Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2008, 22:03   #61
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Het enige wat we vragen is het gebruik van het Nederlands bij officiële instanties die eentalig Nederlands zijn. Blijkbaar is dat er al te veel aan.
Franstaligen voelen toch meer en meer een anti-Franstalig gevoel als ze naar Vlaanderen gaan. Ik heb helemaal niets tegen het feit dat de Franstaligen niet meer welkom in Vlaanderen zouden zijn. Als de Vlamingen niet hypocriet zijn en het duidelijk zeggen, geen probleem ermee. We zullen ergens anders gaan en we zullen u met vrede laten. Als de Vlamingen liever een Vlaanderen zonder toeristen, zonder andere gesproken talen in hun regio hebben, is dat hun goed recht. Maar dat ze dan niet over de economische gevolgen daarvan komen klagen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 22:39   #62
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er wel ergens een self-fulfilling prophecy in zit hoor. En dat gevoel wordt mede gevoed door de Franstalige media, die een vuil spelletje spelen. De aanvallen van Le Soir, die dubieuse berichten in LDH, de verslaggeving van de RTBF,... Ze zijn de Franstalige bevolking aan het opjutten.

Ik heb in elk geval in de plaatselijke supermarkten nog geen enkele Franstalige onterecht weten behandeld worden. Meestal worden ze dan nog vriendelijk bediend in het Frans.

Denk jij dat ik altijd met een fijn gevoel naar Brusselse klanten ga? Daar heerst dan eerder een anti-Nederlandstalig gevoel (dat trouwens al langer bestaat => reden waarom veel Nederlandstaligen uit Brussel wegblijven). Het gevoel is er langs beide kanten, en in de huidige crisis is dat gevoel dan ook nog wat gegroeid.

Waar zit het probleem eigenlijk? Bepaalde verfranste gemeentes eisen aansluiting bij Brussel. Besef dat de rand rond Brussel, het Pajottenland/ Zennestreek, eigenlijk bestaat uit kleine landelijke gemeenten. Die mensen zien/horen een instroom van Franstaligen. Ergens leeft de vrees dat, wanneer ze met genoeg zijn, de Franstaligen een anschluss willen met Brussel. De impact van een buurt die aan het verfransen is op een autochtone inwoner, moet je denk ik toch niet onderschatten.

Conclusie, zolang Franstalige politici gewestgrenzen weigeren te respecteren, zal bij de Vlamingen er altijd vrees zijn dat hun gemeente in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt opgenomen. Eenmaal die deur openstaat, de tweetaligheid, zal zeker elke moeite om Nederlands te willen praten gewoonweg verdwijnen. Het ultieme voorbeeld is Brussel zelf.
Oud 31 oktober 2008, 02:03   #63
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En van het Vlaams landsgedeelte met hun belachelijke Vlaams-Nationalisme. Dat ze gewoon accepteren dat Frans een taal is, dat Franstaligen mensen zijn en dat het niet het einde van de wereld is als Franstaligen met vakantie naar Vlaanderen gaan of er komen wonen. Vlamingen zullen daarvoor niet sterven.
Waarover ben jij nu bezig??? Ik ga elk jaar enkele weken naar Wallonië en ik heb helemaal niets tegen de mensen die daar rondlopen, integendeel, de meesten zijn best sympatiek! Al ga ik niet over politiek met hen praten, ze zijn tenslotte ook maar gebrainwashed door hun plaatselijke media, gemanipuleerd door hun politiekers. Wanneer ik in het forum van Le Soir iets doorgeef dat niet in hun kraam past komt het er niet in. Wie daar de Vlamingen zit te blameren kan er rustig blz vullen. Zo is het gemakkelijk!
We hebben het hier niet over de individuele burgers ginder maar over hun politieke klasse die het einde van hun arrogantie niet kennen en de boel verzieken! De franstalige burgers zijn zelf de eerste slachtoffers van die lieden. Het is niet de franstalige "Jean met de pet" die beslist over de transfers, BHV, Brussel enz dacht ik! Zoals ik hierboven al vermeldde, zelfs Reynders (en die zal het wel een beetje weten...) hekelt de toestanden die oa door de PS in het leven worden gehouden, een moderne staat onwaardig.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 02:12   #64
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Franstaligen voelen toch meer en meer een anti-Franstalig gevoel als ze naar Vlaanderen gaan. Ik heb helemaal niets tegen het feit dat de Franstaligen niet meer welkom in Vlaanderen zouden zijn. Als de Vlamingen niet hypocriet zijn en het duidelijk zeggen, geen probleem ermee. We zullen ergens anders gaan en we zullen u met vrede laten. Als de Vlamingen liever een Vlaanderen zonder toeristen, zonder andere gesproken talen in hun regio hebben, is dat hun goed recht. Maar dat ze dan niet over de economische gevolgen daarvan komen klagen.
Volledig naast de kwestie! De franstalige politieke klasse moet ons niet "met vrede laten", ze mogen hun arrogant superioriteitsgevoel daar laten en stoppen met profiteren van de Vlamingen: daar gaat het over! En voor wat de toeristen betreft, leg nog eens uit waarom in Wallonië, met zijn leger werklozen, zovele toeristische bedoeningen door Vlamingen en Nederlanders draaiende worden gehouden...
En voor wat de "andere talen in de regio " betreft, het zijn inderdaad franstaligen die een dergelijke opmerking moeten maken - lol -! Hoevelen onder hen kennen nog iets anders dan Frans, en dan nog: laat de meesten maar eens iets op papier zetten! Hun onderwijs staat ook al jaren bekend voor zijn superieure kwaliteiten nietwaar?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 02:58   #65
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Wafelijzers.

Ik heb de Vlamingen niet om compensaties horen vragen toen de overheid het overwegend door Franstaligen gerunde Fortis moest redden.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 06:51   #66
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Hoe komt het dat Noord-België rijk is geworden? Zo vanzelf misschien?
Neen, k*nnaar, door te werken.

Jullie zouden dat ook eens moeten proberen, in plaats van op elk moment uw hand uit te steken.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 08:35   #67
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Franstaligen voelen toch meer en meer een anti-Franstalig gevoel als ze naar Vlaanderen gaan.
ik denk dat dat klopt. Persoonlijk begin ik ook meer en meer problemen te hebben met franstaligen die in vlaanderen niet proberen nederlands te praten. Aan de andere kant, ik haat het feit dat ik geen vloeiend frans kan in wallonie ook meer en meer.
En dat is volgens mij het enige dat de separatisten bereiken. Dat we slechter en slechter overeenkomen. En dat het land door de politieke versnippering moeilijker en moeilijker bestuurbaar wordt.
Als de nva-vlpro-vb iets goeds willen doen voor de vlamingen dan bereiken ze het meest door zichzelf op te heffen.
Oud 31 oktober 2008, 11:00   #68
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Ik zie hier niet het faillissement van het meertalige België of Europa, integendeel !

Dit is louter en alleen het faillissement van 30 jaar federalistisch en particratisch nationalisme.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 11:02   #69
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Neen, k*nnaar, door te werken.

Jullie zouden dat ook eens moeten proberen, in plaats van op elk moment uw hand uit te steken.
Door te werken rijk worden??
Alleen durvers en sjoemelaars, in de juiste wieg geboren, kunnen dat.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 12:21   #70
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik besef dat je dit allemaal hebt door het lezen van haatpropaganda van de Franstalige kranten, maar kan jij ook voor jezelf denken?

het probleem is natuurlijk dat nog altijd veel Franstaligen vinden dat het simpelweg erkennen van het Nederlands als taal in Vlaanderen gelijk staat met het weigeren van Frans te spreken. totaal idioot maar zo denken blijkbaar nog veel mensen.
Oud 31 oktober 2008, 17:59   #71
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal ik het even heel simpel chronologisch schetsen?

1) Franstaligen zijn welkom in Vlaanderen.

2) Franstaligen verklaren dat gemeentes waar zij gaan wonen eigenlijk niet meer toebehoren aan Vlaanderen, maar aan Brussel.

3) Franstaligen zijn niet meer welkom in Vlaanderen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 19:59   #72
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Als de Vlamingen liever een Vlaanderen zonder toeristen, zonder andere gesproken talen in hun regio hebben, is dat hun goed recht.
Imperialistisch krapuul =/= toeristen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 20:22   #73
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een land splitsen is totaal iets anders dan een arrondissementeke splitsen. De splitsing van het land is al aanwezig in de geesten maar voordat het een realiteit in de feiten wordt, kan je nog heel lang wachten. Bovendien, wat is België? Het land van het immobilisme. En over immobilisme gesproken : hoe lang bestaat nu de Ijzerdevaart? DE evenement van het jaar voor alle Vlaams-Nationalisten? Met alle respect voor de mensen die ernaartoe gaan, ieder zijn/haar hobby, maar het bestaat nu al zoveel jaren en ja, we leven nog steeds in België. Waarom gaat bijna niemand meer in Vlaanderen naar zo'n evenement? 5000 mensen. Wat is dat, 5000 mensen vergeleken met de hele Vlaamse bevolking? Niets. Zouden de Vlaams-Nationalisten zich niet eens vragen stellen hoe het komt dat hun bevolking in het algemeen geen interesse voor "de Vlaamse zaak" heeft?
Als je maar niet denkt dat enkel die 5000 aanwezigen de Vlaamse zaak bepleiten. In mijn directe kennissenkring ken ik zo tientallen mensen die voor de splitsing zijn en nog nooit naar die bedevaart zijn geweest. Hoeveel mensen hebben er ooit voor het Vlaams Belang gestemd??? Ben je dat vergeten misschien?
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 09:28   #74
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Maximus Bekijk bericht
In mijn directe kennissenkring ken ik zo tientallen mensen die voor de splitsing zijn en nog nooit naar die bedevaart zijn geweest.
Tot je hen vraagt wat er met Brussel moet gebeuren en hoe alle praktische problemen moeten opgelost worden.
Zelfs de plantentuin in Meise kan nog niet gesplitst worden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 09:31   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Tot je hen vraagt wat er met Brussel moet gebeuren en hoe alle praktische problemen moeten opgelost worden.
en waarom? met wat wil aan beide kanten aan de taalgrens kan zoveel. spijtig dat er steeds van dezelfde kant geblokkeerd wordt natuurlijk.

maar jij zou natuurlijk het liefst hebben dat Vlaanderen de wapens opneemt en dat de internationale gemeenschap de kant kiest van "slachtoffers" Wallonië en Brussel.
Oud 1 november 2008, 09:39   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Franstaligen zijn met de plantentuin, en met een resem andere dossiers, aan het bewijzen dat ze niet willen meewerken aan een staatshervorming volgens de prinsipes van het Vlaams parlement.
Ze zijn dus meer en meer mensen aan het overtuigen dat het niet zal lukken met "praten tot er een vergelijk" komt alleen. Het zal dus mogelijks worden "praten zonder een vergelijk".

Er zijn 100 manieren om Brussel praktisch op te lossen.
Alle 100 manieren zijn eenvoudiger en gemakkelijker op te lossen dan de bank- en ekonomische krisis die we nu kennen ....
Maar als een politieke partij daar één deeltje van één mogelijke manier over vrijgeeft, dan wordt dit door de andere kant direkt afgeblokt en gedemoniseerd. Besluit: veel te vroeg om daarover grote verklaringen af te leggen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 09:41   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Wafelijzers.

Ik heb de Vlamingen niet om compensaties horen vragen toen de overheid het overwegend door Franstaligen gerunde Fortis moest redden.
Om van EthiPSias nog maar te zwijgen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 10:58   #78
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem Brussel is snel opgelost, maak er een Noord-Afrikaanse enclave van, wat het in feite al is.
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 11:46   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ethias bestaat & gebruikt in heel België dezelfde naam; KBC niet.

CBC bestaat wel maar stelt weinig voor in Wallonië.
Bovendien heeft KBC er duidelijk voor gekozen om in Vlaanderen een eigen naam te behouden en geen inspanning gedaan om een naam te vinden die in heel België wordt gebruikt.
Dexia, Fortis, ING,.. indertijd zelfs Bacob (van BAC & COB) zorgden er allemaal voor om een Belgische bank te zijn.
KBC verkiest met de naam duidelijk om een eigen Vlaams imago te behouden.
Ethias is nogthans een verzekeringsmaatschappij waarvan de meeste aandeelhouders Vlamingen zijn.

Maar het vergelijk tussen Ethias en KBC/CBC is ver te zoeken.
Ethias is namelijk de oude Omob, de staats en gemeente verzekering, zoals Fortis de oude ASLK was. Beide waren ooit volledig staats en gemeentelijke eigendom.

KBC is altijd prive eigendom geweest en had idd NOOIT staatsteun mogen krijgen, zonder staatseigendom te worden.

