Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2008, 22:47   #61
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
In De Morgen van eergisteren (p. 8 ?) stonden meerdere verklaringen waarom jongens meer bleven zitten in het secundair onderwijs dan meisjes. Een van de verklaringen was tot mijn verbazing, de (politieke) correctheid van de 'linkse' Morgen in acht nemend, dat jongens gebrek hadden aan mannelijke rolmodellen in het onderwijs daar er te weinig mannelijke leerkrachten zijn.

Ik ben geneigd deze verklaring te beamen. Het onderwijs wordt hoe langer hoe meer bevolkt door vrouwelijke leerkrachten. Op zich niets op tegen natuurlijk, maar het evenwicht begint nu wel enorm ten nadele van (jongere) mannelijke leerkrachten door te wegen. Ik schat dat de verhouding afgestudeerd onderwijzend personeel nu qua meisjes/jongens op 85/15 is komen te liggen. Als gevolg wordt er een onnatuurlijke situatie gecreëerd, terwijl het onderwijs toch ook een afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Jongens kunnen zich te weinig identificeren met vele van hun vrouwelijke leerkrachten en gaan daardoor meer 'rebels' gedrag tentoon spreiden, zich meer misdragen en bijgevolg ook makkelijker 'buizen' tijdens hun schoolcarrière. Vooral in scholen met een hoge concentratie mannelijke allochtonen stellen zich hier problemen, daar zij vaak minder vlot zaken aannemen van (jongere) vrouwelijke leerkrachten dan van hun mannelijke collega's. Ik heb dit zelf ervaren toen ik effe les gaf in een zogenaamde 'concentratieschool', dat de jongens (niet alleen moslims, maar ook Oost-Europeanen) makkelijker iets van mij aannamen dan van mijn vrouwelijke collega.
.
Tja, dan is dit eerst en vooral hun eigen probleem eh. als zij hun toekimst verknoeien door de idioot uit te hangen is dit in eerste zaak hun eigen schuld.
Het feit dat die allochtonen sneller iets aannemen van een man ipv een vrouw wijst ook op een ouderwetse paternalistische ingesteldheid. Jongens toch, wat moet onze maatschappij met deze etters aanvangen?
Oud 15 oktober 2008, 22:55   #62
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het heeft gewoonweg te maken met het feit dat de dag van vandaag de meester niet meer in een adem genoemd werd met de dokter en notaris als men sprak over de lokale belangrijke heren. Er wordt een beetje op neergekeken, en dat is erg jammer. En vooral jongens/mannen zijn hier erg gevoelig voor in hun studiekeuze.

Leerkrachten belangrijke heren? Laat me niet lachen. Van de onderlaag gezien wel dan, juist omdat die gearriveerden ook veelal uit de onderkant kwamen.
Maar ze werden niet direct gelijk geacht als de Pastoor, de notaris, de boer, de Baron hoor.

"hey schoolmeester", heeft een eerder laatdunkende toon.

Neen, ik denk dat het gewoon eerder de natuur van de vrouw is om te kiezen voor een sociale richting, ipv een baan in de bedrijfswereld. Ik vind het ook een héél mooi beroep. Het getuigt van sociaal engagement, vind ik. Ik heb in elk geval veel respect voor deze mensen, ikzelf zou het niet direct doen.
Oud 15 oktober 2008, 22:57   #63
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hoe motiveer je die leerlingen?
Daar kan ik nu eens op antwoorden sé!
Door doodsimpel te zeggen tegen je onstandige tiener die niet meer naar school wil; kijk, in het leven kom je verschillende deuren tegen. Achter die deuren zitten leuke dingen. En job die je graag doet, behoorlijk voor betaald wordt, waardoor je vrij bent om te leven zoals jij dat wilt.
Een sleutel is een diploma middelbaar!
Doe je dat niet dan kies je voor klote baantjes, slecht betaald en afhankelijkheid.
Dus kies maar; ga je krabben als een kip of vliegen als een arend; jou keuze.
hier stel je ze de keuze... je rekent dus ergens op een zekere 'verantwoordelijkheid' en op een zeker benul of besef
terwijl menigen dat nog misschien niet hebben

