Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2008, 10:20   #61
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ze vergeleek de Amerikaanse stad Detroit, die de grootste moslimbevolking van de VS heeft, met Brussel. De bewuste maatregelen hebben in Detroit allemaal tot een betere integratie van moslims geleid, zo stelt ze. Maar ze voegt er aan toe dat de Amerikaanse moslims hoog opgeleid zijn en uit het Midden-Oosten komen, terwijl de Brusselse laag opgeleid zijn en uit landelijke streken uit Noord-Afrika komen.
[/color][/b]
De VS kennen een veel lager moslimpopulatie dan Europa (ik dacht zo'n 3%), die de banden met de herkomstlanden veel sterker heeft doorgeknipt, en in eerste instantie Amerikaan wil zijn. Misschien moet inderdaad Europa zich op dit model richten: hoog opgeleide moslims, goed geintegreerd en beperkt in omvang.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 10:29   #62
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat bidden, dat gebeurde toch buiten de diensturen ?
Uiteraard tijdens de pauze!!
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 10:32   #63
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppenIn
In bedrijven moet niet gebeden worden, maar gewerkt. Waar gaan we naartoe????
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 10:46   #64
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Vreemd dat hier mensen zijn die beweren dat moslims niet de vraag stellen naar gebedsruimtes op het werk.
Want dit gebeurt wel. Daarvan bracht al jaren geleden de media verslag uit; in Italie kregen fabrieken de mogelijkheid om werkschema's aan te passen aan moslims die tijdens de werkuren wilden bidden in een hiervoor ingerichte ruimte, de aanpassing voor ruimte en mogelijkheid om te gaan binnen kwam vanuit de moslimgemeenschap.

In Brussel dacht ik ontstond ongeveer een jaar geleden ophef toen bleek dat de gebedsruimte aan de unief evolueerde naar een radicale moskee waar salafisten de plak zwaaiden.
En ook in Antwerpen speelt de discussie o.a bij bedrijven aan de haven.
Naar aanleiding van de vraag deed een bedrijf een onderzoek; er werd gevraagd aan moslims hun verzoek te motiveren en voor te stellen hoe ze dit dan zagen.
Ik had naar aanleiding van die nota van het bedrijf een gesprek met een aantal moslims.
Zij vonden dat dit moest kunnen omdat er in Vlaanderen vrijheid van religie is en het bidden tot een van de pijlers van het geloof behoort.
Ik stelde de vraag of dan niet iedere levensovertuiging recht had op een gebeds of bezinningsruimte; volgens hem was er vanuit andere levensbeschouwingen geen vraag naar.
En mocht dit wel zo zijn moest het bedrijf voor iedere overtuiging een ruimte inrichten. Een multifunctionele ruimte die door iedereen gebruikt kon worden zagen ze niet zitten; de aanwezigheid van symbolen die niet tot islam behoren waren een onoverkomelijke hindernis.

Ik vroeg ook hoe hij de praktische organisatie zag, want gebedsuren vallen iedere dag op een ander tijdstip.
Hoe plan je bijvoorbeeld en vergadering als je rekening moet houden met uren voor gebed die steeds anders zijn?
Voor mijn gesprekspartners mocht dit geen hindernis zijn; er is immers een Islamitische kalender die alle uren van gebed voor een heel jaar aangeeft dus kon je perfect door het raadplegen van de islamitische kalender vergaderingen plannen!

Ik stelde de vraag of een ruimte tot gebed niet misbruikt kon worden; broeders konden immers worden aangesproken op hun religieuze plicht; het gebed.
Hierop werd ongemakkelijk geschuiveld; volgens hen was dit geen misbruik; het was immers een plicht om broeders aan te sporen tot het gebed.

Ook hieruit kan men weer opmaken dat er in islamitische middens een totaal gebrek aan tolerantie bestaat, waardoor apartheid een inherent deel van islam uitmaakt.

Maar geen nood: er ontstaat langzaamaan een beweging die middels de letterlijke koranverzen ook hun eigen gangetje zullen gaan. We gaan toch niet discrimineren zeker?

