Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2008, 19:10   #61
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

het FDF?

Misschien moet je dit "topic" eens doorlezen.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=110255

En na het lezen eens uitzoeken hoe dat nu echt in mekaar steekt.

Of.

Misschien moet je eens nadenken over het cijfer "49".
49% van de Walen is de aanhechting bij Frankrijk welgezind.

Volgens een peiling van Ipsos in opdracht van Le Soir en La Voix du Nord.

Ik denk dat we allemaal wel weten dat een peiling in opdracht van Le soir niet ernstig moet genomen worden. En toch ! Het spreekt voor zich dat zelfs het opruiende Le Soir er zorg voor gedragen heeft dat het cijfer niet boven 50% is geraakt.

Een cijfer boven de 50% zou de Waals/Brusselse façade gebroken hebben.

Of.

Misschien is het voldoende om naar de verschillen binnen de Waalse partijen te kijken. Neem de MR.

Voormalig MR-voorzitter en ex-minister-president van Brussel Daniel Ducarme richtte in januari 2006 de denkgroep 'Energies réformatrices' op en presenteerde in het kader daarvan een "organiek wetsvoorstel" voor de oprichting van een 'Frans België'. Dat 'Belgique française' zou bestaan uit het Waals gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de gemeenten van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde en alle Vlaamse gemeenten waarvan een meerderheid van de bevolking zich bij referendum uitspreekt voor aansluiting bij de nieuwe entiteit.

Huidig MR-voorzitter Didier Reynders liet vlak na de verkiezingen al klaar en duidelijk verstaan dat een eventuele staatshervorming niet voor de regionale verkiezingen van 2009 kan worden uitgevoerd. Zijn partij zit in de Franse gemeenschap en het Waalse en Brusselse gewest in de oppositie en de MR-voorzitter wil niet dat de PS door een staatshervorming nog meer macht krijgt.

Reynders & Onkelinx hebben mekaar de laatste jaren regelmatig voor schut gezet. Het zelfvertrouwen van Reynders om in een "staatshervorming avontuur" te stappen, zal pas blijken, of tanen, na de verkiezingen van 2009. Dan pas weten we of de overwinning op de PS gewoon een toevalstreffer was, of niet.

De Waalse politiek is een kleurrijk kluwen van intriges, persoonlijke ambities en ook mensen die het goed menen. Het waanbeeld dat zij als één man achter het Brusselse FDF staan komt voort uit onwetendheid.

Het is niet anders aan Vlaamse kant. Al hebben NVa, (en dus ook CD&v), Lijst Dedecker, Groen en Het Vlaams Blok een vergelijkbaar standpunt aangaande de staatshervorming, niemand dwaalt weg in de illusie dat ze daarom aan één en het zelfde touw trekken.
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 19:26   #62
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
het FDF?
De Waalse politiek is een kleurrijk kluwen van intriges, persoonlijke ambities en ook mensen die het goed menen. Het waanbeeld dat zij als één man achter het Brusselse FDF staan komt voort uit onwetendheid.
Jaja, ik ben ontzettend onwetend. Dus nu graag een voorbeeld van een communautair standpunt van het FDF waarvoor ze geen steun van de andere partijen ondervinden, aub.

Als je er geen kan bedenken, dan zou dat betekenen (cfr je eigen post) dat alle franstalige partijen, ondanks hun interne strubbelingen op regionaal niveau, op communautair vlak de rol van het VB opnemen. Dat zou wel een streep door de rekening van je Vlamingverketterende betoog zijn natuurlijk.

Vergeet niet ons ondertussen allemaal nog een paar keer 'blind' en 'dom' te noemen, he.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 20:12   #63
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

De vraag is 'dom' en 'blind'. Een antwoord op je laatste vraag. Het is daarom maar consequent dat ik je eerste vraag niet beantwoord. Maar niet zonder te verwijzen naar een redelijke analyse die jouw vraag als alleenstaand en niet ter zake inderdaad ondergeschikt maakt aan het realistische grotere geheel.

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...adicalen.dhtml

Citaat:
Iedereen die de moeite doet om een beetje te graven, zal bovendien merken dat Vlaamse en Franstalige standpunten ten gronde minder homogeen zijn dan ze lijken. Zo hebben heus niet alle Franstalige partijen evenveel problemen met de overheveling van sommige socio-economische bevoegdheden. Een staatshervorming is doorgaans ideologisch niet neutraal. Als het Vlaams Gewest bijvoorbeeld kortingen kan toekennen op de vennootschapsbelasting, dan zet dat druk op het Waals Gewest om te volgen. Waarom zou een Waalse liberaal tegen een liberale staatshervorming zijn?