Citaat:
Al mijn kinderen maakten hun school af!
Met lange tanden, maar ze wisten dat je in het leven discipline moet opbrengen om te komen waar je wilt zijn, en vaak is die reis niet' doen waar je zin in hebt'.
Dus denk ik dat ouders zelf een voorbeeld moeten zijn en proberen om 'realistisch 'op te voeden.
Wie je wordt of niet beslis je ook zelf.
en hier lijk je meer te opteren voor een zekere dwang
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 22:57   #64
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:

Wat kunnen we doen om terug meer mannen in het onderwijs aan te trekken? Meer geld? Meer verantwoordelijkheden geven om hun gezag/autoriteit te laten gelden? Meer technische kennis in het onderwijspakket brengen?
Meer geld? waar ga je het halen?
Meer veratnwoordelijkheden geven om hun gezag te laten gelden? Gaat dit dan ten koste van de vrouwelijke leerkrachten? En vooral: zullen de ouders daar wel mee akkoord gaan? Want nu krijgen leerkrachten vaak telefoontjes van misnoegde ouders.
Oud 15 oktober 2008, 22:58   #65
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs?
Omdat er te weinig rolmodellen zijn?
Dus ieder vak in beroeps (hout, metaal, lassen) wordt door vrouwen gegeven?
Das nieuw!
En hoe zit het in het technisch, praktijkvakken ook allemaal door vrouwen? En dat is mis omdat sommige groepen moeite hebben om gezag van vrouwen te aanvaarden, Komaan wat een foute mentaliteit en die steunen we door meer mannen in het onderwijs?
Die niet komen als er geen beter loon is?
Nog werk aan de winkel hier; mannen moeten misschien wat minder carrieregericht zijn dat helpt vast ook om voor onderwijs te kiezen!
Helemaal akkoord met jou! Daar komt het helemaal op neer.
Oud 15 oktober 2008, 23:08   #66
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw gerieven uiteraard wel ergens. Eerst en vooral wil ik benadrukken dat ik vooral de toestand in het ASO heb proberen weer te geven. Technische vakken worden inderdaad meestal door mannen gegeven (nog maar eens een voorbeeld dat de voorkeur van vakken / richtingen nog steeds enorm gendergericht is), maar deze krijgt men in de humaniora uiteraard niet. En dat carrièregericht zijn en het relatief lage loon zal ongetwijfeld voor een belangrijk deel de afwezigheid van mannen in het onderwijs verklaren.

Maar dat wil niet zeggen dat we moeten berusten in de toestand zoals hij (of beter uitgedrukt: 'zij') nu evolueert. Het onderwijs verricht immers ook een stuk maatschappelijke dienstverlening en heeft bijgevolg ook een voorbeeldrol. En dus moet men streven naar een zo representatief leerkrachtenkorps. Bij mijn weten is de Belgische bevolking nog altijd min of meer 50/50 man/vrouw (wel wat meer vrouwen door hogere levensverwachting). Dus is het het beste dat dit ook zo in het onderwijs wordt weerspiegeld. Die 'foute houding' van het niet-respecteren van vrouwen is inderdaad wel degelijk 'goed mis', maar het is een harde realiteit. En daar moet men rekening mee houden. Pas met een goed evenwichtig lerarenkorps, zal het voor die bewuste jongeren ook duidelijk worden dat mannen en vrouwen gelijkwaardig dienen geapprecieerd te worden.
En waar mag jij dat wel van uitleiden? er is echt helemaal niks dat daar naar wijst.

Het is gewoon een feit dat veel meer vrouwen in het ASO komen, en de mindere mannen in het ASO kiezen dan voor een carrière in de privé. De vele vrouwen uit de ASO kiezen veelal voor sociale beroepen.

Vele mannen uit de TSO kiezen technische beroepen, en de mannen uit de BSO kiezen gewoon ook voor technische beroepen.

Ik zal erbij zeggen dat het meerendeel van de allochtoonse jongeren veelal in de BSO terechtkomen. En dit is al een lang oud zeer. Maar of dit zou komen vanwege het tekort aan mannelijk personeel in de ASO, is volgens mij serieus van de pot gerukt. Je moet ook weten dat veel van die allochtoonse jongeren ooit eerder in de ASO zaten.
Volgens mij is deze bevolkingsgroep daar zo afwezig vooral door onwetendheid.
Oud 15 oktober 2008, 23:12   #67
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik ben volledig gewonnen voor de theorie.
Doet mij denken aan het feit dat de meeste kinderen ook in hetero-gezinnen opgroeien, waar het ook 50%-50% is.

