Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2008, 14:04   #61

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
BDW zit in mijn top vijf van beste Vlaamse debaters van de afgelopen 20 jaar.

Op deze uitzending heeft hij evenwel een beginnersfout gemaakt...ik weet niet hoe het komt maar deze fout maakt hij normaal NOOIT.
Hij heeft namelijk het tempo dat hij helemaal in het begin volledig naar zich toetrok gaandeweg afgegeven (vermoeidheid??).Eerste regel in een debat: het is úw tempo en niet dat van de pit bulls.
Bekijk maar eens een interview van ouwe gouwe Louis Tobbac.
Hij kan een debat volledig naar zijn hand zetten zonder ook maar één zinnig ding te zeggen: klasse!
In een normaal debat kan je je herpakken...in een andere taal is dat zoveel moeilijker...
Maar toch vind ik dat BDW goodwill bij de Vlamingen gescoord heeft.
Hij heeft ook hopelijk geleerd nooit meer in een andere taal in debat te gaan tegen drie vooringenomen journalisten-tegenstrevers.
De RTBF zijn meesters in ondertiteling en dubbing...laat ze dat maar bewijzen..

Een klotedebater als de zoon van big loulou (Michel) maakt zo'n fout nooit.
Mediatraining?
Interessante analyse, die ik grotendeels deel.. Het is inderdaad zeer moeilijk het tempo te houden t.o.v. 3 in feite 4 pit bulls.. (want de moderator "stimuleerde" insgelijks de uitzending). Het is iets van het "goede" te veel en BDW moet niet vertellen dat hij niet wist dat hij t.o.v. een "vierschaar" zou staan... Deze laatste doen tenslotte maar hun job : "audimat oblige" nietwaar !

Stel u even voor dat u een examen moet afleggen niet voor één prof maar voor vier proffen terzelfdertijd (en zelf niet in uw eigen taal).. en die bovendien zoeken om u een tweede zit aan te smeren. De studenten aanwezig op dit forum zullen wel begrijpen wat ik bedoel... Het is dus waanzin een dergelijk vraag-antwoord spelletje te aanvaarden .. zoiets doet een ervaren politicus niet.

Persoonlijk vind ik dergelijk type politieke TV-programma's die klaarblijkelijk uit de Angelsaksische landen komen overgewaaid maar niets.. Ook de franstaligen moeten er blijkbaar nog wennen, wat blijkt uit de diverse reacties van enkele kijkers, die zich "geschokt" voelen door de aggressieve "stijl" van de journalisten..

In de Vlaamse regio is men dit al min of meer gewoon, en sommige vrouwelijke journalisten met een aardig snoetje hebben er een handje van weg om politiekers de duimschroeven aan te vijzen...
alter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 14:34   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dergelijk type politieke TV-programma's die klaarblijkelijk uit de Angelsaksische landen komen overgewaaid maar niets.. Ook de franstaligen moeten er blijkbaar nog wennen, wat blijkt uit de diverse reacties van enkele kijkers, die zich "geschokt" voelen door de aggressieve "stijl" van de journalisten..

In de Vlaamse regio is men dit al min of meer gewoon, en sommige vrouwelijke journalisten met een aardig snoetje hebben er een handje van weg om politiekers de duimschroeven aan te vijzen...
Mij komt het voor dat er toch een verschil is tussen een confronterend gesprek met een reeks afgevuurde, onbehouwen en nodeloze agressieve vragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 14:41   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist daarom is het onzin dat BDW zich tot een dergelijke spelletje leent.. Weinig politiekers zullen zich aan een dergelijk scenario wagen en weinigen kunnen dit aan.. Het is te riskant indien men niet "absoluut" tweetalig is (d.i. in het Frans "denkt" en "telt") en dit zijn er zeer weinigen .. Gezegd moet echter worden dat BDW een zeer verdienstelijk Frans spreekt.. maar dit is niet voldoende om een dergelijk programma te overleven..