Zo zijn er ook heus wel Franstalige politici die de absurditeit inzien van corridors. En die electoraal te winnen hebben bij een splitsing van B-H-V. In juni vorig jaar haalde Olivier Maingain in die kieskring het grootste aantal voorkeurstemmen. Hij liet zijn collegae-lijsttreksters Onkelinx en Milquet ver achter zich. Terwijl de voorbije decennia de historisch sterke positie van de Franstalige liberalen in B. afkalfde ten voordele van de PS, laat de MR de PS ver achter zich in H-V. Niet iedereen heeft dus evenveel voordeel bij het behoud van B-H-V. Maar mede dankzij Vlaamse politici werd B-H-V zo'n symbool dat niemand nog kon onderdoen voor het radicaalste standpunt.

En het Franstalige 'front' is dan nog homogener dan het Vlaamse. Lees er maar eens de standpunten van CD&V-N-VA, Open Vld en Groen! op na. Maar het radicaalste standpunt wordt het algemene standpunt. Althans naar de buitenwereld. En ook steeds meer rond de onderhandelingstafel. De gematigden zijn de wieltjeszuigers van de radicalen. Want niemand wil de perceptie van verrader van de Vlaamse of Franstalige zaak aan zijn been krijgen. Zeker niet in een klimaat van communautaire polarisatie. Waarmee men tegelijk aan dat klimaat bijdraagt.

Net zoals vele media, die dat homogene beeld van Vlamingen en Franstaligen nog versterken en naar de hele bevolking uitbreiden, tot het gebruik van terminologie uit de sfeer van etnische oorlogsvoering toe. Taalgebruik is nooit neutraal. Je mag dan nog zeggen dat je bepaalde radicaal-francofonen niet sympathiek vindt, als je tegelijkertijd alle Vlamingen vergelijkt met de Serviërs van gisteren en de Albanese Kosovaren van vandaag, ondersteun je impliciet wel hun interpretatie van de situatie. De berichtgeving van Le Soir mag niet herleid worden tot bepaalde groteske edito's en stukjes. Maar als men niet oppast, gaan die stukjes wel de hele beeldvorming over de krant bepalen. Net zoals bij Le Soir excessen in de rand soms het hele beeld van Vlaanderen bepalen. Een koekje van eigen deeg noemt men dat.

Met beschuldigingen van negationisme aan het adres van Bart De Wever bereikt men bovendien enkel dat redelijke Vlamingen zich genoodzaakt zien om de verdediging van de N-VA-voorzitter op zich te nemen, ook al zijn ze het niet met zijn standpunten eens. Ik vermoed dat dit niet is wat Le Soir wil bereiken. Maar zo ontstaat natuurlijk vanzelf het beeld van een homogeen-radicaal Vlaanderen dat dan in een volgend edito weer bevestigd kan worden.

Of in andere woorden: Niet enkel de Walen radicaliseren onder Vlaamse druk. De Vlamingen doen daar vrolijk aan mee.

Hmm, wel, vrolijk ?

Is dat echt nodig ? Al die ongegronde haat voor alles wat vreemd, lees "Frans talig" is ?

Eens te meer kan ik klaar en duidelijk aantonen dat onverschilligheid, gedragen door het niet berichten over Waalse zaken in Vlaamse media, zorgt voor onnodige xenofobie van Belgische Vlamingen t.ov. Belgische Walen.

Dat dit evenzeer het geval is voor Vlaamse Brusselaars (het FDF) en Belgische Walen t.o.v Belgische Vlamingen doet niks af aan de vaststelling.

FDF Vlaams ? Ja natuurlijk. Brussel is Vlaams territorium, tot nader order.
Oud 5 augustus 2008, 20:20   #64
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Brussel is Vlaams territorium, tot nader order.
Hm, dat klinkt interessant.

Kunt u uw standpunt(en) wat vollediger uiteenzetten?

Dank bij voorbaat.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 20:47   #65
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
De vraag is 'dom' en 'blind'. Een antwoord op je laatste vraag. Het is daarom maar consequent dat ik je eerste vraag niet beantwoord. Maar niet zonder te verwijzen naar een redelijke analyse die jouw vraag als alleenstaand en niet ter zake inderdaad ondergeschikt maakt aan het realistische grotere geheel.
Ik vraag je expliciet om er wel op te antwoorden. Dit is al de tweede keer dat je een paginalang antwoord post dat volledig naast de kwestie palavert. Dat lukt misschien in de middelbare school, maar hier niet.

Het kleinste kind op dit forum weet dat er interne verschillen tussen de franstalige partijen zijn. Het kleinste kind weet ook dat, wanneer het komt tot onderhandelingen tussen de gemeenschappen, Reynders en di Rupo eerst met elkaar overleggen en dan pas met de 'tegenstand'. Ze hebben nog nooit anders dan in één blok opgetreden, en dat met standpunten die stuk voor stuk radicaler zijn op communautair vlak dan het ergste wat het VB te bieden heeft.