@alice: aanklagen dat er te weinig mannelijke leraars zijn, is niet zeggen dat er te veel vrouwelijke zijn in specifieke groepen. (voor mij toch niet)
Volgens mij is een 50-50 situatie OVERAL de beste voor de productiviteit, creativiteit en wederzijds respect. Evident is het echter niet
.

Tjah, en als de mannen gewoon niet willen?? Gaan we ze moeten verplichten missch? Tss, t'is gewoon een gang van zaken, meer kan daar niet aan gedaan worden, en meer nog: meer moét daar gewoon niet aan gedaan worden: er zijn véél belangrijkere zaken die gedaan moeten worden.
Oud 15 oktober 2008, 23:23   #68
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Tjah, en als de mannen gewoon niet willen?? Gaan we ze moeten verplichten missch? Tss, t'is gewoon een gang van zaken, meer kan daar niet aan gedaan worden, en meer nog: meer moét daar gewoon niet aan gedaan worden: er zijn véél belangrijkere zaken die gedaan moeten worden.
Ik zou nog meer zeggen:

misschien is deze gang van zaken de meest natuurlijke gang: eeuwenlang was onze maatschappij een mannenmaatschappij: de mannen deelden (de srpeekwoordelijke) lakens uit.
Vrouwelijke leerkrachten waren er zeker niet, of het waren kloosterlingen. In de 20ste eeuw kwamen de leke-leraressen maar die mochten bij aanvang NIET GEHUWD zijn. Dit duurde wel tot de jarten 60!

En dit in tegenstelling dat de mannen die altijd, wanneer ze wilden, leerkracht mochten worden EN mochten huwen.

Het jobke van leerkracht was vaak de enige manier om op te klimmen op de sociale ladder voor een jongen uit de onderklasse, terwijl vrouwen daar niet eens moesten van dromen.

TEGENWOORDIG heeft iedereen dezelfde kansen, en wat blijkt: vooral vrouwen kiezen voor het sociale beroep van leerkracht. Daaruit kunnen we enkel concluderen dat het lerarenberoep eigenlijk een eerder vrouwelijk beroep zou zijn.
Oud 15 oktober 2008, 23:27   #69
Jedd
Banneling

Standaard

deze jongen presteerde beter bij vrouwelijke leerkrachten. allé, sommige toch
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 23:44   #70
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
deze jongen presteerde beter bij vrouwelijke leerkrachten. allé, sommige toch
Waarde vooral sterk op de mondelinge examens ?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 23:49   #71
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oke, uw redenering volgende moeten we ook niets meer doen aan de politieke ongelijkheid tussen man en vrouw, het is immers gewoon de gang van zaken. Ook in de academische wereld moet er geen fifty-fifty worden nagestreefd, het is immers 'gewoon de gang van zaken' ... beseft u wel hoe krom uw redenering uitdraait ??? Het is de bedoeling dat de samenleving streeft naar een zo goed mogelijke vertegenwoordiging van beide geslachten (zeker in de openbare sector). Ik zie trouwens niet in waarom mannen van nature uit minder goed les zouden kunnen geven dan vrouwen.

Laatst gewijzigd door freespirit : 16 oktober 2008 om 00:15.
Oud 15 oktober 2008, 23:55   #72
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
En waar mag jij dat wel van uitleiden? er is echt helemaal niks dat daar naar wijst.

Het is gewoon een feit dat veel meer vrouwen in het ASO komen, en de mindere mannen in het ASO kiezen dan voor een carrière in de privé. De vele vrouwen uit de ASO kiezen veelal voor sociale beroepen.

