Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2008, 20:14   #61
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je krijgt een schending van de scheiding tussen Kerk en staat als je via juridische middelen - onder het mom van vrije godsdienstbeleving - religieuze privileges kan afdwingen.
Acht je dan de vrijheid van godsdienst niet compatibel met de scheiding van Kerk en Staat?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 20:19   #62
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Acht je dan de vrijheid van godsdienst niet compatibel met de scheiding van Kerk en Staat?
Dat ligt eraan welke godsdienst. Sommige godsdiensten hebben het in zich constant die grenzen te willen overschrijden. De Islam kan je bijvoorbeeld niet zien enkel als een 'persoonlijke spirituele ervaring'. De Islam bevat religieuze, economische, politieke, juridische, protocollaire (kleding, gedraging t.o.v. andersgelovigen, etc...), en militaire elementen.

M.a.w., als we onze vrijheid willen behouden moeten we juridisch gezien individuele vrijheid boven religieuze vrijheid stellen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 20:49   #63
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Dat ligt eraan welke godsdienst. Sommige godsdiensten hebben het in zich constant die grenzen te willen overschrijden. De Islam kan je bijvoorbeeld niet zien enkel als een 'persoonlijke spirituele ervaring'. De Islam bevat religieuze, economische, politieke, juridische, protocollaire (kleding, gedraging t.o.v. andersgelovigen, etc...), en militaire elementen.

M.a.w., als we onze vrijheid willen behouden moeten we juridisch gezien individuele vrijheid boven religieuze vrijheid stellen.
De vrijheid van godsdienst slaat naar mijn aanvoelen alleen op religieuze, individuele, spirituele aspecten, niet op de staatkundige en juridische aspecten. Ze kortwiekt dus al bij voorbaat de islam als ruimer maatschappelijk systeem. Ik zeg wel: "naar mijn aanvoelen". Hoe concreet dat zo in de wet staat is een ander paar mouwen. Indien op dat punt onduidelijkheid heerst, moet men de wet preciseren.

Ik denk niet dat iemand door het opeisen van het recht om een hoofddoek te dragen (hoe onzeker de motieven an sich ook zijn) de religie binnen het staatkundige of juridische systeem brengt, tenzij deze persoon dat systeem zelf vertegenwoordigt. Er is immers een verschil tussen een juridische regel die een bepaalde hoofddracht toestaat en een regel die een bepaalde hoofddracht verbiedt of oplegt. Pas in dat tweede geval is er sprake van een schending van de vrijheid van godsdienst respectievelijk de scheiding van Kerk en Staat.
Oud 2 oktober 2008, 23:04   #64
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Heb last van de warmte,en zou graag werken in men blootje
Moet kunnen, en in de winter een beestenvel over m'n schouders. Dat moet van mijn religie. Ik aanbid de goden van mijn prehistorische voorvaderen, de Cro-Magnons. En elke zomerzonnewende een kannibalistisch feestje
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 23:08   #65
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ahmes Bekijk bericht
Dat bepalen de werkgevers, niet ik of jij maar werkgevers kunnen niet alles bepalen want er is een onderdeel van het belgische rechtssysteem die arbeidsrecht heet. Weet je wat dat is of wat het inhoudt ?
Dat houd in dat u kleding moet dragen die geschikt is voor uw arbeid...onderandere. Traditionele islamietische klederdracht behoort daar niet toe. Toch niet hier, in ONS werelddeel .
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 23:15   #66
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Moet kunnen, en in de winter een beestenvel over m'n schouders. Dat moet van mijn religie. Ik aanbid de goden van mijn prehistorische voorvaderen, de Cro-Magnons. En elke zomerzonnewende een kannibalistisch feestje
Uw godsdienst is niet officieel erkend. De overheid trekt dan blijkbaar toch meer grenzen dan u met uw "hellend vlak"-redenering meent te moeten veronderstellen.
Oud 2 oktober 2008, 23:18   #67
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Dat houd in dat u kleding moet dragen die geschikt is voor uw arbeid...onderandere. Traditionele islamietische klederdracht behoort daar niet toe. Toch niet hier, in ONS werelddeel .
Ik zie niet in waarom islamitische klederdracht per definitie ongeschikt zou zijn voor het uitoefenen van een job. Dat geldt wel voor een rechter, maar niet voor een typiste of een sorteerder bij de post.
Oud 3 oktober 2008, 09:49   #68
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom islamitische klederdracht per definitie ongeschikt zou zijn voor het uitoefenen van een job. Dat geldt wel voor een rechter, maar niet voor een typiste of een sorteerder bij de post.
Er zijn kleding voorschriften voor de kledij en die worden bepaalt door de verzekering, als er bv iemand met zijn sjador tussen een machien geraakt en ernstige schade aan het hoofd heeft zal de verzekering alles in het werk stellen om niet te hoeven uit te betalen.
Daarom overalls en werkschoenen verplicht, heb het nog eens gezegd, verbrijzel uw hand terwijl u geen veiligheidsschoenen draagt en de verzekering zal zeggen dat u bv uitgegleden bent en ergens tussen geraakt bent omdat u uw veiligheidsschoenen niet droeg.
Dus geen sjallekes op de werkvloer wanneer met bewegende machienes werkt, cravatten ook niet toegelaten he.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 10:23   #69
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Er zijn kleding voorschriften voor de kledij en die worden bepaalt door de verzekering, als er bv iemand met zijn sjador tussen een machien geraakt en ernstige schade aan het hoofd heeft zal de verzekering alles in het werk stellen om niet te hoeven uit te betalen.
Daarom overalls en werkschoenen verplicht, heb het nog eens gezegd, verbrijzel uw hand terwijl u geen veiligheidsschoenen draagt en de verzekering zal zeggen dat u bv uitgegleden bent en ergens tussen geraakt bent omdat u uw veiligheidsschoenen niet droeg.
Dus geen sjallekes op de werkvloer wanneer met bewegende machienes werkt, cravatten ook niet toegelaten he.
Ik herhaal en accentueer:

