![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beste Laatste Belg,
U argumenteert genuanceerder dan de doorsnee Belgicist, toch bent ook u ten prooi gevallen aan Belgische propaganda. Een paar opmerkingen (want er zijn er te veel te maken): - Uw opmerkingen over de dialecten zijn gebaseerd op niets. De volkstaal was Nederlands en die taal werd al minstens 15 jaar goed onderwezen op uitstekende scholen. Natuurlijk werd er veel dialect gesproken, net als in de rest van Nederland. - De opstand was geen volksopstand. Er zijn historische bronnen genoeg die aantonen dat de eerste aanzet werd gegeven vanuit Frankrijk. Het volk heeft de opstand en de afscheiding nooit gedragen. De door u geciteerde W's wijzen daar juist op. Verandering okay, afscheiding...Nee. Uit wiki: Citaat:
Citaat:
- Uw verwijzingen naar de grondwet kloppen ook niet. U doet het voorkomen alsof de Belgen zo verlicht waren. Het tegendeel is waar. Willem heeft bijvoorbeeld de (door het congres van Wenen voorgeschreven) vrijheid van godsdienst er door moeten drukken tegen de wil van de Zuidelijken, vrijheid van drukpers werd ook al gegarandeerd in de grondwet van 1815. - Belgie werd weldegelijk vertegenwoordigd en wel precies met 50%. Dat is inderdaad oneerlijk omdat Belgie toen meer inwoners had dan Nederland. Maar voor de Vlamingen is er dus tot nu (2008) toe weinig veranderd. Of dat een reden voor afscheiding is? Feit is dat met de opstelling van de grondwet van 1815 zeer veel rekening is gehouden met de Belgen. Alleen al het feit dat er een tweekamerstelsel werd ingevoerd is rechtstreeks te danken aan Belgische eisen. 1815 was inderdaad nog geen democratie zoals wij die nu kennen en Willem wás een despoot. Maar wél een verlichte despoot. De noordelijke Nederlanden kenden dezelfde rechten en plichten als de zuidelijke. Voor afscheiding was dan ook geen reden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoofdzakelijk door de Franse tijd was het inderdaad zo dat het Frans een heel prominente rol speelde. Alleen kon tegelijkertijd vastgesteld worden dat na de ineenstorting van het Franse regime en de overdracht naar het Nederlandse, er een grote drang was om het Nederlands weer als bestuurstaal op te nemen. Zelfs in een stad als Brussel, waar volgens belgicisten de positie van het Frans onbetwist was, zien we dat het nieuwe stadsbestuur alsook de belangrijkste gilden vrijwel onmiddellijk na de Nederlandse machtsovername een officieel schrijven naar Willem I sturen met de vraag weer het Nederlands te mogen gebruiken. Ook zien we dat katholieke en liberale groepen na 1815dagbladen en vlugschriften in het Nederlands uitgeven. De kennis van het Frans was in 1830 (of daarvoor) helemaal niet zo verbreid zoals u in uw bericht stelt. Onder de Franse tijd zagen de autoriteiten zich verplicht - in weerwil van de directieven uit Parijs - om toch een Nederlandse vertaling te voorzien van de openbare mededelingen en "plakaten". Dit wijst er dus op dat er in de zuidelijke Nederlanden een geletterde stand was die het Frans onvoldoende beheerste maar wel de basiskennis had van de geschreven Nederlandse taal. Er werd in 1830 geen tegenstelling gezien tussen de Franse bestuurstaal en de Waalse en Picardische dialecten, wel met de Nederlandse. Daarom ook had de eerste Belgische regering er een punt van gemaakt het Nederlands in al haar uitingen (cultuurtaal als dialecten) uit te roeien. Daartoe werd eerst het scholennet dat Willem I met succes had uitgebouwd, volledig afgeschaft. De absolute primauteit van het Frans werd ingevoerd met de uitdrukkelijke mededeling dat er zogezegd geen beginnen aan was om alles naar alle "patois flamands" te vertalen (van "patois wallons, picards ou gaumais" of iets dergelijks was geen sprake in de tekst). