Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Kan u leven zonder zondebok?
Nee, ik ben fundamenteel islamofoob / homofoob / xenofoob / of een ander soort hater 7 21,88%
Ik doe mijn best want ik weet dat het ridicuul is, maar het is moeilijk om zonder zondebok te leven 2 6,25%
Ja ik kan dat, ik heb geen nood aan zondebokken om de wereld te verklaren 23 71,88%
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2008, 08:40   #61
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Er is geen enkele gelijkenis tussen de goelag en de vernietigingskampen van de nazis.

Enkele vergelijkingspunten tonen dat zeer snel aan.

1. de finaliteit van de instelling

-goelag: het heropvoeden van mensen; alle mensen zijn gelijk, er wordt hen enkel gevraagd een bepaalde ideologie te volgen, ze worden niet heropgevoed omwille van hun raciale of seksuele geaardheid; ze kunnen altijd veinzen dat ze het begrepen hebben, waarna ze worden vrijgelaten.

-vernietigingskamp: de finaliteit ervan is het vermoorden van mensen omwille van hun raciale of seksuele aard, iets dat ze niet kunnen veranderen en waarvoor ze niet hebben gekozen. Een Jood in een vernietigingskamp kan niet veinzen dat hij geen Jood is, want heel het concentratiekamp is gericht op het vernietigen van mensen omwille van hun onveranderlijke zijn, hun essentie

2. functioneren van de instelling

-goelag: mensen werden hard behandeld, zoals dat in de meeste opvoedingsinstellingen van die tijd het geval was (zie bijvoorbeeld kostscholen); maar mensen werden wel in leven gehouden, gevoed en gekleed zo goed als de staatsmiddelen dat mogelijk maakten. De te heropvoeden mensen werden ook aan het werk gesteld en genoten zeer veel vrijheden (zie het grote aantal romans en toneelstukken dat in de goelags werd geschreven). De levensomstandigheden in de goelag waren vergelijkbaar met alle andere gevangenissen van die tijd, en zeker niet slecht wanneer men de sociaal-economische toestand van de Sovjet-Unie in die tijd in rekening brengt.

-vernietigingskamp: de hele organisatie, - van de inrichting van de ruimte en de tijd tot de voedselrantsoenen - was gericht op het vermoorden van mensen op de meest efficiënte manier.

3. berechting van subjecten

-goelag: verreweg de meeste mensen die een tijdje in de goelag hebben doorgebracht, belandden daar na een gerechtelijk proces; de grote meerderheid van deze mensen zat daar als politieke gevangenen

-vernietigingskamp: alle mensen die daar terechtkwamen, kwamen daar terecht zonder enige vorm van proces; ze werden daar vermoord louter omwille van hun essentie, niet omwille van wat ze dachten; het aantal politieke gevangenen was marginaal, vergeleken met het aantal vermoordde Joden, Sinti, gehandicapten en homoseksuelen.

4. aantal slachtoffers

-goelag: het mag niet verbazen dat het aantal mensen dat de goelag overleefde zeer groot is; van de 18 miljoen mensen die tussen 1929 en 1953 een tijdje in zo'n heropvoedingsinstelling doorbrachten, overleefde naar schatting 95%.

-vernietigingskamp: het aantal overlevenden van de vernietigingskampen is naar men vermoedt kleiner dan 5%.

Het verschil is dus totaal. Zwart-witter kan bijna niet.
Niet alleen is wat u hier over de goelag vertelt volkomen onjuist. U blijft bewust concentratiekampen en vernietingskampen met elkaar verwarren. De goelag was even onmenselijk en moordend als de nazi-concentratiekampen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 09:06   #62
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele gelijkenis tussen de goelag en de vernietigingskampen van de nazis.

Enkele vergelijkingspunten tonen dat zeer snel aan.

1. de finaliteit van de instelling

-goelag: het heropvoeden van mensen; alle mensen zijn gelijk, er wordt hen enkel gevraagd een bepaalde ideologie te volgen, ze worden niet heropgevoed omwille van hun raciale of seksuele geaardheid; ze kunnen altijd veinzen dat ze het begrepen hebben, waarna ze worden vrijgelaten.

-vernietigingskamp: de finaliteit ervan is het vermoorden van mensen omwille van hun raciale of seksuele aard, iets dat ze niet kunnen veranderen en waarvoor ze niet hebben gekozen. Een Jood in een vernietigingskamp kan niet veinzen dat hij geen Jood is, want heel het concentratiekamp is gericht op het vernietigen van mensen omwille van hun onveranderlijke zijn, hun essentie

2. functioneren van de instelling

-goelag: mensen werden hard behandeld, zoals dat in de meeste opvoedingsinstellingen van die tijd het geval was (zie bijvoorbeeld kostscholen); maar mensen werden wel in leven gehouden, gevoed en gekleed zo goed als de staatsmiddelen dat mogelijk maakten. De te heropvoeden mensen werden ook aan het werk gesteld en genoten zeer veel vrijheden (zie het grote aantal romans en toneelstukken dat in de goelags werd geschreven). De levensomstandigheden in de goelag waren vergelijkbaar met alle andere gevangenissen van die tijd, en zeker niet slecht wanneer men de sociaal-economische toestand van de Sovjet-Unie in die tijd in rekening brengt.