Ik zie niet in waarom islamitische klederdracht per definitie ongeschikt zou zijn voor het uitoefenen van een job.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 3 oktober 2008 om 10:24.
Oud 3 oktober 2008, 10:25   #70
Gargamel
Banneling

Standaard

Kleding moet aangepast zijn.
Krijg maar eens een ongeval rijdende met blote voeten,of met pantoffels.

Je hebt prijs zenne
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 10:39   #71
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Kleding moet aangepast zijn.
Krijg maar eens een ongeval rijdende met blote voeten,of met pantoffels.

Je hebt prijs zenne
Wat denk je in het putteke van de zomer met meer dan 30 graden dat die lange kleren en hoofddoek waard zijn voor die lieve vrouwen
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 10:54   #72
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herhaal en accentueer:

Ik zie niet in waarom islamitische klederdracht per definitie ongeschikt zou zijn voor het uitoefenen van een job.
Dat hangt van de baan af en, nog belangrijker, de houding van de werkgever t.o.v. die klederdracht. Als de werkgever gedwongen wordt zo iemand aan te nemen dan kan dat de interne werking van het bedrijf onder druk zetten.

Een buschauffeuse met een hoofddoek op, geen enkel probleem. Boerka voor de klas, wel een probleem.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 3 oktober 2008 om 10:55.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 11:19   #73
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hangt van de baan af en, nog belangrijker, de houding van de werkgever t.o.v. die klederdracht. Als de werkgever gedwongen wordt zo iemand aan te nemen dan kan dat de interne werking van het bedrijf onder druk zetten.

Een buschauffeuse met een hoofddoek op, geen enkel probleem. Boerka voor de klas, wel een probleem.
Kijk er zijn meisjes die echt een mooie hoofddoek dragen en er zijn er die een kopvod dragen, persoonlijk zou ik er niets mee inzitten moest er hier iemand rondlopen met een verzorgde sjador, (ik vind ze soms zelfs knap ermee) maar dan komt de kat op de koord, het mentaliteitsverschil dat de draagsters ervan hebben, en dat zorgt voor wrijvingen niet dat doekje.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 3 oktober 2008 om 11:20.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 12:58   #74
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sorry maar duidelijk zichtbaar een symbool waarmee je jezelf onderscheidt als gelovig van de ongelovigen kan voor mij persoonlijk gewoon niet.
Dus niet op een bus, als bestuurster wel als reizigster.
Niet achter de kassa van de Hema wel als klant.
Voor mij moet je toch behalve je identiteit als gelovige ook een identiteit hebben als burger, werknemer en die zijn gescheiden zoals dit moet zijn binnen scheiding kerk en staat. Bijgevolg kan geen enkele gelovige zich beroepen op vrijheid van religie om zijn religieuze identiteit op te leggen aan anders tijdens werkuren
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 13:03   #75
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Sorry maar duidelijk zichtbaar een symbool waarmee je jezelf onderscheidt als gelovig van de ongelovigen kan voor mij persoonlijk gewoon niet.
Dus niet op een bus, als bestuurster wel als reizigster.
Niet achter de kassa van de Hema wel als klant.
Voor mij moet je toch behalve je identiteit als gelovige ook een identiteit hebben als burger, werknemer en die zijn gescheiden zoals dit moet zijn binnen scheiding kerk en staat.
Dat heeft allemaal niets met scheiding van Kerk en Staat te maken. Een busbestuurster representeert de staat niet. Zij is een eenvoudige werkneemster.