Naar aanleiding van dit gesprek ( de vraag kwam van salafistische moslims om die gebedsruimte in te richten) vond ik dat dit niet wenselijk was; die gebedsruimte vanwege het gelijkheidsprincipe en scheiding van kerk en staat.

Wanneer je aan de vraag van moslims tegemoet komt moeten bijvoorbeeld ook Boeddhisten en katholieken dezelfde mogelijkheden krijgen.
Een bedrijf kan geen vier tot vijf verschillende ruimtes aanbieden, een multifunctionele ruimte was nog bespreekbaar geweest maar de eis tot ruimte enkel voor moslims niet.

Er werd geen garantie geboden dat er geen druk zou worden uitgeoefend op moslims die geen gebruik van de ruimte wensten te maken; integendeel men beriep zich op de plicht om religieuze controle uit te oefenen en broeders aan te spreken op de verplichting als moslim om te bidden.

Bovendien kan het niet zijn dat de Islamitische kalender bepaald wat wanneer in een bedrijf wel of niet kan.
Om die redenen vond ik een ruimte niet wenselijk en ik kwam bijna op de brandstapel terecht toen ik mijn mening liet weten!
Zeggen dat een gedeelte van de moslimpopulatie dus daar niet mee bezig is overtuigt me enkel dat velen hier helemaal niet weten waar moslims wel of niet mee bezig zijn.
Het is een minderheid; zeker maar gebedsruimtes is ook een middel om hun interpretatie van islam aan anderen op te leggen.
We leven niet in een Islamitische samenleving; de verwachting dat een bedrijf de Islamitische kalender gebruikt om het bedrijfsleven naar te richten is het tegenovergestelde van integratie.
Bovendien waren de initiatiefnemers allemaal afkomstig uit fundamentalistische richtingen; lang niet iedere moslim deelde die vraag juist omdat velen helemaal niet vijf keer per dag het nodig vinden om te bidden.
Het maakt deel uit van de interne strijd tussen verschillende richtingen; een gebedsruimte stelt de interne discussie scherper en zet moslims die helemaal niet willen bidden tijdens de werkuren het mes op de keel.

Het is evenmin een misvatting dat de vraag om onderwijs in het Arabisch niet leeft.
Veel kinderen ongeacht origine moeten in hun vrije tijd naar een of andere koranschool verbonden aan een moskee of vereniging waar ze de koran van buiten leren opzeggen; in het Arabisch! In een andere taal is verboden.
Dus leren Turkse kinderen in hun vrije tijd teksten in het Arabisch; uiteraard zullen moslims toejuichen dat ook het Vlaams onderwijs die taal aanleert. Niet omdat ze thuis gesproken wordt ( Berbers spreken geen Arabisch) maar omdat het de taal van de koran is. Die nu in de vrije tijd moet worden aangeleerd.

Ja; vooral radicale organisaties pleiten voor hoofddoeken steeds en overal!
Niet omdat alle moslims vinden dat dit moet; zij vinden dit en leggen dit op aan alle anderen. Aan de samenleving; het beleid en andere moslims!
Hierana toegeven zal niet leiden tot integratie en is geen teken van verdraagzaamheid maar onwetendheid en onverschilligheid.Onwetendheid over het Islamitisch denken in zijn diversiteit en onverschilligheid omdat we zo de middelen geven tot religieuze en sociale controle .
goed dat Alice hier op tijd en stond eens een paar gedegen feiten neerzet zodat hopelijk de ogen van sommigen ook een kunnen opengaan!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 13 september 2008 om 10:49.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 12:56   #65
eno2
Banneling

Standaard

Ge
Citaat:
bedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen
Ik vind die merkwaardige bidpositie een uitstekende REK-OEFENING.
Je zou het niet zeggen, als je 't ziet, maar 't is een 'uitstekende' rek voor de borstspieren, - als je daarbij ook je armen strekt...

