![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En dat is zowat overal de tendens. Als je naar een middelgrote stad gaat, kom je tegenwoordig ten eerste overal dezelfde winkels tegen, en ten tweede loop je dan nog het risico dat de producten er uiteindelijk allemaal van dezelfde leverancier zijn .... Wat Darksoul betreft gaat ook waar ik woon op: oudere mensen die zich geen auto kunnen permitteren of niet kunnen rijden, zijn genoodzaakt om met hun fiets kilometers verderop water te gaan halen... in het dichtsbijzijnde Aldi-filiaal. Omdat er gewoonweg geen buurtwinkels meer zijn op een hier en daar verdwaalde superette (allemaal van dezlefde keten) die duidelijk niet het risico heeft genomen om een deftige voorraad in te doen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Bij ons in O.vlaanderen hebben we in alle huizen een kraan met water ![]() Uiteraard water uit de kraan, dat is niet te drinken volgens sommigen. Ze maken er wel soep en zo mee.
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() We leven echt wel in een hel...
Bijna nergens winkels en praktisch geen keuze... ![]() Zouden er nog landen zijn waar het slechter leven is dan hier? ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens mij is shoppen bij een supermarkt trouwens ook tijds- en ecologisch vriendelijker dan shoppen bij buurtwinkels voor de meeste mensen. Stel eens het verschil in tijd en vervoer (vervuiling) voor tussen iemand die z'n vlees inkoopt bij de lokale slager, z'n brood bij de lokale bakker, z'n groenten bij de lokale groentenboer, z'n drank bij de plaatselijke drankencentrale, etc. en iemand die al die producten met een enkele rit in zijn of haar supermarkt-karretje kan stoppen. Ook denk ik dat dankzij het schaalvoordeel dat een supermarkt biedt er verhoudingsgewijs heel wat minder producten moeten worden weggesmeten omdat ze vervallen zijn. Tevens zal het vervoeren van producten naar supermarkten een pak milieuvriendelijker en efficiënter verlopen dan diezelfde hoeveelheid producten te vervoeren naar een veelvoud van buurtwinkels wat voor meer gereden kilometers en een langere (meer winkels, dus locaties te doen voor dezelfde hoeveelheid product) laden en lossen-tijd zal zorgen. Ook bieden sommige supermarkten de optie aan om hun producten aan huis te laten leveren tegen een kleine vergoeding. Dat is volgens mij toch ideaal voor mensen die maar moeilijk te been zijn. Een bijkomend voordeel daarbij is dat men dan thuis rustig de tijd kan nemen om producten te kiezen zodat impulsaankopen ook minder snel zullen voorkomen.
Laatst gewijzigd door netslet : 15 augustus 2008 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
|
![]() Citaat:
Maar het hangt wel van de situatie af. Als je speciaal naar het centrum moet een vijftal kilometer verder om naar een grootwarenhuis te kunnen gaan, kan je er niet zomaar even dagelijks naartoe dus heb je een ruime diepvriezer nodig en een auto om alles te vervoeren. Ik heb trouwens enkele kleine buurtwinkeltjes gekend die zowat alles aanboden, behalve broodproducten. In het centrum van het dorpje of gehucht, onder de kerktoren, lag deze buurtwinkel dan zowat langs de bakker, daarnaast de slager, en meestal ook nog ergens een snoepwinkeltje en stamcafé. ![]() Grote winkels moeten idd heel wat minder vervallen goederen weggooien, maar toch zijn ook daar de hoeveelheden opzienbarend. Ik heb nooit begrepen waarom ze niet naar daklozen gaan. Maar het één werkt het ander natuurlijk in de hand. Als ze minder klanten krijgen, moeten ze sowieso meer weggooien... Citaat:
![]() ![]() Bij mij is het niet zozeer dat ik terug wil naar de tijd van vroeger ofzo, maar ik vind het wel verontrustend dat alles meer en meer wordt opgeslokt door het grootkapitaal waardoor een beginnende zelfstandige alle overlevingskansen al op voorhand ontnomen worden. Ik ken trouwens heel wat zaken die opnieuw een buurtwinkel hebben proberen te openen, of zelfs een grote supermarkt die niet luisterde naar de naam 'delhaize', 'gb' of colruyt ... langer dan een half jaar zijn ze niet open geweest. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 15 augustus 2008 om 21:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De boekjes kostten gewoon één frank meer in de Makro dan via zijn leverancier maar voordeel was dat het op die manier niet was aangegeven als "inkomsten". Als men dit gegeven ook nog eens in ogenschouw neemt kan men eigenlijk zeggen dat de Makro verkocht aan een prijs dat minder was dan zijn inkoopprijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
klein boekwinkeltje = kleine hoeveelheden = hogere inkoopprijs Simpel als wat... Ik ken zelfs een frituur die de vleeswaren die hij er vindt, in de Aldi gaat halen wegens véél goedkoper dan bij zijn leverancier + niet aangegeven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je gaat me niet horen beweren dat er niks in het zwart doorverkocht wordt. één en ander heeft ook dikwijls te maken met de leveranciers overeenkomsten tussen bv een café en zijn brouwer. Wie afhuurt van een brouwer, is verplicht daar zijn drank in te kopen. En dat kan al eens duurder uitvallen dan in een grootwarenhuis. Cafébazen en akkoorden...zelden een goede combinatie. Zo heb je natuurlijk ook frituristen en andere die onderaanneming doen en de dans een beetje ontwijken ...door wat zwart te verkopen. Een zelfstandige en onafhankelijke zal zich daar minder mee bezig houden.
![]() |
![]() |
#74 |
Partijlid
|
![]() Het is natuurlijk ALTIJD beter om vrij van brouwer of andere leverancier te werken, maar dit is niet altijd een optie... en als de brouwer dan nog een minimumafname in het contract gezet heeft, is zwartverkoop van andere goederen de enige optie voor sommigen om het hoofd boven water te houden en/of de boete te betalen bij het niet halen van de minimumafname...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() las ik niet enkele weken geleden dat buurtwinkeltjes terug aan een opmars bezig zijn? Dat mensen genoeg hebben van die anonieme reuzen?
Een goe 30 jaar terug wandelde iedereen met eigen, milieuvriendelijke boodschappentas van bakker naar beenhouwer enz. Toen kwamen supermarkten, en met behulp van politiek en media werdt iedereen verplicht over te schakelen op plastiek zakken, dat zou veel makkelijker zijn en nu mogen we, milieuvriendelijke zakken kopen in dezelfde supermarkten.
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men zou beter veel meer kleinhandel hebben opnieuw.
Wat men vaak vergeet in de politiek die ook wat met economie bezig is (of zou moeten zijn) is dat de grootwarenhuizen door hun omvang zelf groothandelaars zijn geworden in hun afname van de "groothandel fabrikanten". Zo een beetje te vergelijken dat de één fabriek zijn goederen aan de andere fabriek verkoopt die hetzelfde aan het doen is. Om den duur kan de hoofdleverancier niet anders meer dan zijn producten veel te duur te verkopen, of hij gaat zelf naar pierenland met zijn fabriekske.
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ah, daarmee.
![]() Ik heb er hier nochtans eentje om de hoek, een waarlijk prachtig winkeltje met lege schappen en vanalles 1 of 2 in voorraad en als je iets anders nodig hebt kun je het bestellen. ![]()