Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2008, 10:49   #61
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Wie ben jij om te bepalen dat 15000 euro p/m te veel is ? Is nog eerder conservatief. In mijn kennissenkring zitten verschillende mensen die een pak meer dan dat verdienen.

Deze mensen hebben echter geen 9 to 5 jobke met 30 dagen verlof, maar zijn 24/7 beschikbaar, wat normaal is in deze geglobaliseerde economie. Het is niet omdat alle arbeiders (of wetenschappers...) om 17h00 hun boeltje hier bij elkaar pakken dat de business stopt.
Ik kan u verzekeren dat ik meestal 's avonds nog doorwerk en op het moment dat de meesten van die vetbetaalde bedrijfsleiders liggen te knorren of overdag op zakenlunch (met de nodige champagne en whisky) zijn, ben ik ijverig in mijn bureautje mijn onderzoek aan het voeren / uitwerken of aan het overleggen met collega's.

15000 euro is en blijft buitensporig. Zeker te weten dat veel mensen voor hun hele gezin maar nauwelijks 1500 euro per maand binnen brengen. U doet dit exuberante loon precies af als een 'niemendalletje'. Het probleem is dat zulke mensen met zulke buitennissige lonen ook wel eens gauw de waarde van geld durven te vergeten.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 10:49   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat bedoel ik dus, als de bedrijfsleider puike prestaties kan neerzetten en winst in plaats van schulden op te bouwen, tja dan mag hij wel wat delen in de winst natuurlijk.

Dus van bedrijf tot bedrijf gezien kan het soms wel en soms weer niet.
en als die bedrijfsleider, ondanks zijn hoge loon, het bedrijf in de schulden steekt, moet men hem dan een riante ontslagpremie betalen?
Oud 10 oktober 2008, 10:57   #63
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en als die bedrijfsleider, ondanks zijn hoge loon, het bedrijf in de schulden steekt, moet men hem dan een riante ontslagpremie betalen?
Bedrijfsleiders en CEO's vinden altijd dat ze recht hebben op een stevige vergoeding, niet alleen in goede tijden, maar ook wanneer hun firma of instelling aan de rand van de afgrond staat, vaak mede door hun eigen wanbeleid. Kijk maar in de USA naar de top van Lehmann Brothers, met hun megalomane ontslagvergoedingen van wel 50.000.000 (!) dollar. Ook de zogenaamd gewone werknemers verdienden bij Lehmann gemiddeld 322.000 dollar per jaar ! Dit is gewoon buitensporig voor deze bedienden (nu snap ik ineens waarom de gemiddelde prijs voor een New Yorks flatje op 1 miljoen dollar komt te liggen). Ik kan mij goed inbeelden dat dit moet steken voor die vele mensen die zogezegd een veilig beleggingsproduct van Lehmann Brothers aangesmeerd kregen. En nu dus op hun kin kunnen kloppen, maar ja, hoe kan je verwachten dat zulke overbetaalde 'medewerkers' de waarde van 40.000 of zelfs 400.000 dollar correct kunnen inschatten ?
Oud 10 oktober 2008, 11:09   #64
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik kan u verzekeren dat ik meestal 's avonds nog doorwerk en op het moment dat de meesten van die vetbetaalde bedrijfsleiders liggen te knorren of overdag op zakenlunch (met de nodige champagne en whisky) zijn, ben ik ijverig in mijn bureautje mijn onderzoek aan het voeren / uitwerken of aan het overleggen met collega's.