Het stukje uit De Morgen is trouwens prima facie nonsens. Alsof Groen ineens het separatisme van het VB gaat overnemen, omdat dat nu eenmaal lekker radicaal is. Alsof ineens de CDnV de solidariteit wil opblazen op aandringen van het VB, omdat dat stoerder staat. Het behoud van de solidariteit stond nota bene in hun verkiezingsprogramma! Idem de NVA, trouwens.

Dus, voor de zoveelste keer, noem me één standpunt van de radicale, racistische, xenofobe, anti-Vlaamse haatpartij FDF dat niet gedragen wordt door de rest van de Franstaligen, zoals ik er net twee van het VB heb gegeven en nog met een paar dozijn kan doorgaan.

Jij hebt gepost dat het FDF marginaal en geisoleerd is, in plaats van volstrekt mainstream in de Franstalige politiek. Bewijs het.
Oud 5 augustus 2008, 21:04   #66
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
En hoe zit het met de subtiele streken van sommige Nederlandstalige politici? Heb je die door?

.
U maakt mij nieuwsgierig. Laat eens horen.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 23:27   #67
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Jij hebt gepost dat het FDF marginaal en geisoleerd is, in plaats van volstrekt mainstream in de Franstalige politiek. Bewijs het.
Het FDF is gewoon marginaal én geïsoleerd in Wallonië. Als kartel partner van de MR is het niet meer dan dat. Althans in Wallonië. Het kartel heeft lang zelfs op springen gestaan.

Er is geen spoor van het FDF terug te vinden in heel Wallonië.

Ook niet in de federale regering. Niet in de Kamer. Niet in de Senaat.

Waarom denk je dat het FDF provoceert vanuit Brussel ? Er is geen enkel beleidsorgaan dat er toe doet in de crisis van vandaag waarin zij zetelen als politieke macht. Met de verkiezingen van 2009 nabij, voelen zij zich verplicht om electoraal munt te slaan in eigen kieskring. En dat is toevallig B-H-V.
Het FDF staat vanop de zijlijn te schreeuwen. Niet vanuit Wallonië. Het FDF moet ook niet onderhandelen, ze kunnen dus radicaliseren zo ver als ze dat maar willen. En daarin komen ze overeen met het Vlaams Blok bij ons.

Of de andere partijen dezelfde standpunten in nemen als het FDF is daarom de vraag van "het ei en de kip". Het FDF is te klein om naar gerefereerd te worden. Vraag mij of het FDF het zelfde standpunt heeft als de PS inzake B-H-V. En ik antwoord: Ongeveer, het ligt kort bij mekaar.

De Waalse partijen die aan de onderhandelingstafel zitten willen B-H-V wel splitsen als Brussel wordt uitgebreid met de faciliteiten gemeenten. Het FDF wil verder gaan en een referendum in de rand gemeenten organiseren met de vraag of ze bij Brussel willen. De PS (die niet in de regering zetelt) heeft fijntjes laten weten dat ze achter het FDF standpunt staan.(niet het referendum) Ook de PS is nu reeds bezig aan de verkiezingen voor 2009. Het botert niet echt tussen MR en FDF. En de PS zal maar wat graag FDF over nemen omwille van de enorme hoeveelheid stemmen dat ze meebrengen vanuit B-H-V. Tegelijk heeft het innemen van dit standpunt voor de PS geen gevolgen, vermits ze er niet over moeten onderhandelen. (ga je het "te links" nu kunnen plaatsen ?)

Faciliteiten gemeenten toevoegen aan Brussel is het zelfde als ze overhevelen naar Vlaams grondgebied. Brussel is Vlaamse grond. In principe zou dat dus niet uitmaken.

En zou ik vertrouwen hebben in onze Vlaamse politici, dan zou ik zeggen. Waarom niet. Laat ze maar overhevelen. Maar sinds wijlen de CVP faciliteiten heeft gebracht in deze gemeenten, heb ik absoluut geen vertrouwen in onze politici. Aan het tempo dat ze Brussel vergeten en verguizen. 't Zou wel eens anders kunnen lopen.

Daarom. Geen splitsing. Geen staatshervorming. Terug naar de oude Kieswet. Nieuwe verkiezingen. En laat ons hopen dat die een beetje sereen verlopen.

Dus weer vraag ik U. Bekijk dit zakelijk. Benader het zakelijk, klaar, open en zeker zonder Xenofobie. Wees niet blind. Dank u.

Ik heb zeker de waarheid niet in pacht. Wat ik zeg is maar een opinie. Niet meer, niet minder.

Maar je kan echt niet ontkennen dat 95% van de Vlamingen niet weet wat er gebeurd in Wallonië. Dus vraag ik jou, waarop is al deze *walen haat* gebaseerd ?