Citaat:
Bijgevolg kan geen enkele gelovige zich beroepen op vrijheid van religie om zijn religieuze identiteit op te leggen aan anders tijdens werkuren
Dus een buschauffeur met hoofddoek legt haar religie aan mij als busgebruiker op?
Oud 3 oktober 2008, 13:46   #76
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft allemaal niets met scheiding van Kerk en Staat te maken. Een busbestuurster representeert de staat niet. Zij is een eenvoudige werkneemster.

Dus een buschauffeur met hoofddoek legt haar religie aan mij als busgebruiker op?
Zou jij op een bus stappen waarvan de bestuurd(st)er een nazisymbool draagt ?

Moslims kunnen leven met ondergeschikte niet-moslims niet met gelijkberechtigde niet-moslims

De fatwa tegen Urbain Vermeulen
http://koenraadelst.bharatvani.org/a...vermeulen.html

Laatst gewijzigd door smiley : 3 oktober 2008 om 13:52.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 13:56   #77
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Zou jij op een bus stappen waarvan de bestuurd(st)er een nazisymbool draagt ?
De islam is een officieel erkende godsdienst. Dat kan van het nazisme niet gezegd worden. Zolang een godsdienst officieel erkend is, kan men een beroep doen op de vrijheid van godsdienstbeleving. Als je die erkenning wil ingetrokken zien, zitten we in een andere discussie.
Oud 3 oktober 2008, 14:00   #78
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De islam is een officieel erkende godsdienst.
Welke 'verdraagzame' 'progressieve' domoor heeft die 'religie' in ons land zitten erkennen ?

Citaat:
Dat kan van het nazisme niet gezegd worden. Zolang een godsdienst officieel erkend is, kan men een beroep doen op de vrijheid van godsdienstbeleving. Als je die erkenning wil ingetrokken zien, zitten we in een andere discussie.
Die erkenning dient stante pede weer ongedaan te worden gemaakt. Islam dient op de lijst van gevaarlijke sekten te worden geplaatst.

De erkenning van de islam was een stommiteit
URBAIN VERMEULEN

http://www.dutch.faithfreedom.org/fo...opic.php?t=798

Bericht aan weldenkend links
Waarom wij het hoofddoekenverbod verdedigen

Geert Van Istendael
http://www.dutch.faithfreedom.org/fo...asc&highlight=

Laatst gewijzigd door smiley : 3 oktober 2008 om 14:17.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 15:59   #79
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Duikboot, mij lijkt het toch niet echt ingewikkeld om te begrijpen dat je vrij bent in het kiezen van geloofsovertuiging.
Wat niet betekent dat je religieuze identiteit steeds en overal kan uitgedragen worden en nog minder dat je die vrijheid kunt aanwenden op dit als recht te laten gelden.
Daaruit volgt de redenering dat je dus je vrij gekozen religieuze identiteit niet kunt opdringen aan werkgevers of anderen.
Je bent dus vrij je uit te dossen in je priveleven zoals je wilt maar daarom nog niet op het werk.
Dus wanneer een werkgever hier beperkingen oplegt is dit zijn of haar recht omdat scheiding van kerk en staat betekent dat religieuze identiteit geen toegang geeft tot een andere behandeling op basis van religie of voorschriften die hiermee in verband staan.
Wist u trouwens dat het ontvangen van geld zonder arbeid te verrichten ook door de
koran verboden is?
Net zomin als de staat kan zeggen' dan krijgen moslims gene uitkeringen meer' kan een moslim dus niet zeggen zonder hoofddoek wordt er niet gewerkt!
Logisch toch denkt u niet?
Dat de Lijn geen staatsbedrijf is heeft daar helemaal niets mee te maken, iedere werkgever heeft het recht opzichtige symbolen van overtuiging te weren, hoofddoeken vallen daar duidelijk onder.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 18:11   #80
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Kijk er zijn meisjes die echt een mooie hoofddoek dragen en er zijn er die een kopvod dragen, persoonlijk zou ik er niets mee inzitten moest er hier iemand rondlopen met een verzorgde sjador, (ik vind ze soms zelfs knap ermee) maar dan komt de kat op de koord, het mentaliteitsverschil dat de draagsters ervan hebben, en dat zorgt voor wrijvingen niet dat doekje.
Als het een mooie hoofddoek is, naar jouw persoonlijke smaak, heb je er geen problemen mee?

Kan jij de mentaliteit van iemand afleiden uit zijn/haar kledij?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be