![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
15000 euro is en blijft buitensporig. Zeker te weten dat veel mensen voor hun hele gezin maar nauwelijks 1500 euro per maand binnen brengen. U doet dit exuberante loon precies af als een 'niemendalletje'. Het probleem is dat zulke mensen met zulke buitennissige lonen ook wel eens gauw de waarde van geld durven te vergeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en als die bedrijfsleider, ondanks zijn hoge loon, het bedrijf in de schulden steekt, moet men hem dan een riante ontslagpremie betalen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() Bedrijfsleiders en CEO's vinden altijd dat ze recht hebben op een stevige vergoeding, niet alleen in goede tijden, maar ook wanneer hun firma of instelling aan de rand van de afgrond staat, vaak mede door hun eigen wanbeleid. Kijk maar in de USA naar de top van Lehmann Brothers, met hun megalomane ontslagvergoedingen van wel 50.000.000 (!) dollar. Ook de zogenaamd gewone werknemers verdienden bij Lehmann gemiddeld 322.000 dollar per jaar ! Dit is gewoon buitensporig voor deze bedienden (nu snap ik ineens waarom de gemiddelde prijs voor een New Yorks flatje op 1 miljoen dollar komt te liggen). Ik kan mij goed inbeelden dat dit moet steken voor die vele mensen die zogezegd een veilig beleggingsproduct van Lehmann Brothers aangesmeerd kregen. En nu dus op hun kin kunnen kloppen, maar ja, hoe kan je verwachten dat zulke overbetaalde 'medewerkers' de waarde van 40.000 of zelfs 400.000 dollar correct kunnen inschatten ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en wat met de beperking op ontslagpremies? was het niet de CEO van Bekaert die hiervoor pleitte?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Een bedrijfsleider die het bedrijf nadeel berokkent of - erger nog - ten gronde richt, moet op staande voet met zijn kl... buitenvliegen zonder één frank. In de privé is dat ook dikwijls zo, zeker als er wanbeleid aan te pas komt.
![]() |
![]() |
#68 |
Parlementslid
|
![]() Wéér die ondoordachte veralgemening.
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar waarom hem dan niet gerechtelijk aansprakelijk maken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Minister-President
|
![]() Aandeelhouders zijn vaak wars van enige ethiek, bedrijven in het algemeen touwens ook. Men zegt niet voor niets de 'harde sector'. Als die één eurocent meer winst kunnen maken door hun eigen moeder te verkopen, zullen ze het ook niet laten. Het is voor mij onaanvaardbaar dat een winkelbediende elke cent voor hem/haar en z'n gezin moet uitknijpen, terwijl bedrijfsleiders met hun geld letterlijk kunnen smijten. Dat men bedrijfsleiders buitensporig moet betalen is een foute instelling en daar kan alleen structureel iets aan worden gedaan, vrees ik. Want als firma A natuurlijk beslist om de bedrijfsleider voortaan nog maar 5000 euro toe te kennen, dan gaat deze man/vrouw uiteraard naar de concurrentie firma B waar men met een veelvoud staat te zwaaien. Alleen een algemene monidale wet op maximumweddes zou hiervoor een oplossing kunnen bieden. Ik weet dat dit vrij communistisch klinkt, ik ben er echter geen, maar dat is de enige utopische oplossing. De privé kunnen we in België niet makkelijk temperen, maar het moet wel haalbaar zijn om de premies van CEO's van overheidsbedrijven of waarvan de overheid gedeeltelijk aandeelhouder is, te matigen en binnen de perken van het aanvaardbare te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Parlementslid
|
![]() Wéér die ondoordachte, populistische veralgemeningen. Ik mag hopen dat u in uw wetenschappelijk werk wat doordachter, nauwkeuriger en vooral genuanceerder te werk gaat... Anders ziet het er slecht uit voor uw doctoraatsthesis.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 11:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Parlementslid
|
![]() Zou ik ongetwijfeld doen, mocht ik meerderheidsaandeelhouder zijn.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan maar zagen als het ding vierkant draait. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() maar vind je dat er een beperking moet komen op toplonen? en op ontslagpremies? hoe moeten bonussen volgens jou bepaald worden? op basis van korte termijn (beurskoersen) of op basis van targets op lange termijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() Ik ken nog kandidaten genoeg anders, die gerust voor 10000 in de maand Belgacom of De Post willen leiden. Maar ja, dat zullen voor jou wel allemaal losers zijn. De rector van de universiteit heeft ook 'maar' zoiets in de maand, is dat dan ook een 'loser' ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben voor regulering door de wet van vraag en aanbod. Afgezien van een paar uitzonderingen, waar de toplonen exuberant hoog zijn - (Belgacom, Elektrabel en co...) werkt dat mechanisme vrij goed. Dat gezegd zijnde, vind ik ook dat sommige van die absolute toplonen irreëel hoog zijn, net zoals de weddes van sommige top-voetballers. Ontslagpremies moeten niet op voorhand worden contractueel afgesproken, maar worden berekend aan de hand van de formule Claeys, gebaseerd op de gewerkte jaren en de andere factoren uit die formule. En bonussen kunnen - wat mij betreft - best worden berekend op de jaarlijkse cash flow, zeker niet op beurskoersen.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |