Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2008, 21:32   #61
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 november 2008 om 21:39.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 21:38   #62
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Iedereen kan toch snappen dat een Profitcenter die een zorgverzekeraar nu eenmaal is geld moet verdienen. Dus zal hij een minimum aan service tegen een maximale kostprijs aanbieden.
Explosies in de zorg komt neer op politieke verbale acrobatiek - een zorgverzekeraar zal tot een bepaald bedrag gaan en dan is het stop. Dan zullen ze iets gaan bedenken een patient te wippen. Of behandeling gaan traineren - bemoeilijken.
Dat zijn nu eenmaal harde feiten.
Toen Wiegel opperhoofd werd van het overkoepelende orgaan van de zorgverzekeraars kon men al zien welke richting het op zou gaan.
Kortom, als zorg en volksverzekering in handen van Profitcenters komt is het einde van de verzekering nabij.
Ik heb bewondering gekregen voor het Belgische gezondheidssyteem door de situatie waarin mijn vader (Belg) belande. De man heeft geen private verzekering, niks 'extra'. Tijdens zijn pensioen werd hij gediagnostizeerd met lecercirose ten gevolge van een hepatitis B, die op zijn beurt een gevolg was van het werken met patiënten vele jaren daarvoor. Ooit was er een epidemie van Hepathitis B in de instelling waarin hij werkte. Welnu, mijn vader heeft, vlak voor een zekere dood, een nieuwe lever gekregen in Gasthuisberg Ziekenhuis. We zijn nu tien jaar verder, 10 jaar extra leven voor mijn vader.

Stel u deze zeer dure behandeling, met jarenlange opvolging eens voor met een 'standaardpakketje' verzekering a la Nederland, waarbij men zoals u terecht schrijft het minste 'probleempje' in uw dossier zal aangrijpen om u niet te hoeven behandelen. Mijn vader zou er niet meer geweest zijn in zo'n systeem.

Tijdens die tijd dat mijn vader in het ziekenhuis was, stervende, en wachtend op een donorlever, was er daar ook een man die eveneens levercirose had, maar ten gevolge van zwaar drinken. Ik herinner me dat mijn vader me vertelde dat de man gezegd had geen intenties te hebben om met drinken te stoppen. In het keiharde systeem waar Nederland naar toe aan het gaan is kan je je perfect voorstellen dat de dronkaard een lever zou krijgen indien hij voldoende verzekerd zou zijn, eventueel ten nadele van iemand met meer levenskansen, levenswil, levensverwachting. De keuze wie een lever zal krijgen is geen medisch/etische keuze meer, zoals dat in Gasthuisberg het geval was (er zijn namelijk wachtlijsten die op basis van die criteria worden aangepast), maar een puur commerciële keuze. Is dat het soort van gezondheidssysteem dat we willen? Is dit rechtvaardig?

Het gaat er hier niet om 'tegen' 'corporaties' of 'de markt' te zijn, maar indien een etisch verval het gevolg is van om het even welk systeem, dient het aangepast. En indien die corporaties een (mede)oorzaak zijn van het onbetaalbaar zijn van een systeem dient dat te worden aangepast en niet het principe dat iedereen een zo goed mogelijke zorg verdient.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 november 2008 om 21:42.
Oud 18 november 2008, 22:33   #63
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik heb bewondering gekregen voor het Belgische gezondheidssyteem door de situatie waarin mijn vader (Belg) belande. De man heeft geen private verzekering, niks 'extra'. Tijdens zijn pensioen werd hij gediagnostizeerd met lecercirose ten gevolge van een hepatitis B, die op zijn beurt een gevolg was van het werken met patiënten vele jaren daarvoor. Ooit was er een epidemie van Hepathitis B in de instelling waarin hij werkte. Welnu, mijn vader heeft, vlak voor een zekere dood, een nieuwe lever gekregen in Gasthuisberg Ziekenhuis. We zijn nu tien jaar verder, 10 jaar extra leven voor mijn vader.

Stel u deze zeer dure behandeling, met jarenlange opvolging eens voor met een 'standaardpakketje' verzekering a la Nederland, waarbij men zoals u terecht schrijft het minste 'probleempje' in uw dossier zal aangrijpen om u niet te hoeven behandelen. Mijn vader zou er niet meer geweest zijn in zo'n systeem.