Ik wil dus graag meedoen...
Oud 13 september 2008, 13:41   #66
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ge
Ik vind die merkwaardige bidpositie een uitstekende REK-OEFENING.
Je zou het niet zeggen, als je 't ziet, maar 't is een 'uitstekende' rek voor de borstspieren, - als je daarbij ook je armen strekt...

Ik wil dus graag meedoen...
het lijkt als twee druppels water op de yoga oefening "groet aan de zon" ... allez, twee druppels water met een grote schep zout dan wel:

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 14:11   #67
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen

De bedrijven moeten gebedsruimtes voor moslims creëren, de hoofddoek moet overal toegelaten worden en het onderwijs voor buitenlanders moet tweetalig zijn (Nederlands én de moedertaal van het kind).

Deze drie beleidsvoorstellen lanceert Hannelore Goeman (VUB) als besluit van een onderzoek over tolerantie tegenover moslims.
On-ge-lo-fe-lijk...

Het is nog niet genoeg dat de moslims zelf voortdurend met de meest absurde eisen komen opdraven, nu moeten er wat 'academici' zonodig nog wat olie op het vuur komen gooien... Moet ons zuurverdiende belastinggeld daar voor dienen, om van die onnozele wereldverbeterende universitairen van de dop te houden?
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 15:14   #68
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen
Ik ben, net als Sarkozy, voor la sécularité positive en daarom vind ik dat je in de moskees een bedrijfsruimte moet maken.
Oud 13 september 2008, 15:23   #69
artisjok
Banneling

Standaard

Het is frappant hoe verschillend de kranten over deze studie berichten.
De titel alleen al :
GVA: "Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen"
De Morgen : "Respect en tolerantie sleutel tot geslaagde integratie moslims"
De standaard : "Laat moslims bidden op het werk"

De morgen geeft ook meer uitleg waardoor veel duidelijker wordt.
bijvoorbeeld over lessen in de moedertaal.
Citaat:
Voorts pleiten ze voor tweetalig onderwijs, dat de nieuwe thuistaal combineert met de moedertaal van kinderen die pas in het land zijn. Na ongeveer een jaar kan men dan overschakelen op de traditionele, eentalige vorm van onderwijs. Het systeem wordt al jaren met succes toegepast in Canada, en nu ook in Detroit, luidt het.
De standaard weet ook nog
Citaat:
Maar in Detroit klimmen moslims sneller op de maatschappelijke ladder.45 procent gaat naar de universiteit. Bij ons één procent.
De Morgen vindt het ook de moeite te melden dat :
Citaat:
Maar een andere sleutel tot dot succes is volgens de onderzoekers duidelijk het respect en de verdraagzaamheid waarmee ze in hun nieuwe thuisland bejegend worden. De moslims in Amerika krijgen hierdoor sneller het gevoel dat ook zij er belang bij hebben zich te engageren binnen de maatschappij, en worden hierdoor loyaler ten opzicht van hun nieuwe land.
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...-moslims.dhtml
http://m.standaard.be/artikel.xhtml?contentid=109213
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 16:00   #70
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nou ja...dat is natuurlijk volslagen onzinnig; hoe moet je binnen onderwijs in vredesnaam gaan organiseren dat kinderen die hier komen via migratie in hun eigen taal onderwezen worden? Er zijn meer dan honderd verschillende nationaliteiten! Dat betekent dus onderwijs in het Farsi, Chinees, Japans, Armeens en Berbers waarbij je nog moet rekening houden met de regionale verschillen; in Marokko spreken ze overwegend drie verschillende vormen van Amazigh! En wat is de zin om na een jaar in het onderwijs dan om te schakelen als binnen de sociale omgeving van het kind dezelfde beweging niet gebeurt?
Dat is mogeljk in Detroit anders! Misschien spreekt daar de gemiddelde migrant Engels maar hier spreekt tot de derde generatie geen behoorlijk Vlaams!