Of.

Bewijs mij dat het FDF enige rol van betekenis speelt in Wallonië.

Thx man.
Oud 6 augustus 2008, 00:00   #68
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het FDF is gewoon marginaal én geïsoleerd in Wallonië. Als kartel partner van de MR is het niet meer dan dat. Althans in Wallonië. Het kartel heeft lang zelfs op springen gestaan.

Er is geen spoor van het FDF terug te vinden in heel Wallonië.

Ook niet in de federale regering. Niet in de Kamer. Niet in de Senaat.

Waarom denk je dat het FDF provoceert vanuit Brussel ? Er is geen enkel beleidsorgaan dat er toe doet in de crisis van vandaag waarin zij zetelen als politieke macht. Met de verkiezingen van 2009 nabij, voelen zij zich verplicht om electoraal munt te slaan in eigen kieskring. En dat is toevallig B-H-V.
Het FDF staat vanop de zijlijn te schreeuwen. Niet vanuit Wallonië. Het FDF moet ook niet onderhandelen, ze kunnen dus radicaliseren zo ver als ze dat maar willen. En daarin komen ze overeen met het Vlaams Blok bij ons.

Of de andere partijen dezelfde standpunten in nemen als het FDF is daarom de vraag van "het ei en de kip". Het FDF is te klein om naar gerefereerd te worden. Vraag mij of het FDF het zelfde standpunt heeft als de PS inzake B-H-V. En ik antwoord: Ongeveer, het ligt kort bij mekaar.

De Waalse partijen die aan de onderhandelingstafel zitten willen B-H-V wel splitsen als Brussel wordt uitgebreid met de faciliteiten gemeenten. Het FDF wil verder gaan en een referendum in de rand gemeenten organiseren met de vraag of ze bij Brussel willen. De PS (die niet in de regering zetelt) heeft fijntjes laten weten dat ze achter het FDF standpunt staan.(niet het referendum) Ook de PS is nu reeds bezig aan de verkiezingen voor 2009. Het botert niet echt tussen MR en FDF. En de PS zal maar wat graag FDF over nemen omwille van de enorme hoeveelheid stemmen dat ze meebrengen vanuit B-H-V. Tegelijk heeft het innemen van dit standpunt voor de PS geen gevolgen, vermits ze er niet over moeten onderhandelen. (ga je het "te links" nu kunnen plaatsen ?)

Faciliteiten gemeenten toevoegen aan Brussel is het zelfde als ze overhevelen naar Vlaams grondgebied. Brussel is Vlaamse grond. In principe zou dat dus niet uitmaken.

En zou ik vertrouwen hebben in onze Vlaamse politici, dan zou ik zeggen. Waarom niet. Laat ze maar overhevelen. Maar sinds wijlen de CVP faciliteiten heeft gebracht in deze gemeenten, heb ik absoluut geen vertrouwen in onze politici. Aan het tempo dat ze Brussel vergeten en verguizen. 't Zou wel eens anders kunnen lopen.

Daarom. Geen splitsing. Geen staatshervorming. Terug naar de oude Kieswet. Nieuwe verkiezingen. En laat ons hopen dat die een beetje sereen verlopen.

Dus weer vraag ik U. Bekijk dit zakelijk. Benader het zakelijk, klaar, open en zeker zonder Xenofobie. Wees niet blind. Dank u.

Ik heb zeker de waarheid niet in pacht. Wat ik zeg is maar een opinie. Niet meer, niet minder.

Maar je kan echt niet ontkennen dat 95% van de Vlamingen niet weet wat er gebeurd in Wallonië. Dus vraag ik jou, waarop is al deze *walen haat* gebaseerd ?

Of.

Thx man.
Daar gaat het niet over. Toen de Vlaamse "eisen" in Le Soir verschenen gingen alle Waalse/Franstalige eisen over BRUSSEL. Bestaan er wel Waalse Partijen, of is Wallonië een appendix van Brussel ??? Ik vraag mij soms af of de Walen niet Blind zijn ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....

Laatst gewijzigd door Alvader : 6 augustus 2008 om 00:01.
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 08:26   #69
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het FDF is gewoon marginaal én geïsoleerd in Wallonië. Er is geen spoor van het FDF terug te vinden in heel Wallonië.

Het FDF staat vanop de zijlijn te schreeuwen. Niet vanuit Wallonië.
Waarom maak je het nu ineens over Wallonië? Wij onderhandelen niet met Wallonië, wij onderhandelen met de Franstaligen, en daar is het al Brussel wat de klok slaat. 0% van de eisen van de Franstaligen gingen over Wallonie, 100% gaat over Brussel en Franse invloed in Vlaanderen.

