Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2008, 23:07   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wat je niet aanstaat, is dus onzin.
Neen, hij stelt slechts dat u niet inhoudelijk reageerde. En dat klopt ook.

Wat meer is, u heeft dat nog steeds niet gedaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 23:54   #62
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In WAL heeft men inderdaad geen probleem met Vlamingen die komen helpen.

Ik hou mijn hart vast voor de eerste brand in VL en FRanstaligen die moeten helpen. Ik hoor de kritiek nu al. ZE zullen alles verkeerd gedaan hebben.

Hopelijk heb ik ongelijk.
We zullen eens kijken wat die volgens jou Waals-hatende Vlaams-nationalisten ervan denken:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
geen probleem mee.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het bewijs dat samenwerken over de (taal)grenzen heen, perfect kan werken!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
De gemiddelde Vlaming (zelfs flamingant) zou hier geen probleem mee hebben
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Waarom zouden Vlamingen en Walen niet kunnen samenwerken?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit heeft niets met een of andere "sluipende herfederalisering" te maken. Wel met vrijwillig aangegane samenwerkingsverbanden.

En juist streven wij als Vlaamsgezinden na, nl. dat Walen en Vlamingen elkaar op basis van vrijwilligheid vinden. Dus niet gedwongen door een karkas van een ongewilde Belgische staatsstructuur.
Nou, nou...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2008, 06:04   #63
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik zit niet vaak in Ierland of Schotland. En al evenmin in Oostenrijk of Zwitserland. Zoals al veel eerder gezegd heb ik in Oostenrijk familie wonen en onze jaarlijkse grote vakantie gaat bijna steeds door in Zwitserland.

Ik kan wel vaak in Nederland (minimum om de twee weken een keer) en mijn vrouw als ik durven wel eens een dagje Wallonië als uitwaai nemen.
Om in uw stijl te blijven. Het is overduidelijk dat u te weinig contact hebt met de Franstalige wereld. Een paar keer uitwaaien in Wallonië en een Ardense worst eten (toegegeven, het is durven) is niet genoeg om ook maar iets te begrijpen van hun denkschema.
U hebt misschien een goede kennis van de manier van denken in de Germaanse landen, maar wat u neerbraakt over de Franstaligen is helaas heel vaak prietpraat.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2008, 12:43   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om in uw stijl te blijven. Het is overduidelijk dat u te weinig contact hebt met de Franstalige wereld. Een paar keer uitwaaien in Wallonië en een Ardense worst eten (toegegeven, het is durven) is niet genoeg om ook maar iets te begrijpen van hun denkschema.
U hebt misschien een goede kennis van de manier van denken in de Germaanse landen, maar wat u neerbraakt over de Franstaligen is helaas heel vaak prietpraat.
En nu even inhoudelijk: wat heb ik juist gesteld dat als "prietpraat" omschreven kan worden?
Oud 5 december 2008, 13:04   #65
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hadden ze het ook over Dardennen?
Michel?

Oud 6 december 2008, 09:06   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Azert?

Citaat:
En nu even inhoudelijk: wat heb ik juist gesteld dat als "prietpraat" omschreven kan worden?
Oud 6 december 2008, 13:14   #67
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Om toch even inhoudelijk te reageren:

Een kennis van mij is vrijwillig pompier en wist mij te melden dat er niet echt efficiënte samenwerkingsprocedures bestaan tussen verschillende korpsen. Blijkbaar wachten zij nog op de grote brandweerhervorming. Bepaalde procedures zijn eigen aan korpsen en niet aan het gewest/land waarin ze zijn onderverdeeld.
Oud 6 december 2008, 13:32   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een kennis van mij is vrijwillig pompier en wist mij te melden dat er niet echt efficiënte samenwerkingsprocedures bestaan tussen verschillende korpsen. Blijkbaar wachten zij nog op de grote brandweerhervorming. Bepaalde procedures zijn eigen aan korpsen en niet aan het gewest/land waarin ze zijn onderverdeeld.
Toch stel ik vast dat bij grote branden korpsen van verschillende gemeenten toch doeltreffend weten samen te werken.

In het geval van Voeren gaat het eigenlijk niet om een dergelijke samenwerking, daar de gemeente Voeren geen brandweer heeft en dus volledig afhankelijk is van samenwerkingsakkoorden met andere gemeenten.
Oud 6 december 2008, 13:38   #69
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat belooft voor als er eens een ramp is rond de taalgrens.