In Detroit gaat 45 procent naar de universiteit. Dat zijn dus mensen die voor aankomst al kunnen lezen en schrijven en voldoende ontwikkeling hebben om een studie op universitair niveau in een andere taal aan te kunnen!
Misschien moeten we onderzoeken hoe het zit met de gemiddelde scholing van migranten die zich in Europa en meer bepaald Vlaanderen vestigen. Mogelijk verklaart dit waarom in Detroit 45 procent wel en hier maar een procent naar de universiteit kan!

Sorry maar ik heb met een groep migranten die er net waren aan tafel gezeten! Hun houding was ronduit agressief; ze wilden weten waarom wij allemaal racisten waren!
Tja ik had pech; het waren toevallig nogal wat migranten uit Marokko en toch wel erg kort in Vlaanderen om uit ervaring die vraag te kunnen stellen! Ze waren al aangekomen met een vijandsbeeld tegenover die nieuwe samenleving.
Sorry hoor het mag dan politiek correct zijn om die studie zo te gebruiken maar dit is gewoon oplichterij.
In Amerika bestaat geen sociaal vangnet wat de mogelijkheid biedt ongegeneerd achterover te hangen; je moet jezelf daar dus noodgedwongen afvragen welke inspanning je moet leveren mee te kunnen in de nieuwe samenleving. En die is niet ingericht op mensen die zelf te weinig startkapitaal kunnen ontwikkelen tov die maatschappij. De studie kan ook een pleidooi zijn om minder laagopgeleide migranten binnen te laten. Minder mensen die niet kunnen lezen en schrijven, geen basisonderwijs hebben genoten of een niveau hebben waardoor snelle toetreding tot hogere opleiding onmogelijk zijn.
Dat los je echt niet op met deze maatregels; integendeel zo trek je nog meer mensen die blijvend een 'doelgroep' waarvoor extra inspanning nodig is aan!
Juist deze beleidslijnen zijn verantwoordelijk voor de multiculturele puinhopen. Het is te hopen dat er ergens een verstandige mens rondloopt die opmerkt dat op basis van feiten verschillende hypothese mogelijk zijn.
Een samenleving die nog meer moet doen is er een van.
Maar dat de migrant meer moet doen evengoed.
Want ook in Vlaanderen zijn het die migranten die bewijzen dat het wel kan; kijk naar succesvolle Tukse zelfstandigen, Marokkaanse vrouwen die hun eigen inkomen verdienen en mensen vanuit alle windstreken die er in slaagden een nieuw leven op te bouwen.
Het kan dus wel; maar hoe kleiner je startkapitaal hoe meer dat je er zelf moeite voor moet willen doen!

Laatst gewijzigd door alice : 13 september 2008 om 16:03.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 16:33   #71
artisjok
Banneling

Standaard

Alhoewel er in België meer dan 100 nationaliteiten zijn, is het natuurlijk niet nodig om in elke school alle lessen in alle talen te geven.
Als niet alle hier verblijvende migranten goed Nederlands spreken, is het blijkbaar toch een goed idee om de eerste leerjaren een deel van de lessen in de moedertaal te geven. Wie stelde dat ook weer voor enkele jaren geleden in Gent?
Of de mensen die in Detroit en Canada naar de universiteit gaan, al konden lezen en schrijven voor hun aankomst, blijkt niet uit de studie. Feit is, dat door tijdelijk een deel van de lessen in de moedertaal te geven, hun achterstand veel kleiner is, en de toegankelijkheid tot hoger en universitaire studies veel groter. Dat willen we toch, goed geschoolde mensen, die meer kansen hebben op de arbeidsmarkt.

In Detroit en Canada bewijzen deze beleidslijnen hun nut.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 16:43   #72
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als niet alle hier verblijvende migranten goed Nederlands spreken, is het blijkbaar toch een goed idee om de eerste leerjaren een deel van de lessen in de moedertaal te geven.
Dat is illegaal.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 16:44   #73
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

VUB ->
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 16:51   #74
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
VUB ->
VUB ->
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 17:03   #75
LastMohican
Banneling

Standaard

Geen moedertaal in scholen. Willen ze les in het arabisch kunnen ze de eerste C130 richting Verweggistan nemen.

