![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Levensverwachting en kindersterfte
Aan het einde van de 20ste eeuw was de gemiddelde leeftijd bij het overlijden van een man ca.75 jaar en van een vrouw ca. 80 jaar. Rond het midden van de 17de eeuw was dit slechts 25 jaar. Met 45 jaar was je toen oud! Dit had te maken met de hoge kindersterfte, ondervoeding, gebrekkige geneeskunst, epidemieën enz. Tegen het einde van de 18de eeuw bedroeg het gemiddelde 30 jaar en rond 1850 zo'n 35 jaar. Rond 1900 was de gemiddelde levensverwachting opgelopen tot zo'n 45 jaar. In het eerste levensjaar liepen pasgeborenen het grootste risico om te overlijden. Dit is tot ver in de 19de eeuw zo gebleven. De industriële revolutie zorgde zelfs nog voor een verslechtering van de overlevingskansen van babies. Rond 1850 stierf tussen de 15 en 25% van de pasgeboren kinderen in hun eerste levensjaar. Het overlijdensrisico was ook voor peuters zeer hoog. Van elke 100 kinderen overleed nog eens 5 tot 10% voordat ze vijf jaar oud waren. Kinderen van losse en ongeschoolde arbeiders liepen een hoger risico om te sterven dan kinderen uit de hogere sociale lagen (gegoede burgerij, boeren en beambten). De kindersterfte varieerde per provincie. In hoger gelegen gebieden (waaronder Brabant) lag de kindersterfte lager dan in bijvoorbeeld Zuid en Noord Holland. Dit had te maken met verzilting en vervuiling van het oppervlakte- en grondwater in die gebieden. Er was weinig goed drinkwater voorhanden waardoor flessen en spenen schoongemaakt moesten worden met besmet water en kinderen vaker last kregen van maag- en darmstoornissen. Bovendien waren deze gebieden dichter bevolkt waardoor infectieziekten zich sneller konden verspreiden. Vanaf ca. 1900 zijn het vooral het noordoostelijk deel van Noord Brabant en Limburg die een hoge kindersterfte kennen. ---------- Beetje logisch dat men vroeger wat sneller volwassen moest worden dus. Rond 1900 was de gemiddelde leeftijd nog maar 45 jaar. Anno 2000 (en een beetje) ((dus amper 100 jaar verder)), hangen ze op hun 30é soms nog rond op school en zijn ze nog op zoek achter zichzelf. Geluk van god, is de levensverwachting omhoog gegaan, of ze waren dood voor ze hun diploma kregen.
![]() |
#62 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Op jouw leeftijd gaat dat geen probleem zijn. Al aan gedacht wat je op jouw oude dag gaat doen? Eenzaamheid? Voor wie of wat doe je dan al deze moeite? Studeren, carriere, vermogen....? Stel dat je beslist om op latere leeftijd (+/- 35-40j) aan een "gezin" te beginnen, met of zonder kinderen? Met kinderen is een probleem, omdat je eenmaal voorbij de 50 geen jung van 15-20 jaar met al hun problemen rond je oren wilt. Zonder kinderen is ook al een probleem, wetende dat na je dood anderen van je zuurverdiende centen en eigendommen gaan profiteren... Jaja, de jeugd heeft het tegenwoordig nie gemakkelijk zunne... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alsof een gezinsleven de enige manier van verantwoordelijkheden nemen is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom is geen kinderen willen egoïstisch?
![]() |
![]() |
#66 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Partijlid
|
![]() @ Mambo,
De levensverwachting is inderdaad enorm toegenomen, maar de vruchtbaarheid van de vrouw is bij mijn weten nog altijd tot +/-45j. De spermakwaliteit bij de man gaat er zelfs op achteruit. De meisjes worden zelfs op jongere leeftijd vruchtbaar. Reeds vanaf 10j. Dit alles zal toch wel een reden hebben, niet? @ Tavek, Om dan achteraf vast te stellen dat je "huisje tuintje" planning niet waar gemaakt kan worden wegens "te oud"? @ Sfax, Het gezinsleven is DE verantwoordelijkheid van elk individu tegenover de maatschappij. Als elke ouder deed wat ie moest doen, waren er veel minder echtscheidingen. @ Lombas, Ik hoef je het systeem van de sociale zekerheid niet uit te leggen. Als we niet voor nakomelingen zorgen (cru gezegd hé) wie gaat dan later op je oude dag voor jou zorgen? @ Bhairav, Of we het nu willen of niet, de mens is ook een dier. Ne hele speciale, da wel, maar alle religies ten spijt, je kan de natuurwetten niet ontkennen. Wat wil ik daarmee zeggen? Brutaal gezegd, elk dier, dus ook de mens, MOET zich voortplanten, anders sterft het uit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() MOET niet.
Niks mis met uitsterven, minder miserie bvb... Maar serieus nu: Gij doet alsof het iets is dat aangeleerd moet worden en dat kinderen enkel en alleen dienen om uw principes en levensvisie op te projecteren. Is dat waar het leven om draait? Indien ja, dat de werkmieren zich daarmee bezig houden en dat anderen maar van het leven genieten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
welke GSM heb jij? wat voor pc heb jij? welke kleren heb jij aan? ben je zeker dat dit op geen enkel moment beïnvloed is geweest door een groep? zelf een tegenreactie, "anders willen doen dan de groep" is in feite groepsgedrag hé.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
Alsof de jeugd alleen in staat is te kiezen welke GSM ofzo... Het is een feit dat ze tegenwoordig niet op hun mond gevallen zijn en zich minder laten doen. En het gebrek aan respect voor autoriteit hoort daar nu eenmaal bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
toen ik 14-15 jaar was, verweten ze ons dat ook al, een veel te grote mond, geen respect voor autoriteit, enz enz. die evolutie is gewoon verder gezet. en op zich heb ik het liever zo, ik werk graag met pubers die zeggen wat er scheelt, liever dan mensen die alles opkroppen. en autoriteit dwing je af, dat komt niet van uit nature, gelukkig maar.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() Als dat allemaal zo relatief is, wilt dat dan zeggen dat mensen die daarover zagen eigenlijk te kortzichtig en te dom zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
pas op, ik heb hier niet gezegd dat die evolutie er niet is hé, want die is er wel degelijk. maar het heeft niets met generaties te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als volwassen zich nog steeds als jongeren gedragen, is dat onvolwassen gedrag.
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Een eigen mening hebben was vroeger iets heel anders dan nu. Vroeger spraken de mensen over het scholeke, kerkske, putteke (waarin ze begraven werden). Die hadden ook een kinderachtige mentaliteit en aan héél veel oude mensen ziet ge dat nu nog: ze zijn onderdaniger. Onderdanigheid is ook kinderachtig. Schooljongenskapsels werden op een bepaald moment zelfs populair onder volwassen mannen, vooral tijdens WO2 denk ik. Het is allemaal een kwestie van er een bepaalde sfeer van kinderachtige onderdanen tegenover de strenge vader Staat. Nu niet meer natuurlijk... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
kom, dat geloof je zelf niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat er ooit internet bestaan heeft bijvoorbeeld... Nee inderdaad, mensen op zich zijn niet zo anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus omdat enkele pipo's zulk een systeem in elkaar hebben geflanst, is het van mij egoïstisch dat ik geen kinderen wil?
![]() |