden als u kunt aangeven, wat verschillen zijn tussen beide landen, om dit percentageverschil te verklaren.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 11:08   #67
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
U wilt beweren dat in Vlaanderen 2x zoveel gelukkige mensen zijn dan in Nederland?

Het zou hout snijden als u kunt aangeven, wat verschillen zijn tussen beide landen, om dit percentageverschil te verklaren.
hij bedoelt dat er in België nog teveel op ouderwetse manier wordt opgevoed en dat deze religieuze vorm onze landgenoten niet wapent tegen omgang met de maatschappij.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 11:13   #68
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht

ja, in Vlaanderen wordt zoveel zelfmoord gepleegd omdat men zo gelukkig is, dat is de logica?
Oud 1 augustus 2008, 11:14   #69
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
hij bedoelt dat er in België nog teveel op ouderwetse manier wordt opgevoed en dat deze religieuze vorm onze landgenoten niet wapent tegen omgang met de maatschappij.
ik zie niet waar hij het over religie heeft?
Oud 1 augustus 2008, 20:49   #70
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht

U moet uw theorie een keer aan de ouders van David Van Gysel gaan vertellen. Ze gaan het graag horen dat hun zoon dood is omwille van het feit dat ie rotverwend en laf was. Ik vind niet dat u dient te oordelen over hoe gemakkelijk of moeilijk iemands leven is , want wat er zich in iemands geest afspeelt kunt u namelijk onmogelijk weten.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 20:58   #71
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Beste mensen,je zou voor minder in Vlaanderen
ff goed nadenken nu ....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be