Vele mannen uit de TSO kiezen technische beroepen, en de mannen uit de BSO kiezen gewoon ook voor technische beroepen.
Ik zal erbij zeggen dat het meerendeel van de allochtoonse jongeren veelal in de BSO terechtkomen. En dit is al een lang oud zeer. Maar of dit zou komen vanwege het tekort aan mannelijk personeel in de ASO, is volgens mij serieus van de pot gerukt. Je moet ook weten dat veel van die allochtoonse jongeren ooit eerder in de ASO zaten.
Volgens mij is deze bevolkingsgroep daar zo afwezig vooral door onwetendheid.
Laten we dan dit rollenpatroon doorbreken en terug meer jongens/mannen naar het ASO begeleiden; anderzijds meer vrouwen in het TSO en BSO binnenbrengen. Niets zo sexy dan een knappe vrouw die als bouwvakker voorovergebogen een muurtje staat te metselen ( grapje !). U heeft trouwens niet helemaal gelijk. Een richting als sociaal-technische of verzorging zijn geen ASO-richtingen en deze bestaan bijna exclusief uit meisjes/vrouwen. En hogere studierichtingen als filosofie en gesschiedenis kan je bezwaarlijk 'technisch' noemen en daar wordt de meerderheid gevormd door mannelijke studenten. Ik volg de grote lijnen wel van uw veralgemeningen, maar daar houdt het dan ook op.

Laatst gewijzigd door freespirit : 16 oktober 2008 om 00:14.
Oud 16 oktober 2008, 00:02   #73
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Meer geld? waar ga je het halen? Meer veratnwoordelijkheden geven om hun gezag te laten gelden? Gaat dit dan ten koste van de vrouwelijke leerkrachten? En vooral: zullen de ouders daar wel mee akkoord gaan? Want nu krijgen leerkrachten vaak telefoontjes van misnoegde ouders.
De gemeenschap moet bereid zijn te investeren in de jeugd, onze toekomst. Als men met een forse loonsopslag ook meer mannelijke leerkrachten opnieuw kan 'lokken', so be it !

En inderdaad, vele ouders denken de dag van vandaag dat ze zich alles kunnen permitteren. Vele directies beschouwen de ouders (en hun zoons / dochters) als klanten van een quasi commercieel bedrijf en zijn er als de dood voor als de leerlingen teveel door de leerkrachten worden 'bekritiseerd'. Dus steunen zij hun leerkrachtenkorps onvoldoende, wat leidt tot aantasting van het gezag en op termijn ook frustratie en burnout. En misschien kunnen de vrouwelijke leerkrachten deze 'underdog' positie wat meer relatieveren en voelen ze zich minder aangetast in hun persoon. Dat van die telefoontjes kan ik beamen, evenals een incompetente directrice. Dat waren voor mij redenen (maar niet de hoofdreden !) om na een korte carrière uit het onderwijs te stappen.
Oud 16 oktober 2008, 00:05   #74
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ah zo, neen ik ben nog niet in een striptent geweest...
Je weet niet wat je mist. De dames in kwestie verdienen er wel 10 keer meer mee dan leraressen (slachtoffers van vrouwenhandel niet te nagesproken). Maar ik kan me niet inbeelden dat ik het werk, moest ik een vrouw zijn, graag zou doen.
Oud 16 oktober 2008, 00:13   #75
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
@freespirit:... weeral een topic opgestart ivm volvassen mannen en kinderen
Heb jij wat dan met volwassen mannen en kinderen? Eerst ging je topic over naakte kinderen samen onder de douches met sportbegeleiders en nu gaat je topic weer om meer "meesters" in de jongensklas te krijgen...

Dit ruikt naar onraad
Op zulke lage en laffe aantijgingen zou ik eigenlijk niet eens mogen reageren, maar ik kan het niet laten. U uit hier zware ongefundeerde beschuldigingen en begaat in feite laster en eerroof jegens mijn persoon.

Ik weet niet wat dat bewuste topic hier nog komt terugkijken, het heeft hier niets maar dan ook niets mee te maken. En zoals je het schrijft in je zin lijkt het alsof ik destijds heb gepleit voor sportbegeleiders (correctie, het waren jeugdanimatoren) samen naakt onder de douche te zetten met kindertjes, wat totaal niet het geval was. Leer onthouden en lees deze posts desnoods nog eens na, leer nuanceren. Maar ja, ik kan van een eencellige garnaal toch niet verwachten dat hij op de bal speelt en niet op de man ?