Onderwijs is hier in NEDERLANDS. Godsdienst is hier een PRIVEzaak. Geen onnozele "gebedsruimtes" op het werk. Wil je bidden op het werk ? Ga dan werken in een Kerk of neem bovenstaande vlucht naar Verweggistan.

Staat het u niet aan ? Rot op.

Zijn ze hier nu helemaal zot geworden ? De "nieuwkomers" passen zich niet aan, dus moeten wij ons maar aanpassen aan hen ?

Dat ze zo maar verder doen. Meer en meer mensen worden het kotsbeu. En ooit wordt de rekening gepresenteerd.

En dit alles vanwege een studie van een linkse trien die op kosten van de gemeenschap een reisje naar islamistan in de US heeft mogen nemen. Hoe goed het daar werkt ? Wel het werkt daar zo goed dat je je in f******* Marrakech waant als je door de starten loopt. De oorspronkelijke bevolking is wonderwel geintegreerd in de sh*twereld van de nieuwkomers.

De dag komt dat de islamieten en hun europese hoeren, de dhimmis, de rekening gepresenteerd krijgen. De kruik gaat zo lang te water...
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 17:25   #76
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.

Al snel liep dit uit de hand.
Het is al moeilijk op de werkvloer omdat ze zich steeds meer isoleren en nu gingen ze zich helemaal opsluiten in deze gebedsruimte.
Het werkte de intigratie eerder tegen!

Ook praktisch erg moeilijk te regelen, voor het gebed willen ze handen en voeten wassen.
En ook vrouwen en mannsen moeten dan weer apart.

Oja en niet vergeten, Marokanen en Turken willen ook niet samen in een gebedsruimte
Het spreekwoord "geef ze een hand en ze nemen een arm" is op niemand zo goed van toepassing als op deze muselmannekes. Dit toont aan dat het zeer belangrijk is om op zelfs hun kleinste eisen niet in te gaan omdat ge anders een precedent schept en ze dan gaan denken omdat eis A ingewilligd is dat eis B,C en D tem Z ook ingewilligd zullen worden.
Oud 13 september 2008, 17:28   #77
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Trouwens die trut van de VUB die dit soort nonsens bedacht heeft mogen ze voor mijn part buiten kegelen. Dergelijke fake-onderzoeken helpen alleen maar hun reputatie om zeep zodat in de toekomst niemand nog hun onderzoeken serieus gaat nemen (ook diegene die wel zinnig zijn).
Oud 13 september 2008, 17:46   #78
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Trouwens die trut van de VUB die dit soort nonsens bedacht heeft mogen ze voor mijn part buiten kegelen. Dergelijke fake-onderzoeken helpen alleen maar hun reputatie om zeep zodat in de toekomst niemand nog hun onderzoeken serieus gaat nemen (ook diegene die wel zinnig zijn).
Ja, dat komt ervan, als de universiteiten, voor de maatschappij, onbruikbare afgestudeerden gaan spuien. Die gaan zich noodgedwongen hiermede bezig houden. En dit terwijl de industrie schreeuwt om echte werkers, techniekers, ingenieurs...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 18:39   #79
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Bwa van mij mogen moslims een eigen gebedsplaats krijgen. Maar ik wil ook een eigen gebedsplaats, waar dan gedurende een half uur vroom gezuipen, gevreten en orgieën gehouden mogen worden, zoals mijn religie mij opdraagt.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 19:01   #80
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Geen moedertaal in scholen. Willen ze les in het arabisch kunnen ze de eerste C130 richting Verweggistan nemen.

Onderwijs is hier in NEDERLANDS.
Of we nog geen communotaire rotzooi hebben met de Franstaligen in toom te houden... moet er nog een arabische taalstrijd bij ???
Raar hé dat hun tactiek zelfde is: verovering door immigratie, door fysieke gebiedsuitbreiding.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be