Niet alleen Vander Kelen is de Vlaamse idioot van dienst...
Probleem is dat DW wel een goede kennis heeft van zakelijk Frans, maar te weinig gepunt kan antwoorden. In Nederlands kan hij dat wel. En juist die taalbarrière maakt iemand in dergelijke debatten natuurlijk een beetje zwak.
Oud 10 oktober 2008, 16:30   #64

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Probleem is dat DW wel een goede kennis heeft van zakelijk Frans, maar te weinig gepunt kan antwoorden. In Nederlands kan hij dat wel. En juist die taalbarrière maakt iemand in dergelijke debatten natuurlijk een beetje zwak.
Er is inderdaad een merkelijk verschil tussen "spreektaal" en "schrijftaal".. Eerstgenoemde kan men alleen maar leren door echt converseren.. Het vergt vele jaren om alle nuances van een spreektaal te beheersen... Als men de discussie van BDW aandachtig volgt, stelt men vast dat hij nog veel te veel moet overschakelen van het Nederlands taaleigen naar het Franse idioom m.a.w. hij denkt in het Nederlands maar drukt zich uit in het Frans.. en dit is inderdaad een handicap.

Een Bernard Kemp, die ik nog als leraar gekend heb, en die perfect tweetalig was, stelde dat er zeer weinig echte tweetaligen waren. Politici die echt nog tweetalig zijn, zijn naar mijn mening bvb een Herman Decroo of een Marc Eyskens..
Oud 10 oktober 2008, 16:43   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laat ons zeggen: hij deed een poging om goed Frans te praten. Wat hem niet echt lukte. Maar hij trok toch behoorlijk zijn plan.

Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2008 om 16:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 16:59   #66
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Laat ons zeggen: hij deed een poging om goed Frans te praten. Wat hem niet echt lukte. Maar hij trok toch behoorlijk zijn plan.
Veel frans heb je niet nodig om te zeggen dat je de goede bent en De Winter en Dedecker de slechten.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 19:14   #67
dunno
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
De commentaar van de VRT staat op hun site:

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/politiek

(scroll naar onder)
Bekijk Luc Van Der Keelen zijn smoel eens op het moment dat BDW zegt dat hij een gematigde man is. Die lacht wel op een uiterst arrogante manier met hem.

Ik wil die vetzak wel eens in een 1on1 tegen BDW zien staan.
dunno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 19:31   #68
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat u hier "ongelukkigheden" noemt zijn enorme politieke flaters (bvb relatie met Karel Dillen, zijn Vichy- uitspraak..) en ofschoon duidelijk op de hoogte dat deze vragen hem gingen gesteld worden, slaagt hij er maar niet in deze te minimaliseren of te ontzenuwen..
Dit is wellicht de verklaring, waarom velen hier (blijkbaar voorstanders van een BDW) boos zijn op de BRTF, temeer daar enkele fragmentjes (met commentaar natuurlijk) overgenomen werden in "Terzake"..

Hoe dan ook, deze uitzending heeft duidelijk het imago van BDW geen goed gedaan.
Juist op essentiële punten als bvb de "kredietcrisis" (i.h.b. de mogelijke weggelegde rol van "zijn" onafhankelijke staat Vlaanderen), de "geldtransfers", "Brussel" en dito schoot hij zonder enige twijfel te kort. Voor mij heeft hij hierdoor veel van zijn geloofwaardigheid ingeboet. Zijn argumentatie was immers op deze punten erg zwak.

Ik blijf er bij dat een doorwinterde politicus, nooit zou ingestemd hebben met de opgelegde voorwaarden en inzonderheid met dit panel (aanwezigheid van een Vander Kelen). Om een "kruisverhoor" (dat ik eerlijk gezegd nog erg schappelijk vond, want ik heb al veel erger gezien) met glans te doorstaan, moet men een spitse, flitsende geest bezitten en rad van tong zijn. Vooral het eerste ontbreekt hem...
Waarom moet BDW zijn Vichy-vergelijking nuanceren. Als Vlaming wordt je bijna dagelijks aan het nazisme/fascisme gelinkt, maar als je dat dan eens terugdoet dan begint men te jammeren dat zo'n vergelijking niet kan. Hypocrieten.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 19:33   #69
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk geef ik hier mijn eigen persoonlijke mening.. sorry maar geeft u dan de mening van anderen en niet uw mening ??

Wat Vander Kelen betreft zie mijn vorige mail.. Zijn vragen waren inderdaad (zoals gewoonlijk) ondermaats en weinig zaaks. Daarentegen waren de vragen van een François De Brigode, een Johanne Montay en voornamelijk Bertrand Henne wel "to the point". Maar misschien beheerst u niet voldoende het Franse taaleigen ???

Verder begrijp ik ook niet wat uw zinnetje "dat de ondervragers geen inhoudelijke argumenten hebben om de staatshervorming tegen te houden" hier komt doen.