15000 euro is en blijft buitensporig. Zeker te weten dat veel mensen voor hun hele gezin maar nauwelijks 1500 euro per maand binnen brengen. U doet dit exuberante loon precies af als een 'niemendalletje'. Het probleem is dat zulke mensen met zulke buitennissige lonen ook wel eens gauw de waarde van geld durven te vergeten.
Wat is er exact buitensporig aan een loon dat aandeelhouders beslissen te geven aan hun bedrijfsleider? Wie ben jij om dat beter te kunnen inschatten dan zij, de eigenaars van het bedrijf?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 11:14   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Wat is er exact buitensporig aan een loon dat aandeelhouders beslissen te geven aan hun bedrijfsleider? Wie ben jij om dat beter te kunnen inschatten dan zij, de eigenaars van het bedrijf?
dus jij hebt totaal geen begrip voor de mensen die nu pleiten voor een beperking in de toplonen? was het niet een Republikein uit Amerika die hiervoor pleitte?

en wat met de beperking op ontslagpremies? was het niet de CEO van Bekaert die hiervoor pleitte?
Oud 10 oktober 2008, 11:15   #66
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

U maakt er blijkbaar een gewoonte van kort door de bocht te gaan en daarbij vreselijk te veralgemenen, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Zakenlunches zijn tegenwoordig (en ook toen al) in goed geleide bedrijven zo goed als voltooid verleden tijd en champagne of whisky heb ik nooit op het bedrijf gedronken. Wel bier op de gratis drink die ik gaf als er iemand van het personeel verjaarde, of op de wekelijkse bedrijfs-happy-hour in de kroeg om de hoek. Het is inmiddels zonneklaar dat u geen enkele bedrijfsleider persoonlijk kent. Zal ik dan hier nog maar wat blijven posten om uw blik op de échte wereld wat te verbreden? Ik doe het gratis, want ik ken de waarde van geld maar al te goed. Trouwens, mijn loon was niet buitenissig, maar in verhouding met mijn marktwaarde toen.
Oud 10 oktober 2008, 11:16   #67
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Een bedrijfsleider die het bedrijf nadeel berokkent of - erger nog - ten gronde richt, moet op staande voet met zijn kl... buitenvliegen zonder één frank. In de privé is dat ook dikwijls zo, zeker als er wanbeleid aan te pas komt.
Oud 10 oktober 2008, 11:18   #68
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Bedrijfsleiders en CEO's vinden altijd...

Wéér die ondoordachte veralgemening.
Oud 10 oktober 2008, 11:18   #69
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Een bedrijfsleider die het bedrijf nadeel berokkent of - erger nog - ten gronde richt, moet op staande voet met zijn kl... buitenvliegen zonder één frank. In de privé is dat ook dikwijls zo, zeker als er wanbeleid aan te pas komt.
de realiteit van de laatste maanden spreekt je tegen hé....

maar waarom hem dan niet gerechtelijk aansprakelijk maken?
Oud 10 oktober 2008, 11:20   #70
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Aandeelhouders zijn vaak wars van enige ethiek, bedrijven in het algemeen touwens ook. Men zegt niet voor niets de 'harde sector'. Als die één eurocent meer winst kunnen maken door hun eigen moeder te verkopen, zullen ze het ook niet laten. Het is voor mij onaanvaardbaar dat een winkelbediende elke cent voor hem/haar en z'n gezin moet uitknijpen, terwijl bedrijfsleiders met hun geld letterlijk kunnen smijten. Dat men bedrijfsleiders buitensporig moet betalen is een foute instelling en daar kan alleen structureel iets aan worden gedaan, vrees ik. Want als firma A natuurlijk beslist om de bedrijfsleider voortaan nog maar 5000 euro toe te kennen, dan gaat deze man/vrouw uiteraard naar de concurrentie firma B waar men met een veelvoud staat te zwaaien. Alleen een algemene monidale wet op maximumweddes zou hiervoor een oplossing kunnen bieden. Ik weet dat dit vrij communistisch klinkt, ik ben er echter geen, maar dat is de enige utopische oplossing. De privé kunnen we in België niet makkelijk temperen, maar het moet wel haalbaar zijn om de premies van CEO's van overheidsbedrijven of waarvan de overheid gedeeltelijk aandeelhouder is, te matigen en binnen de perken van het aanvaardbare te houden.
Oud 10 oktober 2008, 11:20   #71
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Bedrijfsleiders en CEO's vinden altijd ...Aandeelhouders zijn vaak wars van enige ethiek, bedrijven in het algemeen touwens ook
Wéér die ondoordachte, populistische veralgemeningen. Ik mag hopen dat u in uw wetenschappelijk werk wat doordachter, nauwkeuriger en vooral genuanceerder te werk gaat... Anders ziet het er slecht uit voor uw doctoraatsthesis.

Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 11:21.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 11:22   #72
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
maar waarom hem dan niet gerechtelijk aansprakelijk maken?
Zou ik ongetwijfeld doen, mocht ik meerderheidsaandeelhouder zijn.

Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 11:23.
Oud 10 oktober 2008, 11:24   #73
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
maar het moet wel haalbaar zijn om de premies van CEO's van overheidsbedrijven of waarvan de overheid gedeeltelijk aandeelhouder is, te matigen en binnen de perken van het aanvaardbare te houden.
Geweldig. Dan krijg je enkel nog de losers die nergens anders meer aan de bak komen als leider van je overheidsbedrijf.

En dan maar zagen als het ding vierkant draait.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 11:26   #74
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou ik ongetwijfeld doen, mocht ik meerderheidsaandeelhouder zijn.
we gaan nog overeenkomen

maar vind je dat er een beperking moet komen op toplonen?

en op ontslagpremies?

hoe moeten bonussen volgens jou bepaald worden? op basis van korte termijn (beurskoersen) of op basis van targets op lange termijn?
Oud 10 oktober 2008, 11:28   #75
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
U maakt er blijkbaar een gewoonte van kort door de bocht te gaan en daarbij vreselijk te veralgemenen, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Zakenlunches zijn tegenwoordig (en ook toen al) in goed geleide bedrijven zo goed als voltooid verleden tijd en champagne of whisky heb ik nooit op het bedrijf gedronken. Wel bier op de gratis drink die ik gaf als er iemand van het personeel verjaarde, of op de wekelijkse bedrijfs-happy-hour in de kroeg om de hoek. Het is inmiddels zonneklaar dat u geen enkele bedrijfsleider persoonlijk kent. Zal ik dan hier nog maar wat blijven posten om uw blik op de échte wereld wat te verbreden? Ik doe het gratis, want ik ken de waarde van geld maar al te goed. Trouwens, mijn loon was niet buitenissig, maar in verhouding met mijn marktwaarde toen.
Dan werkte u in een vrij gezonde omgeving, proficiat daarvoor. Ik hoor nochtans andere verhalen, bedrijfsleiders en managers die op conferentie of zakenreis gaan naar 'den vreemde', daar suites in vijfsterrenhotels boeken en na de 'uren' meisjes gaan uitkiezen om hen en hun 'gasten' te 'entertainen'. En dat waren ook brave, getrouwde mannen met kinderen thuis. Ik heb deze verhalen niet via, via, maar van de rechtstreekse betrokkenen, ik kan uiteraard geen namen van firma's / personen als voorbeelden noemen, daar de betrokkenen niet te schaden. En dat was niet twintig jaar geleden, maar recent gebeurd. De term 'congrespoes' is overigens een ingeburgerde term in die bewuste firma, een vrouw annex callgirl die de toplui mocht ontspannen tussen de bedrijven door. En ondertussen maar kaviaar en champagne verorberen. En de aandeelhouders betalen onertussen lekker het buitenissige loon door !
Oud 10 oktober 2008, 11:28   #76
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Aandeelhouders zijn vaak wars van enige ethiek, bedrijven in het algemeen touwens ook. Men zegt niet voor niets de 'harde sector'. Als die één eurocent meer winst kunnen maken door hun eigen moeder te verkopen, zullen ze het ook niet laten.
Moet je doctoreren in humane wetenschappen om met zo'n gigantische vooroordelen rond te lopen? Een geluk dat ik wat humane wetenschappers ken, die wel wat sense of reality hebben; een mens zou anders nog effectief gaan denken dat humane wetenschappen een overbodigheid zijn.

