Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet Belgie zich opsplitsen in 2 naties ?
Ja ik wil een scheiding ! 49 63,64%
Neen ik wil geen scheiding ! 28 36,36%
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2008, 17:09   #61
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
In ieder goed "huishouden" vallen wel eens harde woorden. Daar ga je niet voor scheiden.
Of is uw tolerantie-grens zo laag?
Af en toe vallen ook in de beste huishoudens 'wel eens' harde woorden, dat klopt. In goede huishoudens volgt daar gewoonlijk ook een verontschuldiging en een poging tot verzoening op.

In ons (schijn)heilig land der vaad'ren vallen de harde woorden echter met de regelmaat van een klok (denk maar aan "Le Soir", u wel bekend, mag ik veronderstellen?), en verontschuldigingen of pogingen tot verzoening die naam waard zouden ondertussen op de lijst van bedreigde soorten moeten figureren, als ze al niet uitgestorven zijn.

Mijn tolerantie-grens is ongezond hoog, maar ook voor mij is het 'genoeg' geweest.

't Is die fameuze 'Korridor' (en alles wat dat woord impliceert) die 't hem deed, jong, alsmede het feit dat niet één Franstalige politicus het nodig vond daartegen zijn stem te verheffen.

Wees gerust, de doodsstrijd van Belgique is volop bezig.
Het begeleidend gereutel klinkt nu nog indrukwekkend, maar dat is een voorbijgaande fase. Straks wordt dat een amechtig gepiep, daarna komt nog een laatste snik, en dan is 't voorgoed voorbij.

Het zou mij ten zeerste verbazen dat Belgique z'n tweehonderdste verjaardag haalt. Wat jij?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 19:06   #62
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Le Soir is geen politieke partij.
Oud 17 november 2008, 19:47   #63
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
maar behoort tot de 4e macht. in Franstalig België een sterke macht zelf.
Oud 17 november 2008, 22:03   #64
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt natuurlijk, maar als er één 'spreekbuis' is voor de Franstalige 'politieke elite', dan is het toch wel Le Soir, niet?

Voeg daar eventueel nog RTBf aan toe, en dan hebben we het zo ongeveer wel gehad, dacht ik.

Ik hoop dat ik mij in dezen vergis, maar het ziet er toch niet onmiddellijk naar uit. Of wel soms?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 16:39   #65
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Af en toe vallen ook in de beste huishoudens 'wel eens' harde woorden, dat klopt. In goede huishoudens volgt daar gewoonlijk ook een verontschuldiging en een poging tot verzoening op.

In ons (schijn)heilig land der vaad'ren vallen de harde woorden echter met de regelmaat van een klok (denk maar aan "Le Soir", u wel bekend, mag ik veronderstellen?), en verontschuldigingen of pogingen tot verzoening die naam waard zouden ondertussen op de lijst van bedreigde soorten moeten figureren, als ze al niet uitgestorven zijn.

Mijn tolerantie-grens is ongezond hoog, maar ook voor mij is het 'genoeg' geweest.

't Is die fameuze 'Korridor' (en alles wat dat woord impliceert) die 't hem deed, jong, alsmede het feit dat niet één Franstalige politicus het nodig vond daartegen zijn stem te verheffen.

Wees gerust, de doodsstrijd van Belgique is volop bezig.
Het begeleidend gereutel klinkt nu nog indrukwekkend, maar dat is een voorbijgaande fase. Straks wordt dat een amechtig gepiep, daarna komt nog een laatste snik, en dan is 't voorgoed voorbij.

Het zou mij ten zeerste verbazen dat Belgique z'n tweehonderdste verjaardag haalt. Wat jij?
Er zijn zo'n 6500 verschillende talen, die door de mens gesproken worden ;
er zijn altijd een boel slimmerikken die menen dat een doorgedreven "taalstrijd" hun medetaalgebruikers op den duur zal bevoordeligen : men moet de anderen op allerhande manieren zien te overtuigen om je taal en cultuur over te nemen. De propagandamiddelen zijn inmiddels technologisch zeer versterkt. Het valt op dat er in de media, die vroeger veeltaliger waren : behalve het engels hoorde men op de radio ook popmuziek van franse en duitse afkomst , de engelstaligheid overheersend geworden is. Zelfs de "eigen" popscene is verengelst. Kinderen vanaf 10 jaar beweren "goed engels" te praten en te begrijpen. Universiteitsstudenten zijn doordrongen van de gedachte dat ze hun "masters" opleiding bij voorkeur in het engels voltooien ; schiolen voor volwassenen-taalonderwijs zijn afgeladen vol waar mern engels onderwijst. Een grote meerderheid schuift het engels naar voren als "wertaal" voor de instellingen van de EU.