Is trouwens al gebeurd. Enkele jaren geleden Op de E17 +/- op de grens Rekkem/Moeskroen met Vlaamse en Waalse korpsen die zijn komen helpen. Helaas heel weinig coördinatie. Logisch want ik vermoed niet dat er veel gemeenschappelijke oefeningen zijn. Ik kan me voorstellen dat de brandweer uit Kortrijk wel eens gezamenlijk oefent met de brandweer uit Brugge; maar oefenen met collega's uit Moekroen zal er wel niet bij zijn. voor VL is WAL vaak mentaal al het buitenland.
De Eurregio Kotrijk-Doornik_rijsel stelt momenteel(?) heel weinig voor.
Oud 6 december 2008, 18:37   #70
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat BE niet verder moet opgesplitst worden.
Ze leggen er te veel nadruk op de Vlamingen en de Franstaligen kunnen samenwerken.
We kunnen toch ook samenwerken met Engelsen, Duitsers, Fransen en al die anderen? Wat probeert ge nu te zeggen, straatrue?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 08:12   #71
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:

En ondertussen fuseren de korpsen van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 08:24   #72
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
En ondertussen fuseren de korpsen van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau...
Dat is de logica zelve en daar is al een heel lange traditie van samenwerking.
Oud 7 december 2008, 23:43   #73
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
In het Waalse Pottes stond een huis in brand en de brandweer van Tournai en Avelgem zijn samen gaan blussen.

http://www.lameuse.be/regions/liste/...2-667451.shtml

http://www.actu24.be/article/societe...es/220198.aspx

Dat is blijkbaar nieuw sinds 1 dec; aangrenzende zones ongeacht hun taalrol mogen/mogen elkaar helpen.

Dat is toch een brug te ver! Vlaamse en Franstalige brandweerlui zullen ongetwijfeld een andere visie hebben op brandbestrijding.

De Vlaams-nationalisten moeten verzet aantekenen tegen deze sluipende herfederalisering.
Stel je voor dat je in VL de buurt van de taalgrens woont en je huis wordt door een Waals korps geblust. Onaanvaardbaar, zeker omdat de kans heel groot is dat de blussende Waal geen Nederlands zal kennen en bijv. niet zal begrijpen wanneer je roept dat je liever zou hebben dat je vendelverzameling wordt gered i.p.v. je schoonmoeder !
Troost u, die van Avelgem zullen toch je schoonmoeder redden...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 23:48   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Eurregio Kotrijk-Doornik_rijsel stelt momenteel(?) heel weinig voor.
Wat moet die volgens u dan wel voorstellen?
Oud 7 december 2008, 23:53   #75
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
vervang in uw zin 'Waal' door 'Vlaming' en lees dan:
"de pot verwijt de ketel...."

de standaard azert-argumentatie!
Waarover gaat het hier???
Over het feit dat we onze eigen ruiten insmijten?
Als men in Menen nog niet de naam van de grensgemeente correct kan uitspreken.....(Hallo watte?).
Wat moeten buitenlanders van ons denken?
Eén voorbeeld: kijk naar alle mogelijke en onmogelijke TV-zenders (RTBF, RTL, A2, Fr3, TF1, Arte, LCI, Eurosport Fr., zelf naar Quebecq of radio Swisse: je hoort overal dezelfde taal. Kijk naar VTM, VRT en al de rest en op 1 avond hoor je er West-, Oost-Vlaams, Antwerps, Limburgs en vooral veel verkavelingsvlaams Leuk, dat wel, maar efficiënt om Vlaanderen op de kaart te zetten???
Oud 7 december 2008, 23:57   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Waarover gaat het hier???
Over het feit dat we onze eigen ruiten insmijten?
Als men in Menen nog niet de naam van de grensgemeente correct kan uitspreken.....(Hallo watte?).
Wat moeten buitenlanders van ons denken?
Eén voorbeeld: kijk naar alle mogelijke en onmogelijke TV-zenders (RTBF, RTL, A2, Fr3, TF1, Arte, LCI, Eurosport Fr., zelf naar Quebecq of radio Swisse: je hoort overal dezelfde taal. Kijk naar VTM, VRT en al de rest en op 1 avond hoor je er West-, Oost-Vlaams, Antwerps, Limburgs en vooral veel verkavelingsvlaams Leuk, dat wel, maar efficiënt om Vlaanderen op de kaart te zetten???
Waarom zouden wij, als Nederlandstaligen, de taallogica van de Fransen moeten volgen met hun starre en unitaristische visie op standaardtaal? Stem maar eens af op een van de talrijke Duitse, Oostenrijkse of Zwitserse satellietzenders? Je zal Standaardduits horen zoals het verbreid wordt door het Goethe-Institut, maar evenzeer Duits dat door een plaatselijke tongval is gekleurd. Duitsers hebben nu eenmaal een andere visie op standaardtaal dan de enge redenering in de Franstalige wereld (alhoewel, het Standaardfrans van Québec toch sterk afwijkt van het Europese Frans). En als je ooit de kans hebt om naar een Noorse zender te kijken en enige noties zou hebben van de Noorse taal, dan zal je vaststellen dat je allerlei dialecten hoort. Staat Noorwegen volgens u dan niet op de kaart?
Oud 7 december 2008, 23:58   #77
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zou dat misschien niet al gebeuren? Ik denk wel dat Voeren voor een stuk afhankelijk is van Franstalige korpsen bij grote branden.
Jongens, stop ermee en wees realistisch.
Het omgekeerde geldt ook! Zo is b.v. het korps van Ronse (Vlaams!) mede verantwoordelijk voor Noord-Henegouwen, maar de Walen hoor je daar niet over klagen...integendeel! Waarom moeten Vlamingen altijd ambettant doen? Als mijn huis maar geblust wordt, alwas het door marsmannetjes...
Oud 8 december 2008, 00:03   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongens, stop ermee en wees realistisch.
Het omgekeerde geldt ook! Zo is b.v. het korps van Ronse (Vlaams!) mede verantwoordelijk voor Noord-Henegouwen, maar de Walen hoor je daar niet over klagen...integendeel! Waarom moeten Vlamingen altijd ambettant doen? Als mijn huis maar geblust wordt, alwas het door marsmannetjes...
Even schetsen: toen in Voeren de Luiksgezinde meerderheid de plak zwaaide, was het brandweerkorps van Wezet o.m. verantwoordelijk voor Voeren. Bij meerdere tussenkomsten hebben Nederlandstalige inwoners van Voeren moeten vaststellen dat het korps van Wezet geen werkbare kennis van het Nederlands had.