Tijdens die tijd dat mijn vader in het ziekenhuis was, stervende, en wachtend op een donorlever, was er daar ook een man die eveneens levercirose had, maar ten gevolge van zwaar drinken. Ik herinner me dat mijn vader me vertelde dat de man gezegd had geen intenties te hebben om met drinken te stoppen. In het keiharde systeem waar Nederland naar toe aan het gaan is kan je je perfect voorstellen dat de dronkaard een lever zou krijgen indien hij voldoende verzekerd zou zijn, eventueel ten nadele van iemand met meer levenskansen, levenswil, levensverwachting. De keuze wie een lever zal krijgen is geen medisch/etische keuze meer, zoals dat in Gasthuisberg het geval was (er zijn namelijk wachtlijsten die op basis van die criteria worden aangepast), maar een puur commerciële keuze. Is dat het soort van gezondheidssysteem dat we willen? Is dit rechtvaardig?

Het gaat er hier niet om 'tegen' 'corporaties' of 'de markt' te zijn, maar indien een etisch verval het gevolg is van om het even welk systeem, dient het aangepast. En indien die corporaties een (mede)oorzaak zijn van het onbetaalbaar zijn van een systeem dient dat te worden aangepast en niet het principe dat iedereen een zo goed mogelijke zorg verdient.
Met alle respect voor uw vader, en de emoties die het met zich meebrengt wat natuurlijk begrijpelijk is, het Nederlandse systeem is één van de meest sociale in de wereld. Dat het niet perfect is is ook bekend maar daar wordt uiteraard aan gewerkt. Met het verplichte standaardpakket is men relatief bijzonder ruim verzekerd. Ik geloof oprecht dat iedereen die echt hulp nodig heeft het ook krijgt. En ja, er zullen altijd schrijnende gevallen zijn.

Behandeling is overigens ter beoordeling aan de behandelend arts, en niet de verzekeringsmaatschappij, als ik mij goed heb laten voorlichten. Mij en de mensen om mij heen is nog NOOIT een behandeling geweigerd om één of ander probleempje in het dossier. Er geldt nog altijd, eerst zorg en daarna bakkeleien over de munten.

Laatst gewijzigd door Hollander : 18 november 2008 om 22:34.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 23:39   #64
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het Nederlandse systeem is één van de meest sociale in de wereld. Dat het niet perfect is is ook bekend maar daar wordt uiteraard aan gewerkt. Met het verplichte standaardpakket is men relatief bijzonder ruim verzekerd. Ik geloof oprecht dat iedereen die echt hulp nodig heeft het ook krijgt. En ja, er zullen altijd schrijnende gevallen zijn.
Het systeem is in evolutie. Voor de toekomst kijk naar de VS. Er is geen garantie voor de noodzakelijke 'solidariteit' op langere termijn. Het achterliggend mensbeeld vertrekt namelijk niet van dit principe in de gezondheidszorg.

Ik raad nochmaals 'sicko' aan, al was het maar om ons bewust te worden voor de valkuilen die we introduceren met een evolutie naar een 'gelijkaardig' systeem als de VS. Dat systeem wordt o.a. verkocht met mooie manipuleerbare indexen zoals die waarnaar hier in deze draad verwezen wordt. Het zal trouwens hoogstens in een overgangsfase goedkoper zijn vermoed ik.

Hopelijk kan Nederland op tijd ingrijpen als het systeem ontspoord, zoals in de VS het geval is. Daar krijg je niet de hulp die je nodig hebt indien je niet aan bepaalde voorwaarden voldoet. Mijn vader zou van de verzekeraar te horen gekregen hebben dat hij 'te oud' was. Zo simpel.

Concreet. Weet iemand concreet wat dat basispakket in Nederland wel en niet inhoudt, en vooral wat er daarboven op nog kan bijgekocht worden?
Oud 19 november 2008, 11:18   #65
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Wat een basispakket concreet inhoudt is moeilijk in te schatten: Buitenland, Tandarts, Alernatieve geneeswijzen, Gezinsplanning, Cosmetische operaties/behandeling moet men alle bijverzekeren.