Is het dan verwonderlijk dat men in een niet-engelstalig land zoals België met
een probleem zit ? De oplossing ligt voor de hand : verengels het gehele onderwijs vanaf de kleutertuin : lees de belgian quality newspaper : "The Evening" and alongside with the quality managers around the world (which the belgians are anyway ) We will be very important in politics as well ...

De voorzitter van de UNo commissie ter bestrijding van AIds, de voorzitter van het internationaal olympisch comité (om er maar 2 te noemen) of het vlamingen dan wel walen zijn weten we niet zo meteen... het zijn alleszins goed engels sprekende belgen...

Ik las laatst nog een goeie : Elzassers zijn belgen die blijven steken zijn op reis naar het beloofde land : Zwitserland..

...

Zal België blijven bestaan ? Of splitsen ? Het zal eerder opgaan in een groter geheel, maar dat geheel zal sterk beïnvloed worden door de belgische eigenheid.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 16:58   #66
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Beste Roger,

dat stelt een aantal problemen.

Hoe zou je 'zwijgen' vertalen naar 't Engels ? In de betekenis van: 't Zou moeten gezegd worden maar toch ga 'k niet doen.

Een andere taal is niet enkel een 'switch' van klanken en woorden, ook een 'schakelaar' in denken. En mentaliteit.

Iedereen 'verengelsen' zou waarschijnlijk mensen mondiaal dichter bij mekaar brengen, maar ten koste van wat ?

Met het verliezen van een taal gaat er een eigenheid, een kritische noot, een alternatieve denkpiste en vooral veel geschiedenis verloren.
Oud 19 november 2008, 17:08   #67
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Roger,

dat stelt een aantal problemen.

Hoe zou je 'zwijgen' vertalen naar 't Engels ? In de betekenis van: 't Zou moeten gezegd worden maar toch ga 'k niet doen.

Een andere taal is niet enkel een 'switch' van klanken en woorden, ook een 'schakelaar' in denken. En mentaliteit.

Iedereen 'verengelsen' zou waarschijnlijk mensen mondiaal dichter bij mekaar brengen, maar ten koste van wat ?

Met het verliezen van een taal gaat er een eigenheid, een kritische noot, een alternatieve denkpiste en vooral veel geschiedenis verloren.
"I concur"
Taal is meer dan een communicatiemiddel. Taal is een zelfbestuivend onderdeel van cultuur.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 19 november 2008 om 17:09.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 17:29   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar behoort tot de 4e macht. in Franstalig België een sterke macht zelf.

Een prutsmacht ja, wiens specialiteit het is alles overhoop te gooien. En die bovendien alles behalve de opinie vertegenwoordigt van de meerderheid van de mensen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 18:00   #69
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Een onafhankelijk Vlaanderen zal het waarschijnlijk net niet, of net wel halen bij een referendum in Vlaanderen zelf. Althans, dat is mijn inschatting op basis van mijn perceptie van wat Vlamingen vinden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 21:18   #70
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jou prognose valt wel erg tegen voor de Vlaams-Nationalisten.

