![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bah, 'gezonde bank'. Hoe gezond is een bedrijf dat failliet gaat als haar klanten hun eigen bezit komen terugvragen? 1 op de 10 volstaat al!
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Zijn er nog 'gezonde' banken? Ik stel me de vraag.
Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2008 om 19:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar op termijn wel. Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2008 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Steeds weer wordt (op radio) opgeroepen tot "vertrouwen" maar iedere koopman wordt argwanend als dat woord valt. Jammer genoeg kan zo goed als niemand meer zonder een bankrekening, voor salaris etc..
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() ING op dit moment stijgend: 12% in de plus.
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 29 oktober 2008 om 15:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Ik hoop het trouwens voor ons allemaal want zoals je zei: Op termijn heeft het natuurlijk allemaal wél effect. Op een gegeven moment wordt 'fake-geld' écht geld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() +15,4% nu
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() In Duitsland hebben spaarders massaal geld opgenomen bij ING toen de beurskoers onlangs zo hard daalde. Gelukkig hebben ze de schade weten te beperken, want wereldwijd stijgt de hoeveelheid spaargeld bij ING juist. Maar op die manier kan een gezonde bank dus toch puur en alleen vanwege de beurskoers in de problemen komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 |
Minister-President
|
![]() Tja, als samenleving zouden we kunnen besluiten dat banken meer(of zelfs alles?) vermogen moeten aanhouden. Maar dan blijft er wel (veel) minder geld over om uit te lenen. Hypotheken en bedrijfsleningen worden dan een stuk schaarser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() Er moet evenwicht zijn tussen enerzijds spaarcontracten (en de opname-bepalingen daarin) en anderzijds de uitleencontracten.
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Vreemdeling
|
![]() allereerst wil ik ff zeggen dat ik nieuw ben op dit forum. mijn interesse ligt bij economie, en dan vooral bij de financiele economie. Je zult me dan ook uitsluitend in dit gedeelte vinden.
Ik merk dat er in dit draadje een beetje een strijd is tussen nederland en belgie, over de situaties bij fortis, ing, abn amro etc. Ikzelf ben nederlander en natuurlijk heb ik ook wel wat chauvinisme in me. Ik vind het bijv. erg jammer van ABN Amro (wat gewoon (in potentie) de mooiste bank van heel de benelux was). Daarnaast vind ik het wel weer een beetje arrogant van enkele nederlanders om meteen te zeggen dat ing perfect is, en dat daar niets mis mee is. ING is een grote bank verspreid over de wereld. tot voor kort werd de bank gezien als een van de banken die er heel goed voor stonden en weinig mee kon gebeuren. Er zijn zeker 2 redenen waarom dit dom is om te denken. Ten eerste is er geen enkele bank die in een crisis als deze safe is. Er hoeven maar al de geringste geruchten te komen, of mensen beginnen hun geld terug te trekken. Dan komt de boel in een stroomversnelling en is er vaak geen houden meer aan. Ten tweede moet men eerst het bedrijf eens goed bekijken. ING heeft toch heel wat exposure in de VS. Met name ING direct (internetbank) heeft grote sommen spaargeld verworven in de VS. Het geld dat hier is opgehaald is grotendeels in de amerikaanse vastgoedmarkt gegaan. Tot nu toe dacht men dat ing safe zat met de zogenoemde alt-a securities wat ze hadden. Iets hoger dan subprime maar de afgelopen weken bleken ze toch niet zo safe te zijn. In deze markt zijn zelfs aaa securities niet meer safe. Je ziet nu dus dat ook ING geld van de overheid nodig heeft. Het zou me op zich niets verbazen als ze nog meer in problemen komen en nog meer geld nodig hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wellekom in Politicsland!
Citaat:
Ik vind dit toch maar een in absolute termen uitgedrukt klein stroomversnellingske. Ik vind je verwoording enigszins omgekeerde wereld, alsof de crisis iets is wat de banken 'overkomt', terwijl een crisis als deze net het gevolg is van de gangbare bedrijfspolitiek bij die banken. Daders kunnen niet veilig zijn voor vervolging (allee, in een deftig functionerend systeem, althans). Citaat:
Citaat:
Een kleintje dan nog. Een kleine minderheid (enkele procenten) klanten die komt kijken of hun geld nog in de veronderstelde kluis zit. Mensen die vertrekken met een volle portefeuille, schrikken aan de kassa, en zonder geld en zonder de nodige producten moeten terugkeren, alsof een dief is langsgeweest. En wat doet de Overheid dan: die dief wat vals geld (hetgeen ermee kan worden gekocht moet nog worden geproduceerd, door de bestolene dan nog) in de handen stoppen zodat hij opnieuw het vertrouwen kan winnen van de bestolene. Zodat hij de diefstal later nog eens kan proberen. Je bent nieuw hee op dit forum hee? Kijk eens naar al die onderwerpen hier in dit thema-onderdeel, die de schuld voor deze crisis leggen bij vrije markt, zelfs in het algemeen (niet enkel de geldmarkt). Is de geldmarkt vrij volgens jou? En de andere markten? Subsidies onbestaande? Verschillende belastingstarieven volgens locatie of product of kenmerken verkoper of kenmerken koper onbestaande?
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||
Vreemdeling
|
![]() erw:
Citaat:
Wat betreft schuld. Volgens mij zijn niet alle banken schuld. Er zijn wel degelijk banken die een goed risk management hebben. Banken hebben incentives, en waar nodig moeten die aangestuurd worden. dit betekend echter niet dat ik vind dat de banken geheel onschuldig zijn, en ik vind zeker dat de daders bestraft moeten worden. Citaat:
Een van de voornaamste redenen voor de crisis ligt bij deze CDO's. Het hele proces van securitizatie brengt gevaarlijke incentives met zich mee. Het boeit banken niet meer of mensen hun hypotheek kunnen betalen, omdat de hypotheken toch doorverkocht worden.Het hele idee achter CDO's is dat door de diversificatie het risico zakt, wat resulteert in een lager rente percentage, wat dus betekend dat de CDO's met winst kunnen worden doorverkocht. De credit agencies hebben hier ook een cruciale rol gespeeld. Als zij hun werk goed hadden gedaan dan waren die CDO's zo gewaardeerd geworden dat ze onverkoopbaar werden. Dit deden ze niet met als resultaat het verspreiden van het virus dat voor alle elende zorgde. Citaat:
Ik leg de schuld niet meteen bij de vrije markt. Ik denk dat we die juist zoveel mogelijk moeten behouden, hij heeft namelijk veel welvaart gebracht. Wel is goed toezicht nodig. De belangrijkste oorzaak van deze crisis waar toezicht tekort kwam is de waardering van de CDO's zoals ik eerder al aangaf. Binnen een financieel systeem hebben deze krediet beoordelaars (s&p, moody) een cruciale rol net als de andere spelers van het systeem. De overheid moet goed toezien of zij hun werk goed doen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Commerzbank ook al:
Citaat:
![]() Geen enkele bank die internationaal speelde zal met goede resultaten komendit jaar.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() En de Banco Portugues de Negocios ook:
http://www.nrc.nl/economie/article20...nationaliseerd |
![]() |
![]() |