Citaat:
Het is voor mij onaanvaardbaar dat een winkelbediende elke cent voor hem/haar en z'n gezin moet uitknijpen, terwijl bedrijfsleiders met hun geld letterlijk kunnen smijten.
En dat jij dat vindt is relevant omdat? Mensen zijn niet gelijk, en dat gaat zeker op voor de winkelbediende en de bedrijfsleider. Het resultaat hoeft dus ook niet hetzelfde te zijn.

Citaat:
Dat men bedrijfsleiders buitensporig moet betalen is een foute instelling en daar kan alleen structureel iets aan worden gedaan, vrees ik. Want als firma A natuurlijk beslist om de bedrijfsleider voortaan nog maar 5000 euro toe te kennen, dan gaat deze man/vrouw uiteraard naar de concurrentie firma B waar men met een veelvoud staat te zwaaien. Alleen een algemene monidale wet op maximumweddes zou hiervoor een oplossing kunnen bieden.
Again, wie ben jij om beter te gaan weten dan de eigenaars van een bedrijf, wat ze aan de bedrijfsleider willen uitbetalen? Doe je dat vaker, willen bepalen wat anderen met hun geld mogen/moeten doen?

Citaat:
Ik weet dat dit vrij communistisch klinkt, ik ben er echter geen, maar dat is de enige utopische oplossing.
Er is in de eerste instantie geen probleem; waarom zou er dan een oplossing moeten zijn?

Citaat:
De privé kunnen we in België niet makkelijk temperen, maar het moet wel haalbaar zijn om de premies van CEO's van overheidsbedrijven of waarvan de overheid gedeeltelijk aandeelhouder is, te matigen en binnen de perken van het aanvaardbare te houden.
Wie ben jij om te bepalen wat aanvaardbaar is?
Oud 10 oktober 2008, 11:30   #77
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Geweldig. Dan krijg je enkel nog de losers die nergens anders meer aan de bak komen als leider van je overheidsbedrijf.

En dan maar zagen als het ding vierkant draait.
Ik ken nog kandidaten genoeg anders, die gerust voor 10000 in de maand Belgacom of De Post willen leiden. Maar ja, dat zullen voor jou wel allemaal losers zijn. De rector van de universiteit heeft ook 'maar' zoiets in de maand, is dat dan ook een 'loser' ?
Oud 10 oktober 2008, 11:33   #78
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Wie ben jij om te bepalen wat aanvaardbaar is?
Een maandloon waar een modale verdiener tien jaar voor moet sparen is naar mijn aanvoelen niet aanvaardbaar.
Oud 10 oktober 2008, 11:36   #79
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
we gaan nog overeenkomen

maar vind je dat er een beperking moet komen op toplonen?

en op ontslagpremies?

hoe moeten bonussen volgens jou bepaald worden? op basis van korte termijn (beurskoersen) of op basis van targets op lange termijn?
Ik ben voor regulering door de wet van vraag en aanbod. Afgezien van een paar uitzonderingen, waar de toplonen exuberant hoog zijn - (Belgacom, Elektrabel en co...) werkt dat mechanisme vrij goed. Dat gezegd zijnde, vind ik ook dat sommige van die absolute toplonen irreëel hoog zijn, net zoals de weddes van sommige top-voetballers. Ontslagpremies moeten niet op voorhand worden contractueel afgesproken, maar worden berekend aan de hand van de formule Claeys, gebaseerd op de gewerkte jaren en de andere factoren uit die formule. En bonussen kunnen - wat mij betreft - best worden berekend op de jaarlijkse cash flow, zeker niet op beurskoersen.

Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 11:36.
Oud 10 oktober 2008, 11:37   #80
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Een maandloon waar een modale verdiener tien jaar voor moet sparen is naar mijn aanvoelen niet aanvaardbaar.
En waarom zou jouw aanvoelen ervoor zorgen dat het ook effectief niet aanvaardbaar is? De eigenaars maken zichzelf dus blaasjes wijs?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be