De basisverzekering omvat:
Anticonceptie
Eerstelijns psychologische zorg (max 8 behandelingen)
Fysiotherapie
Kraamzorg (met een no claim van .......) max 80 uur
Ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
Gecontracteerde zorg ter beoordeling van de zorgverzekeraar van het gemiddelde tarief in Nederland.

Er is voldoende ruimte om behoorlijk te korten.

Ik heb al twee maal meegemaakt dat de zorgverzekeraar de patient naar NL terug laat komen voor behandeling.

Vergeet vooral niet dat MERKmedicijnen niet worden verstrekt dan alleen op uitdrukkelijk voorschrift van de behandelende arts.
Loco preparaten zijn VEROUDERDE geneesmiddelen, waarvan de receptuur en samenstelling tenminste 17 jaar oud is.
Oud 1 december 2008, 12:52   #66
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat een basispakket concreet inhoudt is moeilijk in te schatten: Buitenland, Tandarts, Alernatieve geneeswijzen, Gezinsplanning, Cosmetische operaties/behandeling moet men alle bijverzekeren.

De basisverzekering omvat:
Anticonceptie
Eerstelijns psychologische zorg (max 8 behandelingen)
Fysiotherapie
Kraamzorg (met een no claim van .......) max 80 uur
Ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
Gecontracteerde zorg ter beoordeling van de zorgverzekeraar van het gemiddelde tarief in Nederland.

Er is voldoende ruimte om behoorlijk te korten.

Ik heb al twee maal meegemaakt dat de zorgverzekeraar de patient naar NL terug laat komen voor behandeling.

Vergeet vooral niet dat MERKmedicijnen niet worden verstrekt dan alleen op uitdrukkelijk voorschrift van de behandelende arts.
Loco preparaten zijn VEROUDERDE geneesmiddelen, waarvan de receptuur en samenstelling tenminste 17 jaar oud is.
Waarop wil je korten?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 15:31   #67
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Waarop wil je korten?
Dat merk je vanzelf wel als je in het buitenland bent. Zorg altijd voor een gedwongen terugreisverzekering.
Mijn zuster moest na een ernstig auto-ongeval per ambulance (auto) terug over 1500 km.
Een vliegtuig was te duur.

Voor de rest wil ik niet korten.
Oud 1 december 2008, 16:06   #68
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat merk je vanzelf wel als je in het buitenland bent. Zorg altijd voor een gedwongen terugreisverzekering.
Mijn zuster moest na een ernstig auto-ongeval per ambulance (auto) terug over 1500 km.
Een vliegtuig was te duur.

Voor de rest wil ik niet korten.
Dan had ze de verkeerde verzekering
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 17:36   #69
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Dan had ze de verkeerde verzekering
Ervaring is wijsheid die te laat komt.
Oud 1 december 2008, 18:27   #70
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

wat slaat die hollander spinoza weer groen van nijd uit zeg.
iedereen weet dat de belgische gezondheidszorg de beste ter wereld is.
zelfs de meeste hollanders geven dat toe.

einde discussie.

één minpuntje aan het belgisch systeem:
ik vind dat hollanders die in belgie verongelukken ook automatisch orgaandonor zouden moeten zijn voor belgische ziekenhuizen.

we moeten er toch iets aan hebben hé.

ze hoeven al geen wegenvignet te betalen om met hun sleurhutten onze wegen kapot te rijden richting zuiderse vakantiebestemmingen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 18:46   #71
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
wat slaat die hollander spinoza weer groen van nijd uit zeg.
iedereen weet dat de belgische gezondheidszorg de beste ter wereld is.
zelfs de meeste hollanders geven dat toe.

einde discussie.

één minpuntje aan het belgisch systeem:
ik vind dat hollanders die in belgie verongelukken ook automatisch orgaandonor zouden moeten zijn voor belgische ziekenhuizen.

we moeten er toch iets aan hebben hé.

ze hoeven al geen wegenvignet te betalen om met hun sleurhutten onze wegen kapot te rijden richting zuiderse vakantiebestemmingen.
Rustig, neem een stickie ofzo.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 20:02   #72
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Een stickie? Dat helpt niet meer als je zo gefrustreerd bent
Maar gelukkig hebben we hem hier nog, want dan valt er nog wat te lachen...
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be