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In 1830 was daar hoegenaamd geen sprake van. Slechts in de romantische hertekening van de belgicistische geschiedvervalsing is daarvan sprake. Een jaar voordien had Willem I nog een rondreis gemaakt door de zuidelijke Nederlanden waarbij hij door de bevolking geestdriftig was onthaald. De bijdrage uit Vlaanderen aan de rellen (want van een volksopstand in de betekenis van een heel volk dat zich keert tegen een bepaald regime, was geen sprake) was zo goed als onbestaande. 't Grootste deel van de relschoppers kwam uit de Romaanse gebieden. Meer zelfs, uit Luik werden mensen TEGEN BETALING geronseld om in Brussel amok te komen maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw visie op de Nederlandse grondwet uit 1815 getuigt al van onwetendheid. Er was weldegelijk scheiding van Kerk en Staat, omdat dit juist een gegevenheid was die in het Congres van Wenen was bepaald. Daarom voert Willem I de godsdienstvrijheid in, wat hem de toorn oplevert van zowel de vroegere protestantse Staatskerk als de katholieke Kerk in het Zuiden. Het voorstellen alsof het protest alleen maar uit het Zuiden kwam, is dus de geschiedenis geweld aan doen. Beide Kerken wilden maar al te graag de oude privileges van weleer weer hebben... Naast dit belangrijk rijk kondigt Willem I ook nog een aantal moderne vrijheden af, als vrijheid van pers en de onschendbaarheid van de eigen woonst. Voor de uitbouw van de instellingen heeft Willem I zich hoofdzakelijk gebaseerd op de Engelse waarmee hij vertrouwd was. Daarom ook de indeling in een Eerste en Tweede Kamer, net als in GB met z'n Hoger en Lager Huis. En net zoals in dat land wordt de Eerste Kamer de plaats waar de adel een rol speelt. Uw onderhuidse steek dat er geen vertegenwoording uit het Zuiden was, klopt evenwel niet. Belangrijke Zuid-Nederlandse edelen hadden er een zitje, net zoals er ook vertegenwoordigers waren in de Tweede Kamer. Trouwens, bij de totstandkoming van deze - ten andere tweetalige - grondwet was er een gelijke vertegenwoording uit zowel Zuiden als Noorden (de lijst met edelen en burgers uit het Zuiden kan ik u bezorgen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw benadering van de orangisten is, net zoals in alles wat u schrijft, heel eenzijdig. Ja, er was een groep orangisten die hoofdzakelijk bij de Franstalige toplaag te vinden was en vooral economisch geïnspireerd was. In tegenstelling tot wat u schrijft, gebeurde het protest uit die hoek niet een jaar na 1830, maar vrijwel onmiddellijk. Er zijn zelfs officiële stukken bekend van de oude Gentse stadsbestuur (voor de uitzuivering onder het jonge België) waar men de aanhankelijkheid uitdrukt ten opzichte van Willem I. En dit vrijwel na de gebeurtenissen in 1830. Naast deze groep had men ook een stroming in het orangisme dat cultuur- en taalgebonden is. Figuren als Willems, Van Duyse e.d. behoorden hiertoe. Lange tijd, zelfs na 1839, zullen bepaalde figuren uit deze stroming organisten blijven. Vergeten we trouwens niet dat de eerste persoon in het rijtje, later de naam "vader van de Vlaamse Beweging" zal krijgen. Hij zal na 1839 België wel als een legitieme staat erkennen, maar tegelijkertijd bljiven onderstrepen dat de Nederlandstaligen in België "naar het bloed" - overeenkomstig het toenmalige taalgebruik - Nederlanders zijn en blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ongetwijfeld was Willem I geen heilige en al evenmin een voorbeeld voor onze hedendaagse democratie, maar hij heeft wel enkele belangrijke beslissingen genomen die