![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En eens je spreek over een gezin met 2kinderen ben je helemaal de klos, omdat je dan als gezin nergens korting op krijgt, zelfs een gezin met 6kinderen reist goedkoper met de trein dan een gezin met 2 kinderen. Natuurlijk, als je met meerdere personen de zelfde verplaatsingen doet, komt de auto ook altijd goedkoper uit. Ben je alleen en kinderloos in het gezin, dan is een auto een duur luxe product. Zeker voor bejaarden die gratis met de lijn rijden. |
|
|
|
|
|
|
#62 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het openbaar vervoer is wel goedkoper als je een abonnementsvorm gebruikt en daamee lange afstanden aflegt. Ik heb deze zomer een keer de trein van Hasselt naar Oostende genomen, wat me 4,6 kostte. Als ik dat met de auto wil doen ben ik een veelvoud daarvan kwijt.
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik reageerde op je post, op de prijzen die je aanhaalde voor het openbaar vervoer, waar ik niet mee akkoord ging. Het is toch belangrijk, als je vergelijkt, om met de juiste prijzen te werken. Natuurlijk is de trein aangewezen, om rap van (groot)stad naar (groot)stad te reizen. En de busverbindingen zijn beter in dichtbevolkte gebieden. Dat weet je al, op het moment dat je ergens gaat wonen. Het is soms aangewezen om openbaar vervoer te combineren met privé vervoer. |
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Minister
|
ik krijg inderdaad korting van de staat
maar zelfs indien ik de volle pot betaal (ik heb het ooit uitgerekend hoor) betaal ik nog aanzienlijk minder dan iemand met een auto zou doen over hetzelfde traject. Enfin... ik zuig dit niet uit mijn duim; ik heb alles netjes opgezocht indertijd. Een gemiddeld iemand zal volgens mij NOOIT met het openbaar vervoer evenveel uitgeven als hij zou doen met de auto... Indien we het hier hebben over niet-gemiddelde situaties (ik weet niet WELKE situaties ze juist hebben bestudeerd in dat artikel) dan kan het misschien wel -> tel gewoon alles op met je auto: niet enkel je benzine, maar de (wegen)taksen, de verzekering, de aankoop van je auto zelf, het onderhoud,... het gaat me echter niet zozeer om het geld alleen... ik ben blij dat er door mijn 'actie' een auto minder op de weg is... Ik wordt zot als ik al die autootjes zie waar telkens 1 persoon in zit... met 'gemiddeld' bedoel ik dus - een redelijke afstand afleggen (dus niet voor een paar kilometertjes he) - gebruik maken van een abonement, liefst voor een langere periode - indien het om een gezin gaat; 2 kinderen (dat was het gemiddelde dacht ik), met bijhorende korting voor die kinderen @ Jantje: dat wachten ben ik al gewoon hoor... Terwijl ik daar zit, verzet ik al wat werk... minder te doen de dag erop
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." Laatst gewijzigd door lollysticky : 21 augustus 2008 om 21:41. |
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Neem je af en toe de trein, dan is een gewoon biljet een heel dure zaak. Ik heb het nog eventjes nagekeken voor dat treinritje dat we in gedachten hadden, nl. Waregem-Rixensart. Met een weekendbiljet kost ons dat voor twee volwassenen 13,60 x 2 = 27,20 euro. Onze kinderen kunnen, volgens het boekje, nog gratis mee. Althans, dan moeten we ze de hele treinrit op de schoot houden... Met twee kinderen gaat dat nog, maar wat met de derde? Op je hoofd nemen of zo? Zodra ze toch eventjes naast mama of papa zitten, horen we een biljet aan te kopen. 6,80 euro per kind. Ik geef toe dat een Railpass bijvoorbeeld voordelig kan uitvallen, als het om grote ritten gaat. Indertijd nam ik ook steeds de trein wanneer ik alleen naar Antwerpen moest. Dat rendeert. Niet evenwel wanneer je met een uitbreidend gezin de trein opmoet. Komt daar dan nog eens bij dat het een ongelooflijke verhuis wanneer je een kinderwagen, kinderdraagtas, materiaal voor de kinderen... moet meesleuren. Waregem-Rixensart betekent immers tweemaal overstappen. |
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
Staatssecretaris
|
Publieke subsidies aan spoorwegen in eurocent per passagierskilometer
België 32 Frankrijk 24 Denemarken 23 Finland 15 Nederland 15 Verenigd Koninkrijk 4 Bron: Achieving sustainable reductions in public spending through breakthrough performance improvements, 2005, p. 19 Publieke subsidies aan lokaal transport (Euro per capita) België 131 Denemarken 104 Nederland 61 Frankrijk 47 Verenigd Koninkrijk 38 Finland 0 Bron: Achieving sustainable reductions in public spending through breakthrough performance improvements, 2005, p. 19 http://www.febiac.be/documents_febia...itief%20nl.pdf
|
|
|
#70 |
|
Staatssecretaris
|
De volledige studie Geldstromen en Verkeersstromen in het
Privaat- en Openbaar Vervoer is hier: http://www.febiac.be/documents_febia...itief%20nl.pdf
|
|
|
#71 |
|
Staatssecretaris
|
Citaat (Cijfers voor 2005):
"1. Dotatie aan de MIVB door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 514.243.000 euro 2. Dotatie aan de V.V.M. door de Vlaamse overheid: 751.279.000 euro 3. Federale dotaties aan de spoorwegen: 2.756.247.000 euro Zonder de cijfers van de Waalse" TEC" te kennen is de jaarlijkse kostprijs van het Federale-, Vlaamse- en Brusselse openbaar vervoer meer dan 4 miljard euro. Bovendien moeten we ook nog eens wijzen op de schuldenlast van deze bedrijven. Niet alleen de cijfers van de Waalse vervoermaatschappij zijn niet beschikbaar, ook zijn er van deze maatschappij geen statistieken bekend wat betreft voertuigkilometers en passagierskilometers. Van andere vervoermaatschappijen (bv. De Lijn) is er een gebrek aan transparantie in de cijfers. Enkel via parlementaire vragen worden enkele cijfers vrijgegeven over bv. aantal 65+ reizigers". Dat betekent per gezin en per jaar bv ongeveer 1.000 euro die als 'dotatie' (gezin=>fiscus=>dotatie a. spoorwegen)betaald wordt aan 'het spoor'. Dat geld moet men mee verrekenen indien men wil beoordelen hoe duur of goedkoop een treinticket werkelijk is; men betaalt namelijk een zeer groot deel van die tickets, voor uzelf en anderen, via de belastingen; voor de auto is dit niet het geval, integendeel dit vervoermiddel lijkt als fiscale melkkoe te worden gebruikt.
|
|
|
#72 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
dat de auto gezien hij meer overlast veroorzaakt als melkkoe wordt gebruikt voor het openbaar vervoer is een zeer goede zaak - en dergelijk beleid zou zelfs nog veel verder doorgetrokken mogen worden - ttz die 1000 euro die elk gezin volgens jos nu betaald - gezinnen zonder auto zouden hiervan moeten worden vrijgesteld - gezinnen met auto mag gerust 2000 euro per jaar worden uitgemolken - met twee autos 6000 ; enzo verder exponentieel naar omhoog
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 22 augustus 2008 om 07:22. |
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar ondertussen remember "er is niets zo duur als gratis vervoer". |
|
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#78 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
|
Is weer zo'n reden om controles te houden en voor een politiestaat (of de sfeer ervan althans) op te dringen...
|
|
|
|
|
|
#80 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|