Het korps van Ronse is evenwel tweetalig.

Misschien ziet u nu in waarom de Vlamingen terecht kritiek uiten. Indien u dat niet aanvoelt, gedraagt u zich als een oude dromedaris die de werkelijkheid niet meer ziet.
Oud 8 december 2008, 00:09   #79
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waarom zouden wij, als Nederlandstaligen, de taallogica van de Fransen moeten volgen met hun starre en unitaristische visie op standaardtaal? Stem maar eens af op een van de talrijke Duitse, Oostenrijkse of Zwitserse satellietzenders? Je zal Standaardduits horen zoals het verbreid wordt door het Goethe-Institut, maar evenzeer Duits dat door een plaatselijke tongval is gekleurd. Duitsers hebben nu eenmaal een andere visie op standaardtaal dan de enge redenering in de Franstalige wereld (alhoewel, het Standaardfrans van Québec toch sterk afwijkt van het Europese Frans). En als je ooit de kans hebt om naar een Noorse zender te kijken en enige noties zou hebben van de Noorse taal, dan zal je vaststellen dat je allerlei dialecten hoort. Staat Noorwegen volgens u dan niet op de kaart?
Je hebt - gedeeltelijk- gelijk: Duits is inderdaad een goed voorbeeld: maar: daar gaat het in essentie over de uitspraak en niet, zoals bij ons, over de woordenschat en de zinsbouw (alhoewel ook daar nuances zijn).
Maar ik heb het nu wel over het Frans, en, waarover we het nog niet hadden, het Engels-> een tamelijk eenvoudige, universele taal. Duits, Noors, Vlaams, zelfs -helaas- Frans zijn stilaan dode talen aan het worden, en leve het Engels en het Spaans (en, wie weet, Chinees). En ja, er is een verschil, zelfs een serieus verschil, tussen het Oxford-Engels en het cow-boy Engels van Arizona of Texas, maar ze begrijpen elkaar, wat van West-vlamingen en platte Limburgers dus niet kan gezegd worden...

P.S. Mij niet verkeerd begrijpen hé: ik hou van dialect, spreek zelf dialect en vind het doodjammer dat het meer en meer verloren geraakt (het 'echte dialect' dan). Maar naar buiten uitmoet er een standaardtaal zijn, of, zoals sommigen beweren, geen taal, geen volk...

Laatst gewijzigd door Boontjes : 8 december 2008 om 00:14.
Oud 8 december 2008, 00:37   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik heb het nu wel over het Frans, en, waarover we het nog niet hadden, het Engels-> een tamelijk eenvoudige, universele taal.
Engels is eenvoudig noch universeel uit zichzelf.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be