U schijnt de bedoeling van het programma "Répondez �* ma question" nog altijd niet te snappen... Het is aan de ondervraagde politicus (en niet aan de journalisten) argumenten naar voor te brengen en dit op een precieze, eerlijke en bevattelijke wijze, zoals uitdrukkelijk in het begin van de uitzending werd gezegd... Het is de politicus die op de rooster wordt gelegd en niet de journalist..
Als je constant onderbroken wordt met hetzelfde vraagje "antwoord op de vraag" hoe kan je dan een argumentatie ontwikkelen.
Belachelijk programma, het lijkt wel de 7de dag met politieke debatten van 10 minuten. Volksverlakkerij.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 22:56   #70
Insano
Burger

Insano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
BDW zit in mijn top vijf van beste Vlaamse debaters van de afgelopen 20 jaar.

Op deze uitzending heeft hij evenwel een beginnersfout gemaakt...ik weet niet hoe het komt maar deze fout maakt hij normaal NOOIT.
Hij heeft namelijk het tempo dat hij helemaal in het begin volledig naar zich toetrok gaandeweg afgegeven (vermoeidheid??).
Eerste regel in een debat: het is úw tempo en niet dat van de pit bulls.
Bekijk maar eens een interview van ouwe gouwe Louis Tobbac.
Hij kan een debat volledig naar zijn hand zetten zonder ook maar één zinnig ding te zeggen: klasse!
In een normaal debat kan je je herpakken...in een andere taal is dat zoveel moeilijker...
Maar toch vind ik dat BDW goodwill bij de Vlamingen gescoord heeft.
Hij heeft ook hopelijk geleerd nooit meer in een andere taal in debat te gaan tegen drie vooringenomen journalisten-tegenstrevers.
De RTBF zijn meesters in ondertiteling en dubbing...laat ze dat maar bewijzen..

Een klotedebater als de zoon van big loulou (Michel) maakt zo'n fout nooit.
Mediatraining?
In het Belang van Limburg stond vandaag een kort interview met BDW over het interview. Daarin zei hij dat hij de dag ervoor met koorts in bed lag en tijdens het interview zweette als een paard. Hij haalde er nog even de vergelijking met Nixon (debat tegen Kennedy) erbij
Insano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 00:08   #71

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
In het Belang van Limburg stond vandaag een kort interview met BDW over het interview. Daarin zei hij dat hij de dag ervoor met koorts in bed lag en tijdens het interview zweette als een paard. Hij haalde er nog even de vergelijking met Nixon (debat tegen Kennedy) erbij
Hieruit blijkt overduidelijk dat BDW- zelf vond dat zijn prestatie maar "matig" was, in tegenstelling met wat sommigen hier trachten voor te houden..
De vergelijking met het fameuze debat Nixon-Kennedy gaat natuurlijk niet op, daar een dergelijk debat aan totaal verschillende regels onderworpen is...
Oud 11 oktober 2008, 00:26   #72
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hieruit blijkt overduidelijk dat BDW- zelf vond dat zijn prestatie maar "matig" was, in tegenstelling met wat sommigen hier trachten voor te houden..
De vergelijking met het fameuze debat Nixon-Kennedy gaat natuurlijk niet op, daar een dergelijk debat aan totaal verschillende regels onderworpen is...
geloof wat ge wilt.. zolang je maar niet denkt dat de rest van de mensen uw mening volgt... welja... FDF-kameraden mss
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 08:14   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is inderdaad een merkelijk verschil tussen "spreektaal" en "schrijftaal".. Eerstgenoemde kan men alleen maar leren door echt converseren.. Het vergt vele jaren om alle nuances van een spreektaal te beheersen... Als men de discussie van BDW aandachtig volgt, stelt men vast dat hij nog veel te veel moet overschakelen van het Nederlands taaleigen naar het Franse idioom m.a.w. hij denkt in het Nederlands maar drukt zich uit in het Frans.. en dit is inderdaad een handicap.

Een Bernard Kemp, die ik nog als leraar gekend heb, en die perfect tweetalig was, stelde dat er zeer weinig echte tweetaligen waren. Politici die echt nog tweetalig zijn, zijn naar mijn mening bvb een Herman Decroo of een Marc Eyskens..
Herman Decroo is niet echt tweetalig: de man denkt vanuit het Frans en uit zich, in het Nederlands taalregister, is een soort Frans met Nederlandse woorden doorspekt met decrooïsmen en andere merkwaardige kronkels.
Oud 11 oktober 2008, 10:33   #74
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor een van de zeer zeldzame keren dat ik naar de Belgische TV gekeken heb - ik ben veel meer een TV-kijker van de Franse zenders -, heb ik dus die programma bekeken.