-vernietigingskamp: de hele organisatie, - van de inrichting van de ruimte en de tijd tot de voedselrantsoenen - was gericht op het vermoorden van mensen op de meest efficiënte manier.

3. berechting van subjecten

-goelag: verreweg de meeste mensen die een tijdje in de goelag hebben doorgebracht, belandden daar na een gerechtelijk proces; de grote meerderheid van deze mensen zat daar als politieke gevangenen

-vernietigingskamp: alle mensen die daar terechtkwamen, kwamen daar terecht zonder enige vorm van proces; ze werden daar vermoord louter omwille van hun essentie, niet omwille van wat ze dachten; het aantal politieke gevangenen was marginaal, vergeleken met het aantal vermoordde Joden, Sinti, gehandicapten en homoseksuelen.

4. aantal slachtoffers

-goelag: het mag niet verbazen dat het aantal mensen dat de goelag overleefde zeer groot is; van de 18 miljoen mensen die tussen 1929 en 1953 een tijdje in zo'n heropvoedingsinstelling doorbrachten, overleefde naar schatting 95%.

-vernietigingskamp: het aantal overlevenden van de vernietigingskampen is naar men vermoedt kleiner dan 5%.

Het verschil is dus totaal. Zwart-witter kan bijna niet.
Ik sluit me aan bij Jozef, maar als u toch eens vijf minuutjes teveel heeft, moet u Solzjenitsyn maar eens lezen. Het hoeft niet eens die turf van een 'Goelag Archipel' te zijn: 'A Day in the Life of Ivan Denisovich' is al meer dan genoeg. (Of 'Cancer Ward', maar dat gaat eerder over de bannelingen en ex-Goelagklanten). Een dun boek, maar het raakt je als een mokerslag, even hard als, laat ik eens iemand noemen, Primo Levi. Als u er één ding moet uit onhouden, dan is het wel dat de Goelag niet het rationele instrument is dat u - en de Sovjets voor u - ervan willen maken.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 09:41   #63
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn heelwat marginalen die niet kunnen leven zonder zondebokken. Heelder partijen en ideologieën zijn ook gebouwd op dat principe. De zondebok is het element dat de wereld verklaart. Zondebokken helpen om een schuldige te vinden voor problemen.

Het zoeken en vinden van een zondebok is wellicht een primitieve restant van ons oeroude brein. Het schept groepsbanden en concentreert man en middelen rond één welbepaalde vijand.

Maar de mens heeft intussen ook ontdekt dat hij de Rede kan aanwenden om de wereld te verklaren en te beheren. In dit rationele universum is geen plaats voor zondebokken.

De vraag is eenvoudig: kan u leven zonder zondebok? Bent u redelijk? Kan u het laten om elke dag ofwel op allochtonen, of homos of islamieten te schieten? Of blijft u toch goeddeels een irrationele mens?
Vraag is aan uw vriend Stalin wat hij van zondebokken vond.
Oud 26 augustus 2008, 10:32   #64
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Vraag is aan uw vriend Stalin wat hij van zondebokken vond.

U bedoelt Koelakken, Joodse dokters, Trotskyisten, enz.?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 11:22   #65
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U bedoelt Koelakken, Joodse dokters, Trotskyisten, enz.?
Witrussen, inwoners van Praag...
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 11:32   #66
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Witrussen, inwoners van Praag...
Officieren, Poolse officieren...

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 11:43   #67
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn heelwat marginalen die niet kunnen leven zonder zondebokken.
Ik heb van tijd tot tijd het grootkapitaal nodig om mijn frustraties op uit te werken.
Oud 26 augustus 2008, 12:09   #68
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Ik sluit me aan bij Jozef, maar als u toch eens vijf minuutjes teveel heeft, moet u Solzjenitsyn maar eens lezen. Het hoeft niet eens die turf van een 'Goelag Archipel' te zijn: 'A Day in the Life of Ivan Denisovich' is al meer dan genoeg. (Of 'Cancer Ward', maar dat gaat eerder over de bannelingen en ex-Goelagklanten). Een dun boek, maar het raakt je als een mokerslag, even hard als, laat ik eens iemand noemen, Primo Levi. Als u er één ding moet uit onhouden, dan is het wel dat de Goelag niet het rationele instrument is dat u - en de Sovjets voor u - ervan willen maken.
Primo Levi acht ik geloofwaardig, Solzjenitsyn al minder.

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 augustus 2008 om 12:14.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 12:43   #69
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Primo Levi acht ik geloofwaardig, Solzjenitsyn al minder.
Solzjenitsyn is een nazi zeker want die ging in tegen uw held Stalin.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 12:46   #70
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Officieren, Poolse officieren...
Niet alleen Poolse maar ook duitse officieren en zelfs gewone onderofficieren en soldaten
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be