Maar nu gebruiken de politici het verschijnsel van de wafelijzerpolitiek om de aandacht weg te krijgen van het feit dat zij belastingsgeld gebruikt hebben om bedrijven te helpen die de oorzaak zijn van de ellende waar veel mensen in terecht zijn gekomen.

De Waalse eis, dat de staat nu ook maar de bedrijven moet helpen die door de gokslust op energie door de banken en hun hedgefondsen in de problemen zijn gekomen, is rechtvaardig.
De banken zijn door hun eigen schuld in de problemen gekomen en hebben meer mensen en bedrijven met zich meegesleurd dan men zou denken.

Vaak spreekt men in de bankcrisis over slechte en gevaarlijke kredieten die werden toegestaan aan bedrijven en prive-personen in de USA, vooral de hypotheken.
Doch toen deze leningen werden toegestaan aan deze mensen en bedrijven, voldeden zij aan de eisen die hier ook gestelt worden om eenzelfde lening te bekomen. Het probleem was en is echter dat de hedgefunds op zeer korte tijd de energieprijzen hebben doen verdubbelen en zelfs verdrie en viervoudigen op minder dan 5 jaar tijd. De banken haalde grote winsten binnen en begonnen met elkaar op te kopen. Niemand wilde hier ingrijpen, want de economie draaide immers op volle kracht. Niets was echter minder waar, de economie was reeds een paar jaar aan het stilvallen. De bouw klaagde al een paar jaar dat men steeds minder werk had, de autofabrieken waren al een paar jaar de productie aan het verminderen, de energiebedrijven melde reeds een paar jaar een daling van verkoop.
Maar nergens wilde men ingrijpen, want de beurzen en banken deden het goed. Er waren steeds cijfers van enorme winsten en dus grote belastingsbedragen die binnen kwamen. Plots is er een val in de energieprijzen door een foute gok van de hedgefunds en de raffinaderijen konden ruwe olie kopen zonder de voorkooprechten van de banken. Die moesten hun voorkooprechten met verlies beginnen te verkopen. Maar nu begint de beurs en bankcrisis, die de schuld van hun falen doorschuiven op de slechte betalers van hun slechte en gevaarlijke leningen. Banken zien de winsten van hun hedgefunds omslagen in verliezen, plots kan de beurs niet meer gebruikt worden om even snel geld te verdienen en binnen te halen, om ongeoorloofde overnames te financieren. Fortis is hier het meest bekende geval, maar wereldwijd niet de enige bank die op deze manier overkop ging of staatseigendom werd. Enhoewel op de markt de energieprijzen met meer dan de helft zijn gedaald, voelen de verbruikers er niets van, want de staten hebben de verbruikersprijzen kunstmatig hoog moeten houden, dit om de overnames en reddingen van de banken en beurzen te kunnen betalen.

De eis van de Waalse politici om nu ook de bedrijven te helpen die het slachtoffer zijn geworden van de hebzucht van de bankaandeelhouders is dan ook meer dan gerechtvaardigd. De veroorzakers van de economische crisis helpen en ondersteunen met geld uit de zakken gehaald van de slachtoffers van de economische crisis en de slachtoffer in de kou laten staan en verder uitbuiten ten voordelen van de veroorzakers lijkt mij weinig te maken te hebben met wafelijzerpolitiek, maar eerder met rechtvaardigheid.
De overheden hadden de bank en beurscrisis gewoon moeten laten gebeuren.
Want ze hebben enkel uitstelgekocht, maar geen afstel, want het huidige beurs en banksysteem is gedoemd te verdwijnen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 12:43   #80
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ethias bestaat & gebruikt in heel België dezelfde naam; KBC niet.

CBC bestaat wel maar stelt weinig voor in Wallonië.
Bovendien heeft KBC er duidelijk voor gekozen om in Vlaanderen een eigen naam te behouden en geen inspanning gedaan om een naam te vinden die in heel België wordt gebruikt.
Dexia, Fortis, ING,.. indertijd zelfs Bacob (van BAC & COB) zorgden er allemaal voor om een Belgische bank te zijn.
KBC verkiest met de naam duidelijk om een eigen Vlaams imago te behouden.
OEEEEEEEEEEEEEH.... Schande!!!!

Blijft een feit dat la belgique de papa weer de spuuglelijke kop opsteekt. We gaan weer een staatsschuld opbouwen van ik zal je gaan hebben. Weeral met dank aan de franstaligen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be