uiteindelijk ten voordele van zelfs het gewone volk kwamen. O.m. de uitbouw van een gemeentelijk lagerescholennet die een einde moest maken aan het schrijnende analfabetisme dat de Franse tijd in de zuidelijke Nederlanden had achtergelaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval, de Belgische staat heeft manifest de taal- en cultuurrechten van de Nederlandstaligen in het Zuiden miskend. Daarnaast trouwens ook de economische. Reeds heel vroeg na 1830 kwam er trouwens reactie. Het eerste vlugschrift waarin geprotesteerd wordt tegen de taalpolitiek van de jonge Belgische staat, dateert uit 1834. Doordat er niets gebeurt, neemt het ongenoegen toe dat zich in 1839 zal kristalliseren. Figuren als Willems, Snellaert, De Laet... tonen zich de motor hierachter. In Gent wordt er een petitie opgesteld om de Vlaamse zaak bij de Belgische staat aanhangig te maken. Rond dezelfde tijd ook in Antwerpen, waar er zelfs nog een hardere tekst tot stand komt. Uiteindelijk komt de hele zaak zelfs in het Belgisch parlement ter sprake, maar leidt uiteindelijk tot niets. Ik citeer even uit een tijdsdocument (1839): Citaat:
Citaat:
Deze petitie heeft uiteindelijk een groot succes, wat ook duidelijk wordt uit de hevige en virulente reactie in de toenmalige Franstalige pers. Uiteindelijk brengt dit petitionnement van 1840 ook weer niets op, want het wordt hooghartig door het parlement afgewezen. En vanaf 1840 is er een lange tijd op te stellen van al de initiatieven die er vanuit Vlaamsgezinde kant zijn genomen. Ik wil u hierbij verwijzen naar het deel I van de "Vlaamse Beweging", boekdeel 4 van de reeks "Twintig Eeuwen Vlaanderen". Niet zomaar een "goedkope reeks", maar wel geredigeerd en geschreven door een keur academici. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Minister
|
![]() Eerst enkel algemene opmerkingen en het nederig toegeven van een flagrante fout. Voor een diepgaander antwoord moet ik uhummm wat langer nadenken.
Opmerkingen. Citaat:
Eigenlijk denk ik dat die keuze zich uiteindelijk zal opdringen. Maar dat zal niet zijn omwille van vergissingen gemaakt voor 1900. Dat zal zijn omdat wij Belgische Walen en wij Belgische Vlamingen mekaar vandaag niet meer verstaan. En persoonlijk vind ik de strategie van vandaag maar 'klote'. Die is er namelijk op gebaseerd om NIET te onderhandelen (praten, debatteren, begrijpen, het volk vertegenwoordigen) met als doel het Federale onmogelijk te maken. Dat gaat volledig in tegen mijn gevoel van wat juist is en totaal tegen de natuur en betekenis van het begrip 'politiek' in. Je gaat me nu echt niet wijsmaken dat deze politici verkozen zijn om zich te gedragen als 'niet politici'. Jan noemt mij eenzijdig. Ja natuurlijk ben ik in dit topic éénzijdig. Om de eenvoudige reden dat ik tegen één gedachte inga. De gedachte dat het ontstaan van België al onmiddellijk anti Vlaams was en vooral de conclusie dat daar een belangrijke reden ligt tot het opknippen van België. Zou er in dit topic beweerd worden dat er enkel zwarte kippen bestaan. En ik schrijf daar tegen in. Dan zal ik zeer éénzijdig klinken. Dat is logisch. Waar ik vooral veel moeite mee heb is de manier waarop de omschrijving "Franssprekenden rond 1830" gelijkgesteld wordt aan "de Walen rond 1830". Dat is niet correct. En demagogisch. Als Jan citeert: Citaat:
Ik wil graag met u 'pinnen' waar die 'strijd' verschoven is van de Franssprekende cijnsgeilen naar het anti Waalse van vandaag. Persoonlijk denk ik dat de Grootste Vergissing gemaakt is tussen 1963 en 1971 met het devalueren van de Vlaamse stem. Fout Ik was fout wanneer ik stelde dat de Grondwet van 1815 niet voorzag in scheiding tussen Kerk en Staat.
