Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2008, 22:58   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Och King, ik ben er van overtuigd dat de aarde ons overleeft, en dat we wel zoveel kunnen kweken als we willen, uiteindelijk gaat de groei afvlakken, en zullen we kapotgaan aan overconsumptie en totaal opgebruik van natuurlijke resources.

En dan gaan we kapot aan oorlog, ziekte en hongersnood. En de aarde zal zich hierna wel herpakken. Pak en beide een paar duizend jaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 09:28   #62
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat huizen probleem is idd dringend.
Gisteren nog gehoord van een poetsvrouw die alleen is met haar zoon en een sociale woning had gekregen.
400€ huur en 2 maand waarborg + nuts voorzieningen en dergelijke.
Haar inkomen ongeveer 1200€/maand netto.

Dat is dus 1/3 huur en van de resterende 2/3 toch minstens nog 1/3 naar verwarming en water en dergelijke.
Blijft maximum 400€ voor 2 personen over gans de maand.

Dat is werken gelijk een meid in dubai waar de rijken met een Ferrari rijden en hun meid wat restjes van hun eten op de grond smijten.

En zo zijn er hier velen bezig.

(ps; in dubai krijgt een filipijnse meid netto 300€ en alle andere inwonende kosten gratis. )

Ik ben geneigd te geloven dat die filipijnse meid meer heeft dan een Belgische poetsvrouw die aan de staat werkt.

Als die vrouw+zoon 400€/maand aan energie en water spendeert, dan zou ze misschien best eens beginnen om wat lager te stoken, wat minder de kraan open te laten staan en wat minder de tv/wasmachines edm op te laten staan; dergelijke factuur is immers absurd voor een gezin van twee. Ik haal zelfs nog niet eens de helft daarvan, en ik kijk werkelijk nergens naar wanneer het op energieverbruik aankomt...

Laatst gewijzigd door Sfax : 21 november 2008 om 09:30.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 09:38   #63
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Allé vooruit ... ik geef een aanzet

Energie ... op europees vlak een wet waardoor de energie in alle landen evenveel kost voor iedereen?
Zorgen voor een echte liberalisering ipv een schijnliberalisering, en stoppen met het recupereren van verloren staatsinkomsten ipv overal heffingen op te zetten, zou al een pak meer helpen.
Het feit dat de energieprijs vandaag amper tot niet zal dalen, ondanks de sterk gedaalde prijzen van olie, heeft daar immers mee te maken. Als de beheerder van het distributienetwerk zijn tarieven gaat verhogen, om inkomstenverlies van de oude intercommunales (de gemeentes dus) te compenseren, en om de verplichting van de overheid om sinterklaas te spelen en zij die hun factuur niet betalen een sociaal tarief aan te bieden, na te komen, dan zit het probleem daar...

Los daarvan is dat niet mogelijk; je inkomsten doorheen Europa zijn ook niet hetzelfde.

Citaat:
huisvesting
huizen die te koop staan belasten op meerwaardes boven de 200.000 euro?idem met verhuur van huizen ... boven de 600 euro per maand ... extra belastingen.
Hogere prijzen dus. Als verhuurder verhaal ik dergelijke belasting linea recta op de huurder.

Citaat:
voeding
vermits de verkoop van voeding ondertussen bijna een patent is van de multinationals ... die hoger belasten ten opzichte van kleine winkeltjes zodat de concurrentie terug kan worden aangescherpt.
Hogere voedselprijzen dus. Dergelijke kost reken je door aan de consument.

Citaat:
het veertiende amendement terug onder de loupe nemen en topmanagers (eventueel gedeeltelijk) aansprakelijk stellen voor wanbeheer (de fortistop bijvoorbeeld zou wel eens op hun privébezittingen mogen aangesproken worden)

Banken terug instellingen maken voor de mens door deposito's te scheiden van speculerende beleggingen. Zouden dus terug twee afzonderlijke instellingen moeten worden.
En wat is daar het nut van, buiten het feit dat je dan ook niet moet gaan verwachten dat je nog veel rente krijgt?

Citaat:
kmo's bevoordelen tov multinationals

zonnepanelen drastisch goedkoper maken zodat ook de kleine man die aankoop kan doen.

...
Waarom zou je bij dalende commodity-prijzen?
Pak het probleem aan waar het zit: bij een grijpgrage sinterklaas-staat.
Oud 21 november 2008, 10:47   #64
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"op rust" doen we allemaal evenveel.
Vertel dat maar eens tegen de ambtenaren.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 12:36   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als die vrouw+zoon 400€/maand aan energie en water spendeert, dan zou ze misschien best eens beginnen om wat lager te stoken, wat minder de kraan open te laten staan en wat minder de tv/wasmachines edm op te laten staan; dergelijke factuur is immers absurd voor een gezin van twee. Ik haal zelfs nog niet eens de helft daarvan, en ik kijk werkelijk nergens naar wanneer het op energieverbruik aankomt...

Tja Sfax ik heb net 19.80€ betaald voor 10 schellen gekookte hesp, 2 kleine broodjes, 2 kleine zakjes gruyere kaas en een pakje sigaretten.