Als er iemand aan de zijlijn staat is het Wallonië zelf, niet het FDF.

Citaat:
Nee hoor, da's historisch helder als een bergriviertje. Ga maar na, het FDF is opgericht als een reactie op de Brusselse taalwetten (ze vonden gelijke behandeling voor Vlamingen in Brussel onaanvaardbaar), nadat Vlamingen en Franstaligen van de grote partijen hierover een akkoord hadden bereikt. Inmiddels zijn hun ideeën volledig overgenomen door de andere Franstalige partijen, en hebben ze ook het beleid in Brussel 50 jaar lang bepaald. Een akkoord zoals in 1963 zou nu niet meer mogelijk zijn, en is het onmogelijk om nog een verschil te vinden in de communautaire standpunten van om het even welke Franstalige partij.

Citaat:
De Waalse partijen die aan de onderhandelingstafel zitten willen B-H-V wel splitsen als Brussel wordt uitgebreid met de faciliteiten gemeenten. Het FDF wil verder gaan en een referendum in de rand gemeenten organiseren met de vraag of ze bij Brussel willen. De PS (die niet in de regering zetelt) heeft fijntjes laten weten dat ze achter het FDF standpunt staan.(niet het referendum)
Wat? Het referendum is een officiele eis van alle Franstalige onderhandelaars in het Octopusoverleg, geen standpunt van het FDF. De PS zit zowel in de Waalse als in de Brusselse als in de federale regering... Bovendien heeft de PS B-H-V als geopolitieke claim op het Vlaamse hinterland gelanceerd, en een 'pedagogische nota' verspreid waarin men niet alleen heel Halle-Vilvoorde opeist maar ook daarbuiten gemeentes wil meenemen naar hun Wallobrux. Ik geef toe moeilijkheden te hebben met te begrijpen waar je naartoe wil met deze paragraaf, maar als het de bedoeling is om de PS als gematigd communautair af te schilderen zou ik opnieuw de kranten induiken, of na te gaan hoe Vlaams-vriendelijk de politiek in Brussel is geweest sinds de PS daar aan de macht is. Maak je geen illusies, hoor.

Citaat:
Er, behalve volgens de grondwet, maar goed, je zal wel je argumenten hebben.

Citaat:
Daarom. Geen splitsing. Geen staatshervorming.
Sorry, het status quo is geen leefbare optie voor Vlaanderen, en de niet-splitsing wakkert enkel de haat aan.

Citaat:
Terug naar de oude Kieswet.
Terugkeer naar de oude kieswet is geen mogelijkheid, omdat deze ook de grondwettelijke indeling in gewesten overschrijdt. Zie behandeling door Prof. Matthias Storme.

Citaat:
Ik ben zeker niet van mening dat 95% van de Vlamingen de Walen haten, zelfs niet bijna. Er is desinteresse, ja, en meer dan een beetje verzuring ten opzichte van het arrogante gedrag van sommige Brusselaars.

Citaat:
Ik hoop dat ik dat gedaan heb, ook al is jouw focus op Wallonie arbitrair. Alle partijen die opkomen in Wallonie zijn communautair volledig gelijklopend met het FDF. Het FDF heeft enkel een communautair programma, en dat volledige programma is nu het enige alternatief voor kiezers in Wallonië. Dat is een rol van formaat, en allesbehalve marginaal.

Dat is spijtig voor Wallonie, want hun legitieme en dringende noden worden nu totaal genegeerd op federaal niveau.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 6 augustus 2008 om 08:28.
Oud 6 augustus 2008, 09:00   #70
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De Vlaamse paranoia gaan heel ver. Zo is de wooncode een gevolg van de Vlaamse angst dat Walen de Vlaamse werkloosheids statistieken zal vervalsen. Want franssprekenden hebben weinig kans op werk in Vlaanderen.

De meeste Vlamingen weten totaal niks van wat er gebeurd op Waals territorium. Van niks weten leid tot vooroordelen. En vooroordelen leiden to Xenofobie. Al heb je niet de moed om de zaak van twee kanten te bekijken. of misschien is het onvermogen. Of misschien tonen onze media enkel wat we willen zien.
Wat een agressief taalgebruik! Gaat het wel goed met u? Of werkt u soms voor Le Soir of de RTBF?

Volgens mij dient de Vlaamse wooncode (die volgens mij nog zeer braaf is) er vooral toe om mensen die in Vlaanderen komen wonen er toe aan te zetten om Nederlands te leren, wat alleen maar normaal is.