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nergens heb ik het over de Walen, wel over de staat België. Ook de Vlaamse Beweging is vandaag de dag niet anti-Waals, wel integendeel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De door de Fransen betaalde , uitgelokte en nadien militair gesteunde opstand was niet min of meer dan een revanche voor hun nederlaag in Waterlo , 15 jaar eerder. Het is door Britse bemoeienis geweest dat de aanhechting niet heeft kunnen plaatsvinden.
![]() |
![]() |
#72 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dank u vriendelijk.
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Het Congres van Wenen van 1815 was een onderonsje van 5 man. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Wie bestuurde de staat ? Welke taal werd er gesproken door wie in het Federale bestuur ? Wat was de link tussen diegenen die in het Federale bestuur zetelden en de plaats waar ze woonden ? Verdedigden zij hun geld en ondernemen of verdedigden zij het volk ? Is het volk beginnen te morren tegen het Federale bestuur of tegen mekaar ? Onder het volk versta ik de inwoners van België ongeacht hun afkomst, taal, geslacht, woonplaats en godsdienst. Eigenlijk zeg je de essentie zelf al: Citaat:
Citaat:
De spaarzame argumenten, die vandaag gevonden worden in de manier waarop het Federale België georganiseerd is, gaan over de alarmbellen, de onevenredige vertegenwoordiging en het sjoemelen met de Vlaamse stem. Elk en ieder van deze beperkingen op de Vlaamse wil tot het regeren van het land zijn aangebracht door de CHRISTELIJKE VOLKSPARTIJ. En die was hoofdzakelijk Vlaams. Als het opknippen vandaag gebeurd. Dan hebben we een Waalse deelstaat en een Vlaamse deelstaat. En in een aantal delen op 't Vlaams territorium zal er Frans gesproken worden. Als Brussel mag kiezen dan zal het zich waarschijnlijk aansluiten bij de Waalse deelstaat. De structuur daar toe is reeds aanwezig, Brussel behoort bestuurlijk ook tot de Waalse Gemeenschap. Waar wij Vlamingen de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse gewest hebben samengevoegd ZONDER Brussel. De Vlaamse blunders stapelen zich op en op en op sinds 1963. Als gevolg zullen we bij een eventueel opknippen vandaag benadeeld uit de situatie komen. Als je mij zo nodig tot de belgicisten wil rekenen, ga je gang. Besef wel dat de reden waarom ik België wil samenhouden vandaag niet verder gaat dan: Eerst de fouten binnen de federale staat herstellen. Werken aan een sterke Federale poot die duidelijk Vlaams geïnspireerd is. Zorgen dat Wallonië wil scheiden onder Vlaamse voorwaarden. Zorgen dat een eventuele scheiding een duidelijke versterking is van Vlaanderen. Zorgen dat het Vlaamse territorium intact blijft, dus MET Brussel. Zal er onder die voorwaarden geen nood tot scheiden zijn ? Mij best. Zolang Vlaanderen goed bestuurt wordt en als een 'spinoff' ook België goed bestuurt wordt, is 't mij best.
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is overigens vrij romantisch om te denken dat Willem zijn volledige rijk in 't Nederlands wilde. Hij wilde gewoon de macht van de Franssprekende Belgische elite breken. Op didactisch vlak was de periode 1814-1830 een bloeiende periode voor het onderwijs. Er werd veel geëxperimenteerd.