Spaghetti hadden we nog staan.

Zoals jij bezig bent hadden we genoegen moeten nemen met enkel de spaghetti en een glaasje kraanwater voor gans de dag natuurlijk.

Hoe je het ook draait of keert het is hier bittere armoede aan het worden, en de prijs van de woningen en de energie zijn daar het meest verantwoordelijk voor.
Oud 21 november 2008, 13:29   #66
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja Sfax ik heb net 19.80€ betaald voor 10 schellen gekookte hesp, 2 kleine broodjes, 2 kleine zakjes gruyere kaas en een pakje sigaretten.

Spaghetti hadden we nog staan.

Zoals jij bezig bent hadden we genoegen moeten nemen met enkel de spaghetti en een glaasje kraanwater voor gans de dag natuurlijk.

Hoe je het ook draait of keert het is hier bittere armoede aan het worden, en de prijs van de woningen en de energie zijn daar het meest verantwoordelijk voor.
Misschien al eens stoppen met roken; dat zal je ook veel besparen

Los daarvan is je gevolgtrekking nogal onnozel; ik reageer op jouw statement ivm de maandelijkse kost voor energie+water van 400€. Een tweegezin dat d�*t spendeert aan elektriciteit, verwarming en water, is aan pure versmossing aan het doen. Wat heeft dat te maken met wat jij al dan niet zou moeten eten? (ook al lijk jouw hesp me behoorlijk dure hesp)

Laatst gewijzigd door Sfax : 21 november 2008 om 13:31.
Oud 21 november 2008, 13:37   #67
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Los daarvan is je gevolgtrekking nogal onnozel; ik reageer op jouw statement ivm de maandelijkse kost voor energie+water van 400€. Een tweegezin dat d�*t spendeert aan elektriciteit, verwarming en water, is aan pure versmossing aan het doen. Wat heeft dat te maken met wat jij al dan niet zou moeten eten? (ook al lijk jouw hesp me behoorlijk dure hesp)
Wij geven een goei 170 euro per maand aan water/gas/electriciteit...een vrijstaande (moderne) woning voor 3 personen.

Maar er wordt dus wel gelet op het verbruik. Dus 400 per maand, das echt puur altijd tot 25 graden stoken en de kranen laten lopen a la volonte.
Oud 21 november 2008, 13:52   #68
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wij geven een goei 170 euro per maand aan water/gas/electriciteit...een vrijstaande (moderne) woning voor 3 personen.

Maar er wordt dus wel gelet op het verbruik. Dus 400 per maand, das echt puur altijd tot 25 graden stoken en de kranen laten lopen a la volonte.
Misschien zou je meer verbruiken in een oude versleten vrijstaande woning?
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 13:54   #69
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik denk dat wij iets vergelijkbaar hebben voor 2 personen (maar zoals ik zei, zonder te kijken naar ons verbruik - in de winter zal er hier eeder een graadje hoger ingesteld worden dan dat er een trui wordt aangedaan).
Oud 21 november 2008, 20:20   #70

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik kom er niet mee hoor. Tot vorig jaar betaalden we ongeveer 160 �* 170 euro voor electriciteit en aardgas (water is met een electrische pomp). Sinds mei ongeveer hebben ze de rekening opgetrokken naar een maandelijkse som van 230 euro. Tot vorig jaar kreeg ik altijd terug bij de jaarlijkse afrekening maar dit jaar heb ik behoorlijk moeten opleggen. Volgens de meters nochtans was mijn verbruik lager dan de vorige jaren.
Het betreft een huis voor twee personen. Geen verwarming op de kamers en overdag, als we werken zijn draai ik de aardgas op een heel laag pitje.
We hebben wel nog geen gedeelde meter voor lager verbruik tijdens de daluren dus daar zullen we wel wat kunnen op besparen maar de aanschaf is tamelijk hoog (rond de 500 euro).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 20:25   #71

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zorgen voor een echte liberalisering ipv een schijnliberalisering, en stoppen met het recupereren van verloren staatsinkomsten ipv overal heffingen op te zetten, zou al een pak meer helpen.
Ja ja, zoals de vuilophaaldienst zeker. Sinds het in private handen is betalen we 100 Bfr per container die opgehaald wordt (in een container kunnen twee vuilniszakken). Voordat het geprivatiseerd was kostte het ons 6 Bfr per vuilniszak.
Oud 21 november 2008, 20:28   #72

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hogere prijzen dus. Als verhuurder verhaal ik dergelijke belasting linea recta op de huurder.