De meeste Nederlandstaligen die in Franstalig België gaan wonen leren gewoon Frans en zo hoort het ook. Ik ken in het Luikse, waar ik werk, een tiental jonge mensen uit Nederlandse ouders die in Wallonië geboren en getogen zijn. De meesten van hen spreken nog goed Nederlands, maar zonder uitzondering beschouwen ze Frans als hun moedertaal. Maar als kenner "van wat er in Wallonië gebeurt" bent u natuurlijk goed van dat soort zaken op de hoogte.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 6 augustus 2008 om 09:15.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 09:29   #71
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Als je een bericht overneemt, kun je best eerst kijken naar de kwaliteit ervan. De poster geeft in zijn bericht zelf aan dat hij bepaalde zaken die hij vermeldt niet kan bewijzen, of ze niet gezien heeft...
Ik kan inderdaad niet bewijzen dat er vanuit de Franstalige bourgeosie een complot bestaat om het Nederlands in Brussel en Vlaams-Brabant te marginaliseren, maar er zijn wel onnoemelijk veel aanwijzingen voor. Misschien moeten we hier maar eens een nieuw subforum over opstarten.

Dat van die bankcontactterminals in Brussel in zes talen, waaronder Arabisch, maar niet in het Nederlands, heb ik niet zelf gezien, ik heb het van meerdere familieleden (meerdere=drie verschillende takken) die enkele jaren in Brussel gewoond en gewerkt hebben. Er stond er onder andere eentje aan de Hallepoort, maar inderdaad ik heb het niet met mijn eigen ogen gezien.

Op de andere voorbeelden die ik aangeef, reageert u in desbetreffend subforum door te zeggen dat u niet wilt reageren. Geen spoor van tegenargumenten of tegenvoorbeelden.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 6 augustus 2008 om 09:33.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 09:38   #72
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Belgium functions – or malfunctions – on the same basis as the EU. There is no Belgian language, no Belgian culture, precious little Belgian history. If Belgium cannot work as a multi-national state, what hope is there for the EU?
But there is a Flemish language (erkend door Van Dale: Belgisch-Nederlands), a Flemish culture and a very rich Flemish history.
I rest my case.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 09:40   #73
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
FDF Vlaams ? Ja natuurlijk. Brussel is Vlaams territorium, tot nader order.
Dan zijn het Vlaams Belang en de NV-A Belgische partijen en hoeven ze niet langer scheef bekeken te worden door de Belgicisten. Vlaanderen is Belgisch territorium, tot nader order.
(Maar hopelijk niet lang meer)

Laatst gewijzigd door kizzy : 6 augustus 2008 om 09:41.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 09:56   #74
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ik kan inderdaad niet bewijzen dat er vanuit de Franstalige bourgeosie een complot bestaat om het Nederlands in Brussel en Vlaams-Brabant te marginaliseren, maar er zijn wel onnoemelijk veel aanwijzingen voor. Misschien moeten we hier maar eens een nieuw subforum over opstarten.
Mag ik de aanzet geven?
Citaat:
FDF wil Franstalige lijsten in hele rand rond Brussel!
Het aantal Franstaligen in de Vlaamse gemeenten moet opgedreven worden

Publicatie: 13 mei 2005

BRUSSEL - FDF-voorzitter Olivier Maingain heeft opgeroepen om Franstalige lijsten op te stellen in de gemeenten zonder faciliteiten in de rand rond Brussel. Hij denkt in het bijzonder aan Meise, Merchtem, Asse en Halle.

"We moeten nadenken over een strategie om het aantal Franstaligen die in gemeenten zonder faciliteiten wonen, te verhogen'', aldus Maingain bij zijn oproep tot de andere Franstalige partijen.

De FDF-voorzitter waarschuwde dat het fout zou zijn van de Franstaligen om een te duidelijke tevredenheid tentoon te spreiden over de beslissing om het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde in de koelkast te stoppen.

"Ik geloof niet dat het dossier onaangeroerd zal blijven tot in 2007'', aldus Maingain, die voorspelde dat de Vlaamse eisen in het zicht van de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 zullen terugkeren.

De Standaard - 12/5/2005
Oud 6 augustus 2008, 10:27   #75
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Beste Laatste_Belg,

zou u zo goed willen zijn te vertellen wat u verwacht van nieuwe verkiezingen zonder dat BHV gesplitst is, zonder dat er een staatshervorming in de stellingen staat (of al doorgevoerd is) en met een terugkeer naar de oude Kieswet (gesteld dat die verkiezingen nog kùnnen worden georganiseerd)?

Heel concreet, als het kan: hoeveel % van de stemmen gaat naar wie (bij benadering is al heel goed), en w�*t zal dat aan 'de situatie' veranderen/hoe zullen de zaken evolueren?

En nu iets heel anders, maar het sluit wel perfect aan bij het onderwerp van deze draad:

Ik geef les Nederlands aan Franstalige, in meerderheid 'allochtone' jongeren hier in Brussel. Ik weet ondertussen uit ondervinding en véél beter dan me lief is wat 'onwetendheid', 'angst', 'arrogantie', 'culturele xenofobie', 'haat', ... betékenen.