Ben benieuwd naar de reacties.
Gaat het om een prognose of om wishfull thinking??? Leg nog eens uit aan alle Vlamingen waar het over gaat en probeer dan eens een serieus referendum met duidelijke ongemanipuleerde vragen die voor iedereen duidelijk zijn...
Wie daar een mening over heeft die niet past in het franstalig kamp... is tegenwoordig blijkbaar een "Vlaams Nationalist", zoals al wie vragen en opmerkingen heeft over de multicul een VBer is???? Tja...
Dat men in het franstalig landsgedeelte daar bijna allemaal tegen is... dat is nogal duidelijk, en ook waarom! Wat gewoon het gelijk van de Vlamingen bewijst. Aan "belgicist" Decroo moeten we het niet vragen uiteraard.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 21:22   #71
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een prutsmacht ja, wiens specialiteit het is alles overhoop te gooien. En die bovendien alles behalve de opinie vertegenwoordigt van de meerderheid van de mensen.
het forum van Le Soir spreekt je tegen.

maar dan nog, ze manipuleren de mensen met hun haatboodschappen. ze zetten de Franstaligen op tegen de Vlamingen met hun halve waarheden en hele leugens. zie maar naar dat "voorpaginanieuws" van dat depressief meisje dat zich zelf heeft gesneden.
Oud 19 november 2008, 21:31   #72
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Een referendum over de onafhankelijkheid van Vlaanderen moet niet op Belgisch niveau georganiseerd worden.
Oud 19 november 2008, 22:30   #73
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Zo'n vraag kan je niet met een kort ja of nee beantwoorden.
Als er ooit een volksraadpleging omtrent deze vraag moest komen zouden er minsten een 10 tal vragen moeten beantwoorden worden.
Die 'som' kan een veel beter beeld schetsen of de Vlaming echt achter een scheiding staat.

Als men morgen vraagt: moet de koning weg?
Dan mag je er zeker van zijn, dat je nooit een meerderheid zal hebben.
Echter als je meer genuanceerde vragen gaat stellen...zoals: moeten we de dotatie aan de koning in stand houden. Dan kan je al een heel ander beeld krijgen.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 23:39   #74
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Veel 'Waalse Belgen' zie ik hier niet.
Logisch, die kunnen geen nederlands begrijpen.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 01:24   #75
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat hoor je mij nooit "schrijven".

Ik zeg alleen dat seperatisme in de geschiedenis nooit goed geweest is.

Met z'n allen de crisis bezweren en aan de toekomst werken.

Ik krijg van Walen altijd de opmerking dat zij heel graag Nederlands zoudn willen spreken zoals ik Frans spreek.Lijkt me nu neet geen opdringerige superioriteit ?
ze zouden dat willen ? Maar zonder enige moeite voor te doen ? Het Vlaams moet zoals een gebraden kippetje, zoals een uitkering, in hun Waalse hersenen binnenvliegen , "la science infuse" ?
Oud 20 november 2008, 01:26   #76
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Alsof Wallonie zich niet kapotgestaakt heeft, en verallen is tot een economisch kerkhof, dat enkel nog kan overleven dank zij de transfers.
En alsof het Belgisch sociale systeem, niet hopeloos achter begint te lopen bij onze buurlanden.
Moest België een stad zijn, dan was Wallonië daarvan de achterbuurt, met zijn cohorten marginalen...Wat moet je daar mee aanvangen ?
Oud 20 november 2008, 01:27   #77
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederlands is een kleine taal.
Frans niet, dat is de reden dat veel vlamingen Frans spreken.
Wallonië is de vuilbak van de Franse taalgemeenschap.
Oud 20 november 2008, 01:29   #78
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef mij maar het oude Rusland inclusief ijzeren gordijn.
Nu worden we overspoeld door Russische maffia.
Waarop slaat dat nu weer ? Wil je een Ijzeren Gordijn tussen Vlaanderen en Wallonië bouwen ? En een muur rond Brussel ? Zonder corridor naar Wallonië dan !
Oud 20 november 2008, 13:18   #79
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Moest België een stad zijn, dan was Wallonië daarvan de achterbuurt, met zijn cohorten marginalen...Wat moet je daar mee aanvangen ?
...zij het dan wel een achterbuurt, waarvan de afgevaardigden het goede weer uitmaken, bepalen wat de media wel en niet mag schrijven, zich radikaal verzetten tegen elke poging tot verbetering, een haatkampagne lanceren tegen iedereen die het niet met hun eens is... Het is daar waar het probleem zit.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 13:30   #80
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een referendum over de onafhankelijkheid van Vlaanderen moet niet op Belgisch niveau georganiseerd worden.
Ach ja
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be