Ik heb helemaal niets tegen Bart De Wever en ik vind dat hij voor vele punten gelijk heeft. De Wever is een man die open voor de dialoog is. Veel Franstaligen zien hem als een gevaar omdat ze niet beseffen dat België niet meer werkt. De splitsing van België zie ik wel als een illusie. Voor mij blijft de beste oplossing de emigratie zelfs als ik wel bewust ben dat het niet gemakkelijk is een land te verlaten.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 10:48   #75
Insano
Burger

Standaard

Citaat:
Wat BDW wilde aanduiden met het debat Nixon-Kennedy is dat vaak is het niet de inhoud die telt, maar wel hoe de debatters eruit zien. Dat is immers wat het grote publiek bijblijft.
Oud 12 oktober 2008, 12:39   #76
FDM
Banneling

Standaard

ben blij te lezen dat Nva nog brandend aktueel is
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 16:43   #77

Standaard

Citaat:
Wat BDW wilde aanduiden met het debat Nixon-Kennedy is dat vaak is het niet de inhoud die telt, maar wel hoe de debatters eruit zien. Dat is immers wat het grote publiek bijblijft.
Dat is (of liever was) waar voor een verkiezingsdebat in de zestiger jaren ..
Mede door de onbeperkte numerieke opslag van beelden en geluid, worden politiekers nu ook geconfronteerd, niet alleen met hun "verleden" maar ook met de inhoud van hun boodschap..
BDW wordt nu steeds maar geconfronteerd met zijn vroegere "uitschuivers" nietwaar.. en hij is zich wel bewust dat dit hem parten kan spelen ..
Oud 12 oktober 2008, 17:53   #78
Insano
Burger

Standaard

Citaat:
Dat is (of liever was) waar voor een verkiezingsdebat in de zestiger jaren ..
Mede door de onbeperkte numerieke opslag van beelden en geluid, worden politiekers nu ook geconfronteerd, niet alleen met hun "verleden" maar ook met de inhoud van hun boodschap..
BDW wordt nu steeds maar geconfronteerd met zijn vroegere "uitschuivers" nietwaar.. en hij is zich wel bewust dat dit hem parten kan spelen ..
Grappig dat je dat vermeld, want daar had hij het ook over in het interview in hBvL. Het is zo dat men steeds terugkomt op die foto van Le Pen en dat hij naar de begrafenis van Karel Dillen is gegaan. Het is dan wel raar dat men niks anders kan vinden, als het dan toch zo'n radicale man is.
Oud 12 oktober 2008, 20:13   #79
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ik heb de aflevering compeet kunnen zien op internet en vind het bewonderenswaardig hoe Bart Dewever zijn mening verdedigde. Respect hiervoor.

Het programma mag dan wel een nieuwe stijl hebben van de direkte vraag- direkt antwoord, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat er wat teveel moeite gedaan is om hem in het hoekje te drijven - wat, spijtig voor hen, totaal niet lukte - integendeel.
De gezichten van de vragenstellers zijn de moeite om es door een gedragswetenschapper te laten analyseren.

De Terzake samenvatting tracht ook al op ludieke wijze de geloofwaardigheid van Bart Dewever te kraken, duidelijke vorm van partijdigheid als ge het mij vraagt.

Hij dient de Vlaamse zaak enorm en mijn stem blijft hij krijgen.
²
Oud 13 oktober 2008, 02:06   #80
Saturnedge
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Grappig dat je dat vermeld, want daar had hij het ook over in het interview in hBvL. Het is zo dat men steeds terugkomt op die foto van Le Pen en dat hij naar de begrafenis van Karel Dillen is gegaan. Het is dan wel raar dat men niks anders kan vinden, als het dan toch zo'n radicale man is.
begrafenissen bezoeken van dode collega's vind ik inderdaad een heldendaad die ikzelf waarschijnlijk niet zo snel zou doen.

Meneer Dillen, das volk ist nicht deine mehr, und nicht hitler's mehr aber das volk gehört zu an Gottes wil.
Saturnedge is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be