Alleen is in dit geval de negatieve emotie vooral (maar niet uitsluitend) tegen de 'sale flamin' gericht, en tegen zijn 'langue de chien'.

Ik zou het bijzonder waarderen mocht u mij willen helpen bij het zoeken naar verklaringen voor dit fenomeen.

Met andere woorden: waar halen die kinderen (volwassen zijn ze in elk geval nog niet) hun bizarre vooroordelen en regelrechte waanvoorstellingen vandaan?

Is d�*t dan wat kan/mag/moet worden verwacht van iemand van wie verondersteld wordt dat hij/zij zich in 'Bruxelles/Belgique' zal integreren? Is het misschien de Brussels-francofone 'Leitkultur' die door de 'nouvelle génération' wordt uitgedragen?

PS: het gaat niet over typisch 'puber'-gedrag, hé! Het gaat ook over snotapen van 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... en het stopt zéker niet bij de leeftijd van 21, 22, 23, ...

Ik dank u bij voorbaat voor een antwoord,

djimi

Oud 6 augustus 2008, 10:36   #76
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Mag ik de aanzet geven?
http://fdf.be/

van hieruit kan het hele 'web' worden ontrafeld.

Onderschat nooit een tegenstander!

Oud 6 augustus 2008, 10:36   #77
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar je kan echt niet ontkennen dat 95% van de Vlamingen niet weet wat er gebeurd in Wallonië.
Het is juist omgekeerd. Diegenen die wél kijken naar wat er in Wallonië gebeurt en hoe de politiek daar draait, stellen vast dat de roze bril die men ons in de Vlaamse pers voorhoudt als zou men ginds nu echt wel op de goede weg zijn, niet klopt. Bovendien stellen ze ook vast dat ginds taalgebonden materie die in Vlaanderen door sommigen als onverdraagzaam en extremistisch afgeschilderd worden, ginds in Wallonië gewoon DE NORM is. Het zijn dus juist diegenen die zich wél in Wallonië interesseren, die zich Vlaamsgezinder gaan opstellen.

PS. Aan eventuele reacties waarin het woord 'Walenhaat' of een afgeleide ervan voorkomt besteed ik geen verdere aandacht.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 6 augustus 2008 om 10:40.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 11:55   #78
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

[quote=Felix (be);3611402]Wat een agressief taalgebruik! Gaat het wel goed met u? Of werkt u soms voor Le Soir of de RTBF?
QUOTE]

Ik veronderstel dat je niet alles gelezen hebt ?

Citaat:
Of laat ons het hebben over de veelbesproken wooncode. Persoonlijk denk ik dat het een mooi initiatief is. Er wordt enkel maar een intentie verklaring gevraagd, en in ruil krijgt de nieuwe Vlaming gratis een cursus Nederlands. Totaal niks op aan te merken.
Oud 6 augustus 2008, 13:29   #79
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben zeker niet van mening dat 95% van de Vlamingen de Walen haten, zelfs niet bijna. Er is desinteresse, ja, en meer dan een beetje verzuring ten opzichte van het arrogante gedrag van sommige Brusselaars.
Kijk nu. Nu wel daar gaat het mj dus om in dit topic. Er is vanalles bijgesleurd. En ik heb me laten verleiden tot veel afleidingen. Waar ik toch de eerste ben om toe te geven dat het allemaal in mekaar haakt, krioelt en stoeit.

Doordat jij het FDF en de Waalse politiek gelijk schakeld, is er een addertje onder het gras toch. Want gelijkschakelen betekend dat je de "verzuring" (zoals jij het noemt) uitbreidt van "sommige brusselaars" naar "alle walen". En desgevallig, afgaande op heel wat reacties, naar alle "frans sprekenden".

Onnodig toch. In mijn ogen. En dat is het enige punt waar we wezenlijk verschillen. (behoudens dat je duidelijk beter schrijft dan ik)

Dat de Franstalige Belgen een blok vormen t.o.v. de Nederlandstalige Belgen is voor mij geen onderwerp van discussie. Dat is een feit. Dat interpreteren als de Walen staan als één blok achter het FDF is voor mij een ongewenste interpretatie.

Overigens. Ook Vlaamse politici staan voor één keer als één blok tegenover de Waalse politici. En dat komt omdat de B-H-V splitsing is opgenomen in het Vlaamse regerings akkoord. afgesloten tussen CD&V, VLD, SP.A, Spirit en N-VA. Bijgevolg vind je het ook terug in de verkiezings standpunten van genoemde partijen.