Dan zou ik bij jou niet meer huren.
Feit is dat de hoge huurprijzen en de hoge aankoopprijzen van de vastgoed de belangrijkste schuldigen zijn van de verarming. De weddes van de mensen zijn immers zeker niet in evenredigheid omhoog gegaan.
Oud 21 november 2008, 20:30   #73

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hogere voedselprijzen dus. Dergelijke kost reken je door aan de consument.
Hogere voedselprijzen in de grootwarenhuizen dan wel. Misschien gaan mensen dan weer kopen bij de kleine zelfstandige en zou dit de tewerkstelling wel eens een heel grote duw in de rug kunnen geven want in de grootwarenhuizen moet je dikwijls echt zoeken om nog door iemand bediend te worden.
Oud 21 november 2008, 20:33   #74

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is daar het nut van, buiten het feit dat je dan ook niet moet gaan verwachten dat je nog veel rente krijgt?
Alsof ik nu zoveel rente kreeg op mijn spaarboek. Tenzij men online gaat banken (wat dus resumeert in veel minder personeel) kreeg ik tot voor kort 1,75 procent. Ik kon het evengoed in een kous steken, dan was ik tenminste zeker dat de bank niet plots mijn rekening blokkeert als ze, door wanbeheer plots hun aandelen zien kelderen.

Laatst gewijzigd door Karma : 21 november 2008 om 20:45.
Oud 21 november 2008, 20:39   #75

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pak het probleem aan waar het zit: bij een grijpgrage sinterklaas-staat.
Vadertje staat kan inderdaad wel wat beter gaan besturen maar de privé grote bedrijven heeft de laatste tijd wel bewezen dat ze niet veel minder grijpgraag zijn.
Ik hoorde vandaag nog op het nieuws dat de drie grote bazen van de auto-industrie een pak miljarden zijn gaan vragen aan de regering. Ze kwamen wel met hun privéjet naar Washington en hun vliegreisje heeft zomaar eventjes 80.000 euro gekost. Op vraag van iemand van de regering of ze bereid waren hun privéjet te laten staan en met het lijnvliegtuig terug te vliegen gaven ze wel een njet. En wij maar zeggen dat de mensen de hesp van tussen hun boterham moeten laten om te besparen.
Oud 21 november 2008, 20:42   #76

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Vertel dat maar eens tegen de ambtenaren.
die "rusten" al van zodra ze beginnen werken zijn ...
Oud 21 november 2008, 23:12   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kom er niet mee hoor. Tot vorig jaar betaalden we ongeveer 160 �* 170 euro voor electriciteit en aardgas (water is met een electrische pomp). Sinds mei ongeveer hebben ze de rekening opgetrokken naar een maandelijkse som van 230 euro. Tot vorig jaar kreeg ik altijd terug bij de jaarlijkse afrekening maar dit jaar heb ik behoorlijk moeten opleggen. Volgens de meters nochtans was mijn verbruik lager dan de vorige jaren.
Het betreft een huis voor twee personen. Geen verwarming op de kamers en overdag, als we werken zijn draai ik de aardgas op een heel laag pitje.
We hebben wel nog geen gedeelde meter voor lager verbruik tijdens de daluren dus daar zullen we wel wat kunnen op besparen maar de aanschaf is tamelijk hoog (rond de 500 euro).
Hoogrendementskachel op eco stand, goeie isolatie, en een waterput waar toiletten en tuinwater op aangesloten zijn maakt blijkbaar veel

Hebt ge enkel glas steken ? Vervang het door dubbel. Hebt ge weinig geisoleerde daken ? Isoleer het, rockwool is niet duur en het is efficient.
Oud 21 november 2008, 23:14   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja ja, zoals de vuilophaaldienst zeker. Sinds het in private handen is betalen we 100 Bfr per container die opgehaald wordt (in een container kunnen twee vuilniszakken). Voordat het geprivatiseerd was kostte het ons 6 Bfr per vuilniszak.
Wij betalen 60 euro per jaar aan afvalophaling. Het wordt gewogen en getaxeerd per kilogram (zit chip in container en afvalwagen registreert het gewicht).

Cava nog...
Oud 21 november 2008, 23:40   #79
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die "rusten" al van zodra ze beginnen werken zijn ...
Niet overdrijven. Maar voor meer gelijkvormigheid in de pensioenen valt wel iets te zeggen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 23:46   #80
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja sfax ik weet niet waar jij woont maar hier in België is alles duur geworden tegenwoordig.
Dat is mijn punt.

Als je 1200€ netto hebt - 400 huur heb je nog 800€ over en dat met 2 mensen.
Verwarming en electriciteit kost de één zoveel en de ander zoveel..er komen tal van kosten binnen in een gezin die niet te vermijden zijn.

Soms weet ik niet goed hoe jij mensen bekijkt?
En soms denk ik aan die philipijnse meid in Dubai die daar werkt aan 300€ netto in de maand en denk ik dat jij ook van die soort mensen bent en dat normaal vind.

Maar het is niet normaal..in een stad waar de duurste hotelkamer 15000€ kost en de reservatie al lang op voorhand nodig is.
En toch heeft dat modern slaafje in dubai momenteel meer geld in haar handen dan een normaal mens hier bij ons die aan de staat werkt.

Dat geeft te denken vind ik.

Hoe slecht we hier zitten tegenwoordig!
En ik vind aan uw reacties dat jij ook zo een sjeik bent die met zijn testarosa een beetje kleingeld aan uw meid zou geven en zeggen dat ze maar wat minder moet eten.

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 november 2008 om 23:49.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be