Zielig ... ik denk dat je een beetje ziek bent, in die ene hersencel die nog rest. Gelukkig bestaan er goede psychiaters in ons landje !

Laatst gewijzigd door freespirit : 16 oktober 2008 om 00:19.
Oud 16 oktober 2008, 00:20   #76
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou nog meer zeggen:

misschien is deze gang van zaken de meest natuurlijke gang: eeuwenlang was onze maatschappij een mannenmaatschappij: de mannen deelden (de srpeekwoordelijke) lakens uit.
Vrouwelijke leerkrachten waren er zeker niet, of het waren kloosterlingen. In de 20ste eeuw kwamen de leke-leraressen maar die mochten bij aanvang NIET GEHUWD zijn. Dit duurde wel tot de jarten 60!

En dit in tegenstelling dat de mannen die altijd, wanneer ze wilden, leerkracht mochten worden EN mochten huwen.

Het jobke van leerkracht was vaak de enige manier om op te klimmen op de sociale ladder voor een jongen uit de onderklasse, terwijl vrouwen daar niet eens moesten van dromen.

TEGENWOORDIG heeft iedereen dezelfde kansen, en wat blijkt: vooral vrouwen kiezen voor het sociale beroep van leerkracht. Daaruit kunnen we enkel concluderen dat het lerarenberoep eigenlijk een eerder vrouwelijk beroep zou zijn.
Het is opmerkelijk dat de neergang kwa status van een beroep altijd samengaat met de vervrouwelijking er van.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 00:24   #77
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is opmerkelijk dat de neergang kwa status van een beroep altijd samengaat met de vervrouwelijking er van.
Mooie conclusie, doch niet 'politiek correct', maar dat dogma mag ons niet deren.
Oud 16 oktober 2008, 00:35   #78
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Leerkrachten belangrijke heren? Laat me niet lachen. Van de onderlaag gezien wel dan, juist omdat die gearriveerden ook veelal uit de onderkant kwamen.
Maar ze werden niet direct gelijk geacht als de Pastoor, de notaris, de boer, de Baron hoor.

"hey schoolmeester", heeft een eerder laatdunkende toon.

Op welke historische bronnen of literatuur baseert u zich voor zulke 'weerlegging' ? Als ik vroeger mijn grootouders bezig hoorde over hun schooltijd, dan kreeg ik toch andere verhalen te horen, hoor. De schoolmeesters en de nonnen die les gaven werden toen bijna op handen gedragen. Iets waarvoor de 'werkende klasse' (= arbeiders in de fabrieken en de boerkens op het veld) respect voor had en hun autoriteit zeker niet in vraag stelde. En kregen de kinderen straf, dan kregen ze er 's avonds vaak nog een pakske rammel of een 'preek' bij, want stout zijn t.o.v. meester / juf was een schande ! Sociaal-economisch behoorde de onderwijzende groep tot de (intellectuele) middenklasse of kleine burgerij, maar door de 'gewone man' werden ze heus wel aanbeden ! En de uitroep 'hey schoolmeester' duidde eerder op een betweter of iets dergelijks, wat juist de autoriteit van die beroepsgroep in de verf zette.

Ik zeg niet dat het nu net moet zijn zoals vroeger, ik ben heus niet tegen inspraak van leerlingen en hun ouders, maar de pendel is teveel de andere richting uitgegaan. Nu wordt het onderwijzend personeel veelal als 'garbage' beschouwd, een noodzakelijk kwaad dat men erbij moet nemen, maar dat vooral niet te veel in de weg mag leggen.
Oud 16 oktober 2008, 00:53   #79
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het heeft gewoonweg te maken met het feit dat de dag van vandaag de meester niet meer in een adem genoemd werd met de dokter en notaris als men sprak over de lokale belangrijke heren. Er wordt een beetje op neergekeken, en dat is erg jammer. En vooral jongens/mannen zijn hier erg gevoelig voor in hun studiekeuze.
In Finland, dat een (noch) betere reputatie dan Vlaanderen heeft voor zijn onderwijs, heeft men bewust de status van de leerkracht opgetrokken met dit doel, vertelt mijn "familiale ervaringexpert" (carrière in een concentratieschool) me.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 00:56   #80
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De schuld van mannelijke vooroordelen,meer dan van vrouwen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be