Nu dat is het Vlaamse regeer akkoord. Er is ook nog het eisen pakketje dat Chris Peeters op tafel legt, in naam van de Vlaamse Regering aangaande de staatshervorming. En dat is een beetje een omschrijving waar de Vlaamse regering zich gekneld voelt in het tot stand brengen van het regeer akkoord.

Hier na te lezen : http://www.politiek.net/hermes/23103

Een duidelijk omlijnt front aan Vlaamse kant. Is het verwonderlijk dat ook de Waalse kant zich in één front opstelt?

Trouwens, het overleg rond dit alles was reeds bezig voor de verkiezingen.

En het is Yves die dit overleg uit zijn serene context gehaald heeft en in de ring van Hanen en Leeuwen gegooid heeft. Het CD&v probeerd de ambities die het heeft in de Vlaamse regering op federaal niveau te verwezelijken. Steunend op het regeer akkoord en de intentie verklaringen. De CD&V verkiest de parlementaire weg boven het reeds bestaande serene overleg.

Welke motieven zouden ze daar voor hebben ?

Ik vraag mij trouwens af of de onderhandelingen momenteel echt gaan over de nobele intenties als geformuleerd door de Vlaamse regering. We kennen de standpunten van dezen niet betrokken in deze regering. Zij schreeuwen overal brand, en hebben het grootste aandeel in de commotie.

Den Yves heeft de standpunten van de CD&v niet op de openbare tafel gelegd. Bang voor lekken ? Waarop Le Soir maar het lijstje samenstelde. Oh wel, Le Soir.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de CD&v eisen meer confederalistisch zijn dan me lief is. Confederalistisch is 't zelfde als Separtistisch. In mijn ogen althans.

Maar goed. Terug naar waar ik starte.

De Vlaamse Partijen kunnen niet inbinden omdat dan de Vlaamse Regering ter discussie staat. Wat voor mij persoonlijk een ongewenste belangen vermenging is. Maar goed.
Zij kunnen ook niet inbinden omdat dit zou leiden tot triomf en feestvieren bij het FDF. En daar kan ik wel inkomen.

En doordat ik daar kan inkomen heb ik zelf geen oplossing. Elke toegeving naar het FDF is gewoon ongepast, vandaag.

Dat de Waalse politiek daarbij in de koude staat. Vermits ze het zelfde eisenpakket hebben is daarbij ook een feit. Toch leggen ze totaal andere accenten als het FDF. Dikwijls oprechte accenten vanuit de nood om in hun rechten beschermd en erkend te worden. Het zijn mensen zoals jij en ik. Niet meer niet minder. En ze zijn net zoals wij bewust van hun plichten. Daarnaast zijn ze ook zeer bezorgt dat Brussel geografish totaal komt los te liggen van Wallonie. Een bezorgdheid waar ik wel voeling voor heb.

Arme Walen dan ? Nee zo ver wil ik nu ook weer niet gaan. Maar ze gelijk leggen met het FDF is dan weer te ver naar de andere kant.

Dus concreet. Toegeven kan niet. De impasse is compleet. Zijn wij bereid om een oplossing uit te dokteren waarbij Brussel geografish niet geïsoleerd word van Brussel (bijvoorbeeld) ? Nee dat zijn we niet. Want het zal uitgelegd worden al een FDF overwinning.

Welke oplossingen blijven er over ? Geen !

Dus is het niet meer dan beleefd om het volk te vragen wat te doen. En dat zijn verkiezingen. Deze zijn ongrondwettelijk ? Dan maak ze wettelijk. 't Interesseerd me eigenlijk niet hoe. Terugkeren naar de oude kieswet is een valable mogelijkheid toch.

Zullen verkiezingen iets uithalen ? Ik weet het niet. Ik kijk niet in de toekomst.

Heb je een andere manier om uit de impasse te geraken ? Behalve het eeuwige starre: De Walen moeten buigen of barsten ?

België opsplitsen ? Alsof we daarmee uit de problemen zijn.
Ten eerste lees ik nergens in enig Vlaams standpunt dat Vlaanderen de staatsinkomsten wil regionaliseren en daar ook de kosten van wil dragen.
Ten tweede ik heb het NVa geen oplossingen zien aanbieden voor de verdeling van Belgish federaal bezit. En vooral niet voor wat de Staat niet bezit, namelijk haar schulden.
Ten derde vind ik het zeer ongepast om dat maar eenzijdig te doen.

Als er iets gebeurd, dan zal dat in overleg moeten gebeuren. Door partners aanvaard door alle partners.
Oud 6 augustus 2008, 14:40   #80
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Antwoord eens op djimi zijn vraag. Ik heb in Brussel in de Quick ook al eens nen hamburger naar mijn kop gesmeten gekregen, omdat ik in het Nederlands bestelde. Om nog maar te zwijgen over Franstaligen die boertig weigeren om Nederlands te verstaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be