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
'De Stomme van Portici' wordt gezien als de druppel die de emmer deed overlopen. Het was een 'turnpoint', daar ben ik mee akkoord. Maar nog veel belangrijker is 'het vollopen' van de emmer en 'het overduidelijk blijvend overlopen van de emmer". De emmer liep voornamelijk vol onder invloed van twee spelers: De Kerk en de Crisis. De kerk wilde af van de nieuwe grondwet. En die wrevel werd openlijk overgebracht op de bevolking die toen massaal naar de kerk ging. Er was reeds een brede maatschappelijk gedragen wrevel onder impuls van de Kerk. En die wrevel leefde voornamelijk onder de gewone man en vrouw. De Crisis. Er was een economische depressie en een deel van de middengroepen en het grootste deel van de arbeiders was zeer ontevreden. De dag volgend op de zeer locale rel rond 'De Stomme van Portici' vernielden werklozen in de fabrieken de stoommachines en de mechanische weefgetouwen. De werklozen zagen de machines namelijk als oorzaak voor hun werkloosheid en armoede. En dat was historisch veel belangrijker. En had veel meer inpakt dan de kleine relletjes rond de Stomme. Dat raakte namelijk de Franssprekende Elite rechtstreeks in de beurs (en in de ballen). Deze rellen werden nauwelijks onderdrukt door het centrale gezag. De Franssprekende Elite (Walen en Vlamingen) hebben dan maar zelf een burgerwacht opgericht en de rellen de kop in gedrukt. En daar pas is het politieke verzet begonnen.
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De grondwet van 1815 garandeert geen scheiding van machten. Alle macht wordt uitgeoefend door de Koning. Op 7 November 1816 ontslaat Koning Willem I zijn secrataris en Vice-President van de Raad van State, Van Hogendorp, vanwege openlijke kritiek op de Koning. De taalwet is van 1819. De N.H.M. die de economische crisis moest helpen oplossen is pas van 1824. De wet op vrijheid van drukpers werd pas aangenomen Op 28 april 1829. Pas in 1830 matigt Koning Willem I de perswet, de taalbesluiten en versoepelt de regels van het onderwijs. Nee. De grondwet was pro-koning. Niet pro-Belgisch, al kwam ze er met sterke Belgische invloeden. De onenigheden tussen Koning en zijn Kamers was van in het prille begin aanwezig. Ja de koning kwam stapje voor stapje tegemoet aan de bekommernissen van de Kamers. Maar hij behield de macht. Concrete deelde hij de macht pas net voor hij aftrad met een grondwets herziening. Volgens deze nieuwe grondwet werden de ministers strafrechtelijk verantwoordelijk en dienden ze in het vervolg hun handtekeningen te zetten onder Koninklijke Besluiten, het zogenaamde Contra-sign. Dus ja de grondwet was oorzaak tot grief bij de Belgen.
![]() |
![]() |
#79 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Nederlandstalige vertalingen waren er enkel om onjuiste interpretaties te vermijden. Zij waren er om de macht van de het Frans als bestuurlijke taal te bevestigen. Het was beter dat ze zelf vertaalden en de interpretatie door het vertalen in de hand hielden dan de vertaling aan anderen over te laten. Consciences was ooit een vertaler in 't Antwerpse. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Placé par les vainqueurs de Bonaparte �* la tête d'un royaume composé des territoires formant actuellement grosso modo le Benelux, le roi Guillaume 1er des Pays-Bas crut renforcer l'unité de l'État en imposant l'usage du néerlandais dans les provinces flamandes. Il ne réussit qu'�* exacerber l'hostilité de la bourgeoisie francophone, mais aussi les craintes du très catholique peuple de Flandre (y compris Anvers et le Limbourg) envers la langue des protestants. En réaction, sitôt l'indépendance conquise, la Belgique adopta le français comme seule langue officielle. Rien d'étonnant, puisque le vote censitaire réservait le pouvoir politique �* la noblesse et �* la haute bourgeoisie. Les dialectes et patois flamands et wallons restaient les langues de la cuisine et de l'estaminet. Natuurlijk. Je hebt gelijk.
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tsja. Je maait wat je zaait. Beschuldig mij van onwetendheid en ik leg de vinger op de pijnlijke etterende wonde die 'Vlaams nationalisme' noemt. Ik heb al geen zin meer om in te gaan op de rest wat je schrijft. Dat zinnetje was mij eerder ontgaan. Als je mij van onwetendheid beschuldigd dan mag je best winnen. Je mag het hebben. Als een wentelteefje dat weldra zal gegeten worden van de tafel van de rijke Vlaming.
![]() |